Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Vegetarburger

Re: Vegetarburger [Re: Øyvind V] #2511466 20/09/2018 14:16
Tex Offline
Besatt
Besatt
... eller kronisk syke mennesker ... ?

For all del, jeg er ikke selv vegetarianer, men jeg innbiller meg heller ikke at ville dyr - hvis de tenker seg om - egentlig setter pris på å bli skutt.

Re: Vegetarburger [Re: Dan] #2511467 20/09/2018 14:19
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: Dan

Skal jeg nå være den kødden som spør om du mener at man burde avlive f eks narkomane uteliggere som har stor risiko for å ende livet på en smertefull måte? ICON_SMILE

Om både dyr og folk har same «menneskeverd» så er det vel openbart at vi anten må slutte med avlivning av sjuke dyr, eller meine at det er greitt å avlive folk.

Personlig meiner eg «specism» er noko tøys, og at folk har menneskeverd og menneskerettar i motsetning til dyr.

Re: Vegetarburger [Re: Øyvind V] #2511469 20/09/2018 14:20
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: lph
Sitat: Flo

Så det er altså bedre for elgen å bli skutt, enn å slite med å skaffe mat på vinteren? Haha, jeg er ikke vegetarianer selv, men den argumentasjonen er altså så vanvittig tynn ICON_LAUGH

I naturen dør de fleste dyr ganske grusomt, enten av å bli spist levende av rovdyr, eller av sult. Jeg syns ikke egentlig argumentet om at en rask og plutselig død er mer humant er tynn.

Det er mer humant ja (menneskelig). Men hvordan vi mennesker oppfatter verden rundt oss bryr ikke elgen seg om. Om elgen er sliten og sulten, så vil den likevel forsøke å flykte om du kommer mot dem med en ladd rifle i hendene.

Jeg spiser også elg. Men jeg klare å gjøre det uten å tro at jeg redder elgen fra noe som helst faktisk.
Elgen er et bytte, jeg er jeger. Enkelt og greit. På samme måte som at en ulv heller ikke får dårlig samvittighet av å ta livet av en elg.

Men så er nå det å tynne ut litt i elgebestanden her og der ikke det som er problemet.
Kjøttindustrien er ikke bærekraftig. Og jeg forsøker å spise så lite kjøtt som mulig.

Redigert av Flo; 20/09/2018 14:21.
Re: Vegetarburger [Re: Øyvind V] #2511472 20/09/2018 14:23
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Med alle rådyrene som ble drept av hund i Oslomarka i vinter så håper jeg vi får på plass rådyrjakt til neste vinter, sånn at vi kan få skutt de "humant" istedenfor at de skal bli drept av hund.
– Ironi

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Vegetarburger [Re: Tex] #2511474 20/09/2018 14:27
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: Tex
... eller kronisk syke mennesker ... ?

For all del, jeg er ikke selv vegetarianer, men jeg innbiller meg heller ikke at ville dyr - hvis de tenker seg om - egentlig setter pris på å bli skutt.

Bekymrer dyret ekstra fordi eit menneske kan finne på å skyte det? Er dyret misfornøgd med at det vart skote? (Type sjel eller noko?)

Er svaret nei på begge er det vel greitt å skyte?

Re: Vegetarburger [Re: Flo] #2511479 20/09/2018 14:44
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Sitat: Flo
Sitat: rokkitan
Jeg mener man plager hjorten, elgen eller andre mindre ved jakt, enn utfordringene den har med å finne mat om vinteren eller der det er rovdyr. Så der har jeg ingen dårlig samvittighet.
Så det er altså bedre for elgen å bli skutt, enn å slite med å skaffe mat på vinteren? Haha, jeg er ikke vegetarianer selv, men den argumentasjonen er altså så vanvittig tynn ICON_LAUGH
Det er ikke noen barmhjertighetshandling, men en høsting av overskudd i naturen. Og jeg syns ikke det er en barbarisk handling. Hvis ikke dyret har andre fiender så vil bestanden i perioder bli større enn det er mat til. Hadde derimot jakt vært en stor ekstra belastning som hadde ført til at få av dyrene som er igjen hadde overlevd vinteren, så hadde det stilt seg annerledes.

Re: Vegetarburger [Re: Klinkekule] #2511484 20/09/2018 14:53
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Klinkekule
Om både dyr og folk har same «menneskeverd» så er det vel openbart at vi anten må slutte med avlivning av sjuke dyr, eller meine at det er greitt å avlive folk.

Personlig meiner eg «specism» er noko tøys, og at folk har menneskeverd og menneskerettar i motsetning til dyr.

Jeg er helt enig, selv om jeg mener at menneskeverd og menneskerett ikke er naturlover, men funksjonelle etiske begreper for å få samfunnet til å funke. (For ordens skyld, jeg synes i tillegg at selv med kunnskapen om at vi deler veldig stor del av våre gener med våre nære slektninger blant dyrene så har menneskets utvikling de siste to millioner årene tatt fullstendig innersving på alt annet liv på planeten når det gjelder alle de egenskaper som gjør oss mennesker unike, og særlig da evnen til abstrakt tenking. En sjimpanse eller delfin lurer mest sannsynlig ikke på hva månen er. Mennesket derimot har allerede vært der.)

Re: Vegetarburger [Re: Dan] #2511494 20/09/2018 15:53
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Sitat: Dan
Sitat: lph
I naturen dør de fleste dyr ganske grusomt, enten av å bli spist levende av rovdyr, eller av sult. Jeg syns ikke egentlig argumentet om at en rask og plutselig død er mer humant er tynn.

Skal jeg nå være den kødden som spør om du mener at man burde avlive f eks narkomane uteliggere som har stor risiko for å ende livet på en smertefull måte? ICON_SMILE

Nei, men du kan spørre hva jeg synes om aktiv dødshjelp ;-)

Re: Vegetarburger [Re: lph] #2514264 04/10/2018 06:58
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Da har jeg vært gjennom en ny oppskrift på veggisburger, og denne ble mye bedre enn flere av de andre variantene jeg har laget. Røde linser, gulrot, løk, hvitløk, persille, timian, oregano, salt og pepper. Ble fast og fin, og fikk knasende sprø stekeskorpe. Veldig gode, men kanskje bedre egnet i kjøttbollestørrelse (hvis det er lov å si det uten å bli beskyldt for å prøve og etterligne en kjøttrett) som en slags falaffel. Bønnekremen var innmari god!

Klikketiklikk til oppskrift på NRK

Re: Vegetarburger [Re: Øyvind V] #2514738 06/10/2018 14:43
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Jeg synes at rødbetsburgerne fra Grønne Folk på Rema 1000 er det beste alternativet hvis man ikke får til sine egne. Jeg synes de nesten måler seg med Sot sine. Og så er de kortreist fra Frosta.
Jeg synes burgere og falafler er det vanskeligste å lage godt selv som vegetarianer.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Vegetarburger [Re: hJürg1] #2514761 06/10/2018 18:58
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: hJürg1
Jeg synes at rødbetsburgerne fra Grønne Folk på Rema 1000 er det beste alternativet hvis man ikke får til sine egne. Jeg synes de nesten måler seg med Sot sine. Og så er de kortreist fra Frosta.

Enig, burgerne fra Grønne Folk er gode. Jeg pleier av og til å spise det når resten av familien spiser fisk (som jeg er allergisk for).

Re: Vegetarburger [Re: anderfo] #2514763 06/10/2018 19:23
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Spiste noen vegetarboller fra Coop i går - kommer de i burgerstørrelse tror jeg at jeg har en vinner for min del

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support