1. Hvor mye sideveis slark er «normalt» på setepinnen, hvis noe i det hele tatt er normalt.
2. Opplever at gaffelen ikke låser skikkelig, den synker sammen, heller ikke bakdemperen låses som forventet. Altså 100% vet jeg at de ikke låses, men de andre Sparkene jeg har hatt har blitt rimelig stive. Har ikke fulgt med så mye siste to åra, men er det noe problemer ala trøbbel med twinlock’en som var på 2016 modellene e.l?
Har kjøpt meg en pent brukt Scott Spark 900 World Cup 2018.
Jf. test i Terrengsykkel 2018 av Spark Team skriver de at dempere blir pinnestive. I låst posisjon opplever jeg at min bakdemper sagger kanskje inntil en halv cm når jeg setter meg på sykkelen og at den beveger seg noe i dette området når jeg sykler. Gaffel blir helt stiv.
Skal bakdemper være slik eller er det mer bevegelse her enn normalt? Usikker på om dette har noen praktsik betydning. Men jeg har ingen hardtail og hadde håpet at den ble heeelt stiv.
Er du sikker på at wire er stram nok? I midtstilling (traction) skal streken på det blå hjulet være mer eller mindre midt i intervallet som er markert på bakdemperen.
Det er vel slik gummiring til å måle sag på bakdemperen? Da ser du jo hvor mye demperen beveger seg i "låst". Såkalt pinnestiv og låst Spark klarer man nok fint å bevege 1 cm med å gynge kraftig på pedalene, ev. hoppe ned fra fortauskant e.l. Når du sitter på sykkelen, så er gjerne allikevel følelsen like stiv som en hardtail - som du sier er det like gjerne setestagene som gir etter. Og dekk, hvis lavt og riktig trykk.
Er litt med Spark som med det maizena+vann-trikset... Trykker man sakte ned så gir det etter, men trykker man fort og hardt virker det stivt og hardt. Jeg kan også få demperen til å gi etter ved å sette meg på sykkelen eller gynge forsiktig, men når jeg sykler og f.eks. reiser meg for å trå hardt opp en bakke kjennes det dønn stivt ut.
Sykkelen fremstår nok slik det beskrives i de to siste innleggene. Legger feiltolkning av pinnestiv til grunn for den usikkerheten og krysser jeg av for alt i orden. Sykkelen er forøvrig helt rå!
Er det noen som har byttet holker med TwinLocen som låsering? Er det bare å bytte til en hvilken som helst lockon-holke uten behov for å modde?
Nei, det skal følge med et plastinnlegg sammen med sykkelen din som du må bruke når du kjører andre holker enn Scott/Syncros. Twinlocklåseringen fungerer i hvert fall ikke sammen med ODI eller Lizard Skins sine holker.
Dette er strengt tatt et 2019-spørsmål, men prøver likevel; Jeg forsøker å orientere meg i sykkeljungelen hos Scott (Spark), men synes det er vanskelig å forstå hva det er man eventuelt kjøper når det kommer de ulike OEM-modellene på hjul som står på syklene. Burde vel kanskje være enkelt tilgjengelig forbrukerinformasjon, men vanskelig å finne ut av det. Uansett, er det noen som har info på hva disse hjulsettene veier, og hva slags hubber som står i? DT Swiss 1675 Silverton 2.0 Silverton 2.5
Noen som vet vekt på hjulene til Genius Tuned 900 2018 modell? Hva er innvendig bredde på felgene? Vurderer et hjulsett til, men må da bli et med passende bredde og helst lettere...
Noen som vet vekt på hjulene til Genius Tuned 900 2018 modell? Hva er innvendig bredde på felgene? Vurderer et hjulsett til, men må da bli et med passende bredde og helst lettere...
Lettere enn de du har eller lettere enn hjulsettet på Genius Tuned 900? Jeg har et slikt hjulsett, men vet ikke vekta. De står slangeløst oppsatt med DHF 2,5" og vet ikke om jeg gidder å ta de av bare for å veie hjula
Vurderer faktisk å selge mine hjul, brukt en håndfull ganger (bruker mest 27,5+).
Siden jeg et hjulsett fra Scott Spark RC WC 2018 modell som heter X1825, og det som leveres med Genius Tuned 2018 heter M1825 tipper jeg at innvendig bredde er 30mm og vekten er like rundt 1800gram
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
Lettere enn de du har eller lettere enn hjulsettet på Genius Tuned 900? Jeg har et slikt hjulsett, men vet ikke vekta. De står slangeløst oppsatt med DHF 2,5" og vet ikke om jeg gidder å ta de av bare for å veie hjula
Vurderer faktisk å selge mine hjul, brukt en håndfull ganger (bruker mest 27,5+).
Ja, må være lettere enn hjulsettet på Tuned. Glemte å eie før jeg satt opp slangeløst....
Siden jeg et hjulsett fra Scott Spark RC WC 2018 modell som heter X1825, og det som leveres med Genius Tuned 2018 heter M1825 tipper jeg at innvendig bredde er 30mm og vekten er like rundt 1800gram
Takk, det høres logisk ut. Jeg tippa også bredden til rundt det samme. Med den vekten på hjula, vil det være mulig å slanke sykkelen en del med annet hjulsett, og kanskje lettere dekk...:) Spennende.
Skal kjøpe brukt Scott Spark RC 900 til bruk i KalasCup, NC rundbane, TSR og liknende.
Hva ville dere valgt av 2017 RC 900 Ultimate og 2018 RC 900 WC? Forutsetning er at prisen er den samme og de er like mye brukt/slitt. Dvs modellen som er et år eldre er ikke noe mer brukt.
Tilleggsspørsmål: hvorfor veier 2017 Ultimate 600 gram mer enn 2018 WC? 10.9 mot 10.3 kg
Det var i Scott 2017 - tråden i techFacts rapporten det var linket til. Ser nå at du også har kommentert vekta på 10,9 i post #2330030 i samme tråden. Flere som mener det må være feil.
Så riktig vekt på 2017 RC Ultimate er 10,0kg? I så fall ingen ulempe ift midt opprinnelige spørsmål👍
I utgangspunktet er jo Ultimate ganske mye bedre utstyrt enn WC. Det skjedde ikke mye endringer mellom 17 og 18 heller, alltid årlige endringer fra Fox på gaffelen dog.
Selv om de er brukt like mye, så ta med når demper/gaffel-service er tatt og når det må tas på nytt i regninga. Og hvor lenge du selv skal ha sykkelen, ett år eldre sykkel blir jo raskt litt lavere salgspris, men betyr ikke mye hvis det er forskjell på 4 og 5 år gammel.
Jeg bytter nok ikke sykkel til stadighet, så et par-tre år skal den nok få.
Holder en knapp på Ultimate nå. Demperne spesielt er tunga på vektskåla. Hjulene oppgraderer jeg uansett. Har Eagle gold nå, og det føles vanskelig å gi slipp på det :-)
Tenker at om et år eller to så bør fortsatt prisen på en RC Ultimate -17 var ganske lik en RC WC -18.
Ikke så lett å si, men jeg ville nok hatt 18 WC. Eller egentlig til de bruk hadde jeg gått for vanlig Spark.
hehe - og der ble det ikke akkurat lettere å velge , men takk! Det blir nok ikke veldig feil uansett. Vanlig Spark, med lenger vandring, vil nok være mer allsidig på knotestiene her øst i Østmarka også
Ikke så lett å si, men jeg ville nok hatt 18 WC. Eller egentlig til de bruk hadde jeg gått for vanlig Spark.
hehe - og der ble det ikke akkurat lettere å velge , men takk! Det blir nok ikke veldig feil uansett. Vanlig Spark, med lenger vandring, vil nok være mer allsidig på knotestiene her øst i Østmarka også
Jeg synes det er utrolig deilig med den litt slakkere gaffelvinkelen og den bedre gaffelen det er på vanlig spark. Feil blir det nok ikke uansett nei :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Kjøpte nylig en 2018 Spark RC 900 Comp. Bakdemperen fungerer stort sett tilsynelatende bra, men i traction stilling kan det ofte høres et tydelig klunk/slag i demperen ved forholdsvis raske utslag, Kan lett fremprovosere ved å stå på sykkel og gynge. Lyden både høres og merker selve slaget i demperen. Iflg. Cyclon skyldes dette shims i demperen som kan bevege på seg.
Forhistorie: Når jeg hentet sykkelen var det tydelig sig i demperen i låst stilling. Den ble sendt til Cyclon og det var visstnok olje i luftkammeret++ som gjorde at den ikke fungerte optimalt. Fikk uansett samme demper overhalt i retur som ble montert.
Noen som har tilsvarende følelse? Og er dette normalt? Burde jeg reklamere på demperen på nytt? Har tilbud om tilbakelevering av sykkel, men har jo i utgangspunktet ikke noe ønske om dette. Men usikker på om demperen er utenfor hva som kan regnes som akseptabelt.
Med nygrodd kragebein så har jeg kommet til den konklusjon at min 17 Spark RC WC må oppgraderes til 34/120 dempegaffel. 32/100 er liksom ikke så smud over stokk og stein lenger
Noen som har sett Foil 10 live? Jeg skal bli sånn derre aeronisse nå, men skal ikke ha skiver.. Da er det lite å velge i til neste år og meget skeptisk til fargen, ser jo nærmest bæsjbrun ut på bildene.. Ser den bedre ut live?
Noen som har sett Foil 10 live? Jeg skal bli sånn derre aeronisse nå, men skal ikke ha skiver.. Da er det lite å velge i til neste år og meget skeptisk til fargen, ser jo nærmest bæsjbrun ut på bildene.. Ser den bedre ut live?
Jeg så den på demo og måtte se grundig etter da jeg ikke kjente den igjen fra bildene. For meg så den mer sort / sjokolade med 80% kakao ut. Valget falt på en Addict RC 15 Disc for min del da jeg likte den bedre.