Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 152 1 2 7 8 9 10 11 151 152

Er Tesla det åpenbare valget for meg?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: sykkeloyvind] #2507926 06/09/2018 13:36
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: Kriss
Ser på egolf. Dere som har 300 km versjonen, har dere trua på at jeg kommer meg tur/retur hytta som er ca 20 mil ei typisk oppdals helg med 15 minus?
Helst uten å være livredd for å røre gassen og knapt kan ha varmen på..

Nei, ikke uten å lade. Den såkalte 300 km versjonen vi har oppgir aldri mer enn 278 km i rekkevidde i sommertemperaturer. I vinter var den jevnt nede i +- 200 med fulladet batteri. Men du kan jo lade på veien.

Altså lading på Støren eller Berkåk, mens man handler dagligvarer for helga.
Håper laderne er nære butikkene.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Kriss] #2507931 06/09/2018 13:42
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: svegar

På tide at jeg får julekort av Elon, det tar på å selge Tesla på fritida.

sv

Personlig har jeg ikke helt sansen for de selgerene som sier "denne er bedre på alt, absolutt alt og er egentlig bare idioter som ikke har det"
Men mulig det funker på mange ja..

Enig, dette kan være skikkelig irriterende. Særlig om det mangler begrunnelse eller litt nyansering.

Men hør her; jeg skjønner at det er noen som har behov som gjør at det ikke finnes en egnet elbil, sleper du rundt på en henger full av bikkjer hele tida så tror jeg ikke du skal ha en Model S. Jeg skjønner også at det finnes mange som ikke har økonomi til å ha en dyr bil.

Men så er det sånn at veldig mange i Norge HAR en dyr bil. De har en ganske ny VW Passat, en Mitsubishi Outlander eller en brukt BMW 5-serie. Og så tror de at de har billigere bilhold enn om de hadde kjøpt en Tesla siden prislappen på Tesla er høyere. Mange tror også de har bedre plass siden Passaten er en stasjonsvogn. Mange tror at elbilen vil tape seg mye mer i verdi fordi teknologien vil ta igjen batteribilen og gjøre den utdatert, så derfor leaser de en Passat med dobbelt opp med drivlinje i stedet.

Det er disse folka som tar feil. Denne gjengen trenger noen år til på å bli overbevist, og jeg prøver bare å korte ned tida for dem.

sv

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Knirkekne] #2507933 06/09/2018 13:43
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Knirkekne
Enkelt nok oppsummert:

Vi ønsker oss en romslig (Skoda Superb-størrelse) og billig el-bil med minst 60 mils rekkevidde og hengerfeste som kan trekke skikkelig henger. Takboks må kunne monteres.
4x4 og høy bakkeklaring er ogaså med på ønskelista.

Det hadde vært saker, helst til e-golf pris ICON_LAUGH

Fra spøk til revolver, så hadde man klart seg fint med en golf/octavia type stasjonsvogn og 30-40mil rekkevidde. Krok som takler 750kg hadde også vært nok, men helst 1200kg.

Er det sånn at man må opp på typ 75-100kw batteri for at krok skal være et alternativ pga økt forbruk?

You are what you eat...mmm nuts
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: svegar] #2507935 06/09/2018 13:46
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: svegar

Men så er det sånn at veldig mange i Norge HAR en dyr bil. De har en ganske ny VW Passat, en Mitsubishi Outlander eller en brukt BMW 5-serie. Og så tror de at de har billigere bilhold enn om de hadde kjøpt en Tesla siden prislappen på Tesla er høyere. Mange tror også de har bedre plass siden Passaten er en stasjonsvogn.
sv

Som et lite innspill til dette, så er det ikke bare liter i bagasjerommet som betyr noe. Utforminga spiller også en vesentlig rolle. En stv har et mye høyere bagasjerom, så man f.eks får plass til et hundebur som passer noe annet enn en veskehund. Er også klar over at stv er et norskt fenomen.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Hoaas] #2507957 06/09/2018 15:32
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Hoaas
[Som et lite innspill til dette, så er det ikke bare liter i bagasjerommet som betyr noe. Utforminga spiller også en vesentlig rolle. En stv har et mye høyere bagasjerom, så man f.eks får plass til et hundebur som passer noe annet enn en veskehund. Er også klar over at stv er et norskt fenomen.

Klart. Jeg har også bikkje og har bur baki Teslaen, det funker bra, men bikkja er ikke så stor. Tror du vil slite litt om du har en 40-kilos, for bakluka er litt lav.

Plassen er dog enorm. I sommer dro vi på en ukes ferie i Hellas med tre tenåringsdøtre og kona og jeg. Vi kjørte til Gardermoen. Mine formaninger om å pakke lett var selvsagt like dødfødt som de pleier, vi hadde tre store North Face-bager og to store kofferter, i tillegg hadde alle litt håndbagasje. Så måtte far ha med seg sykkel, en Large 29er, og siden jeg ikke hadde montert hengerfeste enda så jeg måtte få sykkelen inni bagasjerommet. Det gikk, riktignok på håret, inkludert hjul og sykkelbagen. Så vi hadde altså fem nesten voksne personer inni bilen, fem store kolli med bagasje OG en sykkel, og vi hadde ikke skiboks eller bagasje inni kupeen. Alt fikk i frunken eller i bagasjerommet.

sv

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2507963 06/09/2018 16:10
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det kan jo også være de som ønsker seg en highend bil, men som hverken kan eller vil ha et stort flak på 2x5 meter som knapt er tilpasset norske p-plasser? Da utgår Tesla...

Redigert av Oystein L; 06/09/2018 16:20.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: EspenS] #2507965 06/09/2018 16:30
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EspenS
Hei. Spørsmål fra sidelinjen: jeg bor i en by uten fast parkeringsplass dvs med gateparkering, og kan dermed ikke legge opp egen lading hjemme. Er fremdeles bil et godt valg, sånn rent praktisk/erfaringsmessig?

Jeg retta denne for deg jeg. ;-)

Big wheels keep on turning
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Oystein L] #2507967 06/09/2018 16:31
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Oystein L
Det kan jo også være de som ønsker seg en highend bil, men som hverken kan eller vil ha et stort flak på 2x5 meter som knapt er tilpasset norske p-plasser? Da utgår Tesla...

Det var skikkelig femi sagt ass. Tesla for mannfolk! 😉

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Knirkekne] #2507968 06/09/2018 16:32
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Enkelt nok oppsummert:

Vi ønsker oss en romslig (Skoda Superb-størrelse) og billig el-bil med minst 60 mils rekkevidde og hengerfeste som kan trekke skikkelig henger. Takboks må kunne monteres.

I Norge vil du jo slite med å finne en fossilbil også som imøtekommer kravene dine, hvertfall om du definerer billig til å være under 500’.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2507972 06/09/2018 16:41
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Byton ser forresten spennende ut, men første modell kommer vel ikke til Norge før 2020. Startpris på 370k for en suv med rundt 260hk og 70kw batteri

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: RazeFaze] #2507973 06/09/2018 16:43
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: RazeFaze
Sitat: sykkeloyvind
Ser på egolf. Dere som har 300 km versjonen, har dere trua på at jeg kommer meg tur/retur hytta som er ca 20 mil ei typisk oppdals helg med 15 minus?
Helst uten å være livredd for å røre gassen og knapt kan ha varmen på..

Nei, ikke uten å lade. Den såkalte 300 km versjonen vi har oppgir aldri mer enn 278 km i rekkevidde i sommertemperaturer. I vinter var den jevnt nede i +- 200 med fulladet batteri. Men du kan jo lade på veien.

Altså lading på Støren eller Berkåk, mens man handler dagligvarer for helga.
Håper laderne er nære butikkene.

Ok, var det jeg tenkte at det akkurat ble litt knapt.
Kjører om Orkanger og til Skarvatnet så Støren og berkåk er lite aktuelt.. Med en ikke alltid kjøreglad to åring er egentlig det å handle inn på forhånd og kjøre rett til hytta å foretrekke. Orkanger har vel lademulighet, tror egentlig det er skralt senere på turen uten at jeg har sjekka og siden Orkanger kommer etter 15 km kan jeg jo nesten risikere å måtte lade etter 15 km og med 15 km igjen på hjemturen. 2 ladestopp tur/retur hytta på 20 mil er sikkert greit for noen men er redd jeg må modnes litt for å syns det er gode greier altså.
Litt synd det ikke er litt mer, golfen ser bra ut og rekkevidden begynner og ligne pånoe med ok pris.

Redigert av Kriss; 06/09/2018 18:14.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: erling] #2507975 06/09/2018 16:44
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erling

Det var skikkelig femi sagt ass. Tesla for mannfolk! 😉

....og American size veier og biloppstillingsplasser...
Hva er poenget med en bil med så store utvendige mål? Jeg ønsker ikke større bil enn den folkevogna jeg har nå ICON_WINK

2 ladestopp tur/retur hytta på 20 mil er sikkert greit for noen men er redd jeg må modnes litt for å syns det er gode greier altså.
Litt synd det ikke er litt mer, golfen ser bra ut og rekkevidden begynner og ligne pånoe med ok pris.

For meg går smertegrensen ved 30mil (hvorav over halvparten i 110-sone) i vintertemperatur

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Asterix] #2507982 06/09/2018 17:18
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Asterix
Når jeg bruker penger på bil, så kjøper jeg en bil for å lette hverdagen vår, ikke for å redde regnskogen.

Word. Litt morsomt dette fenomenet med folk som skal redde verden med å kjøre elbil. Å kjøre flymaskin opp og ned til Spania i tide og utide er dog ikke noe problem tydligvis...

Kan jo hende de ikke har fokus på verden men på lokalmiljøet (les stinkende fossilbiler i byområder).
Og lokalmiljøet blir vel en sentral faktor hvor det gjelder bilpolitikk i noen år fremover.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Tange] #2507985 06/09/2018 17:28
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tange
Sitat: Asterix
Når jeg bruker penger på bil, så kjøper jeg en bil for å lette hverdagen vår, ikke for å redde regnskogen.

Word. Litt morsomt dette fenomenet med folk som skal redde verden med å kjøre elbil. Å kjøre flymaskin opp og ned til Spania i tide og utide er dog ikke noe problem tydligvis...

Kan jo hende de ikke har fokus på verden men på lokalmiljøet (les stinkende fossilbiler i byområder).
Og lokalmiljøet blir vel en sentral faktor hvor det gjelder bilpolitikk i noen år fremover.

Selvsagt, men man må se hvor man bor. Enkelte evner ikke å se hvilke avstander eller hvor dårlig kollektivtrafikken er i distriktene, og der er ikke luftforurensing et problem heller. Det er ganske mange i Norge som bor utenfor de største byene.
Men tror du, med hånda på hjertet, at de fleste Tesla-eiere tenkte på det du påpeker når de kjøpte bilen, eller tror du det var mest økonomi og luksus i det? ICON_WINK

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Kjartandaddy] #2507987 06/09/2018 17:41
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: Kjartandaddy
Hei. Spørsmål fra sidelinjen: jeg bor i en by uten fast parkeringsplass dvs med gateparkering, og kan dermed ikke legge opp egen lading hjemme. Er fremdeles bil et godt valg, sånn rent praktisk/erfaringsmessig?

Patetisk. Ser du slengte på en smiley, bra for deg.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: EspenS] #2508018 06/09/2018 19:19
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt

Patetisk. Ser du slengte på en smiley, bra for deg.

Jepp. Jeg er en hyggelig fyr. Dropper smiley her.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Oystein L] #2508037 06/09/2018 20:16
svegar Offline
Besatt
Besatt
Hva er poenget med en bil med så store utvendige mål? Jeg ønsker ikke større bil enn den folkevogna jeg har nå ICON_WINK

For meg går smertegrensen ved 30mil (hvorav over halvparten i 110-sone) i vintertemperatur

Med fare for at folk skulle tro at jeg er Tesla-fan så ville jeg nesten anbefale å ta en titt på Model 3 som snart kommer. Det blir en veldig god løsning for de som ikke liker størrelsen på de andre. God rekkevidde, Tesla-kjapp, firehjulstrekk, mye enklere størrelse for P-hus og bykjøring, og tilgang til Teslas superladernettverk. Det siste er veldig viktig dersom dette skal være familiens bil nr. 1. Og Model 3 blir jo også mer damevennlig, det er nok sånn at menn er i flertall blant dem som synes svære tunge biler er fett.

sv

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: svegar] #2508046 06/09/2018 20:51
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kommer den med krok? ICON_TONGUE
Fortsatt dust at de ikke klarer å lage noe med ordentlig bakluke. Søkte opp Skoda vision E i dag. Just another tesla x, glc coupe, bmw m6, vw id crozz, bmw x2, sedan/coupe på stylter hele gjengen.
Mercedes eqc og audi q6/8 er bedre..med litt lastehøyde i bagasjerommet.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Kjartandaddy] #2508048 06/09/2018 20:57
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
Enkelt nok oppsummert:

I Norge vil du jo slite med å finne en fossilbil også som imøtekommer kravene dine, hvertfall om du definerer billig til å være under 500’.

Skoda Superb?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Kjartandaddy] #2508050 06/09/2018 21:01
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

Grei ut. (For oss enkle sjeler som brukar sykkelen inne i byen)

Redigert av Klinkekule; 06/09/2018 21:02.
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Klinkekule] #2508056 06/09/2018 21:10
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Jeg bruker stort sett sykkel til byen. Bil i by er et herk.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Klinkekule] #2508057 06/09/2018 21:17
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Klinkekule
Enkelt nok oppsummert:

Skoda Superb?

Finnes ikke som Scout såvidt jeg vet, altså med høy bakkeklaring. En topputstyrt Kodiaq får du for rundt 610’, denne matcher kravene, kanskje bortsett fra det med billig, Nå skal vel også Skoda komme med elbiler, så da er det håp!

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Kjartandaddy] #2508058 06/09/2018 21:25
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Skoda Superb?

Finnes ikke som Scout såvidt jeg vet, altså med høy bakkeklaring.

For kr 1300 (får du 1,5 cm ekstra):
"Bad-road, forsterket understell med økt bakkeklaring og beskyttelsesplate"
Skoda Superb prisliste 2019

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Kjartandaddy] #2508059 06/09/2018 21:25
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

Finnes ikke som Scout såvidt jeg vet, altså med høy bakkeklaring. En topputstyrt Kodiaq får du for rundt 610’, denne matcher kravene, kanskje bortsett fra det med billig, Nå skal vel også Skoda komme med elbiler, så da er det håp!

4*4 er vel ofte litt høg?

Anna spørsmål, kva brukar ellers folk denne høge bakkeklaringa til i praksis som ikkje kan ordnes med å legge seg litt på sida av vegen?

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Kjartandaddy] #2508060 06/09/2018 21:27
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

Ja, men utanom rush, så er det vel omtrent som å bu litt utenfor.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Ripen] #2508061 06/09/2018 21:28
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Se der ja, leste ikke prislista nøye nok!

En Superb RS hadde vært noe. (Ikke fortell meg at den allerede finnes...)

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Klinkekule] #2508062 06/09/2018 21:31
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt

Tenkte mest på herket med å finne parkering. Og at du ikke kan unne deg en øl.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Klinkekule] #2508064 06/09/2018 21:35
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Anna spørsmål, kva brukar ellers folk denne høge bakkeklaringa til i praksis som ikkje kan ordnes med å legge seg litt på sida av vegen?

Det ordner vel ikke særlig problem?

Jeg slår nedi titt og ofte på fjellet og fjellveier, til og med i lusetempo når jeg prøver å ta hensyn til idiotlav standard-Audi. Flere veier vi bare må droppe. Også må man være urforsiktig der man parkerer på fjellet da, pga. all plasten med få millimeter klaring bare det er ujevnt.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Oystein L] #2508066 06/09/2018 21:42
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S

Synd de ikke fikk til forbruket på nye Jaguaren, hjelper ikke så mye at den er mer kompakt fysisk når forbruket ligger godt over Tesla.

Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg? [Re: Kjartandaddy] #2508067 06/09/2018 21:46
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

Tenkte mest på herket med å finne parkering. Og at du ikke kan unne deg en øl.

Ja, men akkurat heime i eiga sone finn eg lett parkering.

Side 9 av 152 1 2 7 8 9 10 11 151 152

Moderator  support