Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
14/09/2018 09:57
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Med mindre det skjer noe helt ekstraordinært Det er det ekstraordinære jeg frykter - clutch, turbo, etc Mye av dette kan du forsikre deg bort i fra, selvsagt med egenandel. IF: "Hvis motor, girkasse eller drivverk havarerer innen bilen har kjørt 200 000 km, reparerer vi eller bytter den ut. " Dette er IF sin superforsikring. Clutch dekkes riktignok til 100tkm. Til hvilken kostnad? Jeg har er ikke forsikret i IF, men DNB har noe tilsvarende. Tror jeg betaler rundt 1000 kroner ekstra i året for denne dekningen.
|
|
|
[Re: anonym22]
14/09/2018 09:59
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Det avhenger jo av mange faktorer, men If super er ikke veldig mye dyrere. Men den dekker ikke like mye etterhvert som bilen blir eldre. Bortsett fra clutch, så tror jeg de gjør det. Men egenandelen øker.
|
|
|
[Re: Marøder]
14/09/2018 10:00
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Har ikke sjekket så nøye i det siste. Men jeg har If super
|
|
|
[Re: Dan]
14/09/2018 10:02
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
8k pr mnd kun for å eie en bil er på smertegrensen av hva jeg kan bruke pr mnd mtp andre utgifter jeg har, og jeg tror man realistisk sett er nede på 6 års nedbetaling. Jeg glemte et punkt på min liste over ting en elbil må klare for at jeg skal kjøpe den: - Den skal koste maks 300 kkr og jeg skal kunne forvente over ti års bruk uten at den føles fullstendig og katastrofalt utdatert (ref Think f eks). Når jeg ser på verditapet på Citroënen min, kjøpt ny i 2005, så ser jeg at den har kostet meg 1586,- per måned hvis jeg kjører den rett til høggeren i morgen. Det kan jeg leve med. Men det er altså et slikt verditap jeg forventer fra en ny bil. Dine bønner er hørt: https://www.tek.no/artikler/ds-elbil/446125
|
|
|
14/09/2018 10:04
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Det avhenger jo av mange faktorer, men If super er ikke veldig mye dyrere. Men den dekker ikke like mye etterhvert som bilen blir eldre. Bortsett fra clutch, så tror jeg de gjør det. Men egenandelen øker. Det er jo mange if's and but's inne i dette, jeg har selv hatt tilsvarende forsikring som viste seg å være langt mindre attraktiv når jeg sto i motorhavari. Mitt case var nok litt spesielt, men en fossilbil har uansett masse annet tjafs som ikke er drivverk som også er ganske dyrt. Er katalysator inkludert? Turbo? Vannpumpe og dynamo? Hva er "havari", er det enhver feil? En sensor på girkassa som ryker og som Audi tar 7000 for å bytte, er det "havari"? Og hva er egenandelen, hva er fradraget for alder og kilometer? Dersom det virkelig kosta 1000,- i året å forsikre seg mot større uforutsette kostnader på bil så ville alle gjort det, og forsikringsselskapene hadde tapt solid med penger. sv
|
|
|
[Re: erling]
14/09/2018 10:08
|
svegar
Besatt
|
Besatt
F 8k pr mnd kun for å eie en bil er på smertegrensen av hva jeg kan bruke pr mnd mtp andre utgifter jeg har, og jeg tror man realistisk sett er nede på 6 års nedbetaling. Jeg glemte et punkt på min liste over ting en elbil må klare for at jeg skal kjøpe den: - Den skal koste maks 300 kkr og jeg skal kunne forvente over ti års bruk uten at den føles fullstendig og katastrofalt utdatert (ref Think f eks). Når jeg ser på verditapet på Citroënen min, kjøpt ny i 2005, så ser jeg at den har kostet meg 1586,- per måned hvis jeg kjører den rett til høggeren i morgen. Det kan jeg leve med. Men det er altså et slikt verditap jeg forventer fra en ny bil. Dine bønner er hørt: https://www.tek.no/artikler/ds-elbil/446125 Yeah! Dette er en flott bil! Noen som vet om den vil finnes i firehjulstrekk? sv
|
|
|
[Re: svegar]
14/09/2018 10:08
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Det avhenger jo av mange faktorer, men If super er ikke veldig mye dyrere. Men den dekker ikke like mye etterhvert som bilen blir eldre. Bortsett fra clutch, så tror jeg de gjør det. Men egenandelen øker. Det er jo mange if's and but's inne i dette, jeg har selv hatt tilsvarende forsikring som viste seg å være langt mindre attraktiv når jeg sto i motorhavari. Mitt case var nok litt spesielt, men en fossilbil har uansett masse annet tjafs som ikke er drivverk som også er ganske dyrt. Er katalysator inkludert? Turbo? Vannpumpe og dynamo? Hva er "havari", er det enhver feil? En sensor på girkassa som ryker og som Audi tar 7000 for å bytte, er det "havari"? Og hva er egenandelen, hva er fradraget for alder og kilometer? Dersom det virkelig kosta 1000,- i året å forsikre seg mot større uforutsette kostnader på bil så ville alle gjort det, og forsikringsselskapene hadde tapt solid med penger. sv Leste du det om egenandel?
|
|
|
14/09/2018 10:09
|
Dan
More than words
|
More than words
Spennende! Men hvorfor må alle nye biler være SUV-er? Det har jeg null behov for. Så lenge det er grei plass til fire personer og jeg får inn sykkelen ved å bare ta av forhjul og sete de gangene baksetet er nede så er jeg fornøyd. (Joda, en SUV kan ha ett viktig poeng for meg og det er en høyere sittestilling, som gjør den litt mer komfortabel å gå inn og ut av.)
|
|
|
14/09/2018 10:27
|
Dan
More than words
|
More than words
På tal om muligheten til å kjøpe ny elbil, er det bare jeg som innbiller meg eller har kjøpsprosessen blitt en helt annen for elbil enn for fossilbiler? Det ser jo ut til at man for alle nye modeller som kommer må stille seg i kø for å få lov til å kaste penger etter produsentene. Det betyr at man bestemmer seg uten å ha fått muligheten til å prøvekjøre eller en gang ha sett bilen i levende livet. Riktignok er det sikkert mulig å få igjen depositumet, men da rykker man jo tilbake til start igjen, hvis ikke man skal bestille fem biler samtidig og så velge mellom dem da de til slutt dukker opp. Hvordan har dere gjort som har kjøpt ny elbil de siste årene? (For bl a Tesla og Leaf blir det litt annerledes siden de har vært på markedet en god stund og det finnes butikkbiler og bruktbiler å prøvekjøre.) Og en annen ting, denne Citroën blir oppgitt til å komme med en rekkevidde på "over 300 km". Hvor stor er sjansen for at de 300 km blir 450 eller 500 km før bilen treffer markedet? "Over 300 km" blir for snaut for meg. 500 km kan jeg leve med, selv om jeg helst skulle hatt samme rekkevidde som på fossilbilen.
|
|
|
14/09/2018 10:38
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det blir 8055,- pr mnd for å dekke verditapet gitt at 290k stemmer.
Men det gjør det altså ikke når en fem år gammel Tesla taper seg 29% på fem år og en fossilbil 53%. Er dette basert på faktisk salgspris av fem år gamle teslaer?
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
14/09/2018 10:45
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er dette basert på faktisk salgspris av fem år gamle teslaer?
Det er basert på den billigste Telsaen til salgs på finn.no https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=128207192
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: svegar]
14/09/2018 10:51
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Det avhenger jo av mange faktorer, men If super er ikke veldig mye dyrere. Men den dekker ikke like mye etterhvert som bilen blir eldre. Bortsett fra clutch, så tror jeg de gjør det. Men egenandelen øker. Det er jo mange if's and but's inne i dette, jeg har selv hatt tilsvarende forsikring som viste seg å være langt mindre attraktiv når jeg sto i motorhavari. Mitt case var nok litt spesielt, men en fossilbil har uansett masse annet tjafs som ikke er drivverk som også er ganske dyrt. Er katalysator inkludert? Turbo? Vannpumpe og dynamo? Hva er "havari", er det enhver feil? En sensor på girkassa som ryker og som Audi tar 7000 for å bytte, er det "havari"? Og hva er egenandelen, hva er fradraget for alder og kilometer? Dersom det virkelig kosta 1000,- i året å forsikre seg mot større uforutsette kostnader på bil så ville alle gjort det, og forsikringsselskapene hadde tapt solid med penger. sv Teslamenigheten er flink å vise tvil gjennom "if's and but's" når det gavner dem. Men når det gjelder den største komponenten i deres fantastiske regnestykke, det vil si verdifall på en bil til 800' +, så sverger man til shamanisme og overtro. Her ligger det en hund begravet. Tror man virkelig ikke at Teslas markedssituasjonen vil endre seg betydelig de neste årene? Tesla vil ikke lenger ha monopolsituasjon. De store bilprodusentene kommer med attraktive biler samtidig som kineserne satser stort på å ta Tesla - de kan produsere en X til halve kostnaden... Straks det dukker opp mer prisvennlige alternativer, vil menigheten måtte ta kraftige tap. Menigmann som har kjøpt seg Tesla vil i fremtiden tenke seg om - er det fornuftig å svi av så mye penger på en bil når det finnes alternativer? Man ser jo allerede tegn til dette i dag, Finn sin brukerstatistikk når det gjelder Tesla er jo begynt å falle. Bilen er i ferd med å bli mindre poplulær, noe som gir mindre etterspørsel og dårligere priser i bruktmarkedet. Men for all del, lukk øynene og regn dere hjem med en beskjedent verditap. Det er jo bra for økonomien at man bruker penger! Har menigheten tenkt på hvorfor mange av klodens smarteste hoder vedder mot Tesla gjennom store shortposisjoner?
Redigert av Marøder; 14/09/2018 10:53.
|
|
|
[Re: anonym22]
14/09/2018 10:58
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
... Jeg mener generelt at skal en ha bil hvor verditapet er lavt nok, så må man ned mot bil med verdi på kr 100 000. Da gidder ikke jeg kjøre bil, rett og slett. (Annet enn noen korte turer lokalt, til nød.) Kjører du bil bare for å kjøre bil? Jeg trodde man sluttet med slikt på sekstitallet. Det er også mulig jeg er for fokusert på bil som et transportmiddel :-)
|
|
|
14/09/2018 11:05
|
GeirK
More than words
|
More than words
Her var det mye rart. Teslamenigheten er flink å vise tvil gjennom "if's and but's" når det gavner dem. Men når det gjelder den største komponenten i deres fantastiske regnestykke, det vil si verdifall på en bil til 800' +, så sverger man til shamanisme og overtro.
Kan du være litt mer spesifikk? Tror man virkelig ikke at Teslas markedssituasjonen vil endre seg betydelig de neste årene? Tesla vil ikke lenger ha monopolsituasjon. De store bilprodusentene kommer med attraktive biler
Kan det da hende at etterspørselen øker i samme takt, eller endog øker raskere? samtidig som kineserne satser stort på å ta Tesla - de kan produsere en X til halve kostnaden...
Vet du mye om bilproduksjon? Hvordan har du i såfall regnet? Finn sin brukerstatistikk når det gjelder Tesla er jo begynt å falle. Hva betyr konkret dette? [/quote] Har menigheten tenkt på hvorfor mange av klodens smarteste hoder vedder mot Tesla gjennom store shortposisjoner? Hvilken betydning har det for bileierne at mange spekulanter gjetter på at aksjekursen deres kommer til å falle?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Ripen]
14/09/2018 11:32
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Nå blir ikke batteriet byttet fordi det er utslitt eller cellene defekte men grunnet andre komponenter som svikter (kontaktor).
Batteriene blir forøvrig reparert i Nederland og kommer tilbake.
|
|
|
[Re: ]
14/09/2018 11:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og ikke overraskende "batteriet nylig byttet". Batteriet holdt fra 16 Dec 2013 fram til nå, nesten hele 5 år. og ca. 150.000km. Men alle 2013-modellene til salgs koster mer. Det er grunn til å tro at dette er et unntak. https://www.tek.no/artikler/sa-mye-taper-tesla-batteriet-seg/434964Det står forøvrig ingen ting om at det var kapasiteten som sviktet.
|
|
|
14/09/2018 11:35
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Ok Geir, skal svare så godt jeg kan. Men har det egentlig noe å si for deg? Du har jo bestilt bilen.
Sitat GeirK: "Men det gjør det altså ikke når en fem år gammel Tesla taper seg 29% på fem år og en fossilbil 53%". Du er veldig bombastisk i forhold til fremtidig verditap på din Tesla for jeg regner med det er derfor du viser til tallene? Tror du prisene holder seg like bra når man ikke lenger har en monopolsituasjon?
GeirK: "Kan det da hende at etterspørselen øker i samme takt, eller endog øker raskere?" Ja, du tenker på at totalmarkedet vokser. Men røkla vil nok ikke kjøpe Tesla lenger. Følg med på Finn, de er ganske gode på å beskrive trender. Nå har trenden snudd. Men det kan jo snu tilbake... Men det tror ikke jeg gitt markedssituasjonen.
GeirK: "Vet du mye om bilproduksjon? Hvordan har du i såfall regnet?" Geir, les DN for i dag om børsnotering av Nio, verdsatt til 6,5 mrd USD. Noe skuffende børsnotering men hentet over 1 mrd USD. Der står ditt svar. Så får du ringe opp finansdirektøren dersom du trenger mer solide data.
GeirK: "Hva betyr konkret dette?". Lavere Finn treff kan f.eks. bety at færre vurderer Tesla når de skal kjøpe seg el-bil.
GeirK: "Hvilken betydning har det for bileierne at mange spekulanter gjetter på at aksjekursen deres kommer til å falle?". De mener at Tesla er for høyt priset. Gitt den "nye" markedssituasjonen vedder de nok på lavere etterspørsel enn det som er innbakt i prisen samt at Tesla skal slite med å hente penger / tjene penger. I tillegg til en ustabil CEO da.... Så ja, det er en risiko at Tesla vil kunne gå overende. Jeg trenger vel ikke ytterligere forklare hva en konkurs kan bety for etterspørselen?
Redigert av Marøder; 14/09/2018 11:37.
|
|
|
14/09/2018 11:42
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den kosta altså 500k ny? Annonsert pris på Finn og hva de blir solgt for er fortsatt to vidt forskjellige ting. Jeg tror det er ganske naivt å tro at bilene som blir solgt i dag holder seg like godt i pris, grunnet flere ting: Konkurrenter, svært heldig dollarkurs for 5 år siden og utseendet er allerede gammelt. Med utfasing av fordeler som kollektivfelt, fritak fra bomavgift, årsavgift etc er det heller ikke like lukrativt mer. Som en kuriositet sjekket jeg heftelser på nevnte biler, og de billigste som ligger ute har vært registrert på siste eier i 12-18mnd før de forsøker å selge igjen. Jeg tror nemlig ikke at 5 år gamle Tesla Ser med 120-150k på telleren er spesielt attraktive på bruktmarkedet, spesielt siden de første modellene har et noe frynsete rykte.
|
|
|
14/09/2018 11:45
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er den del ting du ikke får med deg her.
1. Ja - verditapet på Tesla kan bli høyere enn det er i dag, men hvis det innføres mva på elbiler, vil dette reversere deler av det. Det som er sikkert er at dagens alternativer vil ha et større verditap. 2. Når Europa "våkner", vil forholdet mellom tilbud og etterspørsel antakelig endres i mitt favør - dvs at de lange ventetidene man har i dag, vil kunne bli enda lengre. Det tar tid å bygge produksjonskapasitet til elbiler. 3. Aksjeverdien til Tesla er ikke noe argument for at det går an å bygge en Model X til halve kostnaden i Kina. Her detter du litt av, tror jeg. 4. Hvor finner du Finn-statistikken? 5. Dersom Tesla får trøbbel, vil aksjeverdien stupe. Det betyr da plutselig at de andre bilfabrikkantene har råd til å kjøpe seg det forspranget Tesla representerer
|
|
|
[Re: Hoaas]
14/09/2018 11:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tror nemlig ikke at 5 år gamle Tesla Ser med 120-150k på telleren er spesielt attraktive på bruktmarkedet, spesielt siden de første modellene har et noe frynsete rykte.
Hvorfor ligger da prisene der de ligger?
|
|
|
14/09/2018 11:49
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg fulgte med på 14-15 modeller for et års tid siden før jeg endte opp med å kjøpe ny bil og mitt inntrykk var at bruktbilene ble solgt uten større rabatter.
|
|
|
14/09/2018 11:54
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Jeg tror nemlig ikke at 5 år gamle Tesla Ser med 120-150k på telleren er spesielt attraktive på bruktmarkedet, spesielt siden de første modellene har et noe frynsete rykte.
Hvorfor ligger da prisene der de ligger? Følger ikke med på Tesla siden jeg ikke skal ha, men blir de solgt til den prisen da? Følger med på mye annet på Finn og prisene er ofte alt for høye, mye mer enn de blir solgt for.
|
|
|
[Re: skiraffen]
14/09/2018 11:56
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
... Jeg mener generelt at skal en ha bil hvor verditapet er lavt nok, så må man ned mot bil med verdi på kr 100 000. Da gidder ikke jeg kjøre bil, rett og slett. (Annet enn noen korte turer lokalt, til nød.) Kjører du bil bare for å kjøre bil? Jeg trodde man sluttet med slikt på sekstitallet. Det er også mulig jeg er for fokusert på bil som et transportmiddel :-) ... Jeg mener generelt at skal en ha bil hvor verditapet er lavt nok, så må man ned mot bil med verdi på kr 100 000. Da gidder ikke jeg kjøre bil, rett og slett. (Annet enn noen korte turer lokalt, til nød.) Kjører du bil bare for å kjøre bil? Jeg trodde man sluttet med slikt på sekstitallet. Det er også mulig jeg er for fokusert på bil som et transportmiddel :-) Nei. Med kone og to barn bruker vi bilen 5000 km i året. Å kjøre eldsteungen til et par aktiviter lokalt i uka ville jeg fortsatt gjort med kjip bil. Men E6 til Lillehammer hadde jeg skiftet ut med tog. Eller de andre i tog og jeg på sykkel. Ev. droppa å dra dit. Nærmeste fjellhytta er 16 mil, så kunne syklet, så kunne de andre tatt bilen. Men det enkleste er jo bare å kjøpe dyrere bil. Jeg har jo god råd.
|
|
|
[Re: Red Devils]
14/09/2018 11:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvorfor ligger da prisene der de ligger? Følger ikke med på Tesla siden jeg ikke skal ha, men blir de solgt til den prisen da? Følger med på mye annet på Finn og prisene er ofte alt for høye, mye mer enn de blir solgt for. Men siden vi nå sammenligner elbiler mot fossilbiler, er det vel ikke naturlig å tro at dette gjelder elbiler spesielt.
|
|
|
14/09/2018 11:59
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Hovedpoenget mitt, i noe tabloid form, er at menigheten er veldig flink til å tvile. På alt annet enn Tesla. 1. Ja, det med mva er et poeng. Men økningen i avgifter for bruken, for noen må jo finansiere veiene våre, trekker i motsatt retning. 2. Det kan skje. Og Tesla var tidlig ute så de har fått produksjonserfaring. Men de dekker bare en ørliten del av markedet, og skal også måtte bygge mye mer kapasitet. Det er ikke bare å rulle ut. 3. Jeg har svart på ditt spørsmål om hvordan tallet framkom. Les artikkelen så finner du ditt svar om hvem som hevder de kan produsere 50 % billigere. Resten var bare informasjon som lettere gjør at du finner din vei til artikkelen. 4. Her finner du info om Finn statistikken: Dinside Finn . Her er noe tekst fra saken: "Totalt er 25 prosent flere Tesla-annonser publisert i år av private og forhandlere, med i snitt halvparten av visningene. Antallet lagrede søk, som finner en annonse for Tesla, har også opplevd en markant nedgang på 27 prosent." 5. Ja, men det er også en konkursrisiko som vil kunne ha betydning for etterspørselen.
Redigert av Marøder; 14/09/2018 12:00.
|
|
|
14/09/2018 12:01
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det avhenger jo av mange faktorer, men If super er ikke veldig mye dyrere. Men den dekker ikke like mye etterhvert som bilen blir eldre. Bortsett fra clutch, så tror jeg de gjør det. Men egenandelen øker. Det er jo mange if's and but's inne i dette, jeg har selv hatt tilsvarende forsikring som viste seg å være langt mindre attraktiv når jeg sto i motorhavari. Mitt case var nok litt spesielt, men en fossilbil har uansett masse annet tjafs som ikke er drivverk som også er ganske dyrt. Er katalysator inkludert? Turbo? Vannpumpe og dynamo? Hva er "havari", er det enhver feil? En sensor på girkassa som ryker og som Audi tar 7000 for å bytte, er det "havari"? Og hva er egenandelen, hva er fradraget for alder og kilometer? Dersom det virkelig kosta 1000,- i året å forsikre seg mot større uforutsette kostnader på bil så ville alle gjort det, og forsikringsselskapene hadde tapt solid med penger. sv Teslamenigheten er flink å vise tvil gjennom "if's and but's" når det gavner dem. Men når det gjelder den største komponenten i deres fantastiske regnestykke, det vil si verdifall på en bil til 800' +, så sverger man til shamanisme og overtro. Her ligger det en hund begravet. Tror man virkelig ikke at Teslas markedssituasjonen vil endre seg betydelig de neste årene? Tesla vil ikke lenger ha monopolsituasjon. De store bilprodusentene kommer med attraktive biler samtidig som kineserne satser stort på å ta Tesla - de kan produsere en X til halve kostnaden... Straks det dukker opp mer prisvennlige alternativer, vil menigheten måtte ta kraftige tap. Menigmann som har kjøpt seg Tesla vil i fremtiden tenke seg om - er det fornuftig å svi av så mye penger på en bil når det finnes alternativer? Man ser jo allerede tegn til dette i dag, Finn sin brukerstatistikk når det gjelder Tesla er jo begynt å falle. Bilen er i ferd med å bli mindre poplulær, noe som gir mindre etterspørsel og dårligere priser i bruktmarkedet. Men for all del, lukk øynene og regn dere hjem med en beskjedent verditap. Det er jo bra for økonomien at man bruker penger! Har menigheten tenkt på hvorfor mange av klodens smarteste hoder vedder mot Tesla gjennom store shortposisjoner? Tenkt Scenario, ca 2020: Tesla har fått flere konkurrenter, dvs andre har begynt å tilby biler i samme prisklasse og med samme rekkevidde som det Tesla tilbyr nå i 2018. Folk som har stått i kø i 2 år begynner nå å motta sine nye biler, og dette er viktig, de er nye, Tesla får konkurranse i nybilsalget sitt, ikke vi som kjøper bil i 2018 eller 2019 eller alle de som nå begynner å se på en Tesla med 40 mil eller mer i rekkevidde som oppnåelig.. Samtidig tror jeg mange flere har fokus på å bytte ut fossilbilen i en elbil, hvor mange avhenger litt av hvor stort trollet som skal fjerne fossilbiler fra veiene våre vokser seg frem mot 2020. Og jeg tror at minst like mange som i dag kommer til å ønske seg en bil (flere nevner det i denne tråden) med minst 40 mil rekkevidde, og de bilene vil det nok fortsatt være kø på de nye alternativene som i beste fall ender om med å bli nesten like dyre som Teslaene. Og så er det jo sånn da, at Tesla som allerede har mange hestehoders forsprang på markedet med bilene de tilbyr og ladenettverket, sikkert ikke koker hodene sine i syre og slutter å tenke. Antagelig fortsetter de i samme takt som til nå for å være et skritt foran. De stopper nok ikke å bygge ut ladenettverket heller, med slutt på fri superlading så blir det jo business å ha ladere ute i markedet. Og hva hvis de taper salg mot nye konkurrenter og plutselig tilbyr gratis superlading og nye rentestunt for å bli poppis igjen? Tja... Jeg er ingen Teslafan, ennå i alle fall, men som en nøktern bilist som trenger bilen som fremkomstmiddel og familiefrakter så har jeg vel bevart litt av evnen til å se objektivt på ting. Tesla er ikke stygg, det blir for dumt å si, men den er heller ikke blant de peneste bilene man får til den prisen. Men det er pakka da, og det faktum at den pakka finnes nå, og man slipper å vente i 2-3 år om man klarer å kjøre rundt i den nye folkevogna som alle andre sauene. Jeg vil som tidligere nevnt helst ha en Passat-ish bil med 4-500 mils rekkevidde, en ikke-Amerikansk bil. Mn siden den ikke finnes så må jeg vurdere hva som finnes nå, og der er den gitt... Folkevogna Tesla!
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
14/09/2018 12:02
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Hvorfor ligger da prisene der de ligger? Følger ikke med på Tesla siden jeg ikke skal ha, men blir de solgt til den prisen da? Følger med på mye annet på Finn og prisene er ofte alt for høye, mye mer enn de blir solgt for. Men siden vi nå sammenligner elbiler mot fossilbiler, er det vel ikke naturlig å tro at dette gjelder elbiler spesielt. Jo, men Hoaas har kanskje et poeng at de eldre Teslene ikke er så attraktive. Tror mange er skeptisk til eldre elbiler, men tanke på barnesykdommer og levetiden på batterier. Men hva vet jeg 
|
|
|
14/09/2018 12:04
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor ligger da prisene der de ligger? Fordi Tesla-eiere kanskje tror de sitter på en gullgruve? Prisene ligger der, men det er jo svært få det står solgt på. Som Finn selv er inne på, så hoper det seg nå opp med brukte Tesla Ser til salgs. Når etterspørsel faller og utvalget øker, sier det seg selv at det er kjøpers marked.
|
|
|
[Re: Red Devils]
14/09/2018 12:07
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Hvorfor ligger da prisene der de ligger? Følger ikke med på Tesla siden jeg ikke skal ha, men blir de solgt til den prisen da? Følger med på mye annet på Finn og prisene er ofte alt for høye, mye mer enn de blir solgt for. Godt poeng. Finn.no sier selv at man kan gjøre et "godt kjøp" for det ligger såpass mange ute og færre er interessert. Så de skal nok mye ned i pris, ja.
|
|
|
[Re: ]
14/09/2018 12:21
|
Toonster
Fersking
|
Fersking
Når det gjelder utvidet garanti, så er det noe som er mulig å kjøpe. Trenger ikke å ha noe med batteribytte.
|
|
|
|
|