Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Primus Omnifuel slukker på lav styrke

Re: Primus Omnifuel slukker på lav styrke [Re: Alpers] #2509606 12/09/2018 18:49
H
hmhelland Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Med bensin er det dysen merket 37 som skal brukes.

Re: Primus Omnifuel slukker på lav styrke [Re: jag] #2509638 12/09/2018 21:13
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: jag
Jeg tror du rett og slett må ha en bålbrenner.

...eller en Kelly Kettle. På tur hvor man bare trenger varmt vann (til te/kaffe, real turmat, havregrøt...) er denne helt genial. Gitt at man har tilgang på noe tørr småkvist er dette den raskeste måten jeg koker vann på i hvert fall. Og koseligste.

Vedlegg
Skjermbilde 2018-09-12 kl. 23.06.27.png (493.56 KB, 624 nedlastinger)
Redigert av Øyvind V; 12/09/2018 21:14.
Re: Primus Omnifuel slukker på lav styrke [Re: Alpers] #2509663 13/09/2018 06:20
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Omnifuel er vel en bensinbrenner som til nød kan brenne andre ting. Hvis du skal fyre med parafin anbefaler jeg å bytte merke. Generelt anbefaler jeg ikke multifuelbrennere hvis du ikke skal ut og reise hvor du kanskje ikke får tak i riktig drivstoff. Kjøp en brenner for det drivstoffet du har/skal bruke. Vær obs på at bensin krever litt erfaring å fyre trygt med. Men du kan forvarme med samme brennstoffet som du fyrer med i motsetning til parafin.

Re: Primus Omnifuel slukker på lav styrke [Re: Alpers] #2509760 13/09/2018 09:37
M
MKF Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
M
Hei.

Primus OmniFuel er en brenner som funker på alle drivstoff. dvs. gass, renset bensin, parafin, diesel, flybensin osv.
Noen drivstoff er "rene" og noen er "skitten". Gass, Heptan og renset bensin er det reneste og de drivstofftypene som gir minst problemer. Parafin tilhører de mer skittne drivstoffene og innholder mye rart som ikke har noe i en brenner å gjøre. Dette kan for eksempel være voks.
Når en fyrer en brenner med for eksempel parafin så må en ta høyde for en del mer veldlikhold, men det skal fungere. Det er mange plasser det kan tette seg og lage problemer for brenneren, slik at den ikke brenner rent eller fungerer på lav styrke.
Dette er grunnen til at vi bare lager gass og renset bensin (egentlig Heptan)
Skal en bruke flytende drivstoff så anbefaler jeg Primus Powerfuel (Heptan som er mye renere en Alkylat).
Primus Omnifuel er ikke en brenner som er enten på eller av. Den skal kunne justeres ned slik at gryten småkoker.

De problemene som er beskrevet kan skyldes forskjellige ting. Det ene er bruk av feil dyse på valgt drivstoff.
Det andre kan være generell igjenkoksing av spor i justerings-spindel og ev dyse.
Det tredje kan være smeltet eller tett filter mellom slange og brenner. Dette filteret er bare på de gamle typene, men kan med fordel tas ut.

Håper dere får orden på Primusene deres. Hvis ikke så send de gjerne inn på rep!

Hilsen Magnus (jobber for Primus)

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support