Nesten fristet å spørre om dette på UB tråden da det også passer litt der.
Men skal opp her om 3 helger og tenker en tur fra Pellestova, UB land og videre nordover ala 2016 UB stiene men også stier vi ikke sykla da. Har kun vært en gang utenom UB i dette området på sykkel og det var når jeg sammen med bl.a Tbh, Kao, Zwartander syklet nordover til Frisveien og Ringebu. I hodet mitt så husket jeg det som at vi syklet Rondanestien, men ser at det var først på sistedelen før Frisveien vi gjorde da.
Men for stisykling og ikke ønske om mye knot (for har med meg en gjeng hvor de fleste ønsker mest mulig flyt). Hvordan er stiene mellom: - Kryss Hitfjell og nordover mot Sjøsætra (til grusveien Hornsjø). Har sykle den på andre siden av veien til Sjøsætra. - Sjøsætra/Snauskallen til Gulbringen (mener jeg sykla den på nevnte langtur men får ikke sjekket strava nå). - Videre til Vedemslia og Djupslia (tror også vi sykla der) - Må nok snu i Djupslia, går stier lenger øst (som vi bla syklet på UB 2016). Er det noe anbefalte her. Hvis tiden hadde strekt til så kunne en jo vurdert Åstavatnet og Bøsætra, evt Rondanestien til Kaldholdsætra og så ned på grusen. Har gått begge disse. Prøver å mane opp mentalt bilde mht sykling. Mener førstnevnte har en del myr og klopper. Men mulig dette blir ambisiøst (tid/lengde) også skaper mer negativitet en ønskelig i gruppa he he. Men de fleste som drar på tur med meg vet at tid er ett relativt begrep.
Men flott med noen inspill. Tbh og Straigthliner har erfaring fra heromkring ? mener dere hadde en tur i sommer. andre ?
Har syklet noen turer i området der men må nok sjekke GPS-en for å være 100% sikker på stiene. Samt at flytsti ikke er det samme som flytsti.
-Syklet Sjøseter/Snauskallen-Gullbingen-Vedemslia for 4 år siden. Husker jeg riktig var det en del knot rundt Gullbingen men fin sti fra Snauskallen og opp mot Vedemslia. -Brettdalen- Djupslia har blitt fin sti etter 2016 (syklet den før UB-2016 og) -Brettdalen- Nysætra er veldig fin sti -Brettdalen- Vedemslia er fin sti (trur jeg, noen andre som kan bekrefte?) -Vedesmlia- Keiken er litt knot for å komme opp men ned mot Keiken er fin -Fra Bøsætra/Åsta-området går det en grov kjerrevei fra Åstdalsetrene til Brennlia -Om du klarer å finne en god mulighet til å komme opp Åstdalseterhøgda fra vest (stien Vedemslia-Akksjøsætra over Svartberget) får du en veldig fin nedkjøring mot Åstdalsetrene. I den sammenhengen: Kloppnyra over vannskillet mot Svartberget så veldig lovende ut men har ikke syklet der (noen andre som kjenner til stien?)
Håper hukommeslen ikke sviktet for mye. Skal se om jeg kan finne GPS-filene og sjekke opp noen bilder (men de tar man gjerne fra gullbitene, ikke sikkert om bildene 'husker' knotinga før og etter .
Flott Tange, god informasjon dette. Med flytsti mener jeg ikke fravær av knot og steiner men hvor en i moderat tempo slipper av/på ofte. Jeg liker godt litt knot i mellom. Men skal ha med meg noen som jeg tror ikke liker det alt for mye. Partiet Reinsfjell-Hitfjell tenker jeg er flyt slik jeg definerer det. En røff utforkjøring hvor noen må gå litt kanskje og en klatring noen må gå litt. Men ellers fin flyt. Litt avhengig av hvem som blir med i klubben også i forhold til hvilken rute som velges og om det evt blir noe deling.
Noen åpne hytter med salg av noe spiselig og drikke utenom Hafjellsområdet/Sjusjøenområdet ?
I mine øyne er Øyerfjellet litt uoppdaget terreng. Og dette går begge veier. Rundene jeg har tatt i området kjennetegner seg ved at du møter syklistene sør for linje Sjøsætra og ingen nord for Sjøsætra. Sjøseterveien ser ut til å være en slags virtuell grense for syklister. På den andre siden så er det omtrent ingen tilbud for 'reisende', hverken 'steder' eller tilrettelegging ved oppmerking eller utbedring.
Det dere kan gjøre selvfølgelig er å droppe forsyninger på strategiske steder på forhånd. Muligheter for kaffekoking og kake. I hvertfall hvis været ellers er brukbart til å være ute ved lang pause.
Angående flytsti; jeg har syklet alt med helstiv sykkel. Nå har jeg nok andre tanker om bruk av helstiv sykkel på sti enn de fleste men jeg trur at det i hvert fall kan være en indikasjon på 'flyten'.
Tenker vi fint får med oss det vi trenger ernæringsmessig, men hadde det vært mulig å ta en stopp, kaffe, kake etc så hadde jo det vært fint.
Stien fra Hitfjell og nordover til Sjøsetra/Hornsjøvegen da ? Har ikke sykla den. Er den bra nok til at dropper hele Hitfjellutforkjøringen ? Og da må sykle grus i stedet fra Hita ala UB i år.
Ser mer nøye på kartet fra UB 2016 så er den sløyfa rundt Djupen med der,og som jeg vurderer å ha med. Men UB 16 hadde ikke stien Gullbringen-Brettdalen. Trasen da gikk i rundt denne stien. Men den virker fin så ønsker å ta den enten den ene eller andre veien. Gjerne kom med innspill hvis en retning utmerker seg som finere.
Og Tange, den stien du nevner over Åstadalshøgda og retning Åstadalssetrene finner jeg ikke, kun den som er sørover til Vedemslia ? Er ikke den du tenker på ?
Vedemslia og vestover går det en sti, den syklet vi også på UB 16 ser jeg nå. Husker ikke den heller. Faens tåke. Men var vel bra den ? Noen vært der i år ? Hvor var det lange kloppepartiet til Manengen ? var det den rett før nevnte sti (fra nord?). Ser at vi syklet skiløype (på Finn kartet i alle fall) og ikke stien Vedemslia- Brettdalen det året.
-Hitfjell-Sjøsætra; jeg mener at jeg har stått ved krysset på 'toppen' og vurdert den en gang men valgte å sykle videre mot Kriksfjellet. Inngangen så bra ut hvis jeg husker rett men dette sier ikke mye om resten av stien. Følger du stien herifra nordover så ser det ut til at det blir knot med busker nærme Hornsjøveien......
-Gullbingen-Brettdalen (over Vedem) ble trur jeg diskutert på forhånd i 2016-tråden. Mener noen hadde nevnte at den ikke egnet seg stort for sykling. Kanhende det går an å finne kommentaren.
Trur UB-216 rettning (mot klokka) er riktig for hele runden forbi Akksjø til Vedemslia. Jeg trur at kjerreveien mot Åstdalsetrene og stien fra Djupen er best mot klokka. Stien fra Kjerrinknappen mot Akksjøseterveien er muligens bedre omvendt (av UB 2016) men det er jo bare et par kilometer.
-Stien fra Åstdalsæterhøgda mot setrene starter på toppen:
I følge Norgeskart skal det være en del stier som går opp fra stien mellom Vedemslia og Akksjøsætra (forbi Svartberget). Jeg har vært på stien ned fra toppen og har snakket med noen som fortalte at han har gått fra Vedemslia til Åstdalsetrene over Svartberget. Jeg var på toppen senest i sommer for å prøve å finne en god sti nedover/oppover på vestsiden men det var et mylder av stier (masse sau ) og klarte ikke å finne noe sykkelbart. Teorien min er dog at det må være en brukbar sti mellom Akksjøsætra og toppen. Finner du ut av en sti opp på forhånd er toppen verdt turen synes jeg men ikke prøv hvis du ikke er noenlunde sikker for ellers blir det jævlig knot. Jeg brukte 4 timer i området der i sommer med dattera. Heldigvis har hun begynt å like terrengknot.
Stien vest for Vedemslia var grei nok mener jeg men det var en del etter det forbi Svsrtåsen ett eller annet sted som var mye knot trur jeg. Var det før skiløpa? (Noen andre som husker? Nå ser jeg at det er vannskillet mot Kloppmyra som jeg snakket om før så jeg husker i hvertfall ikke alt (forbanna tåke i 2016, ja) ).
Nok en gang takk for gode innspill Tange. Har ikke tenkt å eksperimentere på denne turen da det er med klubben, for noen første turen der, evt første turen der opp i år. Så målet er å sy sammen en langtur på lørdag som har mest mulig "bra" sti. Litt grus må vel til, men holder "brødrene dal" syklinga litt unna den helgen. Tror jeg da holder meg litt i UB 16 spor + Hafjell, Reinsfjell, Hitfjell variant på Lørdag og Lunkefjell/Nevelfjell variant på søndag hvor vi skal ha kortere tur.
Den blåmerkete stien (på Finn.no) fra Hornsjø til Snauskallen (krysset nordover mot Gullbringen). Er dette en ok sti ? Vil ha trudd den at hadde det vært en ok sti så hadde den kanskje vært med på UB i år siden en allerede var på Sjøseterfjellet ?
Ellers gikk jeg inn på bloggen til Tord, og der ligger selvsagt masse god info om dette området, og hvor vi syklet på den turen til Ringebu. Får lese dette nøye også før ruten "pinpointes".
Jeg har noen erfaringer med partiene du lurer på: - Blåstien som går nordvest fra Hornsjø mot Snauskallen - syklet denne i nevnte retning i 2016 og den vil jeg anbefale å styre unna. Mye knot, myr og tett sti. - Hitfjell mot Sjøsetra over Veslefjellet - syklet der en gang, og mener å huske at den er helt fin å sykle. Mye myr, men det meste er kloppet. Husker det kom en skikkelig sommerskur når jeg syklet der, og de kloppene som ligger i bakken nedover var veeeldig glatte. - Snauskallen-Gullbringen. Ganske variert med litt fjellsletter i begynnelsen, og deretter sti i skogen som er steinete, men innbyr til en del fart. Ved mye nedbør tipper jeg dette strekket blir gjørmete. - Gullbringen nordvest mot Vedemslia: Prøvde denne også i 2016 men snudde etter 100m da det var alt for tett sti/buskas. - Stien vestover fra Vedemslia er en perle. Masse flyt og fart, først på fjellstier som etter hvert går inn i skog. Det er en til to bekkpasseringer der, og slutten kan bli litt gjørmete ved regn (som vi merket i UB2016). Det trekker litt ned at man ikke unngår en del grus for å komme seg tilbake mot Hafjell, men dette er i mine øyne en av de kuleste stiene i området.
Hvis du gidder Oddefa, så hadde det vært flott med en kort turrapport i tråden her. Det er mange stier som ikke er syklet enda i dette området.
Jeg har noen erfaringer med partiene du lurer på: - Blåstien som går nordvest fra Hornsjø mot Snauskallen - syklet denne i nevnte retning i 2016 og den vil jeg anbefale å styre unna. Mye knot, myr og tett sti. - Hitfjell mot Sjøsetra over Veslefjellet - syklet der en gang, og mener å huske at den er helt fin å sykle. Mye myr, men det meste er kloppet. Husker det kom en skikkelig sommerskur når jeg syklet der, og de kloppene som ligger i bakken nedover var veeeldig glatte. - Snauskallen-Gullbringen. Ganske variert med litt fjellsletter i begynnelsen, og deretter sti i skogen som er steinete, men innbyr til en del fart. Ved mye nedbør tipper jeg dette strekket blir gjørmete. - Gullbringen nordvest mot Vedemslia: Prøvde denne også i 2016 men snudde etter 100m da det var alt for tett sti/buskas. - Stien vestover fra Vedemslia er en perle. Masse flyt og fart, først på fjellstier som etter hvert går inn i skog. Det er en til to bekkpasseringer der, og slutten kan bli litt gjørmete ved regn (som vi merket i UB2016). Det trekker litt ned at man ikke unngår en del grus for å komme seg tilbake mot Hafjell, men dette er i mine øyne en av de kuleste stiene i området.
Hvis du gidder Oddefa, så hadde det vært flott med en kort turrapport i tråden her. Det er mange stier som ikke er syklet enda i dette området.
Enig med mye av det Framogtilbake skriver. Sjekk også Strava-sporet https://www.strava.com/activities/1749379154 da den vel går i området som du har tenkt deg. Kommentar: alt på Strava-sporet er syklbart, men varierende grad av "flyt" - dog lite knot. Gullbringen-Vedemslia er nok den mest krevende delen, mest pga. noe buskas, men ikke så ræva som Framogtilbake skal ha det... Men denne stien skal muligens ryddes allerede denne helga. Ellers: På Sjøsæterfjellet bør du sykle hele ryggen fra Lienden (litt teknisk/tungt i starten - men det som kommer veier opp for det), og videre østover over Snauskallen - ta skarpt mot venstre (mot nordvest) i bunnen mot Gullbringen. Vedemslia-Brettdalen har jeg ikke sykla, men pålitelige kilder sier at den ikke er bra. Mye bedre å sykle over Kjerringknappen til Keiken - den er en perle. Kjerringknappen/Vedemslia og sørvestover er også veldig bra. Brettdalen til Djupslia er veldig bra. Akksjøkampen - Nedreåsta (Djupslia) er også veldig fin. Har du kommet deg til Djupslia bør du også få med deg Åstkyrkja fra vest - gjerne helt fra demningen sørvest på Gopollvatnet. Ned fra Åstkyrkja har jeg bare syklet mot øst, og den er morsom, men noe teknisk innimellom. Over Storhaugen (vest for Kjerringknappen) er veldig flott. Stien som går rett østover fra Holmsetra synes jeg er stedvis kjip (myrete og intetsigende skispor-sti). Fra Djupslia og nordover er det beste alternativet å dra nordøstover til Skjelbua. Åstkyrkja-Tauteren er visstnok drittsti. Grunnsetra (demningen ved Gopollvatnet) til Uksbåsen er ok (for de som liker knot), men egentlig bare fra nord mot sør.
Takk for den Espen og det stravasporet ditt har jeg allerede sett og litt av motivasjonen også for å sjekke ut lenger nord + syntes det bra stier på UB 16 som en ikke har fått sett i fint vær/lav puls. Da går jeg for Liengen-snauskallen-Gullbringen. Deretter følger jeg runden fra UB 16 (Djupslia begge veier) tror jeg, for da bli det Kjerringkampen fra nord (er fin den veien også ?) og så vestover fra Vedemslia. Evt motsatt runde men da Gullbringen- Snauskallen tilbake (ok ?). Vurderer Åstkyrkja. Se hvor lang tid vi har brukt, hvem som er med etc. Glimrende info Espen.
Hornsjø-Snauskallen var det jeg husket fra UB-2016-tråden og. Ikke veldig sykkelbart.
Har funnet frem GPS og sitter og ser over turene. Sporene sier jo ikke mye om kvaliteten på stiene men de er i hvert fall en pekepinne.
Om dere skal om Brettdalen så ville jeg anbefale å ta den biten jeg snakket om mellom Brettdalen og Nysætra. Ikke mange kilometer men det er et veldig fint stykke flytsti (syklet det med 10-åringen, den gang, og hun storkoste seg). Om dere må sykle grus fra Nysætra eller Brettdalen blir hipp som happ.
Som Fremogtilbake bekreftet er det knot rundt Gullbingen men jeg ser på spor fra 2015 at jeg kom meg forbi 100-meter.skogen og syklet videre mot Vedemslia og fra Vedemslia tok jeg stien som går rett nord mot østsiden av Brettdalsvatnet. Jeg kan ikke huske at det var esktrem knot annet enn rundt Gullbingen.
Men som vi har vært innom før så er Vedemslia-Keiken et sikkert kort og det passer bedre med Brettdalen-Nysætra.
Har vi vært innom Rognhaugen-Steinmyrhagen? På kartet er det en vei men de første par hundre meter fra Rognhaugen er blaut og kun egnet til 4wd eller traktor. Resten er bra kjerre/traktorsti. Muligens et alternativ for Svartåsen, i tilfelle.
Lienden har vist seg til å være bra i 2016 men da jeg prøvde å finne en sti opp mot Snauskallen endte jeg opp i knot og rot pga. av feil skilting av MTB-sti. Jeg har meldt fra den gangen og det er forhåpentligvis utbedret. Lager du GPS-spor på forhånd blir det ikke et problem uansett.
Sitat: "Fremogtilbake"
Istemmer. Har tenkt meg en tur senere på høsten så om det dukker opp noen perler i tråden hadde det vært topp.
Supert, jeg poster selvsagt erfaring fra turen, men er ikke før 15, evt 16 september dette blir da. Kan jo hende vi får en snøstorm da også og det ender med asfaltintervaller opp til Pellestova....nei da.
Lienden har vist seg til å være bra i 2016 men da jeg prøvde å finne en sti opp mot Snauskallen endte jeg opp i knot og rot pga. av feil skilting av MTB-sti.
Lienden-Sjøsæterfjellet-Snauskallen og videre ned mot øst til en kommer til T-sti er veldig bra - rett og slett fantastisk andre halvpart. Opp fra Lienden er litt teknisk vrien, men jeg kom opp uten fotisett forrige gang jeg prøvde. Dog litt tøff start om dette er tidlig på turen og folk ikke er så erfarne.
Om dere skal om Brettdalen så ville jeg anbefale å ta den biten jeg snakket om mellom Brettdalen og Nysætra. Ikke mange kilometer men det er et veldig fint stykke flytsti
Enig. Kjempefin sti. Jeg har imidlertid kun syklet den som går nord for høyde 973, dvs. en må sykle et stykke mot Djupslia fra Brettdalen før en tar av mot vest.
Har syklet den fra vatnet. Det er litt bratt opp og litt kratt, men syklet opp uten fotisett. Tipper det er under 100 meter og verdt å sykle helt 'ned' til vatnet isf. å ta av før. Grøn pil er enden på stien fra Djupen.
Viser også den siste biten av Vedemslia-Brettdalen.
Lienden har vist seg til å være bra i 2016 men da jeg prøvde å finne en sti opp mot Snauskallen endte jeg opp i knot og rot pga. av feil skilting av MTB-sti.
Lienden-Sjøsæterfjellet-Snauskallen og videre ned mot øst til en kommer til T-sti er veldig bra - rett og slett fantastisk andre halvpart. Opp fra Lienden er litt teknisk vrien, men jeg kom opp uten fotisett forrige gang jeg prøvde. Dog litt tøff start om dette er tidlig på turen og folk ikke er så erfarne.
Ja, syklet opp greit fra Lienden uten fotisett helgen før UB, men på UB gikk jeg vel 10-20 meter der. Men hoppet av og prøvde heller ikke der da. Men enig i at det er flott klatring og er nok flott andre veien også (som vi syklet i UB 16, uten at jeg husker helt hvordan det opplevdes da.
Det blir kanskje vel mye utkant i denne sammenheng, men glem ikke muligheten for å ta seg over til Imsdalen. F.eks. fra Gopollen/Tromsbua over Samfjellet, med ganske spektakulær nedkjøring til Imsdalen. Følg Imsdalsveien nordover et stykke, og skikkelig høyfjellssti tilbake til Øyer over Store Kvia.
(et gammelt stiminne den gang da det ble klokka tre på natta før vi var tilbake Sjusjøen... )
Jeg og du elsker de "komme frem mitt på natta" turene Kao, men tror ikke jeg legge opp til det her he he. Men spennende tips okke som. Når du skrev Imsdalen så tenkte jeg "hæ, Koppang "?, men det er jo egentlig ikke lang unna. Syklet over Frisveien på lørdag og vi snakket faktisk om muligheten for å sykle Imsdalen en eller annen gang når vi så skiltet dit. Men vi tenkte da mest på veien og ikke stier, men ser på kartet nå at det en del der. Tenkte også på stier videre mellom Frisveien og Venabygd, må opp hit med stisykkel en gang.
Og ja, det ble mørkt godt stund før vi kom ned til Atna nå på lørdag. Akkurat slik vi liker sånne turer. Du skulle vært med!
(...)Stien fra Hitfjell og nordover til Sjøsetra/Hornsjøvegen da ? Har ikke sykla den. Er den bra nok til at dropper hele Hitfjellutforkjøringen ? Og da må sykle grus i stedet fra Hita ala UB i år. (...)
Hvis jeg ikke tar helt feil, har jeg syklet den på denne turen. men det er 5 år siden, kan ikke si jeg husker så mye av den verken ene eller andre veien. Men mener at kloppinga av myra før Veslesætra var morsom og fint sykkelbar.
Får jo hit med rein før kriks-fjell i god dose i UB-sammenheng, så ser den turen var litt "utafor" de kjente toppene. Var fint det også.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Jeg og du elsker de "komme frem mitt på natta" turene Kao, men tror ikke jeg legge opp til det her he he. Men spennende tips okke som. Når du skrev Imsdalen så tenkte jeg "hæ, Koppang "?, men det er jo egentlig ikke lang unna. Syklet over Frisveien på lørdag og vi snakket faktisk om muligheten for å sykle Imsdalen en eller annen gang når vi så skiltet dit. Men vi tenkte da mest på veien og ikke stier, men ser på kartet nå at det en del der. Tenkte også på stier videre mellom Frisveien og Venabygd, må opp hit med stisykkel en gang.
Og ja, det ble mørkt godt stund før vi kom ned til Atna nå på lørdag. Akkurat slik vi liker sånne turer. Du skulle vært med!
Så ut som en knall tur dere hadde i helga ja, hadde vært fint
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Det blir kanskje vel mye utkant i denne sammenheng, men glem ikke muligheten for å ta seg over til Imsdalen. F.eks. fra Gopollen/Tromsbua over Samfjellet, med ganske spektakulær nedkjøring til Imsdalen. Følg Imsdalsveien nordover et stykke, og skikkelig høyfjellssti tilbake til Øyer over Store Kvia.
VELDIG interessant! Dette har jeg vurdert selv. Hvordan er det opp fra Ormsætra til Søre Kvia? For bratt for sykling det første stykket?
VELDIG interessant! Dette har jeg vurdert selv. Hvordan er det opp fra Ormsætra til Søre Kvia? For bratt for sykling det første stykket?
Jeg husker ikke alle detaljer, men huskjer i hvert fall at vi syklet litt på måfå og litt etter kartet her. Snakket med noen turgåere mens vi var på kjerreveien opp, og de forklarte hvordan vi skulle finne stien etter setra. Vi ble likevel i tvil pga tett vegetasjon den første delen, og snudde. Snakket med de igjen og forsøkte på nytt, og da gikk det fint. Husker ikke om det var for bratt for sykling den første delen, men i så fall var det ikke langt. Oppe på fjellet var det rett og slett flott, selv etter Øyerfjellmålestokk. Vi hadde dog litt navigasjonsproblemer mot slutten før veien igjen, fulgte ikke godt nok med på kartet og mye likt terreng..
(redigert: sjekket farten på Stravasporet der, og ser at noe gåing må det ha vært)
Kunne vært aktuelt å få faktisk tatt turen opp i Imsdalen for er jo faktisk relativt kortere fra Elverum med bil dit en fra Gudbrandsdalen. Lurer på hvordan stiene rundt Gråhøgda til Remdalsbu er, for kunne jo faktisk vært en fin runde med Jammerdalsbu/Rondanestien (som vi sykla på den lange turen til Ringebu). Men kanskje hvis en først tar bilen så er Frisveien et bedre alternativ start en Ormsætra som kanskje blir en vel bratt/knotete start ? Ser ikke helt til at jeg skal kunne rekke dette i høst dessverre. Men ha det i bakhodet. Når jeg har sett på kartet litt så ser jeg også den ultimate grusturen. Tog til Koppang og opp Vinjevegen, ned Imsdalen opp Birbeinervegen og hele veien til Gåsbu-Budor og Elverum. Den SKAL gjennomføres neste år i alle fall. Men det er annen historie en stiturer i Øyerfjellet. Ellers så ser den turen til Kao helt rå ut da.