|
|
Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Dan]
21/09/2018 15:46
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg stoppet videoen etter to minutter når han begynte å snakke dritt om designet til BMW i3. Da avslørte han seg litt for mye som Appl... jeg mener Tesla fanboy. I mine øyne så går i3 Tesla en høy gang når det gjelder design, fordi den er nyskapende, original, viser at bilen er designet fra grunnen som elbil og ikke prøver (slik som Tesla) å se ut som alle andre fossilbiler. I tillegg er den veldesignet og balansert i uttrykket. Så kan man selvfølgelig komme med synsing basert på smak og da stikker den i øynene til mange. Men den største utfordringen med i3 er formen den er tvinget inn i av nødvendighet, nemlig kort og høy. Selv synes jeg i3 er det kuleste og mest gjennomførte elbildesignet der ute per dags dato og jeg kunne gjerne tenkt meg en hvis ikke det var for at den blir for liten og fordi jeg ikke har lyst å betale for BMW-logoen. Diskutere utseende på en bil blir jo veldig subjektivt da. Det vi heller kan diskutere er utseende på en bil i forhold til luftmotstand. Der har BMW bommet litt med en CW-verdi på hele 0,29. Samme kan vi si om Ipace. Tesla er best i klassen, like utseendet eller ikke. Kanske er det prisen å betale for lav luftmotstand, at bilen ikke nødvendigvis blir den aller peneste?
|
|
|
[Re: GeirK]
21/09/2018 16:48
|
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast
Jeg antar at med mindre man bremser mye uten regenerering, har den ekstra vekten lite å si for forbruket Det stemmer dessverre ikke. Det er et betydelig tap, spesielt ved regenerering. Tesla har høyt forbruk ved lav hastighet, mens ved høyere hastigheter betyr luftmotstanden mer. Jeg har ikke elbil, men syns Tesla ikke ser så verst ut. Andre må dog få lov til å være uenig.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
21/09/2018 17:55
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Nettopp - Så for at el-biler skal kunne gå 1000km på en lading må batteriteknologien utvikles en del hakk fra der vi er nå? De må gjøres mindre og lettere? Er det mer sannsynlig med lading som blir like rask som det å fylle 50 liter petroleum?
Toyota, BMW og flere jobber med utvikling av en ny batteritype (steady state) som har teoretisk rekkevidde på 800 km, og som kan lade på bare et par minutter. Litt som å fylle fossilstoff på fossilbil. Det er vel utviklet en protype av en slik bil, men man ser for seg at man må vente 5-6 år før slike batterier blir å finne i masseproduserte biler.
|
|
|
[Re: erling]
21/09/2018 19:39
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
A6 har jo alltid hatt et stort verditap. Har 13 allroad selv som jeg kjøpte i fjor da den var 4 år og kosta ganske akkurat det halve av ny listepris. Forøvrig meget fornøyd med bilen og siden ny allroad ikke kommer før neste år er den jo fortsatt ikke utdatert.
Men er litt skeptisk når det gjelder verdien på disse Teslaene fremover også.. Nå når alle skal lage elbil (til og med som ser ut som en bil og har brukbar rekkevidde) tror jeg fort mange med Tesla får lyst på noe annet, det blir nok Tesla på finn og festen er over med tanke på svært lavt verditap.. Jeg tror Teslaene med fri lading på superladerne kommer til å holde seg spesielt godt i pris framover. Jeg kjenner mange som har Tesla, og har ennå ikke hørt om en eneste en som ønsker å bytte. Har du selv Tesla så ser du at disse nye som kommer ligger langt bak i utviklingen. Ref. superladenettverket, stor infoskjerm, softwareupdate via nettet mv. Spesielt å ikke ha tilgang på superladerne til Tesla sitter nok langt inne hos de fleste med Tesla. Å være prisgitt køer på dyre sakteladere frister lite. Betyr null og niks for meg om den nye Audi’n er litt bak Tesla på noen ting. Kun X som er aktuelt og det kan jeg ikke ha pga a) syns den er stygg og b) den har noen latterlige dører så nå først når Audi med flere kommer med EL er det aktuelt. Når Tesla gjengen som har biler som har gått 100-150 nå skal bytte bil tror jeg en del bytter til noe annet og den største festen med veldig lavt verditap er over. Er veldig mye Tesla på Finn nå og flere vil det bli. Det blir mer normalt da det snart fins bra alternativ der og da vil bruktprisen gå ned og f.eks. et 5 års verditap er mer likt annen bil i %. Men noe krakk tror ikke jeg det blir heller.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
22/09/2018 06:17
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nettopp - Så for at el-biler skal kunne gå 1000km på en lading må batteriteknologien utvikles en del hakk fra der vi er nå? De må gjøres mindre og lettere? Er det mer sannsynlig med lading som blir like rask som det å fylle 50 liter petroleum?
Toyota, BMW og flere jobber med utvikling av en ny batteritype (steady state) som har teoretisk rekkevidde på 800 km, og som kan lade på bare et par minutter. Litt som å fylle fossilstoff på fossilbil. Det er vel utviklet en protype av en slik bil, men man ser for seg at man må vente 5-6 år før slike batterier blir å finne i masseproduserte biler. Hvis man skal fylle 100kWh på to minutter, trenger man ladestasjoner som kan yte 3MW. Det vil si at hvis fem biler lader samtidig må ladestasjonen gi ut 1/10 Alta-kraftverk. Gitt 400V ladespennning, blir dette 7500A ladestrøm, som umulig kan være håndterbart, men det kan løses ved å ha veldig høy spenning på batteriet - noe som igjen gir andre utfordringer.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: rokkitan]
22/09/2018 07:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er et betydelig tap, spesielt ved regenerering. Tesla har høyt forbruk ved lav hastighet, mens ved høyere hastigheter betyr luftmotstanden mer. Det stemmer nok. Jeg tror like vel ikke at 500kg ekstra batterivekt i en Model S ville gitt null ekstra rekkevidde.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Øyvind V]
22/09/2018 08:38
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Toyota, BMW og flere jobber med utvikling av en ny batteritype (steady state) som har teoretisk rekkevidde på 800 km, og som kan lade på bare et par minutter. Litt som å fylle fossilstoff på fossilbil. Det er vel utviklet en protype av en slik bil, men man ser for seg at man må vente 5-6 år før slike batterier blir å finne i masseproduserte biler. Først da begynner radiobil å bli interessant å benytte som familiebil, men da har vel den politiske makten bestemt at el-bil ikke er miljøvennlig likevel;)
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: Ripen]
22/09/2018 08:46
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvordan har Tesla S vært på elektronikk? Mye småfeil?
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: stosu]
22/09/2018 09:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
Først da begynner radiobil å bli interessant å benytte som familiebil, men da har vel den politiske makten bestemt at el-bil ikke er miljøvennlig likevel;)
Hvorfor er dagens elbiler uinteressante?
|
|
|
[Re: Hoaas]
22/09/2018 09:06
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvordan har Tesla S vært på elektronikk? Mye småfeil? Har etterhvert tenkt at en 14 mod S kunne vært en grei «ventebil» som ikke koster for mye, men det var bemerkelsesverdig mange biler som hadde fått byttet batteri og DU på garanti..
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
22/09/2018 09:08
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Som lite bilinteressert, men generelt nysgjerrig lurer jeg på hvorfor ikke bilprodusentene bare smeller på med store batterier som gir 1000 km i rekkevidde med en gang. Hva er bøygen her? Er det plassmangel i bilene? Er det vekten på batteriet? Eller er det pris på batteriet? Eller er det kanskje en sum av alle disse. Kunne man ikke bare puttet to slike batterier som modell S kommer med i en superrekkevidde-versjon f.eks?
Det er selvsagt mulig, men det tar jo en del plass. Den nye roadsteren til Tesla kommer med 200 kWh og oppgitt rekkevidde på 1.000 km. Bilen er sagt å være på veien i 2020. Batterivekt på denne er snaue 900 kg og i følge de som har kjørt den har den helt rå kjøreegenskaper, så det er absolutt mulig. Og for å gjenta meg selv kan Tesla nå øke batterikapasiteten på sin S100D til 125 kWh ved å bytte til sine nye celler uten vektøkning, så teknologien går framover den. Det gir vel en EPA-rekkevidde på vei mot 800 km . Utfordringen er at det kun er Tesla som pt. har så effektive celler.
I mine øyne så går i3 Tesla en høy gang når det gjelder design, fordi den er nyskapende, original, viser at bilen er designet fra grunnen som elbil og ikke prøver (slik som Tesla) å se ut som alle andre fossilbiler. I tillegg er den veldesignet og balansert i uttrykket.
Smaken er som baken, men som tidligere BMW-eier må jeg si at jeg personlig synes BMW har bommet totalt på designet av denne bilen. Det er ingen ting som tilsier at fordi en bil er designet fra grunnen som elbil at den må se sånn ut, tvert i mot er det jo en fordel å få batterityngdepunktet så lavt som mulig i stedet for en som bygger i høyden. Så jeg er derfor helt uenig i at denne framstår som veldesignet og balansert i uttrykket.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
22/09/2018 10:12
|
Dan
More than words
|
More than words
Smaken er som baken, men som tidligere BMW-eier må jeg si at jeg personlig synes BMW har bommet totalt på designet av denne bilen. Det er ingen ting som tilsier at fordi en bil er designet fra grunnen som elbil at den må se sånn ut, tvert i mot er det jo en fordel å få batterityngdepunktet så lavt som mulig i stedet for en som bygger i høyden. Så jeg er derfor helt uenig i at denne framstår som veldesignet og balansert i uttrykket. Nei, den er vel ikke høy på grunn av den er en elbil. Den er vel heller høy fordi den skal være en kompakt bybil. Dermed blir tyngdepunktet fortsatt relativt lavt, siden det som bygger i høyden hovedsakelig er kupéluft. Men løsningen med store smale hjul f eks gir balanse til designet, selv om hele poenget med det er å kunne bruke mer av bredden i bunn til batterier, hvis jeg husker riktig. Ergo, et designelement som har en spesifikk elbilfunksjon resulterer i et balansert design. En i3 med Prius-hjul ville ha sett forferdelig ut. 
|
|
|
22/09/2018 10:19
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg har bestemt meg for å reservere meg en DS når registreringen åpner om en drøy uke, siden det ikke koster noe mer enn renten på 3333,- hvis man ombestemmer seg. Men siden denne modellen hadde flydd fullstendig under radaren hos meg, selv om jeg er Citroën-eier, så kan jeg bare konstatere at min radar sannsynligvis har gått i stykker. Er det derfor noen andre nye biler som kommer etter hvert som jeg burde være oppmerksom på? Budsjett: 300 000 +/- 50 kkr Rekkevidde: 30-50 mil etter nyeste norm
|
|
|
22/09/2018 10:39
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Først da begynner radiobil å bli interessant å benytte som familiebil, men da har vel den politiske makten bestemt at el-bil ikke er miljøvennlig likevel;)
Hvorfor er dagens elbiler uinteressante? Før kort kjørelengde, mangel på 4x4 og samtidig for lang ladetid til at jeg synes det er interessant som familiebil. Men det er slett ikke umulig at konebilen bli el-bil neste gang kona skal bytte bil.
|
|
|
22/09/2018 11:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Før kort kjørelengde, mangel på 4x4 og samtidig for lang ladetid til at jeg synes det er interessant som familiebil. Men det er slett ikke umulig at konebilen bli el-bil neste gang kona skal bytte bil.
Det med for kort kjørelenge og for lang ladetid, er det basert på antakelser eller egne erfaringer?
|
|
|
22/09/2018 12:59
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Før kort kjørelengde, mangel på 4x4 og samtidig for lang ladetid til at jeg synes det er interessant som familiebil. Men det er slett ikke umulig at konebilen bli el-bil neste gang kona skal bytte bil.
Det med for kort kjørelenge og for lang ladetid, er det basert på antakelser eller egne erfaringer? Det er basert på fakta som opplyses i media.
|
|
|
22/09/2018 15:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det med for kort kjørelenge og for lang ladetid, er det basert på antakelser eller egne erfaringer? Det er basert på fakta som opplyses i media. Hva er et eksempel en kjøretur der du mener en elbil ikke vil funke for deg?
|
|
|
22/09/2018 15:58
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Det med for kort kjørelenge og for lang ladetid, er det basert på antakelser eller egne erfaringer? Det er basert på fakta som opplyses i media. Hva er et eksempel en kjøretur der du mener en elbil ikke vil funke for deg? En tur til hytta til foreldrene mine i Etnedal uten innlagt strøm i frisk vintertemperatur. Jeg ønsker også å kunne kjøre tur/retur svigermor uten å lade. I tillegg må bilen kunne romme alt jeg har skrevet tidligere i denne eller den andre tråden 
Redigert av stosu; 22/09/2018 16:04.
|
|
|
22/09/2018 16:26
|
GeirK
More than words
|
More than words
En tur til hytta til foreldrene mine i Etnedal uten innlagt strøm i frisk vintertemperatur. Jeg ønsker også å kunne kjøre tur/retur svigermor uten å lade. I tillegg må bilen kunne romme alt jeg har skrevet tidligere i denne eller den andre tråden Hvor starter du fra og ca hvor bor svigermor?
|
|
|
22/09/2018 16:31
|
stosu
Besatt
|
Besatt
|
|
|
22/09/2018 16:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
Løten - Etnedal T/R kjører du lett med en TMS100D uten å lade selv på vinteren.
Hvis svigermor har en utvendig stikkontakt, kan du kanskje klare deg uten lading litt avhengig av hvor lenge du er der. I verste fall må du ta en 20 minutter pause et sted på veien.
|
|
|
22/09/2018 17:14
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Den 20- minutteren er helt uaktuell slik familiesituasjonen er nå. Om noen år kan det nok bli mer aktuelt. Hvor mye taper batterikapasiteten seg i 25-30 kalde?
|
|
|
22/09/2018 17:23
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
Løten - Etnedal T/R kjører du lett med en TMS100D uten å lade selv på vinteren. Kan jo tenkes at noen småbarnsfamilier synes det er drøyt å bla opp tett på 1 MNOK for et elektrisk framkomstmiddel.
|
|
|
[Re: Asterix]
22/09/2018 18:05
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser ut som jeg får det ganske bra med en rekkevidde ala Audi til det daglige.. Så står egentlig igjen med noen turer sørover og eventuell ferie som utfordringer. Kjører jeg hjem fra Oslo f.eks så skal jeg helst hjem og stopper svært lite. Ser egentlig mørkt på ladestopp på f.eks 45 min. Jeg stopper for å pisse og kjører til jeg er hjemme. En feritur med bil tror jeg utgår med el da jeg ikke gidder rett og slett. Har jeg f.eks endelig fått guttungen til å sitte rolig må jeg sikkert stoppe for å lade da. Satser på å bytte bil med fattern til en slik tur. Jeg hører jo folk sier det er så koselig med en ladestopp, kaffe, avis og eventuelt en liten dupp. Kan ikke komme på noe særlig som høres mindre koslig ut i farten. Drikke kaffe kan jeg gjøre mens jeg kjører, aviser leser jeg bare på jobb og sove gjør jeg i senga mi, dit kommer jeg jo bare senere av å «kose» meg på f.eks Dombås en lørdags kveld..
Redigert av Kriss; 22/09/2018 18:06.
|
|
|
22/09/2018 18:05
|
stalsan
Entusiast
|
Entusiast
Kan jo tenkes at noen småbarnsfamilier synes det er drøyt å bla opp tett på 1 MNOK for et elektrisk framkomstmiddel. Her treffer du nok min spiker på hodet... det blir såpass summer at det sitter litt langt inne å forsvare. Selv har jeg vurdert Passat GTE seriøst, men sitter nå litt og venter på Superb hybrid
Ståle
|
|
|
22/09/2018 18:58
|
kveita
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Den 20- minutteren er helt uaktuell slik familiesituasjonen er nå. Om noen år kan det nok bli mer aktuelt. Hvor mye taper batterikapasiteten seg i 25-30 kalde? Nabo kjører TMS Oslo-Sjusjøen hyppig vinterstid, med full skiboks og to voksne og to barn. Under 10 kuldegrader må det da lades på veien, har det blitt meg fortalt. Hvis et slikt ganske vanlig transportbehov vinterstid nesten halverer oppgitt realstisk sommerrekkevidde er det jo verdt å ta med i vurderingen. Men her kan kanskje noen fortelle mer oppløftende historier om ekte reell rekkevidde vinterstid?
Redigert av kveita; 22/09/2018 18:58.
|
|
|
22/09/2018 18:58
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Løten - Etnedal T/R kjører du lett med en TMS100D uten å lade selv på vinteren. Kan jo tenkes at noen småbarnsfamilier synes det er drøyt å bla opp tett på 1 MNOK for et elektrisk framkomstmiddel. Uavhengig av motor er bil til en mill uaktuelt. Bil er jo verdens dårligste investering
|
|
|
[Re: kveita]
22/09/2018 19:12
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den 20- minutteren er helt uaktuell slik familiesituasjonen er nå. Om noen år kan det nok bli mer aktuelt. Hvor mye taper batterikapasiteten seg i 25-30 kalde? Nabo kjører TMS Oslo-Sjusjøen hyppig vinterstid, med full skiboks og to voksne og to barn. Under 10 kuldegrader må det da lades på veien, har det blitt meg fortalt. Hvis et slikt ganske vanlig transportbehov vinterstid nesten halverer oppgitt realstisk sommerrekkevidde er det jo verdt å ta med i vurderingen. Men her kan kanskje noen fortelle mer oppløftende historier om ekte reell rekkevidde vinterstid? Hvilket batteri har han? Det er jo ikke mer enn 18 mil. Et 75 kwh batteri klarer jo dette enkelt selv på de kaldeste dager. Selv med skiboks og 110 på motorveien.
|
|
|
22/09/2018 19:19
|
kveita
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Den 20- minutteren er helt uaktuell slik familiesituasjonen er nå. Om noen år kan det nok bli mer aktuelt. Hvor mye taper batterikapasiteten seg i 25-30 kalde? Nabo kjører TMS Oslo-Sjusjøen hyppig vinterstid, med full skiboks og to voksne og to barn. Under 10 kuldegrader må det da lades på veien, har det blitt meg fortalt. Hvis et slikt ganske vanlig transportbehov vinterstid nesten halverer oppgitt realstisk sommerrekkevidde er det jo verdt å ta med i vurderingen. Men her kan kanskje noen fortelle mer oppløftende historier om ekte reell rekkevidde vinterstid? Hvilket batteri har han? Det er jo ikke mer enn 18 mil. Et 75 kwh batteri klarer jo dette enkelt selv på de kaldeste dager. Selv med skiboks og 110 på motorveien. Det vet jeg ikke. Men hva klarer en 75 med full oppakning vinterstid? 25 mil?
|
|
|
22/09/2018 20:55
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Avhenger veldig av fart og føre men 25 mil bør gå uansett.
|
|
|
|
|