Yeti SB150 (og SB130)!
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: erling]
#2506550
31/08/2018 11:46
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Så for meg står det mellom clean GX eller X01 Turq. For meg utgjør det 12 500,- i prisforskjell. Fikk noen priser fra Sykkeldelisk:
SB 130 GX 55 000 SB 130 XO1 76 000 SB 130 XO1 race 84 000 SB 150 GX 58 000 SB 150 XO1 79 000 SB 150 XO1 race 87 000
12,500 er ikke helt det samme som 80 % av 21,000?
|
|
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: erling]
#2506570
31/08/2018 12:35
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
EspenS
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256 |
Fikk noen priser fra Sykkeldelisk Sa de noe om demomuligheter?
|
|
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: baronKanon]
#2506590
31/08/2018 14:55
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
En ting som jeg stusser litt over ift. en ellers rålekker sykkel, og det er at den testen som det er linket til over her et sted sier at man må bruke "climb-switch" i klatringer - hvis det stemmer må jeg tilstå at det er turn-off for min del. Nå er ikke SB150 aktuelt uansett, men SB130 kunne vært det. Climb-switch rører man da ikke, den står alltid helt åpen - punktum!
Lars-Erik
|
|
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: Ugla]
#2506591
31/08/2018 15:04
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
En ting som jeg stusser litt over ift. en ellers rålekker sykkel, og det er at den testen som det er linket til over her et sted sier at man må bruke "climb-switch" i klatringer - hvis det stemmer må jeg tilstå at det er turn-off for min del. Nå er ikke SB150 aktuelt uansett, men SB130 kunne vært det. Climb-switch rører man da ikke, den står alltid helt åpen - punktum!
Det var en tester som sa at det var greit å bruke på laaaaange grusklatringer. Jeg har hatt Switch, og den tråkket så bra at jeg aldri tenkte på å stramme noe LSC. SI er vel litt bedre
|
|
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: anonym22]
#2506614
31/08/2018 18:22
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
Så for meg står det mellom clean GX eller X01 Turq. For meg utgjør det 12 500,- i prisforskjell. Fikk noen priser fra Sykkeldelisk:
SB 130 GX 55 000 SB 130 XO1 76 000 SB 130 XO1 race 84 000 SB 150 GX 58 000 SB 150 XO1 79 000 SB 150 XO1 race 87 000
12,500 er ikke helt det samme som 80 % av 21,000? Det var større forskjell enn jeg trodde. Jeg går nok uansett for GX med upgrade carbon hjul. Da blir det 65-67 000,- før avslag. Forhåndsbestilling må være inne før 20. okt.
Redigert av erling; 31/08/2018 18:23.
|
|
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: EspenS]
#2506616
31/08/2018 18:32
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
Fikk noen priser fra Sykkeldelisk Sa de noe om demomuligheter? Glemte å spørre. Sjekker på mandag.
|
|
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: baronKanon]
#2506915
03/09/2018 09:15
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
Da jeg snart skal bestille enten SB130 eller SB 150 har jeg litt behov får å diskutere litt rundt dette. Jeg skal ha typisk Østmarkasykkel, som også er kapabel for enda tøffere terreng.
Geometrien er helt lik på disse to med unntak av 1 grad slakkere styrevinkel på SB150. Forskjellen ellers er 20 mm mer vandring. Fornuften i meg sier at SB130 blir veldig passende for mitt bruk. Samtidig har jeg lyst til å være litt gal å kjøpe SB150. Da har jeg en mer kapabel sykkel de få gangene jeg skal kjøre bratt og teknisk. Super i bikepark, Fjørå, enduroritt mm.
Det som bekymrer meg litt er vanlig stisykling i variert kupert terreng som vi har på flate østlandet. Blir det for mye sykkel å ha med seg? Fornuften sier ja, men samtidig får den tilbakemeldinger på at den fungerer veldig bra som en allround stisykkel, og klatrer veldig bra. I tillegg har vi testen i TS på SB5,5 som fikk veldig god kritikk og super tilbakemelding som typisk stisykkel. SB150 ta over for SB5,5, og flere mener (lest på internettet) at SB150 blir enda bedre enn SB5,5 på alt.
Med ny moderne geometri, med korte kjedestag, bratt setevinkel, slakk styrevinkel og lang reach så er det kanskje slik at vi nå kan se litt bort bra ulempene med langvandret sykkel til typisk stisykling?
|
|
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: erling]
#2506932
03/09/2018 10:30
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Med ny moderne geometri, med korte kjedestag, bratt setevinkel, slakk styrevinkel og lang reach så er det kanskje slik at vi nå kan se litt bort bra ulempene med langvandret sykkel til typisk stisykling?
Det har jo også blitt sånn nå at sykler med +-150mm vandring ikke veier noe særlig mer enn tilsvarende sykkel med 130 mm. Jeg kunne gjerne hatt SB5,5 som heldags stisykkel i Østmarka, men tror SB130 er enda bedre, og litt morsommere i småkupert terreng enn SB150 med 170mm gaffel vil være. 29er-hjul, 130mm bak og 150 foran høres ut som helt perfekt maskineri for uvøren sykling i lavlandsterreng.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: baronKanon]
#2506942
03/09/2018 11:09
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182 |
Erling, kjøp en SB130, test den ut litt og selg den så til meg før du går for en SB150.
Seriøst, etter 12 år og to stisykler kan jeg kanskje unne meg en ny - og SB130 setter kryss i alle boksene. Østmarkasykling og noen tekniske ritt er det som står på menyen. SB150 (og Ripmo) blir litt mye sykkel og har nok kapabiliteter jeg aldri vil få utnyttet. SB130, derimot, virker å være spot on.
Aller helst hadde jeg sett at Ibis lanserte en Ripmo SL med 140 gaffel, ellers samme geo som originalen og kanskje litt lettere ramme. Og gjerne noe billigere enn Yeti...
|
|
|
Re: Yeti SB150!
[Re: baronKanon]
#2506955
03/09/2018 12:23
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 80
heioghopp
Medlem
|
Medlem
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 80 |
Steike!! Klinte til og kjøpte drømmesykkelen Yeti SB5.5 (Turq) for 3 uker siden. Og før jeg har blitt vant til den så kommer det helt nye modeller på markedet som addresserer bekymringen min om at 5.5'en ikke er lang nok!
Pokker... Må logge av nettet de neste månedene for å unngå blødende magesår og høyt blodtrykk over tvilen på om jeg har kjøpt katta i sekken!
Den som satser høyest, krasjer mest spektakulært
|
|
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: runermm]
#2507269
04/09/2018 13:50
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,838
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,838 |
Erling, kjøp en SB130, test den ut litt og selg den så til meg før du går for en SB150.
Seriøst, etter 12 år og to stisykler kan jeg kanskje unne meg en ny - og SB130 setter kryss i alle boksene. Østmarkasykling og noen tekniske ritt er det som står på menyen. SB150 (og Ripmo) blir litt mye sykkel og har nok kapabiliteter jeg aldri vil få utnyttet. SB130, derimot, virker å være spot on.
Aller helst hadde jeg sett at Ibis lanserte en Ripmo SL med 140 gaffel, ellers samme geo som originalen og kanskje litt lettere ramme. Og gjerne noe billigere enn Yeti... Jeg klarer ikke være like bastant, men godt mulig jeg tar feil. 5.5 er av flere sagt å være den beste stisykkelen på markedet for Nordmarka. SB150 skal i følge tester være bedre på alt, og med ny geometri, justeringsmulighetene i Grip2 etc så gleder jeg meg til å teste. Ripmo er jo en fantastisk rigg for Nordmarka, og når naboen tok den på test med Shockwiz fikk den 100% i score på Balanced uten tuning. Ja, den har mye av alt - men virkelig i en helt ny innpakning. 
|
|
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: baronKanon]
#2507836
06/09/2018 10:06
|
Registrert: May 2017
Innlegg: 140
Orange
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: May 2017
Innlegg: 140 |
SB5 ble plutselig enda mer aktuell.
|
|
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: Trygve_]
#2507940
06/09/2018 14:36
|
Registrert: Nov 2010
Innlegg: 221
reserveSyklist
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Nov 2010
Innlegg: 221 |
Hei,
har en 2016 modell Yeti sb5 med SI link og jeg har klart meg med service hvert annet år ( 150-200 timer på sykkel hvert år). Dvs bytting av 6 lagre ( som alle sitter i løse deleer, ikke i ramme). Forholdvis enkel jobb egentlig.
|
|
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: baronKanon]
#2508735
10/09/2018 06:19
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Redigert av baronKanon; 10/09/2018 06:19. Rediger grunn: glemte lenke
|
|
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: baronKanon]
#2508869
10/09/2018 11:26
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 567
mob
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 567 |
Samme her. Virker helt perfekt (til mitt bruk).
|
|
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: mob]
#2508871
10/09/2018 11:28
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Jepp. nå har jeg en langbratt 130mm allerede, så det blir litt dumt å bytte den ut med en annen en, selv om det står Yeti på den.
|
|
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: baronKanon]
#2508878
10/09/2018 11:48
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627 |
Prisene på premiumrigger har virkelig tatt helt av. Ser ut til at jeg holder meg på gammel og god redskap ett år til.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: Anders A-R]
#2508879
10/09/2018 11:51
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Prisene på premiumrigger har virkelig tatt helt av. Ser ut til at jeg holder meg på gammel og god redskap ett år til.
Må ikke kjøpe turq heller, da. Prisen er "spiselig" med forhåndsrabatt
|
|
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: baronKanon]
#2508881
10/09/2018 12:00
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 567
mob
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 567 |
|
|
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: mob]
#2508919
10/09/2018 13:14
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
|
|
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: baronKanon]
#2508920
10/09/2018 13:17
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815 |
Samme pris som for SB150 sånn ca?
|
|
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: Red Devils]
#2508927
10/09/2018 13:31
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
Samme pris som for SB150 sånn ca? Delisk sier 150 blir 3000,- dyrere pga. dyrere shox.
|
|
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: erling]
#2508928
10/09/2018 13:32
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815 |
Samme pris som for SB150 sånn ca? Delisk sier 150 blir 3000,- dyrere pga. dyrere shox. Takk! 
|
|
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: baronKanon]
#2508953
10/09/2018 14:39
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 367
jan357
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 367 |
Har bestemt meg for å kjøpe ny sykkel og etter håpløst mange timer nerding falt valget på Transition Sentinel. Men så kom SB150 og da var ikke saken like klar lengre. Er nå 99% sikker på at det blir en SB150..
Men hva tenker folket om størrelse?
Jeg måler 177 og det plasserer meg i øvre delen av skalaen for medium. Har syklet litt på Evil Wreckoning i large og følte den passet veldig bra. Testet Sentinel i large og likte den godt. Jeg vil heller ha en sykkel som går bra nedover fra Fagervann enn smidighet i Pioneren. Har i dag en Specialized 2015 Enduro 29 i medium som føles altfor trang og liten.
|
|
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: jan357]
#2508957
10/09/2018 14:56
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Paulus
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821 |
|
|
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: baronKanon]
#2508994
10/09/2018 17:18
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,838
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,838 |
Bike har en veldig interessant kommentar i sin test av SB130...som igjen gjør at meg må innrømme at jeg fortsatt grubler... But I can't help but think how the SB150 is not far behind in many of these categories. It got me wondering. You used to need a good, specific reason to choose a long-travel bike over a mid-travel one. But now, the exact opposite is true. There aren't many things that a mid-travel bike can do that a modern long-travel bike can't. If a big bike is supportive, efficient, lightweight and has a 77-degree seat angle, it almost doesn't matter how much travel it has.
|
|
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: Trygve_]
#2509013
10/09/2018 18:46
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 567
mob
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 567 |
Og svaret var dette: So why put as much effort into redesigning the SB4.5 as the 5.5? [...] Because riders with the style and the terrain that work with mid-travel bikes work really really well with mid-travel bikes. The SB130 is for those lucky enough to have the smooth terrain or skilled enough to have the smooth style that they prefer a finer tool, and the SB130 is a pretty fine tool. Som bosatt ved Østmarka er nettopp «smooth terrain» mitt fremste argument for å velge 130 framfor 150-en.
|
|
|
Re: Yeti SB150 (og SB130)!
[Re: mob]
#2509014
10/09/2018 18:48
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Og svaret var dette: So why put as much effort into redesigning the SB4.5 as the 5.5? [...] Because riders with the style and the terrain that work with mid-travel bikes work really really well with mid-travel bikes. The SB130 is for those lucky enough to have the smooth terrain or skilled enough to have the smooth style that they prefer a finer tool, and the SB130 is a pretty fine tool. Og som bosatt ved Østmarka er nettopp «smooth terrain» mitt fremste argument for å velge 130 framfor 150-en. Men samtidig vil det også være et argument for at man kommer unna med SB150 i Østmarka så man har mer kapabel sykkel til grovere bruk
|
|
|
|
|