Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 13 av 152 1 2 11 12 13 14 15 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2508855 10/09/2018 10:59
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: GeirK
Sitat: skiraffen

De kan jo henge sammen elektrisk i stedet for mekanisk.

Hva betyr det at de "henger sammen elektrisk"?
Hohoo! ICON_LAUGH (hint til skiraffen: det henger sammen mekanisk uansett.)

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ØysteinS] #2508856 10/09/2018 11:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: ØysteinS

Inn- og utkobling av elektrisk drift gjøres ikke mekanisk, i dette tilfellet, Lexus, det skjer via momentomformer, i form av planetgir, dvs den elektriske delen av drivlinja er alltid aktiv.

Momentomformeren er uansett en kompliserende komponent som en ren fossilbil eller elbil ikke har.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2508870 10/09/2018 11:26
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
Lexus/Toyota har erstatta clutch/girkasse med eit plantegir og to elektromotorer som «vekslar» moment mot turtal eller motsett. Ikkje nødvendigvis så dumt.

Sjølv om gir og elektromotorer normalt ikkje treng service, så har ein batteri og andre dyre komponentar som kan feile når bilen vert eldre.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Klinkekule] #2508894 10/09/2018 12:12
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: Klinkekule
Lexus/Toyota har erstatta clutch/girkasse med eit plantegir og to elektromotorer som «vekslar» moment mot turtal eller motsett. Ikkje nødvendigvis så dumt.

Bortsett fra at det høres ut som en flymaskin som tar av hver gang du gir litt på. CVT kassene bråker mye og er ikke de mest behagelige automatkassene der ute.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508914 10/09/2018 13:05
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Planetgiret erstatter automatkassa, og jeg er ikke skråsikker på om et relativt lettforsåelig, relativt enkelt konstruert planetgir rett fram kan beskrives som kompliserende i forhold til en automatgirkasse.

RX-serien har ikke helt samme problemet med rusing som de andre, noe undermotoriserte modellene til Toyota/Lexus har. CT200 og NX300 ville jeg ikke hatt, pga motorspetakkelet.

Etter vi fikk Model S ble plutselig RX'en følt som undermotorisert, med 272hk.

Min er nå 11 år gammel, så jeg er nok på litt sånn høyrisikokjør mhp. komplisert doning. Heldigvis er jeg kompetent til å reparere det aller meste av små og halvstore ting som måtte havarere, på den.

Så langt har det vært nivåsensor på bakaksel, og oljepumpa for giroljekjøling som står utsatt for salt, som har havarert. Sparte ca 15000 på å bestille deler selv, og skifte selv. på disse to tingene, som tok ca en time, totalt, å fikse.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: baronKanon] #2508979 10/09/2018 16:47
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: baronKanon
Sitat: GeirK

De kan jo henge sammen elektrisk i stedet for mekanisk.

Hva betyr det at de "henger sammen elektrisk"?
Hohoo! ICON_LAUGH (hint til skiraffen: det henger sammen mekanisk uansett.)

Tar mot hjelp ja. Hvilket ord er jeg ute etter når jeg vil erstatte overføring av energi eller kraft via en roterende aksling med en kabel som har sånn derre strøm inni seg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508995 10/09/2018 17:21
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
Seriehybrid har forbrenningsmotor som driv ein generator som lagar elektrisk energi. Denne energien driv så ein motor på hjula. Dette er strengt tatt ei drivlinje.

Men som regel har ein eit batteri i tillegg, altså 2 drivlinjer sjølv om dette ikkje egentlig stemmer, kanskje 1,4?

Paralellhybrid er vanligast, her sit forbrenningsmotoren og elmotoren på same aksling, 2 drivlinjer, men egentlig berre 1,5?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Klinkekule] #2509052 10/09/2018 20:04
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Seriehybrid har forbrenningsmotor som driv ein generator som lagar elektrisk energi. Denne energien driv så ein motor på hjula. Dette er strengt tatt ei drivlinje.

...

Seriehybrid var et fint begrep ja, men jeg ser fremdeles ikke helt hva som er feil med "henger sammen elektrisk".

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: skiraffen] #2509070 10/09/2018 21:24
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

...

Seriehybrid var et fint begrep ja, men jeg ser fremdeles ikke helt hva som er feil med "henger sammen elektrisk".

I Seriehybrid heng systemet faktisk saman elektrisk. Men då må ein altså ha ein ekstra generator.

Som trivia var den aller første Porsche ein elbil, seinare endra til ein serie hybrid... Dette allereie rett etter 1900

Redigert av Klinkekule; 10/09/2018 21:28.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: skiraffen] #2509082 11/09/2018 06:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

...

Det var ikke feil. Jeg bare lurte på hva du mente.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2509102 11/09/2018 07:28
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Slik jeg ser det så utnytter jo hybridene de fleste ulempene til både elektriske motorer og forbrenningsmotorer (men ikke fordelene), men det er kanskje noe jeg ikke får med meg.

Fra et bedriftsøkonomisk perspektiv ser jeg jo fordeler med masse drivlinjer.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: skiraffen] #2509120 11/09/2018 08:11
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Slik jeg ser det så utnytter jo hybridene de fleste ulempene til både elektriske motorer og forbrenningsmotorer (men ikke fordelene), men det er kanskje noe jeg ikke får med meg.
Jasså?

Du har effektiv start av bevegelse med det høye dreiemomentet til elmotoren, effektiv akselerasjonshjelp ved hjelp av dreiemomentet til elmotoren, du får regenerert energi du kan bruke til fremdrift i nedoverbakker heller enn å ligge på giret. Samt flere ting.

Nå må du forklare hvorfor dette ikke er fordeler og bare ulemper.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2509131 11/09/2018 08:46
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er imponert over nivået på kunnskap om energi og klimaspor her. Det varmer hjertet til en som har jobbet med klimaregnskap noen år at så mange kan så mye om slikt nå.

Til tross for at det er lagt frem mange gode betraktninger her, så foreslår jeg også at de som er interessert også leser noe som er fagfellevurdert og fra forskningsmiljø som regnes som et av verdens beste på sitt felt.

Her er sammendraget fra en artikkel fra 2013, mye har endret seg siden da, men den er god på å legge frem viktige aspekter i diskusjonen fosil vs el bil. Her finner du hele artikkelen, legg merke til at det også er kommet noen korrigeringer.

Electric vehicles (EVs) coupled with low carbon electricity sources offer the potential for reducing greenhouse gas emissions and exposure to tailpipe emissions from personal transportation. In considering these benefits, it is important to address concerns of problem shifting. In addition, while many studies have focused on the use phase in comparing transportation options, vehicle production is also significant when comparing conventional and EVs. We develop and provide a transparent life cycle inventory of conventional and electric vehicles and apply our inventory to assess conventional and EVs over a range of impact categories. We find that EVs powered by the present European electricity mix offer a 10% to 24% decrease in global warming potential (GWP) relative to conventional diesel or gasoline vehicles assuming lifetimes of 150,000 km. However, EVs exhibit the potential for significant increases in human toxicity, freshwater eco toxicity, freshwater eutrophication, and metal depletion impacts, largely emanating from the vehicle supply chain. Results are sensitive to assumptions regarding electricity source, use phase energy consumption, vehicle lifetime, and battery replacement schedules. Because production impacts are more significant for EVs than conventional vehicles, assuming a vehicle lifetime of 200,000 km exaggerates the GWP benefits of EVs to 27% to 29% relative to gasoline vehicles or 17% to 20% relative to diesel. An assumption of 100,000 km decreases the benefit of EVs to 9% to 14% with respect to gasoline vehicles and results in impacts indistinguishable from those of a diesel vehicle. Improving the environmental profile of EVs requires engagement around reducing vehicle production supply chain impacts and promoting clean electricity sources in decision making regarding electricity infrastructure.

Dette arbeidet ble så fulgt opp av flere analyser, blant annet denne fra 2017, her et utdrag fra resultatene (Her er hele artikkelen) :

The EV production phase was more environmentally intensive than that of the conventional vehicles, but the EVs compensated the higher production emissions by having lower use phase emissions. Because of the higher EV production impact, the ICEVs ( internal combustion engine vehicles) covered considerable distances before their emissions broke even with the EVs. The electric and the conventional cars broke even between 44 000 km and 70 000 km (see figure 2). The larger the EV was, the sooner it was able to make up for the higher production impact. For both the ICEVs and the EVs, the use phase was responsible for much of the GHG emission, whether it was directly through fuel combustion or indirectly through electricity production. Regardless of drivetrain technology, the emissions stemming from the EOL treatment were small compare to the emissions stemming from production
and use. The mini and medium EVs (segment A and C) made it below the entire fossil envelope. Although the large and luxury EVs (segment D and F)
were within the fossil envelope, they performed better than their conventional counterparts did. When comparing equal sizes, the EVs had 20%–27% lower lifecycle impact than the ICEVs.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: baronKanon] #2509135 11/09/2018 08:56
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jasså?

Du har effektiv start av bevegelse med det høye dreiemomentet til elmotoren, effektiv akselerasjonshjelp ved hjelp av dreiemomentet til elmotoren, du får regenerert energi du kan bruke til fremdrift i nedoverbakker heller enn å ligge på giret. Samt flere ting.

Det er mulig Skiraffen ikke hadde tenkt at det bare var ulemper hvis han prøvekjørte Volvo XC90 T8 med 408Hk/640Nm og 0-100 km/t på 5.6 sek. På en 2.4 tonns "familie-SUV". At det gir miljølette i avgifter er jo litt søtt, selvsagt.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2509141 11/09/2018 09:07
Nanok Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Ripen
Sitat: Nanok
En Passat GTE har vel endel mindre plass enn en vanlig Passat (har kanskje blitt nevnt). Prøvde en GTE men gjorde tabben å prøve en Tesla S etterpå...

Litt usikker på reknestykket men den var i alle fall mye bedre å kjøre.

Kun mindre plass under dørken i bagasjerommet, under dørken.

Mener dørken på GTE var hevet litt?

Tar du av forhjulet og legger ned to seter får du lett plass til en XL Ripmo inni en Tesla S ICON_WINK

If you play in the dirt, you get dirty.
McNulty

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Nanok] #2509145 11/09/2018 09:17
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Nope

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: baronKanon] #2509168 11/09/2018 10:18
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Jasså?

Jeg påpekte kun tidligere i tråden om at energi kan overføres elektrisk i stedet for mekanisk fra forbrenningsmotor til fremdriften. Alle fordelene du lister opp vil jo være tilstede da likevel.

Ulempene jeg tenker på er doble drivlinjer, planetgir, girbokser, overdimensjonerte forbrenningsmotorer som går på ikke optimale turtall, kløtsj etc.

Men som jeg nevner i forrige innlegg, det er kanskje noe jeg ikke har fått med meg.

Redigert av skiraffen; 11/09/2018 10:21. Rediger grunn: glemte kløtsj!
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: anonym22] #2509170 11/09/2018 10:29
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: anonymous22
Det er mulig Skiraffen ikke hadde tenkt at det bare var ulemper hvis han prøvekjørte Volvo XC90 T8 med 408Hk/640Nm og 0-100 km/t på 5.6 sek. På en 2.4 tonns "familie-SUV". At det gir miljølette i avgifter er jo litt søtt, selvsagt.

Nei, jeg vil ha en helelektrisk og avgiftsfri Hummer på 5.7 tonn med tre tonn batteri med 700km rekkevidde og som jeg kan kjøre i bussfeltet med og lade gratis på kommunens ladestasjon på torget. Sånn som Schwarzenegger har.

Jeg er jo opptatt av miljøet.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Nanok] #2509172 11/09/2018 10:32
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
En Passat GTE har vel endel mindre plass enn en vanlig Passat (har kanskje blitt nevnt). Prøvde en GTE men gjorde tabben å prøve en Tesla S etterpå...

Litt usikker på reknestykket men den var i alle fall mye bedre å kjøre.

Kun mindre plass under dørken i bagasjerommet, under dørken.

Tar du av forhjulet og legger ned to seter får du lett plass til en XL Ripmo inni en Tesla S ICON_WINK

Nei, kun mindre rom under dørken, over dørken og under rullegardina er det samme plass som i øvrige Passater.

Hvis jeg ikke hadde fått plass til en XL Ripmo ved å legge ned to seter og ta av forhulet så hadde Model S ikke vært særlig stor plassmessig.
Nå har jeg str M da så det går bra uansett. ICON_LAUGH

Jeg må vel snart få prøvekjørt en Model S nå så jeg kan oppleve sensasjonsfølelsen.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2509223 11/09/2018 13:07
Nanok Offline
Veteran
Veteran
Kan dørken senkes som den kan i Golf statsjonsvogna på de konventionelle utgavene?

Model S er lang nok til at jeg på 187 kan sove fullt utstrekt i den (ikke diagonalt). Du får da utsikt til stjernehimmelen og evt en Medium Ripmo på takstativet.

McNulty

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2509232 11/09/2018 13:40
Loki Offline
Besatt
Besatt
Tesla har ypperlig biler, men jeg tror verken de eller andre personbiler primært er lagd for å sove i :-)

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Loki] #2509234 11/09/2018 13:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Loki
Tesla har ypperlig biler, men jeg tror verken de eller andre personbiler primært er lagd for å sove i :-)

Da jeg bodde i USA, hadde vi en Crysler Grand Voyager minivan. Jeg sov i den rett som det var.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Loki] #2509237 11/09/2018 14:01
Nanok Offline
Veteran
Veteran

Det stemmer, men Tesla kommer snart med en "camping mode". Funka greit nok å sove i at jeg slutta å drømme om #vanlife

McNulty

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2509249 11/09/2018 15:22
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Forvandler TMS seg til en actionfigur som bekjemper onde aliens også? Den fungerer tydeligvis som alt, minibuss, campervan, båt, strømbank for større byer, syr sammen ozonlaget og redder verden fra en uungåelig undergang.
TMS er neppe tilfeldig - TransforMerS

Redigert av Hoaas; 11/09/2018 15:23.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Nanok] #2509252 11/09/2018 15:40
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Det stemmer, men Tesla kommer snart med en "camping mode". Funka greit nok å sove i at jeg slutta å drømme om #vanlife

Denne finnes vel til X allerede? En kompis og 12-15 andre foreldre kikka/bivånte veldig på når eier skulle fikse campingmodus for første gang på fotballcup. Var mye latter og banning underveis.

Det ble også ganske moro når han skulle på do ila natta og måtte "starte" bilen for å få opp dørene...jepp, måkevingene, samtidig som bilen såklart husket innstillingene på radioen... og dura på radio rock klokka 0330 og frua sov(evnt plutselig våknet ved siden av. Ble en god del moro av det, med tilskuere... tilhørere :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2509261 11/09/2018 16:22
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Bremseskiver. Hvor ofte må de byttes på en Model S (cirka), og hva koster det (cirka)?

Hadde Passaten på service i dag og da ble det konstatert at bremseskivene foran må byttes.
Bremseskiver bak ble byttet i juni og da var de foran ok, jeg har bremsa og styra på etter dette for å berge skivene foran ut leieperioden, men akk nei.
Rundt 60 000 km var altså nok for alle 4 skiver.

Sånn er det jo med biler hvor man blander inn elkjøring og regenerering av energi, selv ikke med fokus på det har jeg ikke klart å bremse hardt og ofte nok til å unngå gravrust.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Nanok] #2509272 11/09/2018 17:05
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kan dørken senkes som den kan i Golf statsjonsvogna på de konventionelle utgavene?

Model S er lang nok til at jeg på 187 kan sove fullt utstrekt i den (ikke diagonalt). Du får da utsikt til stjernehimmelen og evt en Medium Ripmo på takstativet.

Det kan du i den nesten 30cm kortere Passaten også... ICON_WINK

Vedlegg
20180911_185905.jpg (1.76 MB, 419 nedlastinger)
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hoaas] #2509284 11/09/2018 18:23
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Hoaas
Forvandler TMS seg til en actionfigur som bekjemper onde aliens også? Den fungerer tydeligvis som alt, minibuss, campervan, båt, strømbank for større byer, syr sammen ozonlaget og redder verden fra en uungåelig undergang.
TMS er neppe tilfeldig - TransforMerS

Overgangen fra en 4-hjuls oljebrenner til Tesla blir som å gå fra hest og kjærre til bil.

Kunne ikke tenkt meg noen annen i betalbar prisklasse.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2509287 11/09/2018 18:36
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bremseskiver. Hvor ofte må de byttes på en Model S (cirka), og hva koster det (cirka)?

Hadde Passaten på service i dag og da ble det konstatert at bremseskivene foran må byttes.
Bremseskiver bak ble byttet i juni og da var de foran ok, jeg har bremsa og styra på etter dette for å berge skivene foran ut leieperioden, men akk nei.
Rundt 60 000 km var altså nok for alle 4 skiver.

Sånn er det jo med biler hvor man blander inn elkjøring og regenerering av energi, selv ikke med fokus på det har jeg ikke klart å bremse hardt og ofte nok til å unngå gravrust.

Mine er like fine etter 115 000 km. Passer på å ta en brs oppbremsing på hver tur.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2509288 11/09/2018 18:42
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Skal man ha stor miljøgevinst må man ha noe annet enn monstertunge luksusbiler som Tesla ICON_WINK I hvertfall på tysk kraftmiks.

https://www.tu.no/artikler/rapport-en-te...selbilen/433166

Side 13 av 152 1 2 11 12 13 14 15 151 152

Moderator  support