Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Dan]
13/09/2018 06:02
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes at S var stilig (men diger) da den kom, men 3 ser for meg ut som en mindre kinakopi av S
|
|
|
[Re: Dan]
13/09/2018 06:31
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes de har klart å gi TMS et tidløst pent design innenfor rammene de har med plassering sv batteri, plass til opp til 7 personer og er mål om lav luftmotstand. Antar bilen ble tegnet for opp mot 7-8 år siden. Selv 5 år etter lansering, og med med få karosserimessige endringer holder designet seg meget godt i mine øyne. Ikke mange biler du kan si det om i dag synes jeg. Luftmotstanden har lite med formspråk å gjøre. Et kantete design kan gis like god aerodynamikk som et såpestykke, forutsatt at kantene sitter på riktig sted. Så Teslas avrundede former kan ikke forsvares med luftmotstand. Jeg er ikke enig i at Model S er tidløs. Jeg tror den kommer til å se ekstremt utdatert ut i løpet av fem eller ti år. Derimot har den et harmløst formspråk som ikke stikker noen i øynene. Den er litt som Carlsberg. Den skal stikke seg så lite ut at alle kan tåle den, selv om den aldri vil bli jublet over av feinschmeckere. Sorry alle Tesla-eiere. Dere har lov å være glade i bilene deres og synes at de er stilige og tøffe. Men for meg blir de et så stort gjesp at S, X og 3 er helt uaktuelle for meg og jeg fortsetter å kjøre rundt i min svært utdaterte 2005-modell av den smaksmessig veldig utfordrende Citroën C4 Coupé. Unnskyld meg, men kjører ikke du Citroen?
|
|
|
[Re: Ripen]
13/09/2018 06:46
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Selv om Model S har blitt den nye folkevogna og har noen år på baken med kun en liten facelift så synes jeg den holder seg godt. Uansett er den fin nok til at jeg kan kjøre rundt i den, ganske på høyden med en Passat i alle fall. Har fått tilbud fra VW på 1 år videre leasing av Passaten, et ok tilbud som gir meg mindre utgifter pr mnd det året. Det i seg selv er jo motivasjon, samt at det gir muligheten til å sitte på gjerdet og vente til 2020 nærmer seg og se hva som er tilgjengelig da. Men nå prater jeg vel egentlig meg selv midt i mot mtp den ventingen. Vil det være et reelt alternativ tilgjengelig for meg som er avhengig av at aksene rekkevidde og pris krysser hverandre tidlig? Eller sitter jeg i september/oktober og stiller meg selv og andre akkurat de samme spørsmålene som i dag?
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
13/09/2018 06:57
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi hadde egentlig bestemt oss for elbil i vår, men når vi ser hvor få aktuelle biler som er på markedet, bestemte vi oss for å vente til de litt mer etablerte merkene har fått komme med sine biler. Vi bestemte oss altså for å vente til nærmere 2020 før vi bytter ut fossilozonmenneskedreperen, vi plages ikke med bilen og utgiftene til vedlikehold er lave. Da kan vi godt vente, for det kommer mye nytt og stilig de neste årene.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
13/09/2018 07:16
|
HCO
Entusiast
|
Entusiast
Bare et lite apropos til de som mener at det hjelper å vente til 2020 med å bestille elbil "for da kommer det så mye spennende": Det samme sa man i 2016 om 2018.
Det eneste som har skjedd siden da, er at det er lansert (men ikke levert) 2-3 premium-biler i en prisklasse som er utilgjengelig for de fleste, og 3 (om man regner med Niro) biler som både har størrelse, batterikapasitet og prislapp som gjør at de kan fungere som familiebil på de fleste områder. Alle disse 3 er tapsprosjekter for produsentene, og de lager derfor så få de kan - og det blir lange bestillingskøer. Når andre markeder enn Norge våkner, vil disse bilene bli enda vanskeligere tilgjengelige.
Redigert av HCO; 13/09/2018 07:17.
|
|
|
13/09/2018 07:26
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det kommer betydelig flere elbiler frem mot 2020 enn det gjorde fra 2016 til 2018. Helt ærlig, så er utvalget av elbiler svært begrenset. Ja, man kan erstatte en fossilbil nr 1 i dag, men man får en helt annen komfort og fleksibilitet, hvorfor skal jeg gidde å bruke penger på å få dårligere hverdag??
Edit: Og de som kjører Tesla til 600 000 - 1 mill trenger ikke svare, vi snakker om biler i helt andre prisklasser.
Redigert av Hoaas; 13/09/2018 07:27.
|
|
|
13/09/2018 07:26
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Selv om Model S har blitt den nye folkevogna og har noen år på baken med kun en liten facelift så synes jeg den holder seg godt. Uansett er den fin nok til at jeg kan kjøre rundt i den, ganske på høyden med en Passat i alle fall. Har fått tilbud fra VW på 1 år videre leasing av Passaten, et ok tilbud som gir meg mindre utgifter pr mnd det året. Det i seg selv er jo motivasjon, samt at det gir muligheten til å sitte på gjerdet og vente til 2020 nærmer seg og se hva som er tilgjengelig da. Men nå prater jeg vel egentlig meg selv midt i mot mtp den ventingen. Vil det være et reelt alternativ tilgjengelig for meg som er avhengig av at aksene rekkevidde og pris krysser hverandre tidlig? Eller sitter jeg i september/oktober og stiller meg selv og andre akkurat de samme spørsmålene som i dag? Det eneste jeg har angret på etter at jeg kjøpte Tesla er at jeg ikke gjorde det før, at jeg tynte enda et år ut av den gamle folkevogna og satt med høyere kostnader, dårligere sikkerhet og mye mindre moro i dette året. sv
|
|
|
[Re: svegar]
13/09/2018 07:33
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Jeg har spurt et par ganger over her uten å få svar, så jeg spør igjen:
Dere som står på utsiden av Tesla-menigheten og observerer alle oss i heiagjengen til Elon; hva kan være grunnen til at vi som faktisk har prøvd gode familliebiler fra andre merker og så Tesla er så entusiastiske? Er det kun for å forsvare egne valg at vi gjør det? Er det også derfor at lojaliten etter noen få år på markedet er soleklart høyest blant alle bilmerker? Vi kjøper igjen for å forsvare det forrige valget? Og dere som biter dere fast i Passaten eller Citroenen deres, kan det være at vi som har prøvd begge deler har erfaringer som dere ikke har?
Når det gjelder design så skjønner jeg at smaken er som baken. Jeg har kjørt mange stygge biler og dette er nok med god margin den peneste hittil, men for min del er det LØSNINGEN som er så fantastisk god. Funksjonaliteten, brukergrensesnittet, kjøregleden, ladenettverket, all plassen.
Gleder meg til gode svar på mine spørsmål over.
sv
|
|
|
[Re: Hoaas]
13/09/2018 07:37
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det kommer betydelig flere elbiler frem mot 2020 enn det gjorde fra 2016 til 2018. Helt ærlig, så er utvalget av elbiler svært begrenset. Ja, man kan erstatte en fossilbil nr 1 i dag, men man får en helt annen komfort og fleksibilitet, hvorfor skal jeg gidde å bruke penger på å få dårligere hverdag??
Edit: Og de som kjører Tesla til 600 000 - 1 mill trenger ikke svare, vi snakker om biler i helt andre prisklasser. Igjen! Du skal ikke kjøre så veldig langt før en slik Tesla ikke koster deg mer enn en vanlig dieselkoker til 4-500 000,-. (er klar over at det ikke gjelder deg) Mange blir overrasket når de setter seg ned og regner på det.
|
|
|
13/09/2018 07:44
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Edit: Og de som kjører Tesla til 600 000 - 1 mill trenger ikke svare, vi snakker om biler i helt andre prisklasser. Gjør vi det? Jeg har ikke fått med meg at det kommer biler med samme rekkevidde og hurtigladertilgang som Model S 75D som man kan sette seg i april 2020, og som attpåtil er rimeligere. Nå ser jeg ikke på ditt behov men mitt eget, jeg kan ikke ture rundt i Norge med noe særlig kortere rekkevidde enn jeg får i en 75D. Jeg er en av de som har fulgt litt med på hva som kommer og når det kommer, og som nevnt tidligere i tråden så er jeg rimelig skuffa over hva andre bilmerker har kommet med så langt. Og ventetiden blir ikke kortere med mindre man har bestemt seg, betalt depositum og reservert dem som kommer. Jeg er ikke overbevist om at de nye bilene er noe mer tilgjengelige for meg om et år enn de er nå, både mtp pris og leveringstid.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: erling]
13/09/2018 07:50
|
HCO
Entusiast
|
Entusiast
Mange blir overrasket når de setter seg ned og regner på det. Jeg har regnet på det. Og det er grunnen til at vi nå sitter med 2 stk Renault Zoe (en med "lite" og en med "stort" batteri") i stedet for 1 "familieracer" (tørst bensinstasjonsvogn) og 1 billig "pendlebil" (litt forskjellig, den siste var en 20 år gammel Mazda 323). Jeg innrømmer gjerne at det ikke er ideelt fra et praktisk ståsted, ettersom dette er relativt små biler, men vi har aldri (på de 20 årene vi har kjørt bil) hatt et så greit bilhold. Da tenker jeg ikke bare rent økonomisk, men også ifht. færre verkstedbesøk, full "tank" hver morgen, gratis parkering ved jobb osv. Men såklart, økonomien er en viktig faktor i dette. Vi har nå to biler som er kjøpt nye, som gir oss en lavere totalkost og mye mer forutsigbarhet enn å drifte to gamle/halvgamle bensinbiler. Vi har lavt kønummer på Kia Niro, den vil dekke alle våre behov (muligens unntatt hengerfeste, det er fortsatt usikkert om det kommer). Så får vi se når "folkeraceren" Tesla Model 3 kommer, om vi bytter Niro-en til den. Model 3 vil antakelig være den eneste* bilen de neste årene som: - Kan leveres i noe særlig antall - Kan erstatte en "vanlig" (liten) familiebil - inkludert på rekkevidde - Produsenten tjener penger på * Edit: Muligens sammen med 60kWh Nissan Leaf
Redigert av HCO; 13/09/2018 14:15.
|
|
|
13/09/2018 08:11
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Dere som står på utsiden av Tesla-menigheten og observerer alle oss i heiagjengen til Elon; hva kan være grunnen til at vi som faktisk har prøvd gode familliebiler fra andre merker og så Tesla er så entusiastiske? Er det kun for å forsvare egne valg at vi gjør det? Er det også derfor at lojaliten etter noen få år på markedet er soleklart høyest blant alle bilmerker? Vi kjøper igjen for å forsvare det forrige valget? Og dere som biter dere fast i Passaten eller Citroenen deres, kan det være at vi som har prøvd begge deler har erfaringer som dere ikke har?
Når det gjelder design så skjønner jeg at smaken er som baken. Jeg har kjørt mange stygge biler og dette er nok med god margin den peneste hittil, men for min del er det LØSNINGEN som er så fantastisk god. Funksjonaliteten, brukergrensesnittet, kjøregleden, ladenettverket, all plassen.
sv Liker ikke amerikanskje biler, liker ikke Elon, liker ikke å være en av mange i en saueflokk og jeg synes designet ligner på en koreanske sportsbil. Og til slutt liker jeg ikke menigheter som prøver å bevise at de har rett og alle andre tar feil. Det holder for meg. 
|
|
|
[Re: HCO]
13/09/2018 08:15
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Model 3 vil antakelig være den eneste* bilen de neste årene som: .. - Kan erstatte en "vanlig" (liten) familiebil - inkludert på rekkevidde ..
Bortsett fra utseende (ref. tidligere kommentar) og at en sedan med liten bakluke er svært upraktisk for mitt bruk, er mitt ankepunkt mot Model 3 det du sier her; at en bil med utvendige mål som en (stor) Passat "kan erstatte en vanlig (liten) familiebil" Pris, driftsøkonomi, ytelse og rekkevidde er sikkert toppers for de som finner at denne bilen dekker behovet/ønsket
|
|
|
13/09/2018 08:16
|
Langbein Rise
Entusiast
|
Entusiast
sv Veldig enkelt å svare på: Du har fått akkurat det du ville ha, vi andre har ikke det. Alle punktene du lister opp har med personlig smak og behov å gjøre. Hvis min nåværende bil hadde vært mulig å få som elbil hadde jeg kjøpt en på flekken...
Langbein Rise - lykken er en sykkelbar sti i sola
|
|
|
13/09/2018 08:20
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
sv Det er nok mange grunner til det, og i psykologien finnes det forklaringer som er dekkende. Jeg drister meg ut på glattisen med noen påstander... En ting er kanskje at stoltheten over at vi nordemenn, et pisselort i verdenshavet, kan stå for en såpass stor del av Tesla salget i verden. Og Musk snakker mye om oss nordmenn da vi var/er et viktig marked i tidlig fase. Vi er jo first-movers. Fantastisk. Vi (Teslaeiere) heier på Tesla på samme måte som på Northug i sporet. For det andre, når man bruker såpass mye penger på en bil, så må jo bilen være bra. Bilen koster jo egentlig atskillig mer enn prislappen. Ellers fremstår jeg jo en som en tulling. Ellers blir man jo del i en eksklusiv klubb hvor man sverger evig troskap til Musk. Gründeren vet jo best, noe han viser til stadighet, noe av denne cockinessen smitter over til sektmedlemmene. For å bli med i klubben bør man være over gjennomsnittlig teknologikåt og ha en feit lommebok. Norge er jo fullt av teknologikåte akademikere som finner stor glede i teknologiske dippedutter. Det bygger image å kjøre Tesla. Man er jo også med på en slags månelanding. Disse fantastiske nye bilene er jo en helt ny måte å bygge bil på. Klart slik bygger samhold. Vi lager jo historie og Norge var først! Når Tesla eiere tidligere suste avgårde i kollektivfeltet mens røkla stod i kø; det krevde jo litt "balls" å stå i mot trykket fra de andre. Man er jo også mye smartere for det er jo "de andre" som finansierer moroa gjennom bompenger, årsavgifter og en haug andre avgifter og skatter! De må jo være idioter. Eller vi er veldig smarte. Jeg tror det finnes en hel haug med grunner til at Tesla eiere vil rasjonalisere sitt valg og at Tesla eiere blir den av en heiagjeng (gruppe). Noen vil kanskje si at punktene ovenfor ikke er avgjørende i en kjøpeprosess hvor man vurderer flere ulike biler, men det tror jeg. Og jeg er ikke det spor bedre for å si det slik. Hadde Tesla X vært litt penere og uten måkevinger, så hadde jeg nok vært en del av menigheten selv.
|
|
|
13/09/2018 08:25
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Edit: Og de som kjører Tesla til 600 000 - 1 mill trenger ikke svare, vi snakker om biler i helt andre prisklasser. Gjør vi det? Jeg har ikke fått med meg at det kommer biler med samme rekkevidde og hurtigladertilgang som Model S 75D som man kan sette seg i april 2020, og som attpåtil er rimeligere. Nå ser jeg ikke på ditt behov men mitt eget, jeg kan ikke ture rundt i Norge med noe særlig kortere rekkevidde enn jeg får i en 75D. Jeg er en av de som har fulgt litt med på hva som kommer og når det kommer, og som nevnt tidligere i tråden så er jeg rimelig skuffa over hva andre bilmerker har kommet med så langt. Og ventetiden blir ikke kortere med mindre man har bestemt seg, betalt depositum og reservert dem som kommer. Jeg er ikke overbevist om at de nye bilene er noe mer tilgjengelige for meg om et år enn de er nå, både mtp pris og leveringstid. Byton er ett eksempel Jeg svarte til HCO sitt innlegg, angående at man fint kan erstatte en eksoshoster allerede i dag, ingen grunn til å vente. Og det kan man, også for 300-400k, men ikke med samme fleksibilitet som en dieselkoker gir på både rekkevidde og plass. Men for all del, det er bare å rive i en Tesla S som allerede ser gammel ut. Smaken er som baken, og synes man designet er tipp topp, også om 5 år..så er det bare å kuske på 
|
|
|
13/09/2018 09:11
|
AndreasLie
Avhengig
|
Avhengig
sv Svarer gjerne med hva som er mitt argument hvorfor jeg ikke skal ha Tesla Jeg har kjørt ekstremt mange biler, alt fra Miev til Lamorgini. Har hatt bil som hobby siden jeg var liten gutt og vært leder for en bilklubb i flere år. Har leiebil relativt ofte i jobben og dama bytter bil nesten hver uke (jobber med bil). Grunnlaget bør derfor være ganske greit. Av Tesla har jeg kjørt Roadster, Model S i flere generasjoner og Model X. Ladenettet er så klart en av grunnene til at tesla er best på elbil, men de er jammen ikke best på bil. Et slikt ladenett koster penger, mye penger, og det er nok få andre merker som vil satse på det. For meg så er bil mye mer enn å komme meg fra a til b. Første s'en hadde seter som er noe av det verste jeg har sitti i og de siste som har kommet i x er ok, men ikke noe mer for mine 193cm. I min egen bil har jeg feks forlengbar sittepute, god sidestøtte, massasje og elektronisk justering i gud veit hvor mange retninger. Setet går langt nok bak til at jeg ikke har knærne i dashen. For meg er komfor topp 3 når jeg velger bil. Boden er stappet med ski, sykler, våpen og masse verktøy jeg elsker å drasse rundt. Skien skal jeg ha i takboks, til nød stativ, syklene skal på kula bak. Henger bruker jeg titt og ofte så det er også et must. Pga noen alt for fancy dører på X så er takboks utelukka og gjør bilen helt ubrukelig til dette. Min søster har X og hytte i Kvitfjell. De kjøpte den for å "få all plassen", men det er jammen ikke mye plass igjen når du har fylt opp med 5 pers, skiene langs midtgangen og henger bak fordi du har 2 hunder i hvert sitt bur i bagasjen. Så er det kvaliteten. Min 2017 modell har blitt hentet av bilberger 2 ganger. Den ene gangen fordi jeg klarte å treffe en stein og punktere, den andre gangen fordi en trailer traff meg. Når Teslaer blir hentet ørten ganger pga dører som ikke går igjen, spoiler på bakluka som står oppe, havarerte DU'er og tomme batterier på vinteren så er ikke det noe jeg har lyst på. Ja, jeg vet at flere av disse feilene har blitt fikset, men sist jeg hadde startproblemer på en bil var da jeg hadde tjuvkoblet alarmen på min 86 model kadett. Kjenner 2 stk som begge har fått relevert Model S pga alt for mye feil, og ikke bare en gang. Lys er også noe jeg setter høyt på lista. Det er gøy å kjøre i mørkeste natta med lys som går av og på automatisk, maskerer ut biler i mot, lyser opp skogen så man ser elgen og justerer lysmønsteret etter hastigheten. Med så mye fancy teknologi i en Tesla så har de ikke klart dette engang?? Det blir som å kjøre rundt med to stearinlys i fronten i forhold. En bekjent byttet tvert fra X til Volvo etter å ha sett forskjellen. Lånet som man idag får hos Tesla er jo også veldig bra, men er det så smart å kjøpe bil til oppunder 1 mill på avbetaling over 10 år? Ja, rentene er lave, men bilen har jo sunket mye mer i verdi enn hva du har betalt ned. Dette fører til at mange tenker at dette har jeg råd til, men går nok på en liten smell. Som flere skriver her så kjører man mye mer med elbil enn med fosil og her er det også mange som regner feil. Folk som før klarte seg med 15K km i året på forsikringen må nå opp i 25K, det koster. Da stemmer ikke det regnestykket man startet med når man så på fordeler og ulemper med å kjøpe ny bil. Jeg bor rett utenfor Oslo ringen så punger ut 55kr opptil flere ganger om dagen. Så klart det hadde lønt seg med en elbil for meg! Men når jeg bare skal ha en bil da, med alle mine krav, så er det ikke mange valg. Jaguar E-pace er en av få og den har jeg virkelig lyst på. Med de samme kryssene på utstyrslisten som jeg har idag bikker jeg akkurat 800 000,- Da må jeg ta opp 500 000 mer i lån enn jeg har idag. Det er drøyt. 2020 er nok året, fordi det er mange produsenter som har holdt igjen for å se hvilken vei markedet går. Ford er et godt eksempel. De laget floppen el-Focus og tapte stort. I 2020 er den nye platformen dems klar og de har gjort leksa si. Bransjen sier at de har jobbet ekstremt fort. Vanligvis tar det 6 år å utvikle en bil, nå har de brukt 3. Forhåpentligvis så dukker det opp en praktisk suv, med god plass, god rekkevidde, høy komfort og utstyr som har kvalitet over seg. Da blir jeg fornøyd At du har funnet drømmebilen i en Tesla er fint for deg, men det betyr bare at du og jeg har forskjellige krav
Redigert av AndreasLie; 13/09/2018 09:14.
|
|
|
13/09/2018 09:23
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Dere som står på utsiden av Tesla-menigheten og observerer alle oss i heiagjengen til Elon; hva kan være grunnen til at vi som faktisk har prøvd gode familliebiler fra andre merker og så Tesla er så entusiastiske? Er det kun for å forsvare egne valg at vi gjør det? Er det også derfor at lojaliten etter noen få år på markedet er soleklart høyest blant alle bilmerker? Vi kjøper igjen for å forsvare det forrige valget? Og dere som biter dere fast i Passaten eller Citroenen deres, kan det være at vi som har prøvd begge deler har erfaringer som dere ikke har? Det er et godt spørsmål, og det er sikkert mange grunner til at dere som er medlem av Tesla-menigheten er så til de grader religiøse. Én forklaring kan jo være at når man har svidd av en shitload med penger på en bil, så må det kjøpet forsvares. Du kan si hva du vil om kostnad per måned osv. osv., men kjøper du bil til 800-900.000,- kroner så er det mange som synes det er MYE penger. Jeg personlig synses det er langt over streken. Og det tror jeg mange Tesla-kjøpere også synes, så det jobbes hardt med å forsvare kjøpet overfor seg selv, kona og familien. Og så kommer de på jobb og må forsvare kjøpet overfor kolleger. Så kommer de kjørende til foppalltrening med poden og må gjøre den samme øvelsen der. Jeg tror derfor mange har lagt forsvarstalen "derfor kjøpte jeg Tesla" på topp 5-lista over ting man snakker om når man møter andre folk, sammen med været, Trump og et par andre ting. Denne øvelsen gjøres å ofte at den til slutt gjøres selv om temaet ikke er bil. I alle mulige settinger og sammenhenger. Jeg synes det ble nok for lenge siden. Mulig jeg tar feil, men jeg kjenner flere som jeg var rimelig trygg på aldri ville finne på å svi av nesten en million kroner på bil. Men med en Tesla er det plutselig innafor, og forsvarstalen er klar, innøvd og presenteres så ofte som mulig. En annen forklaring kan jo selvsagt være at dette er biler som er så sykt bra, som er så morsomme å kjøre, som lader så fort, som du får så mye bagasje i, som koster så lite i måneden og som har så lave serviceutgifter at man faktisk helt sant går glipp av en gullgruve av økonomiske fordeler og fantastiske kjøreopplevelser dersom man ikke kjøper seg en selv. Jeg har kjørt Tesla, og synes selvsagt det var morsomt. En bil som spøler på tørr asfalt når man gir gass fra 80 km/t er gøy. Og en bil som tar med 6 unger på vei hjem fra trening er praktisk. Den har helt klart mange store plusser, det er det vanskelig å være uenig i. Jeg er også enig i at dere som har vært i begge verdener selvsagt har erfaring med begge deler, og dermed (antakelig) vet best hva som er forskjellen på dieseldyr som Passat og XC60 og en S og en X. Jeg er egentlig positiv til det meste med selve bilen, konseptet Tesla. Jeg hadde nok vært enda mer positiv om det ikke var for den konstante, religiøse messinga fra dere i Tesla-menigheten hele tiden. En kollega kjøpte ny bil til 1,3 millioner nå nylig (ikke Tesla), men har ikke hørt et ord om bilen før det tilfeldigvis kom fram i en samtale. Samtidig ser jeg mange kollegaer (med Tesla) driver og deler ALT som handler om Tesla på Facebook og andre sosiale medier. Nok nå, gutter. For meg blir det med Tesla-menigheten som med dørselgere av alarmsystemer, Redd Barna-folk som står i gågata og selgere av strømavtaler som fotfølger deg rundt i byen. De har forsåvidt et interessant produkt, et produkt jeg gjerne kunne brukt penger på hvis jeg fikk tilnærme meg det i mitt eget tempo, uten alt det religiøse vissvasset som følger med. Min reaksjon på dette er at jeg blir irritert, og jeg begynner å lete etter argumenter MOT, for liksom å ta igjen. Og da har vi det gående. Menigheten, i møte med slik irritasjon, vil kanskje føle enda sterkere for å misjonere overfor oss som ikke er rett-troende, og da graver vi enda dypere i kassen med irritasjon og motargumenter. Personlig synes jeg Model S er schtøgg som nøkken, og hadde bare kjøpt den om den var VIRKELIG billig. SŽen har blitt allemannseie, og når til og med rånerne på 18 fra sørsida av byen cruiser rundt med mattlakkert MS, faller i hvert fall min "må ha"-refleks langt under minus. XŽen ser litt bedre ut, men fortsatt langt utenfor det jeg synes er pent å se på. Jeg skulle gjerne hatt elbil, men skulle helst ikke hatt et digert flak av en bil med unødvendige superkrefter. Miljøaspektet har jeg ikke vært inne på, men folk som kommer trekkende med miljøargumentet når de har kjøpt luksusbil på 2,5 tonn tror jeg ærlig talt ikke på. Vet ikke om dette svaret var "godt nok" svegar, men det er nå hvordan jeg tenker rundt Tesla og Tesla-menigheten. Jeg er lei den evinnelige messingen av hvor fantastisk flott disse beistene av noen biler er, og da reagerer jeg med irritasjon og evig søken på fakta og argumenter som går MOT Tesla. Selv om det kan være urettferdig mot det som åpenbart er en bra bil.
Redigert av Øyvind V; 13/09/2018 09:38.
|
|
|
13/09/2018 09:36
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
WOopwoop, GO Øyvind and Andreas!!  Erklærer meg for offisiell heiagjengleder av mot-sekten  Mange gode synspunkter, og er vel stortsett sånn jeg også ser på Tesla. M3 er for meg en gåte, den kunne de jo gjort et forsøk å lage pen i allefall.
|
|
|
13/09/2018 09:47
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
sv Tja, klarer du å levere elbil med totale årskostnader (kjøp + vedlikehold) på mellom 7-8.000 kroner (historiske tall) som kan erstatte min 7-seter-Zafira? (Og som ekstra-informasjon: vi kjører ca. 10.000 km i året fordelt over 2 biler, trenger sjeldent å kjøre gjennom en bomring, har delkasko-forsikring og kjører ca. 0.6-0.7l/mil på bensin). Når dette er spurt. Om jeg med ny utdanning og ny jobb muligens blir nødt til å pendle noen år er muligheten for elbil ca. 99% (etter at jeg har kjørt Zafiraen på skroten).
|
|
|
13/09/2018 09:54
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
WOopwoop, GO Øyvind and Andreas!!  Erklærer meg for offisiell heiagjengleder av mot-sekten  Mange gode synspunkter, og er vel stortsett sånn jeg også ser på Tesla. M3 er for meg en gåte, den kunne de jo gjort et forsøk å lage pen i allefall. Veldig enig. I løpet av de siste årene har jeg blitt temmelig lei av å høre at jeg er "dum" som ikke vil mer enn doble bilinvesteringen og bli med i klubben, det gir meg en slags anti-Tesla holdning...
|
|
|
13/09/2018 10:25
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Haha. Mye bra lesning her. Noe misunnelse og noen fordommer, men mest gode betraktninger. Kjør på!
Det som faller meg først inn etter å ha lest disse siste innleggene. Hvorfor er alle jeg kjenner som har Tesla strålende fornøyd? Hvorfor har folk som ikke engang har sittet i en Tesla likevel så mange sterke meninger om Tesla?
|
|
|
13/09/2018 10:27
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
sv Først og fremst fordi jeg syns X'n er stygg og har noen helt latterlige dører.. Da hjelper det liksom ikke hvor bra resten er. Økonomisk er det ok å bruke en mill på bil om jeg har lyst på den og jeg tjener inn noe av det på billigere drivstoff og bomfritak. Jeg er egentlig ikke mer avansert og venter heller på noe jeg har lyst på. Har forresten aldri hatt lyst på en eneste amerikansk bil og det har ikke forandret seg med Tesla.
|
|
|
13/09/2018 10:33
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det som faller meg først inn etter å ha lest disse siste innleggene. Hvorfor er alle jeg kjenner som har Tesla strålende fornøyd? Hvorfor har folk som ikke engang har sittet i en Tesla likevel så mange sterke meninger om Tesla? Du har lest de siste innleggene, men sitter fortsatt og lurer på dette?
|
|
|
13/09/2018 10:37
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Haha. Mye bra lesning her. Noe misunnelse og noen fordommer, men mest gode betraktninger. Kjør på!
Det som faller meg først inn etter å ha lest disse siste innleggene. Hvorfor er alle jeg kjenner som har Tesla strålende fornøyd? Hvorfor har folk som ikke engang har sittet i en Tesla likevel så mange sterke meninger om Tesla? Har både sittet i og kjørt Tesla X til 1 mill. Hadde jeg blitt happy med en X? Helt sikkert! Vil jeg bruke 1 mill på en bil jeg ikke synes er spesielt pen? Nei.. En pen bil med 75-90kw batteri og 200-250hk, krok du kan trekke med og et mer vanlig suv/stv utseende, så hadde jeg vært solgt. Suv coupe, kompaktbil eller sedan, not so much.
|
|
|
13/09/2018 11:31
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Telamenigheten ass. Irriterende gjeng. Plutselig kommer det mange som egentlig ikke har råd til dyr bil, mange som egentlig ikke er interessert i bil, og som i tillegg utnytter systemet for belønning av «miljøengasjement» ved å slippe bompenger og andre avgifter. Ikke nok med det, i tillegg kjører jævlene i kollektivfeltet! Ustanselig snakker de om bilen sin i lunchen. Og snakker de ikke om bilen, snakker de om han som startet det hele. Guden selv, Musk.
Jeg har vært der selv. Teslafan altså. Evt Teslafaen. Følt at jeg har måttet forsvare det å bruke så mye penger på en bil. At jeg ikke bidrar til at vi får inn nok bompenger, engangsavgift og vegavgift, for å kunne bygge enda flere veier. «Hvor lang tid må du vente før bilen din har full tank?». «Kjørte du helt til Frankrike, uten å betale ei krone til drivstoff?». «Du har fortsatt en dieselbil stående ja?».
Nei la oss hylle etterdilterne. La oss hylle VW. La oss le av Elon Musk, idioten, som garantert blir knust av de store når de, 10 år etter, har forstått at fossil er fossilt.
Big wheels keep on turning
|
|
|
13/09/2018 11:41
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
He he. Nå begynner vi å snakke. Denne tråden kan bli en real høydare.
|
|
|
[Re: Marøder]
13/09/2018 11:47
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Med luksusbileiere mer hårsåre enn Donald Trump på en dårlig dag ligger det an til mye interessant lesing ja 
|
|
|
13/09/2018 11:49
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
@AndreasLie Såvidt jeg har forstått så har TMS fått karakteren "above average" av Consumer report så det at du har noen "sannhetsvitner" sier lite.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
13/09/2018 11:57
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Ja, jeg følte at tråden var på vei til å dø ut;-)
Big wheels keep on turning
|
|
|
|
|