Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 20 av 152 1 2 18 19 20 21 22 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: Dan] #2510222 14/09/2018 20:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan
Sitat: skiraffen
2. Så lenge man risikerer å gå glipp av mulighet til å kjøre i bussfila så er dette noe som kommer til å påvirke folks valg av biltype i fremtiden og som vil påvirke verditap.

Det blir veldig interessant å se hva som skjer neste år hvis muligheten til å kjøre i kollektivfeltet blir borte for batteribiler men fortsetter å gjelde for hydrogenbiler. Vil hydrogen da få en boost på samme måte som batteribilene fikk det? For det er jo ikke til å stikke under en stol at mye av elbilsalget i Oslo-området er basert på én vei, nemlig Drammensveiens østlige løp. Jeg tipper at de som kjøpte en Tesla eller Leaf for noen år siden kun for å slippe køen fort bytter til en Mirai eller Nexo hvis det er det som skal til for at de skal få fortsette å kjøre i kollektivfeltet frem til 2025.

Som fremtidig elbileier er ikke adgang til kollektivfeltet og gratis parkering i sentrum et argument i det hele tatt. Men det er meg.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: GeirK] #2510223 14/09/2018 20:57
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: GeirK
...

Som fremtidig elbileier er ikke adgang til kollektivfeltet og gratis parkering i sentrum et argument i det hele tatt. Men det er meg.

Men det er relevant for annenhåndsverdien på bilen din når du skal bytte den ut, for hvis det er et gyldig argument for andre så vil det påvirke markedsprisen betydelig.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: skiraffen] #2510226 14/09/2018 21:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
...

Men det er relevant for annenhåndsverdien på bilen din når du skal bytte den ut, for hvis det er et gyldig argument for andre så vil det påvirke markedsprisen betydelig.

Godt poeng selv om dette antakelig kun er en greie i Oslo-området.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: Ripen] #2510228 14/09/2018 21:01
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Neimen ikke sikker jeg, tror mange blir overbevist om elbilene fortreffelighet i løpet av de neste årene.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: Ripen] #2510229 14/09/2018 21:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Forøvrig håper jeg at terrengsykkel.no lar oss kommentere på denne tråden om fem år!

Jeg husker ennå den om iPad.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: GeirK] #2510231 14/09/2018 21:06
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
...

Nei, bruktmarkedet er jo felles for hele Norge.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: HCO] #2510233 14/09/2018 21:15
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: HCO
Sitat: Ripen
Jeg vil som tidligere nevnt helst ha en Passat-ish bil med 4-500 mils rekkevidde, en ikke-Amerikansk bil.
Mn siden den ikke finnes (...)

(om Niro)
Njaaa, skeptisk.... Om Model X og S ikke er pene så vinner i alle fall ikke Niro "best in show".

Og du synes Passat er en skjønnhet regner jeg med... :-)
Poenget mitt var at disse familiebilerstatterne er på vei. Med rekkevidde og krok. Niro er en forsmak.

Passaten ser i alle fall mye bedre ut enn Niro, om jeg må si det.
Tipper det er en vesentlig mye bedre bil også, både komfort- og kvalitetsmessig.

Elbiler kommer ja, i alle tenkelige former og fasonger, pene, stilige, tøffe og garantert dritschtøgge.
Det er ikke alltid det estetiske som teller mest, det er vel både nye og gamle Leaf bevis på. Og sjølveste BMW kliner jo til med designperla i3, den ser ut som "kom skal vi gå og drite", men selger som hakka møkk. ICON_LAUGH

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: HCO] #2510235 14/09/2018 21:19
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: HCO
Sitat: oyvinsr
Slik jeg har forstått det så taper Tesla penger på hver bil de selger om dagen. (...)

Det tror jeg ikke er riktig, Tesla taper penger totalt sett men sier de tjener penger pr. produserte bil.

For Opel, Hyundai og Kia (hhv. Ampera-E, Kona og Niro) er det antakelig omvendt; selskapet er lønnsomt totalt sett, men mye tyder på at de taper penger på hver elbil de produserer. Det er ikke bærekraftig i lengden. Og det gjør også at de ikke produserer flere enn de absolutt må, for "compliance" i enkelte markeder og for reklameverdien i andre.

Her kan man finne ganske mye interessant info, selv om det ikke strekker seg inn i 2018.
https://www.marketwatch.com/investing/stock/tsla/financials/cash-flow

Med så mange tungvektere som tror på Tesla og Elon, har jeg ingen som helst tro på at Tesla vil gå hverken konkurs eller ryke ut av business med det første. De er over kneika nå, og produserer antagelig over 5000 Model 3 i uka. Kvaliteten har vært varierende i starten, men det virker å ha kommet i gjenge nå.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: Dan] #2510238 14/09/2018 21:33
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
2. Så lenge man risikerer å gå glipp av mulighet til å kjøre i bussfila så er dette noe som kommer til å påvirke folks valg av biltype i fremtiden og som vil påvirke verditap.

Det blir veldig interessant å se hva som skjer neste år hvis muligheten til å kjøre i kollektivfeltet blir borte for batteribiler men fortsetter å gjelde for hydrogenbiler. Vil hydrogen da få en boost på samme måte som batteribilene fikk det? For det er jo ikke til å stikke under en stol at mye av elbilsalget i Oslo-området er basert på én vei, nemlig Drammensveiens østlige løp. Jeg tipper at de som kjøpte en Tesla eller Leaf for noen år siden kun for å slippe køen fort bytter til en Mirai eller Nexo hvis det er det som skal til for at de skal få fortsette å kjøre i kollektivfeltet frem til 2025.

For veldig mange el-bilister et kollektivfelt helt uinteressant, det finnes lite av det der de ferdes....

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: Oystein L] #2510239 14/09/2018 21:39
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Oystein L
For veldig mange el-bilister et kollektivfelt helt uinteressant, det finnes lite av det der de ferdes....

Ja, men jeg vil påstå at elbilsalget i Norge tok av takket være pendling i kollektivfeltet i Asker-Bærum-Oslo og at grunnen ikke var miljøvennlighet men muligheten til å slippe å sitte i kø eller menge seg med plebeierne på toget.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: Oystein L] #2510240 14/09/2018 21:41
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
...For veldig mange el-bilister et kollektivfelt helt uinteressant, det finnes lite av det der de ferdes....

Circa 75% av norges elbiler finnes rundt Oslo og Bergen så selv om det finnes noen elbiler på Elgå og i Karasjok så er det ikke urimelig å anta at kollektivfeltene utgjør en stor fordel for de aller fleste elbileierne.

Redusert bomavgift mm er jo også viktig.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: Ripen] #2510241 14/09/2018 21:54
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
I forhold til innbyggertall tror jeg Averøy kommune har større elbilandel enn Oslo.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: skiraffen] #2510242 14/09/2018 21:59
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
...For veldig mange el-bilister et kollektivfelt helt uinteressant, det finnes lite av det der de ferdes....

Circa 75% av norges elbiler finnes rundt Oslo og Bergen så selv om det finnes noen elbiler på Elgå og i Karasjok så er det ikke urimelig å anta at kollektivfeltene utgjør en stor fordel for de aller fleste elbileierne.

Kilde: https://www.dinside.no/motor/dette-er-norges-storste-elbil-kommuner/68780789

I artikkelen er jo totalen summert feil så da er det jeg skriver over feil også. Circa 50% blir vel et overslag.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: skiraffen] #2510245 14/09/2018 22:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Bruktmarkedet er til en viss grad felles, men ikke viktigheten av fri adgang til kollektivfeltene.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: skiraffen] #2510247 14/09/2018 22:38
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Kilde: https://www.dinside.no/motor/dette-er-norges-storste-elbil-kommuner/68780789

I artikkelen er jo totalen summert feil så da er det jeg skriver over feil også. Circa 50% blir vel et overslag.

Jeg bor "rundt Oslo" på et sted med flusst av el-biler liten time fra Aker brygge, kollektivfelt og fri offentlig parkering betyr nada rundt oss...

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: GeirK] #2510248 14/09/2018 22:46
N
nordfonn Offline
Entusiast
Entusiast
N
Forøvrig håper jeg at terrengsykkel.no lar oss kommentere på denne tråden om fem år!

Måtte lete, morsomt å lese forumets 8,5 år gamle meninger, er det denne? https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=881063&page=1

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: Oystein L] #2510250 14/09/2018 22:54
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S

Jeg bor i en by "full av" el-biler liten time fra Aker brygge, kollektivfelt og parkering betyr nada

Men det er vel egentlig ikke relevant sett opp mot det jeg har påpekt.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: skiraffen] #2510251 14/09/2018 23:10
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Neivel...
Kollektivfelt og fri offentlig parkering er i alle fall ikke tillagt særlig vekt hos meg (og en million andre som ikke kjører E18 vestfra i morgenrushet) når vi nå vurderer å gå fra fossil til el, så jeg vil tro det har marginal betydning for bruktmarkedet....
Hydrogen har vel fått et setback siden flere planlagte stasjoner er skrinlagt?

Redigert av Oystein L; 14/09/2018 23:13.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: nordfonn] #2510257 15/09/2018 07:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: nordfonn

Måtte lete, morsomt å lese forumets 8,5 år gamle meninger, er det denne? https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=881063&page=1

Det var'n, gitt! Herlig gjensyn (skrevet fra iPad mens jeg ordner frokost)

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: GeirK] #2510265 15/09/2018 08:11
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
...

Ikke nødvendigvis (kjenner forøvrig ikke til status på kollektivfelt rundt T'heim).

Hvor de bor? Teslakjøperne er i høy grad overrepresentert i Oslo, Akershus og Sør-Trøndelag.

Ellers en del interessant lesing om Tesla-eiere.

https://www.motor.no/artikler/2017/oktober/teslakjoperne-er-rikere-enn-andre-bilkjopere/

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: GeirK] #2510266 15/09/2018 08:13
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Du satt ikke i sofaen?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: Ripen] #2510272 15/09/2018 08:47
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Når vi er inne på bruktmarkedet.
Regner med at ingen av oss er spåmenn eller -koner, men vi kan myse inn i fremtidsgrumset og se at det vil være ganske mange flere elbiler på bruktmarkedet i 2021 enn det er nå.
Og som potensiell kjøper er det jo med glede jeg ser at det er et godt utvalg av Model S til overkommelige priser på Finn.no nå.

Men 600k er og blir 600k og jeg klarer ikke å se mer enn 3-4 år frem når det kommer til bilhold, jeg er ikke av typen som hverken kjører biler 200k km eller har dem i 6-10 år, jeg kjører såpass mye at det er greit å ha relativt ny bil.

Hvor naivt er det å tro at en brukt Model S til 600k kan selges for 350k om ca 3 år? Eller i alle fall over 300k?
Ikke at jeg på død og liv må handle for 600k men jeg ser at det er på over 550k at utvalget av de mest interessante bilene kicker inn.
4WD, batteristørrelse og rekkevidde, panoramatak, autopilot, lav km, skinn, facelift, nyest mulig bil osv.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: Oystein L] #2510277 15/09/2018 09:13
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg bor "rundt Oslo" på et sted med flusst av el-biler liten time fra Aker brygge, kollektivfelt og fri offentlig parkering betyr nada rundt oss...

+1
Med elbil vil jeg, akkurat som i dag, måtte sitte i akkurat den samme bilkøen på Bærumsveien og Vollsveien og lure på hvorfor jeg ikke tok sykkelen isteden. ICON_SMILE

Likevel er det ikke tvil om at vår neste bil blir en elbil. (Og svaret på mitt tidligere spørsmål er at depositum betales tilbake når man ønsker det, uten noen kjøpsforpliktelser, så da blir det reservasjon av en DS3 om et par uker og så har man et år på seg å bestemme seg, og om det kommer fler interessante modeller så blir det fler depositum. Koster bare litt tapt rente.)

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: GeirK] #2510278 15/09/2018 09:21
perbl Offline
More than words
More than words

Huhei, jeg var jo ikke så aller verst mtp framtidsutsiktene om at det kom til å bli en grei suksess ICON_LAUGH

Per B.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: perbl] #2510279 15/09/2018 09:26
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: perbl
Huhei, jeg var jo ikke så aller verst mtp framtidsutsiktene om at det kom til å bli en grei suksess ICON_LAUGH

Jeg var ganske off, med tanke på at jeg nå sitter i sofaen med MacBooken på fanget mens det ligger en stabel med iPad, Kindle og iPhone på stuebordet foran meg, og en smart-tv bak der igjen. ICON_SMILE

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg [Re: Ripen] #2510282 15/09/2018 09:51
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Hmm, jeg var ikke far off heller ser jeg.
Har en slik første generasjons iPad og den blir brukt for å høre podcasts. Når mobilen er tom, den brukes også for å høre podcasts.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2510324 15/09/2018 16:11
S
stmarc Offline
Avhengig
Avhengig
S
Til dere som virkelig eier en Tesla -
hva er deres reelle månedlige utgifter i bilholdet, hvis en ser bort ifra utgifter ifbm renter og avdrag på evt billån ? Tenker på forsikring, lading hjemme, service og vedlikeholdskostnader ++

Redigert av stmarc; 15/09/2018 16:12.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2510334 15/09/2018 17:56
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Betaler rundt 8k i året for forsikring inntil kjørte 25k.
6 til 9k er servicekostnaden.
Strømforbruk er neglisjerbart, lader i hovedsak på jobb.

Skulle jeg ladet alt hjemme ville årsforbruket økt med ca 4000kwh.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: stmarc] #2510336 15/09/2018 18:10
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
Sitat: stmarc
hva er deres reelle månedlige utgifter i bilholdet, hvis en ser bort ifra utgifter ifbm renter og avdrag på evt billån ? Tenker på forsikring, lading hjemme, service og vedlikeholdskostnader ++

12' årlig forsikring, ingen andre kost. Lader på jobb, service inkludert i 5 år(betalte for det ved innkjøp av bil)

Edit: kjøpte bilen brukt, så han som kjøpte bilen ny betalte for det. Har vel således betalt for det jeg og ICON_WINK

Redigert av pez d spencer; 15/09/2018 18:12.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: stmarc] #2510403 16/09/2018 08:42
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: stmarc

Jeg har følgende utgifter periodisert pr. måned på en model S:

Ladekostnad: 200
Forsikring: 800
Service: 290 (tar da service hos Tesla hvert andre år)
Så har jeg ikke regnet på dekkslitasje.

Kjørelengde ca. 16.000 / år

Engangsinvestering i ladestasjon, 400V, 3-fase, ca. 15.000. Avskriver man den på 10 år skulle det bli en drøy hundrelapp ekstra i måneden.

Lars-Erik
Side 20 av 152 1 2 18 19 20 21 22 151 152

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå