Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 12 av 152 1 2 10 11 12 13 14 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tormod..] #2508464 08/09/2018 18:36
L
LAKA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: Tormod..
Lang tråd på få dager!
Ble nevnt det med gratis superparet. Det er nå en ny kampanje i gang ca en uke. Dersom en bruker en anbefalingskode fra en eier får en gratis lading ubegrenset. Min er https://www.tesla.com/no_NO/referral/tormod450?redirect=no

En ting som ikke er nevnt er årsavgift. Er jo ca 3000 i året på diesel og for tiden 0 på elbil.

En lurer på hvorfor den trenger å være 2x5 meter, en annen mener bagsjeplassen er liten. Jeg kan bekrefte at den er stooor inni, med plass til hockey-bag under gulvet, plass inni "hoftene". På ferietur med mange bager er den svær!

Skjønner ikke de som sier service koster så mye. Jeg har bare betalt 5000 i året i 4 år nå inkl bremseting. Yarisen koster 7700 nå på 80.000km service.

Har kjørt 75000 km med Tesla S og ikke skiftet dekk ennå. Ser ikke galne ut.

På 4 år: Jeg har spart 65000 ca på drivstoff, spart 60000 på bompenger, spart 11.000 på årsavgift, spart 1000 på ferje, spart 1000 på parkering, mens verdifall har vært lavere enn bensinbil. Ikke brukt 1 krone på "slitasjedeler" som Møller ville kalt det. Per nå sier bilbutikker at de svært gjerne tar den i innbytte siden den er elektrisk. Ca 50.000 i verditap i året.

Kia Niro Electric (halvliten) ser og interessant ut med 500km på 64kWh batteri, 4,35m lang mulig med krok med eller uten henger. Under 380.000 ca. Takbøyler. Ikke godt lydisolert.

Audi e-tron ser og bra ut men dyr. Ca 670.000 med 95kWh batteri men kortere rekkevidde enn Kia. Ekte krok. 4,9m lang SUV. 0-100 under 6 sek. Takbøyler. Med andre ord full pakke. Totaløkonomien sammenlignet med bensin ser derimot ikke fullt så ille ut.

Er enig med de som sier at det billigste er en 10 år gammel Avensis hvis en ikke krysser veldig mye bommer pluss mange km.

5k i året er ikke veldig mye i forhold til en fossilbil, men det er faktisk 5 ganger så mye jeg betaler for I3 en vi har. Det er riktignok en noe mindre bil, men tipper gjøremålslisten er rimelig lik. Det gjøres jo fint lite på disse servicene.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508476 08/09/2018 19:08
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg synes ikke 5000 er så mye med tanke på det som blir gjort. Inkluderer vindusviskere og batteri i fjernkontrollene :-). Står mer beskrevet her:
https://www.tesla.com/no_NO/support/maintenance-plans

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tormod..] #2508490 08/09/2018 19:58
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tormod..
Jeg synes ikke 5000 er så mye med tanke på det som blir gjort. Inkluderer vindusviskere og batteri i fjernkontrollene :-). Står mer beskrevet her:
https://www.tesla.com/no_NO/support/maintenance-plans

Det spiller jo liten rolle hva som blir gjort. Om de går gjennom en sjekliste på 1000 punkter på en halvtime synes jeg 5k er mye. Om de bruker 3 timer på å sjekke 2 punkter stiller det seg anderledes.
Så spørsmålet er vel hvor lang tid bruker de på en service.

Går jeg gjennom lista så kan jo halvparten ( avhengig av om fler er to eller flere ICON_WINK ) gjøres av alle som kan strikke et skjerf.

Jeg bruker vel ca. 5k i året på bilhold (kjøp og vedlikehold) så egentlig synes jeg at 5 k for bare service er mye uansett.
devilsmile

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508498 08/09/2018 20:27
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jøss, vindusviskere og batteri? Det er absolutt verdt noen tusenlapper ekstra ICON_WINK

You are what you eat...mmm nuts
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508501 08/09/2018 20:54
bstein Offline
Ringrev
Ringrev
Det som erfaringsmessig er greit med servicen er hjulstillingskontrollen, det er en tung bil med mye krefter så ting kan fort komme ut av spekk.

Alternativt så ryker det så mye rart på bilen at de tar hjulstillingskontroll som en del av reparasjonen og da slipper du å ta service (personlig erfaring, f.eks drive unit og hovedbatteri (2014mod))

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hoaas] #2508503 08/09/2018 21:13
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Hoaas
Jøss, vindusviskere og batteri? Det er absolutt verdt noen tusenlapper ekstra ICON_WINK

Ja, jøss. Vindusviskere kan komme opp i over 200 kroner!!
Bare en sammenligning fra da jeg hadde Passat: da Passat-bremsene gang på gang ble utslitt, pga skeivfordeling, var bremser definert som slitedel: kunden betaler.
Da det var litt lyd fra håndbrekket på 3 år gammel Tesla, og de ikke fikk fikset på den inkluderte bremseservicen (som er tidkrevende), så byttet de masse deler til 0 kroner...pga det var litt liten klaring. Så da hadde jeg plutselig nye skiver, klosser og rotor eller noe sånt, uten at det kostet noe...selv om de lett kunne sagt at det var betalbart.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508568 09/09/2018 11:12
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har aldri sagt en døyt om at møller er flink på kundeservice eller garanti. De fleste har vel lest at møller gjerne prøver å unngå garanti så lenge de kan ICON_WINK men det betyr ikke at f eks 6000kr i service i året er billig, selv om det inkluderer vindusviskere, batteri i fjernkontroll og en kopp kaffe. At det er lurt er en annen ting.

Jeg skulle ha min bil på service nå i sommer, merkeverksted skulle ha 6800kr for å skifte olje, oljefilter og luftfilter + «sjekk av bilen og programvareoppdatering». Meca skulle ha 2300kr for samme jobb, eks programvare. Latterlig stor forskjell..

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hoaas] #2508585 09/09/2018 11:50
O
OlaGB Offline
Fersking
Fersking
O
Sitat: Hoaas
Har aldri sagt en døyt om at møller er flink på kundeservice eller garanti. De fleste har vel lest at møller gjerne prøver å unngå garanti så lenge de kan ICON_WINK men det betyr ikke at f eks 6000kr i service i året er billig, selv om det inkluderer vindusviskere, batteri i fjernkontroll og en kopp kaffe. At det er lurt er en annen ting.

Jeg skulle ha min bil på service nå i sommer, merkeverksted skulle ha 6800kr for å skifte olje, oljefilter og luftfilter + «sjekk av bilen og programvareoppdatering». Meca skulle ha 2300kr for samme jobb, eks programvare. Latterlig stor forskjell..

Meca sjekker ikke en drit på bilen din da, det er og en latterlig forskjell.
Du kan like gjerne skifte olja selv med kvittering som bevis.
Jeg anser ikke et servicehefte med Meca stempel, som et komplett servicehefte. De gjør kun det de _må_, altså olje og filter. Det tar 30min.

Hos Volvo tok de ikke betalt ekstra for pkk sist hos meg, da de uansett sjekker alt på service listen sin og kunne slå det isammen.
De jobbet effektivt i 4 timer på bilen, for 6500kr. Jeg var irundt der og så delvis på.

Merkeverksted er det eneste som gjelder for meg, hvis ikke fikser jeg det selv. (Har skrudd bil som hobby i mer eller mindre 20år)

19' Merida Eone-sixty 900E
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: OlaGB] #2508586 09/09/2018 11:54
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det kommer helt an på verkstedet, der er enkelte ting jeg vet om som er slitt på bilen, alle disse tingene ble bemerket etter servicen. Det er første gangen de har hatt bilen inne der. Så det er ingen tvil om at de går over bilen, i allefall i grove trekk.

De som ønsker det må jo få lov å betale for merkeverksted, jeg gidder ikke bruke tid på å gjøre det selv, og er ikke så sint på pengene mine at «programvareoppdatering» er verdt 4500kr. Har bilen garanti derimot, synes jeg det er greit å bruke merkeverksted.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508587 09/09/2018 11:57
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har f eks vært i Finland med andre biler. Der betalte jeg 1/3 av prisen merkeverksted skulle ha i Norge. Her lokalt skulle de bruke 8 timer, service + register og vannpumpe, 16000 ferdig pruta. Betalte 5500 i Finland, der gjorde de jobben på halve tiden. Er nok mer kaffedrikking i Norge enn vi liker å tro ICON_LAUGH

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508594 09/09/2018 12:29
O
OlaGB Offline
Fersking
Fersking
O
Du vil tydeligvis ikke lese hva jeg skriver, å da er diskusjonen død.

Det er ikke oppdatering som koster 4500kr. Det er kun meca som hevder det.

Kjøp olja og filter selv, og se hva som er igjen av 2300kr til arbeidspenger, og vurder deretter hvor mange timer jobb det vile betalt hos din egen arbeidsplass. Tipper maks en times tid som er den tiden det tar å bytte olja, kjøre inn/ut bilen, og logge i serviceheftet.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508598 09/09/2018 13:03
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Meca har ikke hevdet noe som helst. Derimot hevder du ganske mye.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508627 09/09/2018 15:16
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Merkeverksted gjør ikke mere enn de må de heller ICON_WINK Hadde en Transporter på førstegangsservice for en tid siden. Da visste jeg at et plastdeksel hang og slang under bilen. Såpass mye hang det ned at man så det godt hvis man sto litt på avstand, og uten å bøye seg bed i hele tatt. Jeg fortalte også dette når jeg leverte bilen. Hentet bilen, og dekselet hang fortsatt. De hadde med andre ord enten ikke hatt bilen på løftebukk i hele tatt, eller løftet den opp og «oversett» dekselet. Så den sjekklistene hvor de ser over og under hele bilen er ikke mere verdt enn den samme sjekklisten hos et annet verksted

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508638 09/09/2018 16:06
O
OlaGB Offline
Fersking
Fersking
O
Jeg har bra erfaring med både møller verksted lokalt, samt både Volvo og Bmw i nærheten..
Det er personavhengig, ikke merkeavhengig slik jeg ser det.
Dårlige ansatte finner man i alle fag/bransjer.

Derimot har jeg blitt oppringt av lokale ikke-merke verksteder, med spørsmål om biltyper de vet jeg kan mye om, som de ikke har fått til. Har bl.a. spurt om hvorvidt de har sjekklister overhode å følge, men de svarer at de bare sjekker de typiske slitedeler. Ingen sjekkliste som er merke spesifikt.

Poenget mitt er bare at de rekker ikke sjekke stort på en service for 2300kr, uansett verksted. Ingen jobber gratis.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508648 09/09/2018 17:06
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det tror ikke jeg heller at de gjør, men når bilen er inne hvert eneste år, så holder det at man tar den innom merkeverksted på de store servicene eller annenhvert år.
Jeg har selv jobba med bil i mange år, og sett mye rart..

Når bilen kun trenger olje og filterskift, var på større service i fjor, og PKK i fjor, så orker jeg ikke betale 6800kr for oljeskiftet, selv om de spyler bilen og sparker litt ekstra i dekka ICON_LAUGH

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508653 09/09/2018 17:25
stosu Offline
Besatt
Besatt
For et par år siden sammenliknet jeg tilbudene jeg fikk på den eldste dieselsugga. Merkeverkstedet skulle ha noen tusen mer, men hadde desto flere servicepunkter; filtre, smøring av dører/låser og en haug med andre ting.
Det endte med at jeg tok både den og senere servicer på merkeverksted. Nå er det bare 2 avdrag til bilen er gjeldfri, så jeg må tenke litt på om jeg skal fortsette med merkeverksted på de neste servicene

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508664 09/09/2018 18:11
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Disclaimer: Jeg har ikke lest hele denne tråden, men jeg kan si litt om hvordan det er å ha en TMS.

Selv har jeg en Modell S90D, dvs. firehjulsdrift og den blir to år i disse dager.

Først om bilen, det er en stor bil, sånn ca. 5 meter, men kan ikke si at jeg har opplevd noen problemer, selv om jeg har jobbet et sted med trange p-plasser i parkeringshus.

I kupeen er det danseplass, men eldre modeller har ganske dårlige bakseter, så har man barn er det greit å sørge for 2017 og nyere. Forsetene er fine, jeg kjører med skinnseter, men på de nyeste modellene har de skiftet ut dette med vegan-skinn.

For å få takstativ trenger du panoramatak, og det er Whispbar som gjelder (selges også som orignalt fra Tesla, det finnes også Thule, men det ville jeg styrt unna da det har knust flere tak pga. dårlig konstruksjon fra Thule)

Det er stor lasteplass, og klart større enn BMW 3-serie stasjonsvogn som vi kom fra og også trolig større enn Passat Stasjonsvogn som vi hadde før det. Spesielt dersom du unngår å kjøpe de to ekstra barnesetene (7-seter) - da får du et stor ekstra rom under dørken. Jeg har Ultra-hifi, så da ligger det en basskasse på høyresiden bak, men på venstre er det en fin lomme til ladekabelen. Uten ultra-hifi får du også ett rom på høyresiden. Frunken er undervurdert og er overraskende stor selv med firehjulsdrift.

Innvendig er det en giga midtkonsoll og hanskerom, og det er det. Her har de litt å lære fra andre bilprodusenter ift. oppebevaringsrom.

Ikke noe problem å laste vaskemaskin etc. inn i bilen, men det er en hatch-back, så det finnes grenser for hva man får inn.

Lovlig hengerfeste går ikke, men du kan sette på et såkalt lastehengerfeste, da kan man lovlig frakte sykler på hengerfestet.

Servicekostnadene til Tesla er kunstig høye med tanke på hva de gjør, noe jeg løser ved å ta service annet hvert år - har ingen konsekvenser for garanti og da blir kostnadene til å leve med. I tillegg har ventetidene på service vært tøysete lang, her er det mulig det er lysning i tunnelen. Ser i det minste slik ut nå.

Jeg vil si at mulighet for hjemmelading er et must, samtidig som ladenettverket til Tesla er helt unikt. I tillegg kan man lade på offentlige ladestasjoner enten ved en standard Type 2 kabel eller ChaDemo.

Tesla oppdaterer bilene løpende og i min eiertid har jeg både fått ny funksjonalitet samt oppdatert navigasjon. Der har andre fabrikker mye å lære.

Å kjøre bilen er riktig så gøy, det er overflod av krefter og med luftfjæring er det bare å sette den i "høy" når du skal opp den siste kneika til hytta. Støymessig er den også gunstig, men store hjul 19-22" vil lage dekkstøy på grov asfalt.

Rekkevidde er jo det man ofte tenker på med el-bil, men foreløpig etter to år med bilen er ikke rekkeviddeangst noe jeg har kjent noe på. Men, man blir bedre på planlegging, dvs. sørger for at bilen er ladet før man skal ut på tur. Husk også at man veldig sjelden lader til 100%, personlig pleier jeg å stoppe på 80%, da har jeg ca. 360 km med såkalt "Typical" (ganske realistisk på sommerføre) rekkevidde og det er mer enn nok i det daglige. Husk at NEDC-tallene ikke er oppnåelige i den virkelige verden.

Lars-Erik
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ugla] #2508708 09/09/2018 20:40
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
Er det egentlig så mykje ekstra som må ordnast på service på ein forbrenningsbil?

Altså ting kan gå gale, men er vel ikkje så mykje som skal gjerast på service?

Redigert av Klinkekule; 09/09/2018 20:41.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508766 10/09/2018 07:51
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Litt rart at man skryter av el-bilens fraværende behov for vedlikehold av drivlinja, men så snart man putter en el-motor i en diesel- eller bensinhybrid, så er alt så komplekst med dyrt vedlikehold av 2 drivlinjer....

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508771 10/09/2018 07:56
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Åssen går det Roy - fått kjøpt deg Tesla snart eller?? ICON_SMILE

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: hbakken] #2508783 10/09/2018 08:19
Ripen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: hbakken
Åssen går det Roy - fått kjøpt deg Tesla snart eller?? ICON_SMILE

Hehe, nei er ikke der helt ennå. ICON_LAUGH
Jeg har Passat GTE til ut mars 2019 så det er fortsatt god tid til å fundere på regnestykker og biltype.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Marøder] #2508784 10/09/2018 08:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Marøder
Litt rart at man skryter av el-bilens fraværende behov for vedlikehold av drivlinja, men så snart man putter en el-motor i en diesel- eller bensinhybrid, så er alt så komplekst med dyrt vedlikehold av 2 drivlinjer....

Ja - for nå skal du ha en mekanisme som kobler dem inn og ut uavhengig av hverandre.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508789 10/09/2018 08:45
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Har ikke notert meg noen fordyrende serviceutgifter spesifisert i fakturaen på min hybridbil. Hovedsaklig er ekstra utgifter relatert til bremser. Kombinasjon av salt og mindre mekanisk bremsebruk er ikke veldig gunstig.

Inn- og utkobling av elektrisk drift gjøres ikke mekanisk, i dette tilfellet, Lexus, det skjer via momentomformer, i form av planetgir, dvs den elektriske delen av drivlinja er alltid aktiv. Så utgifter med clutchslitasje slipper jeg, siden bilen ikke har en sånn.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508790 10/09/2018 08:46
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Det er da vel uansett ikke nødvendig med to drivlinjer selv om man har hybrid?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: GeirK] #2508794 10/09/2018 08:53
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: GeirK
Sitat: Marøder

Ja - for nå skal du ha en mekanisme som kobler dem inn og ut uavhengig av hverandre.
Du mener kløtsj?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: ØysteinS] #2508795 10/09/2018 08:54
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: ØysteinS
Har ikke notert meg noen fordyrende serviceutgifter spesifisert i fakturaen på min hybridbil. Hovedsaklig er ekstra utgifter relatert til bremser. Kombinasjon av salt og mindre mekanisk bremsebruk er ikke veldig gunstig.

Inn- og utkobling av elektrisk drift gjøres ikke mekanisk, i dette tilfellet, Lexus, det skjer via momentomformer, i form av planetgir, dvs den elektriske delen av drivlinja er alltid aktiv. Så utgifter med clutchslitasje slipper jeg, siden bilen ikke har en sånn.

På Passat GTE sitter elmotoren foran girkassa.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: skiraffen] #2508809 10/09/2018 09:21
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: skiraffen

Jeg veit ikke, jeg har heldigvis elbil, men ut fra hva jeg hører så har VW egen service på hver drivlinje. Hva de sjekker veit jeg ikke.

Men drivlinje og drivlinje, det er mulig dette er et litt misvisende navn, men en hybrid har unektelig et batteri og en elmotor pluss styringssystemer for å få dette til å funke, og dette må jo et eller annet sted stå i inngrep med det samme mekaniske systemet som fossilmotoren. Og man kan kjøre bilen kun på strøm, kun på bensin, eller en kombinasjon. Høres ut som to drivlinjer er en grei beskrivelse.

sv

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: svegar] #2508815 10/09/2018 09:48
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: svegar

...
Men drivlinje og drivlinje, det er mulig dette er et litt misvisende navn, men en hybrid har unektelig et batteri og en elmotor pluss styringssystemer for å få dette til å funke, og dette må jo et eller annet sted stå i inngrep med det samme mekaniske systemet som fossilmotoren.
...
sv

De kan jo henge sammen elektrisk i stedet for mekanisk.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: baronKanon] #2508851 10/09/2018 10:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: baronKanon
Du mener kløtsj?

Jeg mener ikke noe spesifikt, jeg bare sier at det må være en mekanisme der som kan koble de to motorene til og fra.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: skiraffen] #2508853 10/09/2018 10:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

De kan jo henge sammen elektrisk i stedet for mekanisk.

Hva betyr det at de "henger sammen elektrisk"?

- Robert Green Ingersoll
Side 12 av 152 1 2 10 11 12 13 14 151 152

Moderator  support