Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER

Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER #2510904 18/09/2018 10:42
M
MathiasAlm Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Jeg skal kjøre Tyrifjorden Rundt til helgen, og som en del andre ritt i Osloregionen benytter de Swix Rittranking som seedinggrunnlag. Man kan jo diskutere lenge hvor hensiktsmessig det er, men det er ikke det jeg lurer på. Jeg har fått en feil i rankingen. Når jeg går inn og ser på poengberegningen min så ser jeg at jeg skulle hatt 273 poeng, men står oppført med 358, og i tillegg ranket som nr 500 000. Det er dermed en åpenbar feil og jeg har blitt nedseedet pga dette. Gidder ikke å få enda et ritt ødelagt av feil puljeplassering pga Swix Rittranking. Noen som kjenner igjen problemet/aner hvordan jeg kan gå fram for å få løst dette?

Arrangøren tar ikke på seg noe ansvar for dette, og har sluttet å svare meg på mail. Rittresultater.no, som står for påmeldingsløsningen, tar heller ikke noe ansvar for dette. Har sendt uttallige forespørsler på de ulike nettskjemaene til Swix Rittranking, men får ikke svar. Står dermed igjen helt maktesløs og uten en anelse om hvem jeg skal kontakte for å fikse opp i dette.
Setter pris på rask hjelp - endelig puljeinndeling skjer i morgen!

Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: MathiasAlm] #2511053 19/09/2018 06:33
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Vet ikke helt hvordan brikkeutdelingen på Tyrifjorden fungerer, noen år siden jeg var med sist.
MEN vet andre har har suksess (andre ritt riktignok) å tar med alle resultat inneværende år og viser frem disse og gir også opplysning om hvilken gruppe man burde ha vært i.

Krever selvfølgelig at man møter opp i god tid (hvis mulig dagen før) og tar diskusjonen da.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: MathiasAlm] #2511079 19/09/2018 07:41
L
LCU Offline
Medlem
Medlem
L
Det er såpass mange av de påmeldte i pulje1 som ikke kommer til å stille til start så jeg ville bare stilt meg i "resservekøen" for opprykk ved start, så skal du se at det ordner seg til tross for at Swix Rittranking er ute å kjører litt.

Gavia Terra 2021, BMC Teammachine Slr02 2019, Birk Elite 290 2015.
Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: MathiasAlm] #2511118 19/09/2018 10:13
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Det rare er at en arrangør velger å belage seg på Rittrankingen, som av forståelige grunner har vært oppdatert på et minimumsnivå i flere år. Det er vel ingen tvil om at det her er arrangøren alene som er ansvarlige for å plassere folk i riktige felt.

Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: sls] #2511308 20/09/2018 06:43
A
Anders- Offline
Medlem
Medlem
A
Sitat: sls
Det rare er at en arrangør velger å belage seg på Rittrankingen, som av forståelige grunner har vært oppdatert på et minimumsnivå i flere år. Det er vel ingen tvil om at det her er arrangøren alene som er ansvarlige for å plassere folk i riktige felt.

Hva er de forståelige grunnene?

2017 KTM Revelator Prestige Di2
2017 Scott Spark RC 900 WC
2017 Scott Spark 720 Plus
2018 Scott Genius 700 Tuned
Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: Anders-] #2511332 20/09/2018 07:41
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Anders-

At denne rittrankingen har vært ubetalt dugnadsarbeid, drevet av idealisme?

Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: Oystein L] #2511339 20/09/2018 08:12
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Sitat: Oystein L

Hvorfor omtales det som ubetalt dugnadsarbeid, når rittrankingen eies av en av de største kommersielle sykkelaktørene i Norge, Swix HardRocx?

https://www.terrengsykkel.no/nyheter/swix-overtar-rittranking.no

Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: Syklus] #2511394 20/09/2018 10:39
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Syklus

Hvorfor omtales det som ubetalt dugnadsarbeid, når rittrankingen eies av en av de største kommersielle sykkelaktørene i Norge, Swix HardRocx?

https://www.terrengsykkel.no/nyheter/swix-overtar-rittranking.no

Det eierskapet er relativt nytt, jeg siktet til "....vært oppdatert på et minimumsnivå i flere år"

Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: Oystein L] #2511403 20/09/2018 11:05
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S

Det eierskapet er relativt nytt, jeg siktet til "....vært oppdatert på et minimumsnivå i flere år"

Ok skjønner, - men er det ikke et paradoks at rittrankingen virker mer ustabil, og blir sjeldnere oppdatert nå , enn før swix overtok? Ikke så god reklame for swix hardrocx?

Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: MathiasAlm] #2511436 20/09/2018 12:37
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Jeg har ingen kjennskap til historien der Swix overtok og fokuset ble rettet mer mot Birken (tidsberegning etc). Vil imidlertid anta at de i praksis betalt null og niks, samt at AS'et viser (https://www.proff.no/selskap/ranking-norway-as/lillehammer/it-konsulenter-og-r%C3%A5dgivning/IGISAA203DC/) at dette ikke er et prosjekt som er kommersielt liv laga.
At dette vil slå negativt tilbake på verken Swix eller HardRocx er svært tvilsomt. Hvis noen tror dette er et prosjekt å satse pengene sine på, så får de benytte muligheten til å overta dette markedet (som nå i praksis ligger klar til erobring). Faktum er at sykkelbølgen er over (for nå) og interessen for noe slikt som dette er naturlig nok minimal.

Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: sls] #2511454 20/09/2018 13:28
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
... At dette vil slå negativt tilbake på verken Swix eller HardRocx er svært tvilsomt. ...

Vel, det legges iallefall merke til, og det gir ikke noe positivt inntrykk.

Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: EspenS] #2511490 20/09/2018 15:22
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: EspenS
... At dette vil slå negativt tilbake på verken Swix eller HardRocx er svært tvilsomt. ...

Av veldig få, og neppe noe som påvirker folks kjøpsvilje. Kan jo ikke akkurat pålegge Swix å prioritere en ubetalt tjeneste. Alternativet er jo kort og godt å legge den ned helt

Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: MathiasAlm] #2511493 20/09/2018 15:40
stosu Offline
Besatt
Besatt
Det beste ville jo vært om ncf tok over databasen og driften av tjenesten

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: stosu] #2511501 20/09/2018 16:15
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: stosu

NCF holder seg til ranking av aktive ritt.
Merida (/Swix) ranker en del snodige rittformer og en masse ryttere som ikke er medlem i Norsk sykkelsport (eller norsk idrett for den del), og NCF har så langt ikke sett det som sitt ansvar å bruke en masse ressurser på det.

Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: Oystein L] #2511503 20/09/2018 16:21
stosu Offline
Besatt
Besatt

Merida (/Swix) ranker en del snodige rittformer og en masse ryttere som ikke er medlem i Norsk sykkelsport (eller norsk idrett for den del), og NCF har så langt ikke sett det som sitt ansvar å bruke en masse ressurser på det.

Ønsker ikke ncf at det arrangeres turritt og at deltakerne i turritt føler at de har fått en noenlunde rettferdig seeding? Det er vel fortsatt slik at mye av lisenspengene jeg gladelig betaler årlig går til aktivitet for barn, unge og aktive?

Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: stosu] #2511516 20/09/2018 17:24
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Ønsker ikke ncf at det arrangeres turritt og at deltakerne i turritt føler at de har fått en noenlunde rettferdig seeding? Det er vel fortsatt slik at mye av lisenspengene jeg gladelig betaler årlig går til aktivitet for barn, unge og aktive?

Joda, og det har vært et prosjekt i turrittutvalget for å få arrangørene til å enes om noe slikt. Om hva som er "rettferdig" system strides de lærde, og fokuset var nok på andre områder enn dette i en tid hvor deltakelsen var i fritt fall. De fleste store vil gjøre slikt på SIN måte (og finansiering er vel vanskeligere enn på lenge etter det arrangementet på vestlandet i fjor)

Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: sls] #2511526 20/09/2018 17:43
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E

Av veldig få, og neppe noe som påvirker folks kjøpsvilje. Kan jo ikke akkurat pålegge Swix å prioritere en ubetalt tjeneste. Alternativet er jo kort og godt å legge den ned helt

Ok, kanskje ikke, men for å prate for meg selv så har jeg fått et dårligere inntrykk av begge merkevarene Swix og HardRocx som følge av dette, og jeg vil være mindre positiv til de merkene også i en kjøpssituasjon (noe jeg håper også andre vil være). Det følger et visst ansvar med å stå som eiere. Å la ting forfalle sier noe om en eier.

Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: Oystein L] #2511530 20/09/2018 18:22
stosu Offline
Besatt
Besatt

Joda, og det har vært et prosjekt i turrittutvalget for å få arrangørene til å enes om noe slikt. Om hva som er "rettferdig" system strides de lærde, og fokuset var nok på andre områder enn dette i en tid hvor deltakelsen var i fritt fall. De fleste store vil gjøre slikt på SIN måte (og finansiering er vel vanskeligere enn på lenge etter det arrangementet på vestlandet i fjor)

Var egentlig det jeg visste. Ville bare provosere det frem ICON_WINK
Tilsvarende har vært gjort i andre særforbund. Ikke for seeding sin del, men for hundeavl med godt hell.
Som du skriver så vil de store gjøre som de vil og som de alltid har gjort, men for de små arrangørene tror jeg det ville gitt en fortusigbarhet for potensielle deltakere å vite at de havnet i ei pulje med jevnbyrdige gubber.

Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: EspenS] #2511531 20/09/2018 18:28
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S

Ok, kanskje ikke, men for å prate for meg selv så har jeg fått et dårligere inntrykk av begge merkevarene Swix og HardRocx som følge av dette, og jeg vil være mindre positiv til de merkene også i en kjøpssituasjon (noe jeg håper også andre vil være). Det følger et visst ansvar med å stå som eiere. Å la ting forfalle sier noe om en eier.

Dette er jo bare tull. Det følger jo ikke noe ansvar med å være eier av en vare ingen betaler for eller har rett til. Det blir som å si at det naboen har rett til å klage på at du lar bilen din forfalle. Som forbruker er jeg kjempehappy med at Swix investerer i det som er bærekraftig. Det betyr at de kan bruke mer penger på det som virkelig betyr noe og dermed leverer bedre produkter.
Det hadde selvsagt vært hyggelig om de fremdeles kunne 'sponse' denne rittrankingen, men det er ganske langt fra det til å gi meg selv en rett til å forlange at de må gjøre det.
De som har litt innsikt i business vet at det er en god egenskap å vite når nok er nok og ikke putte penger i dårlige prosjekter. Hva som skjer fremover synes jeg det er best om Swix tar stilling til. De sitter på den informasjonen som behøves for å avgjøre dette.

Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: MathiasAlm] #2511534 20/09/2018 18:41
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Quote:
Dette er jo bare tull. Det følger jo ikke noe ansvar med å være eier av en vare ingen betaler for eller har rett til.

Så mesteparten av alle verdens nettsider er det ingen som har ansvar for?

Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: runermm] #2511535 20/09/2018 18:44
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: runermm
Quote:
Dette er jo bare tull. Det følger jo ikke noe ansvar med å være eier av en vare ingen betaler for eller har rett til.

Så mesteparten av alle verdens nettsider er det ingen som har ansvar for?

Kanskje litt klønete formulert av meg. De har selvsagt formelt ansvar for nettsiden, men de har ikke ansvar for å sørge for at den blir oppdatert. Flertallet av verdens eksisterende nettsider blir faktisk aldri oppdatert. At vi relativt sjelden havner på disse adressene får vi takke Google for.

Redigert av sls; 20/09/2018 18:45.
Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: MathiasAlm] #2511542 20/09/2018 19:00
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg tror du tar feil både juridisk, kommersielt og markedsmessig. Så lenge Swix har tatt eierskap til tjenesten må de stå opp for den. Noe annet slår selvsagt tilbake på deres merkevare. Merkevarer er i grunn ikke annet enn tillitskonstruksjoner, og alt merkevaren foretar seg vil påvirke dette bygget. Tillit bygges i millimeter og rives i kilometer.

Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: MathiasAlm] #2511565 20/09/2018 19:47
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Det er åpenbart at Swix Hardrocx kjøpte rittranking fordi de mente denne tjenesten hadde stort markedsføringspotensiale.

Sakset fra artikkelen:

" De som besøker xcranking og rittranking er kjernemålgruppen til SWIX og Hardrocx på sykkel. Dette er en unik mulighet for oss å kommunisere direkte med kundene våre. Vi ønsker å treffe kundene våre der de er, om det er i skisporet, på en grusvei eller på nett, sier Ulf Bjerknes, som er administrerende direktør i Swix, i en pressemelding torsdag."

Dersom Swix HardRocx hadde brukt sitt eierskap til å sikre god kvalitet på tjenesten så ville de kunne fått en god markedsføringseffekt i gevinst.

Motsatt, hvis de knytter sitt navn til tjenesten men neglisjerer kvaliteten så får de en dårlig markedsføringseffekt.

Det er vel det siste som skjer akkurat nå...

Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: runermm] #2511584 20/09/2018 20:18
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Jeg tror du tar feil både juridisk, kommersielt og markedsmessig. Så lenge Swix har tatt eierskap til tjenesten må de stå opp for den. Noe annet slår selvsagt tilbake på deres merkevare. Merkevarer er i grunn ikke annet enn tillitskonstruksjoner, og alt merkevaren foretar seg vil påvirke dette bygget. Tillit bygges i millimeter og rives i kilometer.

Feil juridisk? Den må du virkelig begrunne.

Jeg er ikke uenig i at ting kan påvirke merkevaren. Nå har imidlertid Swix en merkevare som er forankret i helt andre ting enn drift av slike tjenester. Jeg sier ikke at dette er heldig, men til syvende og sist er det deres rett å gjøre det de mener er korrekt. Jeg har vært med på å gjennomføre nok eierskifteprosesser til å se forskjellen på en initiell god intensjon og de harde realiteter når man får erfraing med innkjøpte produkter eller firmaer.

Ulf Bjerknes er forøvrig ikke lenger i Swix og mye koster kan ha andre oppfatninger av hvorvidt dette er viktig for Swix. Jeg sitter med litt innsideinfo fra Swix som tilsier at det er helt andre aktiviteter som fortjener fokus. Dette er mer gimmick enn business for de

Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: MathiasAlm] #2511587 20/09/2018 20:30
A
Anders- Offline
Medlem
Medlem
A
De kunne jo delegert oppgaven med å dytte gjennom rittene som ligger i importkøen til noen frivillige... Det er ikke en spesielt tidkrevende oppgave, spesielt ikke om den deles på 2-3-4 personer feks. Jeg syntes rittrankingen er veldig kjekk, og har hatt mye glede av den.

2017 KTM Revelator Prestige Di2
2017 Scott Spark RC 900 WC
2017 Scott Spark 720 Plus
2018 Scott Genius 700 Tuned
Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: MathiasAlm] #2511588 20/09/2018 20:31
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Juridisk: Swix er utvilsomt rettslig ansvarlig for det som publiseres på tjenesten. Bruker de f.eks et foto de ikke har rettigheter til så kan det lede til
et rettslig oppgjør.

Jeg forventer for øvrig samme kvalitet fra Swix, uavhengig om det er sykler, skismørning eller nett-tjenester - det er nettopp poenget med et brand, at jeg kan ha tillit til hva de gjør. Lykkes de på tvers av veldig ulike tjenester/produkter øker tilliten, i motsatt tilfelle synker den.

Redigert av runermm; 20/09/2018 20:37.
Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: MathiasAlm] #2511591 20/09/2018 20:35
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Jeg tror ikke dette påvirker Swix og Hardrocx nevnverdig i det store og hele. Jeg tror Swix, eller selskapet som nå heter Brav, med Swix, Ulvang, Hardrocx, Lundhags mm. under seg klarer seg fint.

Dog er jeg enig i at for oss som følger med på rittrankingen og synes det er en fin oversikt(kanskje like mye det som for selve rankingpoengene sin skyld), så virker det noe amatørmessig at de tok over disse sidene i fjor(tror det var i fjor) og allerede fra 1. juni i år ikke klarer å følge det opp.

Jeg har sansen for Hardrocx sine sykler(syklet på det, ikke nå lenger) og om jeg skulle hatt en hardtail vil ikke dette påvirke det. Heller ikke når det gjelder Swix. Det er heller det ultrakjedelige designet fra 2003 som gjør at jeg ser etter andre skiklær enn swix sine, men det hører hjemme i en helt annen tråd.

Redigert av Gew88; 20/09/2018 20:37.

Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: runermm] #2511593 20/09/2018 20:41
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Juridisk: Swix er utvilsomt rettslig ansvarlig for det som publiseres på tjenesten. Bruker de f.eks et foto de ikke har rettigheter til så kan det lede til
et rettslig oppgjør.

Jeg forventer for øvrig samme kvalitet fra Swix, uavhengig om det er sykler, skismørning eller nett-tjenester - det er nettopp poenget med et brand, at jeg kan ha tillit til hva de gjør. Lykkes de på tvers av veldig ulike tjenester/produkter øker tilliten, i motsatt tilfelle synker den.

Det er jeg helt enig i, men de er ikke juridisk ansvarlig for å oppdatere. Jeg vil tro de har flere juridiske grunner til å ikke levere et slikt personregister

Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: sls] #2511597 20/09/2018 20:52
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Det med personvern blei jo diskutert i sommer da det ikke ble oppdatert. Men det legges jo kun ut navn fra resultater(feks fra eqtiming) hvor vi som deltar har betalt for å delta og huket av på noe vi garantert ikke har lest om at resultatene kan publiseres. Så rittranking blir neppe heftet av de nye personvernreglene.

Re: Feil i Swix Rittranking, HJELP - HASTER [Re: MathiasAlm] #2511599 20/09/2018 21:05
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
GDPR er noen komplekse greier altså. Det kan godt være at en konsernadvokat i Swix er tvilende til om tjenesten er innafor.

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support