Frank Løke, dust eller klovn?
|
Re: Frank Løke, dust eller klovn?
[Re: Marøder]
16/09/2018 19:23
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Når det gjelder "dumskryt", trur jeg nok dette begrepet har oppstått fordi noen folk ikke skjønner at andre er annerledes enn de er sjøl. Jeg måtte google Løke, ikke fordi jeg ikke har sett noen overskrifter, men fordi i første omgang slo dette meg som en ikke-sak. Noen synes sikkert det er snobbete. De har en opplevelse av at jeg synes det er andre saker som er "finere" eller "viktigere". Det har de helt rett i.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
[Re: Raskall]
16/09/2018 19:31
|
vetleg
Avhengig
|
Avhengig
At folk svarer at de ikke vet hvem Frank Løke er, er for det første helt uinteressant med hensyn til hva ts spør om, men viser jo også hvor selvopptatte folk kan være. Litt i samme sjanger som en haug andre tråder og facebook-innlegg. Et eksempel:
Hei, vi holder på med et prosjekt med brukerne på hjem x og lurer på om noen har noen eplertrær eller pæretrær vi kan plukke av?
Svar 1: Nei, dessverre. Håper dere får tak i noen!
Svar 2: Nei, men har et plommetre hvis det hjelper?
|
|
|
16/09/2018 19:34
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"dumskryt" som det har definierats här eksister nog men det är nog många som inte heller vet något eller spesiellt mycket om exemplen som har tagits upp här.
Jag har aldrig deltagit i eller hört att att några diskuterat varken Løke, Kardasians eller "ex on the beach" och har inga som helst problem med att førstå att många inte ens vet vilka eller vad det är.
Løke är den jag vet klart mest om av det över och han framstår rätt tokig och spesiell men jag skulle inte bli förvånad om det faktiskt är äkta.
|
|
|
[Re: vetleg]
16/09/2018 19:40
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
At folk svarer at de ikke vet hvem Frank Løke er, er for det første helt uinteressant med hensyn til hva ts spør om, men viser jo også hvor selvopptatte folk kan være. Litt i samme sjanger som en haug andre tråder og facebook-innlegg. Et eksempel:
Hei, vi holder på med et prosjekt med brukerne på hjem x og lurer på om noen har noen eplertrær eller pæretrær vi kan plukke av?
Svar 1: Nei, dessverre. Håper dere får tak i noen!
Svar 2: Nei, men har et plommetre hvis det hjelper? Nå er det tradisjon på dette forumet å spore av, særlig på dette underforumet. Avsporingene kan være det mest interessante. Et veldig dårlig sted å vente en konsistent diskusjon. For min del, hadde jeg sett meg nødt til google Løke på forhånd, pga en annen sammenheng. Jeg svarte til og med på spørsmålet til TS.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
16/09/2018 19:52
|
Martin222
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Eneste grunnen til at jeg havnet i tråden i det hele tatt, var fordi jeg ikke visste hva løken er... Dette er jo et forum for terrengsykling, så jeg forventet ikke at ex on the beach skulle bli nevnt en gang.
|
|
|
[Re: Martin222]
16/09/2018 20:31
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Får håpe du kommer over det raskt.
|
|
|
16/09/2018 22:16
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takker herved familien min, venner og alle kolleger for at jeg aldri noensinne har måttet se eller mene noe om et reality program, eller konkurranse, for å ha meningsfullt samvær med dere. Dere et toppen alle sammen!
Redigert av erikskon; 17/09/2018 08:24.
|
|
|
[Re: GeirK]
17/09/2018 06:40
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Synes ikke det er passende å legge ut slike avstemninger som henger ut folk uansett hva de har gjort.. Det er da TV2 som har hengt ham ut i tilfelle. Det er de som har offentligjort handlingene hans. Så hvis en person gjør noe på TV som jeg ikke liker, så er det fritt fram å henge ut vedkommende i andre arenaer? TV2 har ikke hengt ham ut, de har vist hva han har gjort. Hvis TV2 skulle henge ham ut, ville det vært de som dro i gang en "dust eller klovn"-poll om fyren.
|
|
|
17/09/2018 07:06
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Så mange ting jeg vil svare på her... Som jeg leser "dumskryt", så trenger det absolutt ikke ha noe med å lyve å gjøre. Hvis Petter Northug (hørt om han? driver med noe meingsløse greier om å gå fortest mulig på ski. absolutt ingen betydning for verdensfreden) konsekvent nevner at han er verdensmester på ski, så sier vi at han skryter. Men ikke at han lyve. Når noen dumskryter, kan de gjerne være helt ærlige. Men de har et behov for å løfte frem det faktum at de ikke vet. De ser det som en positiv ting å ikke vite. Det å fremheve positive ting ved seg selv, det er å skryte. Så de skryter altså av uvitenheten sin. Dumskryting. (At noen i tillegg ljuger på seg å ikke vite er nok også vanlig. På samme måte som folk ljuger på seg spennende opplevelser osv.) Så kan de sitte der og forholde seg til at det er DN som dekker det som skjer i Norge (Men se hva de fremhever da de for to uker siden skrev om TV-høsten: https://www.dn.no/etterBors/2018/09/03/0900/Tv/tv-2-med-sterk-hostapning). Skal vi trekke det litt langt, så var det vel akkurat den naiviteten som kostet Bill Clinton jobben som presidentfrue. De trodde de visste hva som skjedde i USA, men de forsto ikke at den vanlige amerikaner ikke leser "DN", men snarere ser Kardashians og leser kjendisnyheter på "VG". Om man bevisst ønsker å isolere seg fra hva resten av befolkningen interesserer seg for, vitner det for meg om en svært liten interesse for det samfunnet vi lever i. Og det er OK. Det er ikke noe galt i det. Det paradoksale er at denne gruppen ofte tror at det er de andre som ikke interesserer seg...
|
|
|
[Re: Martin222]
17/09/2018 07:30
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Ok. Her skal virkelig passet påskrives. Anbefaler deg å lese hva som er skrevet en gang til. Her må du nok utbrodere for en skarve kultursnobb. Du gikk rett i den egen felle: Small minds discuss people Kardashians følges nøye av ganske kjedelige folk, etter min erfaring.
|
|
|
[Re: Tange]
17/09/2018 07:51
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Når det er sagt så er det ikke sjeldent folk hinter eller sier fra at de ikke vet mye om et tema når de allikevel velger å kommentere.
Om kosthold:
Jeg er ingen ekspert, men ganske brukbar til å bli tynning
Om Merida-sykkel:
Jeg er ingen ekspert, men har noen raske kommentarer: Dette er en sykkel som utvilsomt egner seg til bruken du beskriver
Om sitestilling på MTB?:
Spøk til side, jeg er ingen ekspert på aerodynamikk,
Om ski:
Jeg er ingen ekspert, og har ikke prøvd slike ski.
Osv.
Så ja, flust av folk som rett frem sier at de ikke vet mye, eller ikke en gang har vært bort i noe. Uten at dette utløser kommentarer om dumskrythet.
Det får en til å lure på om de som har 'et problem' med at noen ikke setter seg inn i allskens kjendisser sin gjøren og laden i grunn avslører mer om seg selv.
Ingen av disse er analogier. Dumskryt ville vært mer i gata Jeg har aldri hørt om denne "aerodynamikk", er det sånne downhillgreier? Det påfallende er ikke at mange har lite kjennskap til Løke (jeg lever også lykkelig på et skremmende lavt Løke-faglig nivå), men at de påstår aaaldri å ha hørt om han i det hele tatt. Det virker en smule påtatt å måtte poste for å få sagt akkurat det, bare sånn at alle skal få vite det.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
17/09/2018 08:15
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Han er bare som Sylvi Listhaug, Per Sandberg, Carl I. Hagen, etc en offentlig person med dårlig selvinnsikt. Det kulminerer som regel i at man driter seg kraftig ut gang på gang. Jeg tror også du bommer ganske kraftig her. Jeg tror dette er personer som vet nøyaktig hva de gjør og hva slags konsekvenser det får - kanskje med unntak av Sandbergs Iran-ferie. Jeg tror de oppnår det de vil, selv om det for andre kan fremstå som om de driter seg ut. Jeg tror Trump er likeså, faktisk. Derfor er han så skummel.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
17/09/2018 08:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Han er bare som Sylvi Listhaug, Per Sandberg, Carl I. Hagen, etc en offentlig person med dårlig selvinnsikt. Det kulminerer som regel i at man driter seg kraftig ut gang på gang. Jeg tror også du bommer ganske kraftig her. Jeg tror dette er personer som vet nøyaktig hva de gjør og hva slags konsekvenser det får - kanskje med unntak av Sandbergs Iran-ferie. Jeg tror de oppnår det de vil, selv om det for andre kan fremstå som om de driter seg ut. Jeg tror Trump er likeså, faktisk. Derfor er han så skummel. Dette er jeg helt uenig i. Hagen og Trump tror folk liker dem og angriper pressen når de formidler beskjeden om at virkeligheten de har laget inni hodene sine, ikke stemmer. Dette er klassisk narcsissist-oppførsel.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
17/09/2018 08:48
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Hagen og Trump tror folk liker dem og angriper pressen når de formidler beskjeden om at virkeligheten de har laget inni hodene sine, ikke stemmer. Dette er klassisk narcsissist-oppførsel. Populariten deres tilsier vel at folk liker dem? Hadde Trump blitt valgt om ingen likte ham? Joda, jeg vet at få likte Hillary, men likevel. Trump var og er fortsatt ganske populær hos mange velgere. Angripet på pressen tror jeg er del av den kalkulerte strategien deres å skape splid og få folk til å tro at løsningen på de kunstig skapte problemene deres er gode. Listhaug er kanskje enda bedre til dette enn Hagen. Narcissister eller ikke, det er naivt å tro at de ikke vet hva de gjør, og at det ikke ligger en plan bak handlingene deres.
Redigert av anonymous5; 17/09/2018 08:49.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
17/09/2018 08:57
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hagen og Trump tror folk liker dem og angriper pressen når de formidler beskjeden om at virkeligheten de har laget inni hodene sine, ikke stemmer. Dette er klassisk narcsissist-oppførsel. Populariten deres tilsier vel at folk liker dem? Hadde Trump blitt valgt om ingen likte ham? Joda, jeg vet at få likte Hillary, men likevel. Trump var og er fortsatt ganske populær hos mange velgere. Angripet på pressen tror jeg er del av den kalkulerte strategien deres å skape splid og få folk til å tro at løsningen på de kunstig skapte problemene deres er gode. Listhaug er kanskje enda bedre til dette enn Hagen. Narcissister eller ikke, det er naivt å tro at de ikke vet hva de gjør, og at det ikke ligger en plan bak handlingene deres. Jeg tror du har helt rett. De vet akkurat hva de gjør, og de vet akkurat hvordan pressen og meningsmotstandere kommer til å reagere, og det benytter de seg av. Alle spiller jo ballen rett i fanget på Listhaug gang på gang.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
17/09/2018 09:30
|
Klinkekule
Entusiast
|
Entusiast
Har jobba i kommunikasjonsbyrå, og betalar folk for å legge ut provoserande greier på Facebook.
Dette er altså ikkje eit klart tegn på at ein veit korleis kommunikasjonen vil fungere? Grei ut!
|
|
|
17/09/2018 10:12
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Rimeleg einig med Erling Borgen sin kommentar... Ellers er det nok rimeleg kalkulert, tippa TV2 allereide planlegg ein nakenversjon "Skal vi danse nakne" ettersom Nettavisen kan melde om "Supertall [antall tvsjåarar] for TV2". Heldigvis er det lett å unngå saker om temaet. https://www.nettavisen.no/nyheter/erling...3423537431.html
Redigert av TrondAM; 17/09/2018 10:13.
|
|
|
17/09/2018 10:21
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Regner med at ex on the beach er basert på en dumt ordspill? Men nei, jeg orker ikke se på det.
Den dummeste, mest eksponerende og spekulative serien jeg har sett er Nakendating. Tror det var på tvn den gikk En naken deltaker på stranden, og en naken dater kom svømmende på stranda. Ganske vannvittig.
|
|
|
[Re: Gråstein]
17/09/2018 11:15
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Så mange ting jeg vil svare på her...
Som jeg leser "dumskryt", så trenger det absolutt ikke ha noe med å lyve å gjøre. Hvis Petter Northug (hørt om han? driver med noe meingsløse greier om å gå fortest mulig på ski. absolutt ingen betydning for verdensfreden) konsekvent nevner at han er verdensmester på ski, så sier vi at han skryter. Men ikke at han lyve.
Når noen dumskryter, kan de gjerne være helt ærlige. Men de har et behov for å løfte frem det faktum at de ikke vet. De ser det som en positiv ting å ikke vite. Det å fremheve positive ting ved seg selv, det er å skryte. Så de skryter altså av uvitenheten sin. Dumskryting. Dette virker egentlig som en smule selvmotsigende. Fir å kunnne mene at det er positivt å ikke vite noe om noe så må du egentlig vite noe om det først. Og da er du ikke uvitende allikevel. https://www.nrk.no/viten/xl/antiopplysningstida-1.13891495(At noen i tillegg ljuger på seg å ikke vite er nok også vanlig. På samme måte som folk ljuger på seg spennende opplevelser osv.) Så kan de sitte der og forholde seg til at det er DN som dekker det som skjer i Norge (Men se hva de fremhever da de for to uker siden skrev om TV-høsten: https://www.dn.no/etterBors/2018/09/03/0900/Tv/tv-2-med-sterk-hostapning). Skal vi trekke det litt langt, så var det vel akkurat den naiviteten som kostet Bill Clinton jobben som presidentfrue. De trodde de visste hva som skjedde i USA, men de forsto ikke at den vanlige amerikaner ikke leser "DN", men snarere ser Kardashians og leser kjendisnyheter på "VG". Jeg var rimelig sikker på at Trump kom til å vinne valget. Hvorfor, fordi jeg leser DN (Dn er symbol for media som går dypere inn i saker enn S&H). Spørs hvor mange som ser på Kardashians har hørt om Trump  Tok jeg feil i saken? Ja, det gjorde jeg. Jeg mente at Trump ville vinne valget med flest stemmer men at Clinton vil bli president fordi hun fikk flest valgmenn. Tok feil der gitt, men ble allikevel ikke sjokkert da jeg våknet dagen etter valget som mange andre. Eller enkelt sagt. Man trenger ikke å se Kardashians eller lese kjendisnyheter for å vite og skjønne hva som skjer i verden. Om man bevisst ønsker å isolere seg fra hva resten av befolkningen interesserer seg for, vitner det for meg om en svært liten interesse for det samfunnet vi lever i. Og det er OK. Det er ikke noe galt i det. Det paradoksale er at denne gruppen ofte tror at det er de andre som ikke interesserer seg...
Viser igjen til linken om antiopplysningstiden som vi er i for tiden.
|
|
|
[Re: oyvin]
17/09/2018 11:21
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Når det er sagt så er det ikke sjeldent folk hinter eller sier fra at de ikke vet mye om et tema når de allikevel velger å kommentere.
Om kosthold:
Jeg er ingen ekspert, men ganske brukbar til å bli tynning
Om Merida-sykkel:
Jeg er ingen ekspert, men har noen raske kommentarer: Dette er en sykkel som utvilsomt egner seg til bruken du beskriver
Om sitestilling på MTB?:
Spøk til side, jeg er ingen ekspert på aerodynamikk,
Om ski:
Jeg er ingen ekspert, og har ikke prøvd slike ski.
Osv.
Så ja, flust av folk som rett frem sier at de ikke vet mye, eller ikke en gang har vært bort i noe. Uten at dette utløser kommentarer om dumskrythet.
Det får en til å lure på om de som har 'et problem' med at noen ikke setter seg inn i allskens kjendisser sin gjøren og laden i grunn avslører mer om seg selv.
Ingen av disse er analogier. Dumskryt ville vært mer i gata Jeg har aldri hørt om denne "aerodynamikk", er det sånne downhillgreier? Dette forutsetter at du går ut fra at noen skryter på seg å være dum (om en sak). Forutinntatt. Ser vi bare på de semantiske innholdet så er det at noe sier å ikke vite noe om noe eller noen. Det påfallende er ikke at mange har lite kjennskap til Løke (jeg lever også lykkelig på et skremmende lavt Løke-faglig nivå), men at de påstår aaaldri å ha hørt om han i det hele tatt. Det virker en smule påtatt å måtte poste for å få sagt akkurat det, bare sånn at alle skal få vite det. Hmm, kan du nevne navn på noen som i denne tråden som har gjort seg skyldig i dumskryt?
|
|
|
[Re: Marøder]
17/09/2018 11:22
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Nå tar du virkelig av. Slapp av, det er helg.
Helgen er over, ikke fått noe svar. Kan stille et enklere spørsmål. Kan du nevne noen herinne som har gjort seg skyldig i dumskryt i følge deg?
|
|
|
17/09/2018 11:32
|
Hincapie
Avhengig
|
Avhengig
|
|
|
[Re: Øyvind V]
17/09/2018 11:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Synes ikke det er passende å legge ut slike avstemninger som henger ut folk uansett hva de har gjort.. Det er da TV2 som har hengt ham ut i tilfelle. Det er de som har offentligjort handlingene hans. Så hvis en person gjør noe på TV som jeg ikke liker, så er det fritt fram å henge ut vedkommende i andre arenaer? TV2 har ikke hengt ham ut, de har vist hva han har gjort. Hvis TV2 skulle henge ham ut, ville det vært de som dro i gang en "dust eller klovn"-poll om fyren. Da misforstår jeg hva en "uthengning" er. For meg betyr det å avsløre offentlig handlinger folk har begått som de ikke vil skal være offentlige.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Hincapie]
17/09/2018 11:44
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Akkurat det jeg tenker når jeg får rare blikk fra folk når jeg står med ryggen mot døren i heisen. 
|
|
|
17/09/2018 12:41
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Dette virker egentlig som en smule selvmotsigende. Fir å kunnne mene at det er positivt å ikke vite noe om noe så må du egentlig vite noe om det først. Og da er du ikke uvitende allikevel.
Hvis du har tenkt å leve livet rent svart/hvitt, så kan du si det sånn. Får jeg spørsmål om jeg synes Lindmos program på fredag var bra, må jeg svare at jeg ikke vet noe om det. Jeg vet at det var der, men jeg vet ikke noe om det. Med dine begreper må jeg kanskje presisere at "ikke noe" er teoretisk feil, siden jeg visste at det fantes.
|
|
|
17/09/2018 12:45
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Jeg var rimelig sikker på at Trump kom til å vinne valget. Hvorfor, fordi jeg leser DN (Dn er symbol for media som går dypere inn i saker enn S&H).
Som man sier i finansverden: If you're so smart, why ain't you rich? Oddsen på Trump helt frem til valgdagen var i overkant av 3, i et veldig stort marked. Hvis jeg får 3 i odds på noe jeg er sikker på kommer til å skje, er jeg happy. Men tydelig at du, ved å ha lest DN, hadde mer kunnskap om dette en resten av verdens analytikere. Gratulerer.
|
|
|
17/09/2018 13:07
|
frodegutt
Besatt
|
Besatt
Jeg traff Løke på vei over Valdresflya natt til 1. juli. Han var kald, men rasjonell. Vi traff ham også senere på Randsverk. Da var han blåfrossen, men fortsatt rasjonell i tankegangen. Når vi til slutt traff ham i Sogndal så var han euforisk, og vi fikk en klem og vi var enig om at det var tøff galskap.
Kort sagt så kan man mistenke ham for å være en dust, men jeg opplever at han har en agenda ut over å være Tøffe-Frank. Jeg heier på ham, og jeg må si at helgens stunt var kostelig. Tenk at det sitter folk rundt om i de 1000 hjem, som bruker av sin tilmålte tid her på jorden til å se på middelmådige dansere på en lørdagskveld, blir indignert av en mankini og litt kropp! De burde vært rasende på paljetter og slengbukser!!!!!!!! ;-)
|
|
|
17/09/2018 13:57
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Gratulerer. Du er kjempesmart. Mye smartere enn resten av verden.
Håper du og Norpoth (åpnebart den eneste sanne eksperten) kan treffes og ha noen dype samtaler om hvor til helvete det går med menenskeheten.
|
|
|
|
|