|
|
Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Oystein L]
21/09/2018 06:48
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Pr dags dato ser det ikke ut som konkurransen blir så skarp.
Jaguar er liten og ikke i segmentet størrelsesmessig. Skikkelig fin på alle måter, ankepunktet må være forbruket.
Audi har allerede blitt omtalt som treg og lite effektiv av media.
Bare se under panseret på EQC så ser man hvor halvhjertet det er, fylt opp med unødig plastikk.
Min vurdering er lik Marketwatch/Bernstein med at Tesla ikke har troverdige konkurrenter frem til 2022. Tror du tar feil. Det er langtfra alle som har valgt Tesla fordi den er så stor eller så rask eller så fin, de har valgt den fordi det pt. er det eneste alternativet i premiumklassen. Helt genialt av Musk & co, og en suveren bil. Tipper halvparten av Tesla-eiere er en eller to pers, for de er det et fett om bilen har noget mindre plass til feriebagasje for en skokk med unger så lenge bilen er "der oppe" Si hva du vil om Audi, men de har definitivt sin tilhengerskare. Hva angår forbruk på Jaguar; den ruller over 40 mil på en lading, og det rekker nok for mange Jeg tipper at Ipace kommer til å ligge ganske nær Tesla X75 i rekkevidde. Jeg vet den har 90 kwh batteri, men pga. høyere cw-verdi og mindre effektiv drivlinje så vil forbruket være høyere enn X. Jeg mener å huske at cw-verdien er 29 mot 25. Med en Tesla modell X kan du forvente et gjenomsnittsforbruk på ca. 250 w/km om du kjører normalt. Er redd Ipace vil ligge høyere. Hvis vi sier et snittforbruk på 275 w/km så vil det gi en rekkevidde på Ipace på ca. 310 km om vi sier at det er tilgjengelig 85 av de 90 kwh. Skal den rulle 400 km på en lading må forbruket ned i 210 w/km. Jaguar sier vel selv 470 km, og da må forbruket ned i 180 w/km. Det er kanskje mulig på en tørr varm sommerdag med medvind og hjemlengsel. Mitt tips er 350 km om sommeren og under 300 km om vinteren på Ipace. Men vi får vente å se :-)
|
|
|
[Re: erling]
21/09/2018 06:57
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde en langtur med mye 110-sone og relativt frisk kjøring fra dine trakter nedover langs Glomma. Mye mer akselerasjon enn jeg normalt bedriver, men likevel et snittforbruk på 27. Kan ikke se hvorfor en skal havne over 25 når en er ferdig med lekeperioden
|
|
|
[Re: Kriss]
21/09/2018 06:58
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
A6 har jo alltid hatt et stort verditap. Har 13 allroad selv som jeg kjøpte i fjor da den var 4 år og kosta ganske akkurat det halve av ny listepris. Forøvrig meget fornøyd med bilen og siden ny allroad ikke kommer før neste år er den jo fortsatt ikke utdatert.
Men er litt skeptisk når det gjelder verdien på disse Teslaene fremover også.. Nå når alle skal lage elbil (til og med som ser ut som en bil og har brukbar rekkevidde) tror jeg fort mange med Tesla får lyst på noe annet, det blir nok Tesla på finn og festen er over med tanke på svært lavt verditap.. Jeg tror Teslaene med fri lading på superladerne kommer til å holde seg spesielt godt i pris framover. Jeg kjenner mange som har Tesla, og har ennå ikke hørt om en eneste en som ønsker å bytte. Har du selv Tesla så ser du at disse nye som kommer ligger langt bak i utviklingen. Ref. superladenettverket, stor infoskjerm, softwareupdate via nettet mv. Spesielt å ikke ha tilgang på superladerne til Tesla sitter nok langt inne hos de fleste med Tesla. Å være prisgitt køer på dyre sakteladere frister lite.
Redigert av erling; 21/09/2018 06:59.
|
|
|
21/09/2018 07:16
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
A6 har jo alltid hatt et stort verditap. Har 13 allroad selv som jeg kjøpte i fjor da den var 4 år og kosta ganske akkurat det halve av ny listepris. Forøvrig meget fornøyd med bilen og siden ny allroad ikke kommer før neste år er den jo fortsatt ikke utdatert.
Men er litt skeptisk når det gjelder verdien på disse Teslaene fremover også.. Nå når alle skal lage elbil (til og med som ser ut som en bil og har brukbar rekkevidde) tror jeg fort mange med Tesla får lyst på noe annet, det blir nok Tesla på finn og festen er over med tanke på svært lavt verditap.. Jeg tror Teslaene med fri lading på superladerne kommer til å holde seg spesielt godt i pris framover. Jeg kjenner mange som har Tesla, og har ennå ikke hørt om en eneste en som ønsker å bytte. Har du selv Tesla så ser du at disse nye som kommer ligger langt bak i utviklingen. Ref. superladenettverket, stor infoskjerm, softwareupdate via nettet mv. Spesielt å ikke ha tilgang på superladerne til Tesla sitter nok langt inne hos de fleste med Tesla. Å være prisgitt køer på dyre sakteladere frister lite. Jeg tror heller ikke på noe stort prisras, men begrenset tilgang på nye biler og mangel på alternativer har nok gitt en kunstig høy bruktpris. Det vil trolig ikke vedvare. Alternativene kommer, og jeg har nettopp sett en S og en X bli tatt inn som innbyttebiler hos min lokale Bilbutikk1
|
|
|
[Re: Ripen]
21/09/2018 07:41
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Nå er det jo slik at i forhold til investering, så er det vel neppe noe så taper seg så mye i verdi som nettopp en bil. Og stort sett, selv om unntak finnes, så er det slik at jo dyrere bil, jo dårligere verdiutvikling.
Så kan man jo diskutere seg grønn på hvordan en Tesla vil utvikle seg i verdi, men det er jo rimelig sikkert at det vil bli en stor avskrivning. Den interessante diskusjonen blir jo da sammenlignet med hvem, og nå er jo bilbransjen i begynnelsen av en klassisk transformasjon som de stritter i mot så mye de bare kan og leverer så få biler de bare kan slippe unna med. Historien har nok av eksempler på at de som stritter i mot blir marginalisert eller utslettet.
Kjente eksempler er jo Kodak og Nokia som begge hadde teknologien, men av ulike årsaker allikevel ble stående på perrongen. Innen IT bransjen som jeg jobber i, er det store selskaper som har opphørt å eksistere fordi det var for trege til å reagere på endringer, ta f.eks vårt eget Norsk Data som sikkert mange her på forumet ikke husker engang, men som var en gigant i Norge fram til slutten av 80-tallet.
Jeg skal ikke påstå at Tesla kommer til å framstå som vinneren i markedet om man går 5 eller 10 år fram i tid, men jeg er ganske overbevist om flere av dagens store fabrikker kommer til å gå under fordi de er for trege til å transformere seg. Det virker på meg som om de stikker hodet i sanden og nekter å høre på forbudene mot forbrennningsmotorer som kommer krypende i store økonomier som "California" (Verdens 6. største økonomi), Kina og India om ikke så mange år.
Så tenk gjerne litt på det når du spår Tesla nedenom og hjem, er det større risiko å kjøpe en bil derfra enn fra Mercedes, BMW eller VAG?
Lars-Erik
|
|
|
21/09/2018 07:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tror Teslaene med fri lading på superladerne kommer til å holde seg spesielt godt i pris framover.
Fri lading er begrenset til 400kWh/år og er dermed verd kr 2800 dersom du eier bilen i fem år.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Ugla]
21/09/2018 07:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kjente eksempler er jo Kodak og Nokia som begge hadde teknologien, men av ulike årsaker allikevel ble stående på perrongen. Innen IT bransjen som jeg jobber i, er det store selskaper som har opphørt å eksistere fordi det var for trege til å reagere på endringer, ta f.eks vårt eget Norsk Data som sikkert mange her på forumet ikke husker engang, men som var en gigant i Norge fram til slutten av 80-tallet.
Det var runt 20 produsenter av damplokomotiver i USA da omlegging til diesel og elektrisk startet - drevet av to nykommere, General Motors og General Electric. Ingen av damplokomotivfabrikantene klarte seg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
21/09/2018 08:03
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Jeg tror Teslaene med fri lading på superladerne kommer til å holde seg spesielt godt i pris framover.
Fri lading er begrenset til 400kWh/år og er dermed verd kr 2800 dersom du eier bilen i fem år. Dersom man har bestilt bilen før 15.01.2017 har man ubegrenset superlading i hele bilens levetid. Har man bestilt bil med henvisningskode for fri superlading før 16.09.2018 har man ubegrenset superlading for første eier. Det er vanligvis det man mener når man sier "fri superlading" 
mvh Helge
|
|
|
[Re: ventle]
21/09/2018 08:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dersom man har bestilt bilen før 15.01.2017 har man ubegrenset superlading i hele bilens levetid. Har man bestilt bil med henvisningskode for fri superlading før 16.09.2018 har man ubegrenset superlading for første eier. Det er vanligvis det man mener når man sier "fri superlading" Sånn var det ja
|
|
|
21/09/2018 08:34
|
Dan
More than words
|
More than words
Tror du tar feil. Det er langtfra alle som har valgt Tesla fordi den er så stor eller så rask eller så fin, de har valgt den fordi det pt. er det eneste alternativet i premiumklassen. Jeg tror du kan utvide det utsagnet litt. Jeg ville ha sagt "det er det eneste alternativet som ikke er knøttlite (i-MiEV) eller dritstygt (Leaf) eller har begrenset rekkevidde (E-Golf)". Det vil si dette var alternativene da folk begynte å kjøpe Tesla for alvor for noen år siden. Nå som det begynner å komme biler i Golf-klassen med en rekkevidde på 30-50 mil så tror jeg at mange som ellers ville ha valgt Tesla går for dem isteden.
|
|
|
[Re: Dan]
21/09/2018 08:48
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror du tar feil. Det er langtfra alle som har valgt Tesla fordi den er så stor eller så rask eller så fin, de har valgt den fordi det pt. er det eneste alternativet i premiumklassen. Jeg tror du kan utvide det utsagnet litt. Jeg ville ha sagt "det er det eneste alternativet som ikke er knøttlite (i-MiEV) eller dritstygt (Leaf) eller har begrenset rekkevidde (E-Golf)". Det vil si dette var alternativene da folk begynte å kjøpe Tesla for alvor for noen år siden. Nå som det begynner å komme biler i Golf-klassen med en rekkevidde på 30-50 mil så tror jeg at mange som ellers ville ha valgt Tesla går for dem isteden. Joda, det kan nok stemme, spesielt med tanke på Model 3. For de som vil ha noe som ligner på premiumbil til 3/4 mill dukker det i alle fall opp reelle alternativer nå. De første Jaguarene er på veien og Audi skriver bestillinger så blekket spruter (i følge dem selv) mens andre tyskere jobber febrilsk med saken. Jeg tror personlig at alle bilkonsern nå har innsett at el-toget går, og at de som ikke er med vil være ute om få år (jfr. Kodak)
|
|
|
21/09/2018 09:20
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
[quote=Dan][quote=Oystein L] Jeg tror personlig at alle bilkonsern nå har innsett at el-toget går, og at de som ikke er med vil være ute om få år (jfr. Kodak) Jeg tror dessverre du tar feil, det har jo gått ganske mange år nå hvor bilfabrikkene har lovet å komme med biler, men lite har skjedd. De bilene som er levert og som ser ut til å leveres framover kommer i relativt beskjedne produksjonsserier, noe som gjør at det er lange ventelister på mange merker. En skulle jo også tro at de skulle kjøre forbi Tesla på teknologisiden, men foreløpig har ikke det skjedd, og mottakelsen av Audien er jo fra et teknologiståsted ganske lunken og Jaguaren falt jo helt igjennom på den første seriøse testen som er gjort ift. rekkevidde. For meg virker det som de sier en ting, men gjør noe annet på bakrommet, og man kan jo forstå dem, det å ta skiftet kommer til å koste ekstremt mye penger, og mens de ikke gjør noe ruller jo pengene inn (foreløpig). Men det skjer jo ting i markedet, i august solgte Tesla sin model 3 mer enn alle andre modeller hos BMW tilsammen i USA - det bør jo få opp øynene hos noen.
Lars-Erik
|
|
|
21/09/2018 09:22
|
Langbein Rise
Entusiast
|
Entusiast
Det jobbes hard med å få fram gode biodrivstoff også, så eksplosjonsmotoren er nok ikke død enda.
Langbein Rise - lykken er en sykkelbar sti i sola
|
|
|
21/09/2018 09:27
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Dersom man har bestilt bilen før 15.01.2017 har man ubegrenset superlading i hele bilens levetid. Har man bestilt bil med henvisningskode for fri superlading før 16.09.2018 har man ubegrenset superlading for første eier. Det er vanligvis det man mener når man sier "fri superlading" Sånn var det ja Og hvis man kjøper en inventory bil nå så er det fri superlading for første eier. Da vi sjekka hadde de kun 2 stk S 75D inne.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
21/09/2018 09:28
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Vet ikke helt hva som er strategien til de store bilprodusentene, men det har jo vært snakket en del om at de holder litt igjen både fordi de venter på nye/bedre batterier og "innkjørt" teknologi, men også fordi de ønsker å selge fossilbiler til store markeder en stund til. At det nå selges flere elbiler i f.eks. Tyskland enn i Norge er et interessant poeng, men det er jo uansett en mye mindre del av det totale markedet enn her hjemme. Men det er jo et skifte på gang, elbilsalget i EU økte voldsomt i løpet av 2017.
|
|
|
21/09/2018 09:33
|
tech8
Entusiast
|
Entusiast
iX3 kommer i 2020 med 400km WLTP. Foreløpig ikke noe prisestimat, men jeg tror den kan bli spennende, for den bør kunne legge seg under e-Tron prismessig (e-Tron er fysisk større, større batteri, mer effekt, osv.). Grunnpris på e-Tron ligger vel på ca. 650'. Om iX3 legger seg mellom 550' og 600' kan dette bli en ny premium favoritt.
|
|
|
21/09/2018 10:05
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Det var runt 20 produsenter av damplokomotiver i USA da omlegging til diesel og elektrisk startet - drevet av to nykommere, General Motors og General Electric. Ingen av damplokomotivfabrikantene klarte seg.
Får godeste Trump 4 nye år, noe jeg slett ikke tror er usannsynlig kan det jo hende at damplokomotivene får en ny vår. Ett sted må de jo brenne alt det "rene kullet"...
|
|
|
[Re: tech8]
21/09/2018 11:14
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
iX3 kommer i 2020 med 400km WLTP. Foreløpig ikke noe prisestimat, men jeg tror den kan bli spennende, for den bør kunne legge seg under e-Tron prismessig (e-Tron er fysisk større, større batteri, mer effekt, osv.). Grunnpris på e-Tron ligger vel på ca. 650'. Om iX3 legger seg mellom 550' og 600' kan dette bli en ny premium favoritt. Personlig synes jeg dette er svært skuffende fra BMW, 400 km WLTP, hvis det stemmer på en forholdsvis stor premium bil er bare svakt. Husk at WLTP fremdeles er snill, og den største Model S har allerede 539 km rekkevidde etter den strengere (og mer realistiske) EPA-standarden. I tillegg har Tesla allerede mer effektive batterier som de produserer til model 3, som satt inn i Model S vil kunne øke totaleffekt på batteriet med ca. 25%. Så dette er en bil som kommer til å være parkert rent rekkeviddemessig allerede ved lansering, ikke bra. Hvorfor sier jeg dette? Jo fordi min erfaring er at rekkevidden på en elbil dropper dramatisk når det er vått eller kaldt (eller begge deler). Eksempelvis har min S90D hatt et forbruk på ca. 175 Wh/km nå i sommer, mens jeg i januar hadde 237 Wh/km - det utgjør ganske mye på rekkevidde.
Lars-Erik
|
|
|
21/09/2018 11:54
|
GeirK
More than words
|
More than words
Personlig synes jeg dette er svært skuffende fra BMW, 400 km WLTP, hvis det stemmer på en forholdsvis stor premium bil er bare svakt. Husk at WLTP fremdeles er snill, og den største Model S har allerede 539 km rekkevidde etter den strengere (og mer realistiske) EPA-standarden. I tillegg har Tesla allerede mer effektive batterier som de produserer til model 3, som satt inn i Model S vil kunne øke totaleffekt på batteriet med ca. 25%.
Og her er vi inne på noe av essensen i problemet til de etablerte bilfabrikkantene. Teslas kjerneteknologi er batterier. For å bygge bil, må de lære seg alt det andre (konstruksjon, design, produksjon) - men den kunnskapen eksisterer så den kan man tilegne seg ganske fort. De har lært mye allerede. De store bilfabrikantene har allerede denne kunnskapen som Tesla må tilegne seg (og en mengde kunnskap som er helt ubrukelig), men de har ikke batterikunnskapen - og det er ikke etablert kunnskap i samme grad. Det er en mye tyngre jobb for dem å ta igjen Tesla her.
|
|
|
21/09/2018 12:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
|
|
|
21/09/2018 13:16
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg stoppet videoen etter to minutter når han begynte å snakke dritt om designet til BMW i3. Da avslørte han seg litt for mye som Appl... jeg mener Tesla fanboy. I mine øyne så går i3 Tesla en høy gang når det gjelder design, fordi den er nyskapende, original, viser at bilen er designet fra grunnen som elbil og ikke prøver (slik som Tesla) å se ut som alle andre fossilbiler. I tillegg er den veldesignet og balansert i uttrykket. Så kan man selvfølgelig komme med synsing basert på smak og da stikker den i øynene til mange. Men den største utfordringen med i3 er formen den er tvinget inn i av nødvendighet, nemlig kort og høy. Selv synes jeg i3 er det kuleste og mest gjennomførte elbildesignet der ute per dags dato og jeg kunne gjerne tenkt meg en hvis ikke det var for at den blir for liten og fordi jeg ikke har lyst å betale for BMW-logoen. 
|
|
|
21/09/2018 13:20
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
iX3 kommer i 2020 med 400km WLTP. Foreløpig ikke noe prisestimat, men jeg tror den kan bli spennende, for den bør kunne legge seg under e-Tron prismessig (e-Tron er fysisk større, større batteri, mer effekt, osv.). Grunnpris på e-Tron ligger vel på ca. 650'. Om iX3 legger seg mellom 550' og 600' kan dette bli en ny premium favoritt. Personlig synes jeg dette er svært skuffende fra BMW, 400 km WLTP, hvis det stemmer på en forholdsvis stor premium bil er bare svakt. Husk at WLTP fremdeles er snill, og den største Model S har allerede 539 km rekkevidde etter den strengere (og mer realistiske) EPA-standarden. I tillegg har Tesla allerede mer effektive batterier som de produserer til model 3, som satt inn i Model S vil kunne øke totaleffekt på batteriet med ca. 25%. Så dette er en bil som kommer til å være parkert rent rekkeviddemessig allerede ved lansering, ikke bra. Hvorfor sier jeg dette? Jo fordi min erfaring er at rekkevidden på en elbil dropper dramatisk når det er vått eller kaldt (eller begge deler). Eksempelvis har min S90D hatt et forbruk på ca. 175 Wh/km nå i sommer, mens jeg i januar hadde 237 Wh/km - det utgjør ganske mye på rekkevidde. Som lite bilinteressert, men generelt nysgjerrig lurer jeg på hvorfor ikke bilprodusentene bare smeller på med store batterier som gir 1000 km i rekkevidde med en gang. Hva er bøygen her? Er det plassmangel i bilene? Er det vekten på batteriet? Eller er det pris på batteriet? Eller er det kanskje en sum av alle disse. Kunne man ikke bare puttet to slike batterier som modell S kommer med i en superrekkevidde-versjon f.eks?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
21/09/2018 13:42
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Batteripakkene i dagens biler veier vel allerede rundt et halvt tonn, så ett tonn batteri blir nok meget å drasse på.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
21/09/2018 14:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
Batteripakkene i dagens biler veier vel allerede rundt et halvt tonn, så ett tonn batteri blir nok meget å drasse på. Det blir mer vekt- og prisøkning enn bare batteriene siden bilen skal bære og bremse den ekstra vekten også. Skal man beholde akselerasjonen må drivverk, motorer og kraftelektronikk også oppskaleres.
|
|
|
21/09/2018 14:21
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Batteripakkene i dagens biler veier vel allerede rundt et halvt tonn, så ett tonn batteri blir nok meget å drasse på. Det blir mer vekt- og prisøkning enn bare batteriene siden bilen skal bære og bremse den ekstra vekten også. Skal man beholde akselerasjonen må drivverk, motorer og kraftelektronikk også oppskaleres. Nettopp - Så for at el-biler skal kunne gå 1000km på en lading må batteriteknologien utvikles en del hakk fra der vi er nå? De må gjøres mindre og lettere? Er det mer sannsynlig med lading som blir like rask som det å fylle 50 liter petroleum?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
21/09/2018 14:26
|
Dan
More than words
|
More than words
Er det mer sannsynlig med lading som blir like rask som det å fylle 50 liter petroleum? Ja, men det kalles ikke lading, det kalles hydrogentanking. 
|
|
|
21/09/2018 14:37
|
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast
Batteripakkene i dagens biler veier vel allerede rundt et halvt tonn, så ett tonn batteri blir nok meget å drasse på. Det blir mer vekt- og prisøkning enn bare batteriene siden bilen skal bære og bremse den ekstra vekten også. Skal man beholde akselerasjonen må drivverk, motorer og kraftelektronikk også oppskaleres. Akselerasjon er vel bra nok hos de fleste elbiler, men økt vekt gir økt pris ellers. Økt vekt vil også øke forbruket, slik at en dobling av batteriet ikke gir en dobling av rekkevidde. Etterhvert vil det ikke være lønnsomt å øke batteripakken.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
21/09/2018 14:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det må nok skje en forbedring i batteriteknologi før land med utbygd motorveinett konverterer fullt ut. Når man har tømt et 75kWh batteri i Norge, har man holdt på å kjøre så lenge at det er greit med en pause uansett. Jeg tror ikke en tysker som cruiser i 140 mellom Munchen og Hamburg, føler det samme. Han tømmer batteriet MYE fortere av to årsaker: han tilbakelegger dobbelt så mange kilometer per time og bruker langt mer energi på å dytte luft til side.
|
|
|
[Re: rokkitan]
21/09/2018 14:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
Batteripakkene i dagens biler veier vel allerede rundt et halvt tonn, så ett tonn batteri blir nok meget å drasse på. Det blir mer vekt- og prisøkning enn bare batteriene siden bilen skal bære og bremse den ekstra vekten også. Skal man beholde akselerasjonen må drivverk, motorer og kraftelektronikk også oppskaleres. Akselerasjon er vel bra nok hos de fleste elbiler, men økt vekt gir økt pris ellers. Økt vekt vil også øke forbruket, slik at en dobling av batteriet ikke gir en dobling av rekkevidde. Etterhvert vil det ikke være lønnsomt å øke batteripakken. Jeg antar at med mindre man bremser mye uten regenerering, har den ekstra vekten lite å si for forbruket
|
|
|
[Re: Dan]
21/09/2018 15:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er det mer sannsynlig med lading som blir like rask som det å fylle 50 liter petroleum? Ja, men det kalles ikke lading, det kalles hydrogentanking. Det finnes en work-around, som Tesla aldri implementerte, og ikke satser på siden muligheten ble designet ut i Model 3. Ryktene forteller at kineserne satser på dette i stor grad. http://youtu.be/H5V0vL3nnHY
|
|
|
|
|