|
|
Er Tesla det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Tesla det åpenbare valget for meg?
[Re: Asterix]
05/09/2018 06:16
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Fatter ikke at folk kjøper bil i 2018 uten 4x4 (med mindre man kjører kun mai-oktober). Hva skal man med firehjulstrekk hvis man ikke har hytte på fjellet? Utenom sesong er jo den ekstra drivakslingen høyere forbruk.
|
|
|
[Re: svegar]
05/09/2018 06:36
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Å velge noe annet en elbil i Norge i dag virker for meg helt meningsløst.
Hvis man skal svi av 5-600k på bil ja, ikke for "oss" med 200-250k i budsjett.. Er du begrenset av budsjett eller er det månedlig, gjennomsnittlig totalkostnad ved bilhold som er begrensningen? Sett deg ned og regn på dette, du vil bli overrasket. Du får en kjempefin Tesla for 400`, og den gie deg garantert billigere bilhold enn en fossilbil til 250. sv Vil man egentlig eie en "tidlig tesla" uten garanti?? Jeg er ikke så sikker på at bilholdet ville blitt noe billigere om man bare er litt uheldig og får en bil med hyppige små reparasjoner, på et verksted som tydeligvis tar seg godt betalt. (hvis man får time vel å merke)
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
05/09/2018 06:52
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Vil man egentlig eie en "tidlig tesla" uten garanti?? Jeg er ikke så sikker på at bilholdet ville blitt noe billigere om man bare er litt uheldig og får en bil med hyppige små reparasjoner, på et verksted som tydeligvis tar seg godt betalt. (hvis man får time vel å merke)
Man kan alltid være uheldig, det gjelder jo Tesla også. Men de får ufortjent mye tyn i media. Servicekapasiteten må forbedres, uten tvil, men det er jo også sånn at Tesla topper soleklart på merkelojalitet og gjenkjøp, foran Porsche som har hatt abonnement på denne plassen i mange år før Tesla kom. Så de som faktisk har prøvd dette her vil altså ikke ha noe annet etterpå. Dette er også kunder som gjerne har erfaring med en del andre biler - det er få førstegangsbilkjøpere blant Tesla-eierne, så her er det tidligere eiere av Audi, BMW, Mercedes og alt mulig annet. De kan altså ikke tenke seg å gå tilbake. Hvorfor fokuserer ikke media mer på dette? Det er jo egentlig helt utrolig at en helt ny bilprodusent kommer inn med et nytt konsept og overtar som klart best på dette. Når det gjelder garanti så ville jeg ikke hatt noe problemer med å kjøpe en 2013 eller 2014-modell Tesla. Det er 8 år garanti på batteri og drivlinje, så dette varer til 2021 eller 2022. Så er det jo sånn at en godt brukt Tesla har mye mindre potensiale for feil og mangler enn en godt brukt annen bil. Den har jo ganske enkelt ikke alt rallemikket som ryker på en gammeldags bil. Null eksosanlegg, katalysator, vannpumpe, dynamo, turbo, motor, girkasse, you name it. Alt dette som trenger service og som ryker på en gammel bil har man jo ikke. Det du står igjen med er i hovedsak konvensjonelle deler som bremser, hjuloppheng, støtdempere etc. Dette kan du jo fikse på et hvilket som helst verksted, eller du kan gjøre det selv om du er litt fingernem. Jeg bytta for eksempel hjullager foran på den gamle bilen min før jeg solgte den, det tok meg en time og delene kosta 600 kroner. Jeg har bytta hjullager på 4-5 forskjellige biler selv, ingen har vært enklere enn Tesla. sv
|
|
|
05/09/2018 07:00
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du glemmer det verste, elektronikkfeil, som det gjerne har vært en del av på de første modellene. Ellers er jeg selvsagt enig i at potensialet for feil er mindre på el-biler enn andre brukte biler. Cluet er vel gjerne det at jeg kan kjøpe en fossilbil med 4x4 og 3-4 års nybilgaranti for samme sum 
|
|
|
[Re: baronKanon]
05/09/2018 07:34
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fatter ikke at folk kjøper bil i 2018 uten 4x4 (med mindre man kjører kun mai-oktober). Hva skal man med firehjulstrekk hvis man ikke har hytte på fjellet? Utenom sesong er jo den ekstra drivakslingen høyere forbruk. [artikail] Handler ikke firehjulsdrift ofte om å kompensere for manglende evner hos sjåføren og for å bygge opp under illusjonen om at hytta, den med perfekt brøytet og strødd vei, og med oppvarmet innendørs parkering i sokkelen, ved siden av au- pair leiligheten, har noe som helst med villmark å gjøre? #frognertraktor [/artikail]
|
|
|
05/09/2018 07:43
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Fatter ikke at folk kjøper bil i 2018 uten 4x4 (med mindre man kjører kun mai-oktober). Hva skal man med firehjulstrekk hvis man ikke har hytte på fjellet? Utenom sesong er jo den ekstra drivakslingen høyere forbruk. Det kommer jo an på hvor man bor. Ikke nødvendigvis hvilken by eller sted, men akkurat hvor boligen er. Det er en del som har mye bakker i f.eks. Lillehammer og Trondheim, og i Oslo ved f.eks. Langsetløkka er det sikkert ikke veldig lett å komme seg til innkjørselen? Sist vinter nå ville jo firehjulstrekk vært helt gull, det var ganske vrient å komme ut og inn av parkeringsplasser selv på flata. Så en firehjulstrekk med ekstra bakkeklaring og attpåtil piggdekk ville vært suverent det - langt flere muligheter for parkering.
|
|
|
[Re: anonym22]
05/09/2018 07:48
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Har vekslet mellom biler med og uten firehjulstrekk og savnet har vært aller størst inn i rundkjøringer, kryss etc. Opp til hytta kommer vi alltids.
|
|
|
05/09/2018 08:07
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Du glemmer det verste, elektronikkfeil, som det gjerne har vært en del av på de første modellene. Ellers er jeg selvsagt enig i at potensialet for feil er mindre på el-biler enn andre brukte biler. Cluet er vel gjerne det at jeg kan kjøpe en fossilbil med 4x4 og 3-4 års nybilgaranti for samme sum Kjøpskostnaden for en Tesla er høyere, driftskostnaden og verditapet er langt lavere enn på en fossilbil. Jeg tror folk undervurderer dette litt, de ser for mye på prislappen og konkluderer med at bilen er for dyr for dem. Det dette likevel koker ned til er din månedlige totalkostnad ved å holde deg med bil. Drivstoff, service, reparasjoner, forsikring, rentekostnader, verdifall, bompenger, parkeringskostnader. En av grunnene til at verdifallet er lavere er at alt rallemikket som begynner å koste mye på en fossilbil som er blitt fem år og har gått 150.000 km gjør at folk er skeptiske. Folk vil ikke kjøpe en godt brukt fossilbil uten en betydelig rabatt fordi de forventer høye verkstedkostnader og fordi det er mye risiko. Denne risikoen er mye lavere på en elbil, derfor vil prisen holde seg bedre. Dette kommer til å forsterke seg når man får enda mer erfaring og når hvermansen, til slutt også FrP-velgerne, begynner å skjønne at dette faktisk er mye bedre. All statistikk hittil tyder på at batteri og drivlinje på en elbil holder mye bedre enn selv fabrikantene turte å tro på i starten. Hvis batteri og drivlinje holder, som det gjør, så er det ikke så mye annet som kan ryke. På toppen av dette er jo elbilene mye bedre. Herlig kvikk kjørefølelse, vibrasjonsfritt og lydløst, ikke lukter de vondt heller. Jeg snakker ikke om Tesla alene, alle elbiler har jo disse fordelene. I tillegg er elbilene sikrere enn en sammenliknbar bil i en kollisjon. Så de er altså mer driftssikre, billigere, sikrere og bedre i bruk. Jeg skjønner ærlig talt ikke skeptikerne. Har noen hørt om noen som går vekk fra elbil og tilbake til fossilbil? Og skulle det finnes eksempler på dette så er eksemplene på det motsatte i soleklart overtall. Jeg kjenner en del familier som har to biler, en elbil og en fossil. I alle familier er det kamp om å få ta elbilen. Hvorfor det? De som faktisk har prøvd begge deler skikkelig vil jo ikke tilbake til fossilbil. Hvorfor vil de ikke det? sv
|
|
|
05/09/2018 08:11
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
På toppen av dette er jo elbilene mye bedre. Herlig kvikk kjørefølelse, vibrasjonsfritt og lydløst, ikke lukter de vondt heller. Jeg snakker ikke om Tesla alene, alle elbiler har jo disse fordelene. I tillegg er elbilene sikrere enn en sammenliknbar bil i en kollisjon. Så de er altså mer driftssikre, billigere, sikrere og bedre i bruk. Det var litt av en påstand! Har du dekning for alt det der? Du har i hvert fall ikke kjørt Kia Soul.
|
|
|
[Re: Ripen]
05/09/2018 08:12
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det er ikke fryktelig lenge siden jeg ikke klarte å se regnestykket som sier at Tesla er overkommelig for flere, det er først ila de siste par mnd at jeg har skjønt at det ikke bare er millionærer eller folk som later som de er det som kjører rundt i dyre Teslaer.
Mitt utgangspunkt var bil til maks 450k som jeg strakk litt ved å lease Passaten, og så ble jeg fortalt at jeg fint kunne kjøre Tesla for mindre penger pr mnd enn for en bil som er 200k rimeligere i innkjøp. Go figure...
Jeg er faktisk litt på gli til å "få råd" til en X men har innfunnet meg med at en S gir bedre rekkevidde, har god nok plass og kommer til å fungere finfint. Det er ikke feil å spare litt penger heller, eller rettere sagt, bruke mindre av dem på bil og heller ha litt mer til sykkel.
Digg å lese at man kan sette hengerfeste på S for å frakte sykler, det vil jeg nok kanskje gå for. Men å kjøre til det lokale avfallsdeponiet med den lille hengeren vår tror jeg ikke jeg tør. Hva om det skjer noe? Hva er følgene for å dra henger med bil som ikke er godkjent for det?
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
05/09/2018 08:17
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er ikke fryktelig lenge siden jeg ikke klarte å se regnestykket som sier at Tesla er overkommelig for flere, det er først ila de siste par mnd at jeg har skjønt at det ikke bare er millionærer eller folk som later som de er det som kjører rundt i dyre Teslaer.
Mitt utgangspunkt var bil til maks 450k som jeg strakk litt ved å lease Passaten, og så ble jeg fortalt at jeg fint kunne kjøre Tesla for mindre penger pr mnd enn for en bil som er 200k rimeligere i innkjøp. Go figure...
Jeg er faktisk litt på gli til å "få råd" til en X men har innfunnet meg med at en S gir bedre rekkevidde, har god nok plass og kommer til å fungere finfint. Det er ikke feil å spare litt penger heller, eller rettere sagt, bruke mindre av dem på bil og heller ha litt mer til sykkel.
Digg å lese at man kan sette hengerfeste på S for å frakte sykler, det vil jeg nok kanskje gå for. Men å kjøre til det lokale avfallsdeponiet med den lille hengeren vår tror jeg ikke jeg tør. Hva om det skjer noe? Hva er følgene for å dra henger med bil som ikke er godkjent for det?
Tipper kraftig avkortning på forsikringa. Blir du "bare" stoppa blir det en saftig bot eller i verste fall mister du lappen, du kjører tross alt med en bil som er ulovlig på veien når du trekker en henger. Er du ekstremt heldig, spiller litt dum og møter en hyggelig betjent, får du muligens lov å sette igjen hengeren og slipper med en advarsel.
|
|
|
05/09/2018 08:18
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hva er følgene for å dra henger med bil som ikke er godkjent for det?
Ingenting med mindre du blir stoppet eller kommer ut for en ulykke. Blir du stoppet og sjekket er det mange tusen i bot. Forårsaker du en ulykke gjelder sikkert ikke egen ansvarsforsikring, og du kan få tidenes regning i posten.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
05/09/2018 08:18
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
På toppen av dette er jo elbilene mye bedre. Herlig kvikk kjørefølelse, vibrasjonsfritt og lydløst, ikke lukter de vondt heller. Jeg snakker ikke om Tesla alene, alle elbiler har jo disse fordelene. I tillegg er elbilene sikrere enn en sammenliknbar bil i en kollisjon. Så de er altså mer driftssikre, billigere, sikrere og bedre i bruk. Det var litt av en påstand! Har du dekning for alt det der? Du har i hvert fall ikke kjørt Kia Soul. Har du kjørt fossilvarianten og sammenlignet? En sammenlignbar fossilbil med Kia Soul bråker og vibrerer nok betydelig mer. Kia Soul er en helt ok bil, men det er ingen bmw 5-serie eller A6 om det er det du sammenligner mer. Min tidligere E-up var eksempelvis vesentlig mer komfortabel enn en tilsvarende modell med bensinmotor. Forskjellen er enorm.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
05/09/2018 08:24
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
På toppen av dette er jo elbilene mye bedre. Herlig kvikk kjørefølelse, vibrasjonsfritt og lydløst, ikke lukter de vondt heller. Jeg snakker ikke om Tesla alene, alle elbiler har jo disse fordelene. I tillegg er elbilene sikrere enn en sammenliknbar bil i en kollisjon. Så de er altså mer driftssikre, billigere, sikrere og bedre i bruk. Det var litt av en påstand! Har du dekning for alt det der? Du har i hvert fall ikke kjørt Kia Soul. Har du kjørt fossilvarianten og sammenlignet? En sammenlignbar fossilbil med Kia Soul bråker og vibrerer nok betydelig mer. Kia Soul er en helt ok bil, men det er ingen bmw 5-serie eller A6 om det er det du sammenligner mer. Min tidligere E-up var eksempelvis vesentlig mer komfortabel enn en tilsvarende modell med bensinmotor. Forskjellen er enorm. Spiller ingen rolle om jeg har kjørt fossilvarianten for å sammenligne. svegar lirer ut av seg en rekke påstander om elbilenes fortreffelighet, ikke bare Tesla, men ALLE elbiler. Da regner jeg med at dette også gjelder Kia Soul. "Herlig kvikk kjørefølelse" gjelder Tesla, men Leaf? Meeeh. Soul? Meeeh.
|
|
|
05/09/2018 08:25
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du glemmer det verste, elektronikkfeil, som det gjerne har vært en del av på de første modellene. Ellers er jeg selvsagt enig i at potensialet for feil er mindre på el-biler enn andre brukte biler. Cluet er vel gjerne det at jeg kan kjøpe en fossilbil med 4x4 og 3-4 års nybilgaranti for samme sum Kjøpskostnaden for en Tesla er høyere, driftskostnaden og verditapet er langt lavere enn på en fossilbil. Jeg tror folk undervurderer dette litt, de ser for mye på prislappen og konkluderer med at bilen er for dyr for dem. Det dette likevel koker ned til er din månedlige totalkostnad ved å holde deg med bil. Drivstoff, service, reparasjoner, forsikring, rentekostnader, verdifall, bompenger, parkeringskostnader. En av grunnene til at verdifallet er lavere er at alt rallemikket som begynner å koste mye på en fossilbil som er blitt fem år og har gått 150.000 km gjør at folk er skeptiske. Folk vil ikke kjøpe en godt brukt fossilbil uten en betydelig rabatt fordi de forventer høye verkstedkostnader og fordi det er mye risiko. Denne risikoen er mye lavere på en elbil, derfor vil prisen holde seg bedre. Dette kommer til å forsterke seg når man får enda mer erfaring og når hvermansen, til slutt også FrP-velgerne, begynner å skjønne at dette faktisk er mye bedre. All statistikk hittil tyder på at batteri og drivlinje på en elbil holder mye bedre enn selv fabrikantene turte å tro på i starten. Hvis batteri og drivlinje holder, som det gjør, så er det ikke så mye annet som kan ryke. På toppen av dette er jo elbilene mye bedre. Herlig kvikk kjørefølelse, vibrasjonsfritt og lydløst, ikke lukter de vondt heller. Jeg snakker ikke om Tesla alene, alle elbiler har jo disse fordelene. I tillegg er elbilene sikrere enn en sammenliknbar bil i en kollisjon. Så de er altså mer driftssikre, billigere, sikrere og bedre i bruk. Jeg skjønner ærlig talt ikke skeptikerne. Har noen hørt om noen som går vekk fra elbil og tilbake til fossilbil? Og skulle det finnes eksempler på dette så er eksemplene på det motsatte i soleklart overtall. Jeg kjenner en del familier som har to biler, en elbil og en fossil. I alle familier er det kamp om å få ta elbilen. Hvorfor det? De som faktisk har prøvd begge deler skikkelig vil jo ikke tilbake til fossilbil. Hvorfor vil de ikke det? sv https://www.motor.no/artikler/2018/febru...n-ti-ar-gammel/"Elbiler mindre sikre Av rapporten framgår det også at elbiler i gjennomsnitt kommer dårligere ut i Euro NCAPs kollisjonstester enn andre biler. Færre elbiler har en totalvurdering på fem Euro NCAP stjerner enn bensin- og dieselbilene. BMW i3, som er en av de mest populære elbilene i Norge, fikk eksempelvis fire stjerner da den ble kollisjonstestet i 2013. Elbilene er også i gjennomsnitt ca. 10-25 prosent tyngre enn bensin-/dieselbiler i de samme kategoriene. Dette tilsier at elbiler gir bedre beskyttelse for personer i bilen, men utgjør større risiko for motparten i kollisjoner." Det eneste jeg sparer penger på når det kommer til Tesla vs Fossil er drivstoff. Forsikringa er dyrere, servicer er dyrere og ikke har jeg betalt parkering eller bomring. Det bråker betydelig mer i en X enn i min nåværende V70, ja, jeg har kjørt X.
|
|
|
05/09/2018 08:27
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Når det gjelder sikkerhet: I 2017 var ingen elbiler med på oversikten over "Best in class"-bilene til Euro NCAP.
|
|
|
05/09/2018 08:29
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Det var litt av en påstand! Har du dekning for alt det der?
Du har i hvert fall ikke kjørt Kia Soul.
Man må jo sammenlikne epler og epler noenlunde. En Kia Soul er en drittbil sammenliknet med en Mercedes S-klasse uansett drivlinje. Men en Kia Soul electric (som jeg har prøvd og liker godt, dette er en bra og morsom bil i sin klasse) er jo mye bedre enn en Kia Soul med bensinmotor. Billigere i bruk, sikrere, bråker mindre, mye raskere aksellerasjon, mindre vibrasjoner, taper seg mindre i verdi og trenger mindre service og reparasjoner. At elbiler er sikrere i en kollisjon er jo godt dokumentert. Hovedårsaken er at man ikke trenger å kompromisse så veldig på deformasjonssonene. Du trenger ikke å designe halve bilen for å unngå at den store metallklumpen (motoren) som prøver å komme inn i kupeen ved en kollisjon skal drepe passasjerene. Etter mange års utvikling har man nå fått til at motoren ikke dreper så mange lenger, nå holder det å ødelegge beina på de som sitter i bilen. I en elbil har man ikke denne farlige metallklumpen foran seg, da kan hele fronten faktisk designes som en deformasjonssone, og bilen blir sikrere enn en sammenliknbar fossilbil. At den aksellererer fortere, vibrerer mindre eller ikke lukter vondt trenger vel ikke nærmere begrunnelse? sv
|
|
|
05/09/2018 08:31
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hva er følgene for å dra henger med bil som ikke er godkjent for det?
Ingenting med mindre du blir stoppet eller kommer ut for en ulykke. Blir du stoppet og sjekket er det mange tusen i bot. Forårsaker du en ulykke gjelder sikkert ikke egen ansvarsforsikring, og du kan få tidenes regning i posten. Det er stor forskjell på konsekvensene av å ikke ha lovlig ekvipasje ved en kontroll, og etter en ulykke. Avkorting er i beste fall konsekvensen, i verste fall blir man gjeldsslave. Jeg visste jo egentlig svaret på dette, så jeg ville vel egentlig bare belyse det med et spørsmål.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
05/09/2018 08:35
|
svegar
Besatt
|
Besatt
[ https://www.motor.no/artikler/2018/febru...n-ti-ar-gammel/"Elbiler mindre sikre Av rapporten framgår det også at elbiler i gjennomsnitt kommer dårligere ut i Euro NCAPs kollisjonstester enn andre biler. Færre elbiler har en totalvurdering på fem Euro NCAP stjerner enn bensin- og dieselbilene. BMW i3, som er en av de mest populære elbilene i Norge, fikk eksempelvis fire stjerner da den ble kollisjonstestet i 2013. Joda, men man kan jo ikke sammenlikne med i3 med en Volvo XC60. Man må jo se på sammenliknbare størrelser her. sv
|
|
|
05/09/2018 08:37
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
At elbiler er sikrere i en kollisjon er jo godt dokumentert. Sikrere for de som sitter inne i bilen ja, men ikke for de på utsida.
Redigert av Øyvind V; 05/09/2018 08:38.
|
|
|
05/09/2018 08:39
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
[ https://www.motor.no/artikler/2018/febru...n-ti-ar-gammel/"Elbiler mindre sikre Av rapporten framgår det også at elbiler i gjennomsnitt kommer dårligere ut i Euro NCAPs kollisjonstester enn andre biler. Færre elbiler har en totalvurdering på fem Euro NCAP stjerner enn bensin- og dieselbilene. BMW i3, som er en av de mest populære elbilene i Norge, fikk eksempelvis fire stjerner da den ble kollisjonstestet i 2013. Joda, men man kan jo ikke sammenlikne med i3 med en Volvo XC60. Man må jo se på sammenliknbare størrelser her. sv Som nevnt, Euro NCAP sammenligner størrelser/klasser, og i 2017 var ingen elbiler med på lista over "best in class".
|
|
|
05/09/2018 08:44
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Det er stor forskjell på konsekvensene av å ikke ha lovlig ekvipasje ved en kontroll, og etter en ulykke. Avkorting er i beste fall konsekvensen, i verste fall blir man gjeldsslave.
Jeg visste jo egentlig svaret på dette, så jeg ville vel egentlig bare belyse det med et spørsmål. Jeg veit også dette, og jeg har altså hengerfeste på min bil sånn at jeg får med meg sykkel, og dette bruker jeg flere ganger i uka. Og så er jeg altså så spenna gæren at jeg kjører fem minutter på en lite trafikkert vei en gang i året med en liten henger med hageavfall bort til den lokale fyllinga. Dette trenger ingen å gjøre selv om de har Tesla med hengerfeste, du kan velge å kun bruke det til sykkelfrakt :-D Jeg tar også masse annen risiko, som at jeg hvilken som helst dag kan kjøre ned en unge på skoleveien og bli dømt til fengsel for uaktsomt drap, selv om forsikringen gjelder. Denne risikoen hadde jeg løpt i mindre grad om jeg ikke kjørte bil i det hele tatt, men jeg tar den med åpne øyne og kjører forsiktig for å redusere risikoen for at det skjer. I tillegg sykler jeg mye på steder som vanlige folk ikke ville drømme om å sette utfor, her kan jeg dø om jeg gjør større feil. Jeg synes likevel det er verdt det. sv
|
|
|
05/09/2018 08:55
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Som nevnt, Euro NCAP sammenligner størrelser/klasser, og i 2017 var ingen elbiler med på lista over "best in class". Jeg sjekka hvilke biler de testa i 2017, jeg finner ikke en eneste elbil. Vanskelig å bli best in class da. I 2013 testa de imidlertid både den elektriske og den fossile Kia Soul. Den elektriske kommer klart bedre ut for sjåføren, og så skårer de helt likt på de andre kriteriene, inkludert omgivelser. sv
|
|
|
05/09/2018 08:57
|
rogerha
Avhengig
|
Avhengig
Fatter ikke at folk kjøper bil i 2018 uten 4x4 (med mindre man kjører kun mai-oktober). Hva skal man med firehjulstrekk hvis man ikke har hytte på fjellet? Utenom sesong er jo den ekstra drivakslingen høyere forbruk. I Oslo er 4x4 gull verdt hvis man må gateparkere mye, eller har en utkjørsel slik som min som er en liten motbakke og man gjerne må over noe brøyta snø og issvuller. Hadde kun fremhjulsdrift på en tidligere bil, og da var øks og stor pose med sand standardutstyr i bilen. Det er begrenset hvor moro det er å stå å hakke is og strø på sand for å komme seg ut.
Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
|
|
|
05/09/2018 09:01
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Det hevdes at en el-bil taper seg mindre i verdi enn en fossilbil. Finnes det noen dokumentasjon som viser verditapet til en el-bil? Det er jo en viktig komponent i regnestykket.
|
|
|
05/09/2018 09:16
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Som nevnt, Euro NCAP sammenligner størrelser/klasser, og i 2017 var ingen elbiler med på lista over "best in class". Jeg sjekka hvilke biler de testa i 2017, jeg finner ikke en eneste elbil. Vanskelig å bli best in class da. I 2013 testa de imidlertid både den elektriske og den fossile Kia Soul. Den elektriske kommer klart bedre ut for sjåføren, og så skårer de helt likt på de andre kriteriene, inkludert omgivelser. sv Ok, da var jeg kanskje litt for snar når det gjelder NCAP. Men TUI-rapporten peker jo på noen utfordringer med el; de er jevnt over tyngre enn andre biler og utgjør dermed større risiko for de som treffes av en el-bil. Og siden de er tilnærmet lydløse er de overrepresentert i påkjørsler av myke trafikanter. Jeg er veldig for elbil og sitter og venter på at den riktige bilen til mitt bruk skal dukke opp, men syntes det ble litt i overkant mye halleluja-stemning over innlegget ditt lenger opp. "Alt er bedre med elbil! ALT!" 
|
|
|
[Re: Marøder]
05/09/2018 09:42
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det hevdes at en el-bil taper seg mindre i verdi enn en fossilbil. Finnes det noen dokumentasjon som viser verditapet til en el-bil? Det er jo en viktig komponent i regnestykket. Bare en kjapp titt på finn over bruktbilpriser tyder på at Tesla S taper seg rundt 44% på 5 år, med snittlig kjørelengde. Andre "superbiler" med tilsvarende hk og alder ligger rundt 50%. Nå har jeg ikke satt opp statistikk på flere enn 3 andre premiummerker, så det er store hull. Dessuten snakker vi om biler som har en nybilpris på det dobbelte av en Tesla S - 1.3 til 1.7mill. Hvordan S står seg i forhold til en mer vanlig Passat GTE eller Outlander PHEV har jeg ikke sjekket. Edit: Bare en kjapp sjekk på Outlander PHEV tyder på rundt samme verditap som Model S.
Redigert av Hoaas; 05/09/2018 09:45.
|
|
|
05/09/2018 09:42
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er veldig for elbil og sitter og venter på at den riktige bilen til mitt bruk skal dukke opp, men syntes det ble litt i overkant mye halleluja-stemning over innlegget ditt lenger opp. "Alt er bedre med elbil! ALT!" Dette synes jeg ofte er en gjenganger blant Tesla-eiere, ikke så mye andre elbil-eiere 
|
|
|
05/09/2018 09:49
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Hvilken årsmodell ser du på når du vurderer Tesla S da Roy? Basert på media, og tross Svegar i herdige forsøk på å snakke det ned, så hadde jeg aldri planlagt å eie en Tesla uten garanti. Aldri. Og jeg hadde gjort grundige undersøkelser på hva feil eventuelt aktuell bil er utbedret for, hva som er kjente feil på tilsvarende etc. Skal bytte selv ila 2019 i har egentlig slått fra meg Tesla pga pris, manglende hengerfeste på S (som kan trekke henger). X'en er mindre pen, dyr og idiotiske dører. Men alt kan endres så fort man har kjørt en 
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
05/09/2018 10:09
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
|
|