Vegetarburger
|
Re: Vegetarburger
[Re: Øyvind V]
19/09/2018 21:05
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette var tydeligvis et ømtålelig tema. Jeg forstår helt ikke hvordan mitt spørsmål både kan være "idiotisk" og "oppgulp" og samtidig noe som må besvares på igjen og igjen - med mindre det finnes usedvanlig mange idioter som meg da. Det kan jo slett ikke utelukkes.
Bakgrunnen for mitt spørsmål og undring er at jeg (og mange andre idioter kanskje) rett og slett tenker at vegeterianere/veganer ikke liker kjøtt. Da er det kontraintuitivt at vegetar-rettene søker å ligne på klassiske kjøttmåltider. Men dere liker altså kjøtt(smaken), men ikke at det stammer fra dyr/ikke er bærekraftig?
For å bruke et bilde fra sykkelverdenen: Dere nekter å sykle landevei/asfalt fordi underlaget lages av oljeprodukter, ikke fordi det er udigg eller trafikkfarlig? Regner med at det er idiotisk spørsmål.
|
|
|
[Re: runermm]
20/09/2018 04:14
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette var tydeligvis et ømtålelig tema. Jeg forstår helt ikke hvordan mitt spørsmål både kan være "idiotisk" og "oppgulp" og samtidig noe som må besvares på igjen og igjen - med mindre det finnes usedvanlig mange idioter som meg da. Det kan jo slett ikke utelukkes.
Bakgrunnen for mitt spørsmål og undring er at jeg (og mange andre idioter kanskje) rett og slett tenker at vegeterianere/veganer ikke liker kjøtt. Da er det kontraintuitivt at vegetar-rettene søker å ligne på klassiske kjøttmåltider. Men dere liker altså kjøtt(smaken), men ikke at det stammer fra dyr/ikke er bærekraftig?
For å bruke et bilde fra sykkelverdenen: Dere nekter å sykle landevei/asfalt fordi underlaget lages av oljeprodukter, ikke fordi det er udigg eller trafikkfarlig? Regner med at det er idiotisk spørsmål. Det har ikke slått deg at vegetarianere ikke er noen ensartet gruppe, og at det kan være mange ulike grunner til at noen velger bort kjøtt? For noen er det smak, andre ideologi, andre igjen har kostfokus og så bortetter... Jeg selv er pragmatisk og halvveis, hadde garantert blitt vegetarianer om det hadde blitt mindre styr i forhold til omgivelsene...
|
|
|
[Re: lph]
20/09/2018 06:00
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Sørger du for å få med nok proteiner? Du nevner egg, men du kan og bruke f.eks. linser, bønner, tofu eller quinoa. Jeg mistenker at det er for lite proteiner som har skylda, ja. Bruker så klart bønner og linser og sånt, men har aldri giddet å sjekke mengder, bare fyller på sånn "passe". Ok, jeg slo det opp nå, på Matvaretabellen. Kjøttet vi spiser desidert mest av er elgkjøttdeig. Hvis vi lager pastasaus eller chili con carne bruker vi omtrent 100 g råvare per pers. Ikke mer, ofte mindre. 100 g gir visstnok 22g protein per pers. Bønner: ferdigkokte brune bønner har 8,8g protein per 100 g, så da må jeg 2-3doble mengden (i gram, ikke volum) for å få samme mengde protein. Kjøttdeig har vel høyere egenvekt enn kokte bønner, så dette høres ut som en anseelig haug bønner, sånn i volum. Linser har litt lavere proteininnhold. Tofu fant jeg ikke i tabellen. Soyabønner oppgis, som mange andre bønnetyper, bare som tørre, ikke som spiseferdige. Men tørre soyabønner har høyere proteininnhold enn tørre brune bønner, så det ser ut som en bra kilde. Det kan absolutt se ut som om det er manglende protein som er greia. Har du forsøkt kikerter? Her brukes det mye som proteinkilde og har vel 19g protein / 100g. Lager mye humus av dette (kjempelett) og fungerer perfekt sammen med avokado og grillede grønsaker når vi skal lage wraps.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
20/09/2018 06:10
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Er vel ein del katter som berre et kokt fisk, så ja. Katta vår spiser mus, tørrfor, brunost og lunken kokt torsk, og ingenting annet. Jeg må fortelle henne at siden hun aldri har lært å yste så er egentlig brunost av menyen. Vi trodde at katten vår spiste spissmusen den jaget, men da vi lærte at spissmus er giftig, så skjønte vi at den bare dreper den fordi den synes det er gøy. Det er vel noen mennesker som bare jakter for sporten sin del også.
|
|
|
20/09/2018 06:18
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Omtrent denne tråden hadde jeg tenkt å lage selv Jeg har lagt litt innsats i å utforske produksjon av falafel. Målet var å komme frem til noe som er enkelt og som smaker godt. Om en innfødt vil godkjenne det som falafel aner jeg ikke, men jeg tro at den like godt kan stekes i i puck størrelse. Neste gang jeg lager dette så kommer jeg nok til å steke det slik som kjøttdeig fordi at en 4 åring i huset har fått det for seg at falafel er bæsj. Men jeg er 99% sikker på at hun lar seg lure dersom det kommer i et annet format. Falafel er i sin enkleste form kikerter og krydder stekt i olje som en liten ball. Utfordringen for meg var å finne en måte å få kvernet ertene på. Jeg begynte med kikerter på boks, men det ble et sabla rot å få kvernet, fordi at det straks blir en kompakt masse som selv en eksklusiv sveitsisk stavmikser sliter med og. En enda dyrere amerikansk blender fikk fikk tak på massen (dannet seg bare en liten lomme). Løsningen ble å bruke tørre kikerter - også billigere og mer miljøvennlig - og kverne dem i blenderen i vann, men før de er bløtlagt! Det er null problem for en Blendtec i alle fall. En annen veldig viktig fordel med å bruke tørre erter er at de binder mye bedre når pukken/bollen lages. Klarer meg nå uten noen form for mel i, bare litt egg. Med erter far boks ble det, når de endelig var kvernet, en vanskelig og veldig frutrerende masse å jobbe med. Med mindre jeg hadde så mye mel oppi at den også ble kompakt/seig. Så her er prosedyren min: - 1 del tørre kikerter og 2 deler vann. Lar det trekke litt, men det må være nok fri væske til at blenderen får blende (og ikke bare danner en luftlomme der kniven spinner fritt) - Hvitløk, spiskummen og andre kryderier etter smak. Oppi vannet sammen med ertene. - Salt, vil jo ha så lite som mulig, men det er en slags bittersmak i kikerter som kan trenge litt salt for å ikke bli for fremtredende. Tro jeg fant ut at 2,4% av vekten av tørre erter er nok. Sammenlignet med ferdigmat så er det fortsatt veldig lite. - Kjør det i blenderen og sett i kjøleskap over natta. - Stek i olje i stålpanne. Når jeg finner riktig temperatur går det ikke med mye olje, får da raskt en skorpe og uansett så funker ikke kikertmassen som en oljesvamp.
Redigert av erikskon; 20/09/2018 06:22.
|
|
|
20/09/2018 06:28
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men dere liker altså kjøtt(smaken), men ikke at det stammer fra dyr/ikke er bærekraftig? Eg har ikkje noko tal på dette, men er rimeleg sikker på at dei aller fleste som er (deltids)veggis er det pga. etikk/ miljø/ dyrevelferd, og ikkje pga. smaken.
|
|
|
20/09/2018 06:39
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
"bærekraft" - ja, regner med at veggiser ikke kjører med carbon-deler på sykkelen da?
Hadde våre politikere brydd seg bittelitt om miljøet skulle jeg gjerne vært med på det. Nå er det bare symbolpolitikk som innsamling av plast som ofte blir brent i ovn. Hva er miljøvennlig med det?
|
|
|
[Re: gutt45kg]
20/09/2018 06:49
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
... plast som ofte blir brent i ovn. Hva er miljøvennlig med det? Dårlig eksempel: Det tas ut av et skadelig kretsløp og er mange ganger bedre enn at det ligger og slenger i havet, der det har en tendens til å ende om det ikke brennes eller smeltes om.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
20/09/2018 06:59
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Men plastresirkulering vs. plast i restavfall utgjør ikke nødvendigvis en forskjell ift. hvor mye som kommer på avveie i havet. Det kan like gjerne være motsatt, plast på avveie har blitt et mye større problem de siste åra etter at plastinnsamling har blitt vanlig i hele Europa. Kanskje mafiaen bare hiver plasten på sjøen?
Hvis man ønsker minst mulig søppel på avveie mener jeg det beste er større tilgjengelighet av søppelbøtter på offentlige plasser. Det er det vel i grunn nesten mindre av nå enn da jeg var barn. Og hvis alt bare gikk i samme dunk, unntatt papp/papir, ville det vært mye enklere å kaste i dunk og ikke la det flyte. Så kunne kildesortering blitt gjort med maskiner etterpå. Om nødvendig, er mye som godt kunne blitt brent i anlegg som det vi har i Oslo og gitt et bedre klimaregnskap.
Redigert av anonym22; 20/09/2018 07:04.
|
|
|
20/09/2018 07:03
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
"bærekraft" - ja, regner med at veggiser ikke kjører med carbon-deler på sykkelen da?
Hadde våre politikere brydd seg bittelitt om miljøet skulle jeg gjerne vært med på det. Nå er det bare symbolpolitikk som innsamling av plast som ofte blir brent i ovn. Hva er miljøvennlig med det? Ofte er ikke det samme som alltid. Mye blir brent fordi folk ikke gidder å skylle plasten før de kildesorterer.
|
|
|
[Re: erikskon]
20/09/2018 07:05
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Utfordringen for meg var å finne en måte å få kvernet ertene på. Jeg begynte med kikerter på boks, men det ble et sabla rot å få kvernet, fordi at det straks blir en kompakt masse som selv en eksklusiv sveitsisk stavmikser sliter med og. En enda dyrere amerikansk blender fikk fikk tak på massen (dannet seg bare en liten lomme). Løsningen ble å bruke tørre kikerter - også billigere og mer miljøvennlig - og kverne dem i blenderen i vann, men før de er bløtlagt! Det er null problem for en Blendtec i alle fall.
Seriøst, har du ikke foodprosessor?!? Jeg har hatt tre forskjellige blendere, alle "kraftige" og som skulle klare å mose både kikerter, dadler, bønner og så videre. Men ingen har klart det. Opplever de samme problemene som du beskriver. Har samme eksklusive sveitsiske stavmikser også, men den spinner bare etter få sekunder uten å "få tak" i kikertene (eller hva det nå er man skal stavmikse). I vår kjøpte jeg derfor en foodprosessor. Stor bolle, solid kniv i bunn, og kraftig motor. Og det har vært en åpenbaring. Den fikser det aller, aller meste, og har spart meg for enormt mye tid på kjøkkenet det siste halvåret. Et eksempel: Kidsa digger "råkuler" som består av dadler, cashewnøtter, kokosmasse og kakao. Å mose dadlene til en seig masse var bare å glemme i blender og med stavmikser. De kom ingen vei. Jeg har derfor stått og hakket dadler for hånd. Lager ofte stor porsjon, og det å hakke 600 gram dadler til en deig har tatt tid og vært ganske tråkig jobb. Med foodprosessoren putter jeg først nøttene oppi og kjører dem til ønsket størrelse (store biter for mer krønsj eller små biter/korn for en finere deig). Så er det oppi med resten av ingrediensene. To minutter på full fart, og jeg har en perfekt deig å trille kuler av. Samme gjelder for hummus, falaffel og diverse andre saker som både blender og stavmikser har måtte gi opp før. Skal teste fremgangsmåten på falaflene dine. De jeg lager har en tendens til å synke sammen, fordi deigen blir for myk og har for lite "hold". Og så må jeg trene masse på å steke runde kuler. Det er ikke bare enkelt...
|
|
|
20/09/2018 07:09
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde våre politikere brydd seg bittelitt om miljøet skulle jeg gjerne vært med på det. Nå er det bare symbolpolitikk som innsamling av plast som ofte blir brent i ovn. Hva er miljøvennlig med det? Ikke for å være frekk, men for å være det likevel: 100 poeng for engagement ditt mht miljø, men veldig ofte så sitter jeg igjen med at du ikke har ofret så mye tid på å sette deg inn i faktabasert kunnskap om hva som utgjør klima og miljøfotavtrykket vårt. Og effekten av ulike miljøtiltak. En ikke veldig grundig analyse av utfall du kommer med her og i andre tråder der miljø ble tema. Søk litt info så vil du se at matforbuk og produkjon av mat utgjør en stor del av vårt samlede klimaspor. Endring i kosthold vil være en forutsetning for å nå globale klima og miljømål. Forbrenning av plast med energigjenvinning er ikke så bra som materialgjenvinning (les deg opp om avfallshirarkiet), men dessverre så er ikke materialgjenvinning et realistisk alternativ for mange typer produkter (les deg opp om downcycling og hvor i Europa materialgjenvinning er økonomisk gjennomførbart). Dersom energien fra plast så bidrar til å redusere behovet for elkraft og varme basert på fossil kilder så blir det ikke så ille (les deg opp om balasnering av energimarked). Og dersom alternativet er et dårlig håndtert deponi er termisk nedbrytning til CO2, varme og elkraft sannsynligvis bedre. Deponi er dog ikke et alternativ i Norge , så litt på siden akkurat det.
Redigert av erikskon; 20/09/2018 07:10.
|
|
|
20/09/2018 07:16
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Seriøst, har du ikke foodprosessor?!? De jeg lager har en tendens til å synke sammen, fordi deigen blir for myk og har for lite "hold". Og så må jeg trene masse på å steke runde kuler. Det er ikke bare enkelt... Jeg vet... Hadde en foodprosessor som en del av forrige kjøkkenmaskin, men den forsvant da ny deigelter kom i hus. Ble sjelden brukt fordi at det var mye mikk/makk med den. Men en foodprocessor står høyt på lista, men det er rett og slett ikke en kvadrat mm plass å oppdrive. Hos oss er forholdet mellom interesse for mat og størrelsen på kjøkkenet helt feil. Jeg mener at når man bruker tørre erter så er det mye letter å få til en deig som er luftig, men som holder seg litt sammen. Jeg legger ikke noe innsats i å få dem runde. De blir litt sånn flate. Må gjøre det enkelt.
|
|
|
20/09/2018 07:28
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Da er det kontraintuitivt at vegetar-rettene søker å ligne på klassiske kjøttmåltider. Men dere liker altså kjøtt(smaken), men ikke at det stammer fra dyr/ikke er bærekraftig? Jeg er ikke vegetarianer og kan bare svare for meg selv, men det er ikke kjøttsmaken jeg prøver å etterligne. Jeg prøver egentlig ikke å etterligne en kjøttpøkk heller. Jeg prøver å etterligne de vegetarburgerne jeg spiser på restaurant, som har god smak og bra konsistens. Ikke for tørre, ikke for harde, ikke for myke, men med "riktig" tyggemotstand og saftig smak. Men det er altså ikke "kjøttsmaken" jeg er ute etter. Så kan man jo spørre hva denne kjøttsmaken egentlig er da. En kjøttburger smaker ofte bare innmari salt. At det skal være så kontraintuitivt å lage seg en god burger (godt brød, salat, stekte poteter, dressing, syltet rødløk og valgfri varmebehandlet pøkk midt i) synes jeg er merkelig. Om jeg hadde tilsatt kjøttessens eller okseblod i vegetarfarsen for å få kjøttsmak, kunne jeg vært litt mer enig. Men vi er altså ikke helt der.
|
|
|
20/09/2018 07:41
|
Dan
More than words
|
More than words
Dette var tydeligvis et ømtålelig tema. Jeg forstår helt ikke hvordan mitt spørsmål både kan være "idiotisk" og "oppgulp" og samtidig noe som må besvares på igjen og igjen - med mindre det finnes usedvanlig mange idioter som meg da. Det kan jo slett ikke utelukkes. Jeg ber om unnskyldning for den røffe tonen, men ditt spørsmål lignet veldig mye på de spørsmålene man ofte får og som vanligvis får reaksjonen "åja, tenkte ikke på det" når man besvarer dem. Derfor er det fort gjort å sette disse spørsmålene i båsen "lite gjennomtenkt".  Bakgrunnen for mitt spørsmål og undring er at jeg (og mange andre idioter kanskje) rett og slett tenker at vegeterianere/veganer ikke liker kjøtt. Da er det kontraintuitivt at vegetar-rettene søker å ligne på klassiske kjøttmåltider. Men dere liker altså kjøtt(smaken), men ikke at det stammer fra dyr/ikke er bærekraftig? Som nevnt av andre så finnes det mange grunner til å ikke spise kjøtt. Jeg tror det er de færreste som blir vegetarianere fordi de ikke liker kjøtt. Det er nok andre grunner, som helse, miljø og dyrevelferd som er grunnen i utgangspunktet. Men etter noen år uten kjøtt så er det mange som likt meg selv bare klasser kjøtt som ikke-mat. Det frister ikke i det hele tatt, men samtidig blir jeg ikke kvalm av å se kona sette til livs en biff. Og igjen, det at formen bearbeidet kjøtt har er praktisk også for bearbeidede grønnsaker, dvs pukker, boller og pølser, har ingenting med smaken å gjøre. Jeg tipper at du er enig i at forskjellen i smak mellom en falafel og en kjøttbolle er ganske merkbar. 
|
|
|
[Re: Juffe]
20/09/2018 08:31
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Har du forsøkt kikerter? Her brukes det mye som proteinkilde og har vel 19g protein / 100g. Lager mye humus av dette (kjempelett) og fungerer perfekt sammen med avokado og grillede grønsaker når vi skal lage wraps.
Kikerter er digg! Spiser endel av det i salat på jobben, og lager humus hjemme iblant. Men proteininnholdet for hermetiske (ikke tørre) kikerter er visst 7,5 g per 100 g, ifølge Matvaretabellen. Hvis en vanlig middag med kjøtt inneholder inntil 100 g kjøtt, dvs rundt 20 g protein, sliter jeg faktisk litt med å se hvordan jeg kan få i meg tilsvarende mengde protein med bønner, linser og kikerter. Selv om jeg er glad i humus tror jeg ikke jeg klarer å sette til livs humus laget av nesten 300 g spiseferdige kikerter. Eller? Nå MÅ man ikke spise 20 g protein per middag, heller. Det var bare et eksempel for å vise at det er ikke bare å bytte ut kjøtt med bønner i ett måltid, og så får man i seg det samme. Hvis jeg ender opp med å spise mer kjøtt dagen etter så har jeg ikke egentlig redusert kjøttforbruket selv om jeg spiste én vegetarmiddag. Er det sånn at vegetarianere er nøyere med å få i seg protein til alle måltider, kanskje?
|
|
|
20/09/2018 08:59
|
perbl
More than words
|
More than words
Forbrenning av plast med energigjenvinning er ikke så bra som materialgjenvinning (les deg opp om avfallshirarkiet), men dessverre så er ikke materialgjenvinning et realistisk alternativ for mange typer produkter (les deg opp om downcycling og hvor i Europa materialgjenvinning er økonomisk gjennomførbart). Dersom energien fra plast så bidrar til å redusere behovet for elkraft og varme basert på fossil kilder så blir det ikke så ille (les deg opp om balasnering av energimarked). Og dersom alternativet er et dårlig håndtert deponi er termisk nedbrytning til CO2, varme og elkraft sannsynligvis bedre. Deponi er dog ikke et alternativ i Norge , så litt på siden akkurat det. Men for å ta et lokalt perspektiv, brennes ikke mye av restavfallet her i byen? Er det da så stor gevinst av at vi sorterer plasten på forhånd?
Per B.
|
|
|
20/09/2018 09:24
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Hvorfor ikke starte med produsentleddet? "Alt" pakkes inn i plast i dag. Selv godteribiter på 1 gram legges inn i sin egen lille plastpose inne i den store. Slike ting må løses på politisk plan, ikke en liksom-greie for den enkelte forbruker. Gud vet hvor det blir av all "resirkulert mat". Har mer tro på kompostkvern der, som i bla usa. "bærekraft" - ja, regner med at veggiser ikke kjører med carbon-deler på sykkelen da?
Hadde våre politikere brydd seg bittelitt om miljøet skulle jeg gjerne vært med på det. Nå er det bare symbolpolitikk som innsamling av plast som ofte blir brent i ovn. Hva er miljøvennlig med det? Ikke for å være frekk, men for å være det likevel: 100 poeng for engagement ditt mht miljø, men veldig ofte så sitter jeg igjen med at du ikke har ofret så mye tid på å sette deg inn i faktabasert kunnskap om hva som utgjør klima og miljøfotavtrykket vårt. Og effekten av ulike miljøtiltak. En ikke veldig grundig analyse av utfall du kommer med her og i andre tråder der miljø ble tema. Søk litt info så vil du se at matforbuk og produkjon av mat utgjør en stor del av vårt samlede klimaspor. Endring i kosthold vil være en forutsetning for å nå globale klima og miljømål. Forbrenning av plast med energigjenvinning er ikke så bra som materialgjenvinning (les deg opp om avfallshirarkiet), men dessverre så er ikke materialgjenvinning et realistisk alternativ for mange typer produkter (les deg opp om downcycling og hvor i Europa materialgjenvinning er økonomisk gjennomførbart). Dersom energien fra plast så bidrar til å redusere behovet for elkraft og varme basert på fossil kilder så blir det ikke så ille (les deg opp om balasnering av energimarked). Og dersom alternativet er et dårlig håndtert deponi er termisk nedbrytning til CO2, varme og elkraft sannsynligvis bedre. Deponi er dog ikke et alternativ i Norge , så litt på siden akkurat det.
|
|
|
20/09/2018 09:58
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Gud vet hvor det blir av all "resirkulert mat". Har mer tro på kompostkvern der, som i bla usa.
Det er ikke så veldig mystisk. I Oslo blir det omdannet til biogass, som bl.a. bussene kan kjøre på. Prosessen med å omdanne til biogass er visst litt ømfintlig, så derfor er det endel ting som i og for seg er komposterbare, som ikke skal i grønn pose.
|
|
|
[Re: perbl]
20/09/2018 11:01
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men for å ta et lokalt perspektiv, brennes ikke mye av restavfallet her i byen? Er det da så stor gevinst av at vi sorterer plasten på forhånd?
Jeg har faktisk ikke sjekket akkurat hva som skjer her i Trondheim, men jeg har jo hørt rykter om at plast som er sortert ut går til forbrenning. For å styre prosessen er det svært nyttig for dem å ha noenlunde rene fraksjoner med høy brennverdi. Alternativet blir jo gjerne andre fosile energikilder. Per kg har jo plast og diesel veldig likt energiinnhold.. Og ser man nøyer etter hva som blir sagt så sorterer vi vel for å gjenvinne, men det er vel ikke spesifisert om det er material eller energigjenvinning. Jeg tror at sånn tåkelegging av hva som faktisk skjer kun negativt. STOR DISCLAIMER: JEG VET IKKE NØYAKTIG HVORDAN DET ER HER I TRONDHEIM. men det burde jeg vist.
|
|
|
20/09/2018 11:06
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor ikke starte med produsentleddet? "Alt" pakkes inn i plast i dag. Selv godteribiter på 1 gram legges inn i sin egen lille plastpose inne i den store. Slike ting må løses på politisk plan, ikke en liksom-greie for den enkelte forbruker.
Gud vet hvor det blir av all "resirkulert mat". Har mer tro på kompostkvern der, som i bla usa. Jeg er generellt enig i at veldig mye som har med miljø og forbuk å gjøre må løses på politisk plan med forbud og reuleringer. Problemen er alt for prekære til å vente og se om nok mennesker klarer å endre seg av seg selv. Nå tror jeg at en del av den maten vi sorterer ut skjer for å ha enklere kontroll over brennverdi i fjernvarmeanlegg og mest viktig går det til biogassprodukjon (her tror jeg bare). Men å kjøre det ut gjennom vasken er jo en veldig dårlig ide, det vil kun distribuere ut store resurser som vi mister mulighet til å dar nytte av og påføre høye kostander når det må renses ut i andre enden. Alternativt vil det kunne føre til eutrofiering.
|
|
|
[Re: -Jan]
20/09/2018 12:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men dere liker altså kjøtt(smaken), men ikke at det stammer fra dyr/ikke er bærekraftig? Eg har ikkje noko tal på dette, men er rimeleg sikker på at dei aller fleste som er (deltids)veggis er det pga. etikk/ miljø/ dyrevelferd, og ikkje pga. smaken. Hva er det da som hindrer dem i feks å spise elg?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
20/09/2018 13:22
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Hva er det da som hindrer dem i feks å spise elg?
Jeg har en datter som sliter med vegetarisme. Hun liker kjøtt, men mener det er galt å ta livet av dyr for å spise de.
|
|
|
20/09/2018 13:25
|
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast
Eller hjort. Noe av det beste jeg spiser er en fint stekt hjortebiff med stekte poteter og en god salat, samt en god rødvin ved siden av.
Jeg mener man plager hjorten, elgen eller andre mindre ved jakt, enn utfordringene den har med å finne mat om vinteren eller der det er rovdyr. Så der har jeg ingen dårlig samvittighet.
Karbonbasert livsform.
|
|
|
[Re: rokkitan]
20/09/2018 13:35
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Eller hjort. Noe av det beste jeg spiser er en fint stekt hjortebiff med stekte poteter og en god salat, samt en god rødvin ved siden av.
Jeg mener man plager hjorten, elgen eller andre mindre ved jakt, enn utfordringene den har med å finne mat om vinteren eller der det er rovdyr. Så der har jeg ingen dårlig samvittighet. Så det er altså bedre for elgen å bli skutt, enn å slite med å skaffe mat på vinteren? Haha, jeg er ikke vegetarianer selv, men den argumentasjonen er altså så vanvittig tynn 
|
|
|
[Re: Flo]
20/09/2018 13:39
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg mener man plager hjorten, elgen eller andre mindre ved jakt, enn utfordringene den har med å finne mat om vinteren eller der det er rovdyr. Så der har jeg ingen dårlig samvittighet. Så det er altså bedre for elgen å bli skutt, enn å slite med å skaffe mat på vinteren? Haha, jeg er ikke vegetarianer selv, men den argumentasjonen er altså så vanvittig tynn  Er den egentlig så tynn? Vi har gjort mange påvirkninger på naturen. Færre naturlige fiender, mindre plass å boltre seg på. Jeg lurer i grunn selv på hva vi skulle gjort med alle dyra hvis vi ikke skulle drept/spist noen av dem lenger. På en del husdyr kunne man selvsagt fått til en kontrollert nedbemanning. Men det ville til stadighet blitt for mange elg.
Redigert av anonym22; 20/09/2018 13:41.
|
|
|
20/09/2018 14:01
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
[ Hva er det da som hindrer dem i feks å spise elg? Hvorfor antar du at deltidsveggiser ikke spiser elg? De som ev ikke spiser elg heller kan for øvrig kanskje like *smaken* av kjøtt, men likevel synes det er noe uappetittlig ved det å spise døde dyr, eller noe grunnleggende umoralsk ved det å ta livet av et dyr for mat, eller vil ikke spise dyr av en viss intelligens, eller mener at jakt er dyreplageri. Jeg sier ikke at det er gode grunner eller at jeg er enig. Men logikk har ofte ikke så mye å gjøre med hva folk ønsker å spise, det er mye følelser involvert. Jeg vil helst ikke spise reker, f.eks, fordi de minner meg om store biller. Det inni smaker helt fint, men hvis jeg må pille dem selv spiser jeg heller bare loff og majones.
|
|
|
[Re: Flo]
20/09/2018 14:05
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Så det er altså bedre for elgen å bli skutt, enn å slite med å skaffe mat på vinteren? Haha, jeg er ikke vegetarianer selv, men den argumentasjonen er altså så vanvittig tynn I naturen dør de fleste dyr ganske grusomt, enten av å bli spist levende av rovdyr, eller av sult. Jeg syns ikke egentlig argumentet om at en rask og plutselig død er mer humant er tynn.
|
|
|
20/09/2018 14:08
|
Dan
More than words
|
More than words
Hva er det da som hindrer dem i feks å spise elg? Spør en vegetarianer som er det av hinduistiske eller buddhistiske grunner.  Etikk er mer enn bare "være snill med dyrene".
|
|
|
20/09/2018 14:11
|
Dan
More than words
|
More than words
I naturen dør de fleste dyr ganske grusomt, enten av å bli spist levende av rovdyr, eller av sult. Jeg syns ikke egentlig argumentet om at en rask og plutselig død er mer humant er tynn. Skal jeg nå være den kødden som spør om du mener at man burde avlive f eks narkomane uteliggere som har stor risiko for å ende livet på en smertefull måte? 
|
|
|
|
|