Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 20 av 24 1 2 18 19 20 21 22 23 24

Ultrabirken 2018

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Stefan77] #2505412 27/08/2018 11:14
N
nohgod Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Lurer virkelig på om Birken betaler noen for resultatservice, for informasjonen fra hjemmesidene er begredelig. Utrolig at man må hacke til egne regneark for å se plassering underveis.

Ellers er det noen som noterte tid på segmentet "Sti N Hornsjøveg" på lørdag som burde skamme seg. Damevinneren hadde verdighet til å snu og sykle tilbake, men det er en drøy håndfull som bare blåste rett frem uten å ta runden over den nye stien på Koltjønnhøgda(?). Dette må de ha spart nærmere 8 - 10 minutter på.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: ErikR] #2505424 27/08/2018 11:39
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ErikR
Sitat: Elgvenn2

..Leftyen forble låst fra et sted mellom Meøsjøhøgda og Hitfjell. Merket det først ned fra Kriksfjell..

Har hatt alt for mye trøbbel med sprintlock på min Lefty. Det toppet seg på årets OF300 der jeg kjørte halve rittet med låst bakdemper. Har gått over til låsing av Leftyen på "gaffelen" og separat spak for bakdemperen. Det har funket så langt

Prøver å lufte først og se hvordan det går. Så langt jeg ahr forstått, er det samme kit som for reverbe... Alt har funka prikkfritt i snart 4 år, så kan vel ikke si at det har vært dårlig. ICON_SMILE

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Ultrabirken 2018 [Re: nohgod] #2505437 27/08/2018 11:53
esv Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: nohgod

Ellers er det noen som noterte tid på segmentet "Sti N Hornsjøveg" på lørdag som burde skamme seg. Damevinneren hadde verdighet til å snu og sykle tilbake, men det er en drøy håndfull som bare blåste rett frem uten å ta runden over den nye stien på Koltjønnhøgda(?). Dette må de ha spart nærmere 8 - 10 minutter på.

Ser det er en av de som fikk tid på det segmentet som faktisk snudde og syklet tilbake, men det er også en 3-4 stk topp 25 som syklet feil som ikke syklet tilbake. Ift min egen tid har disse tjent ca 8min30sek, ca 6 min på Granberg.
Man ser det egentlig ganske greit ved å se på mellomtidene fra Sjøsetra til Kuåsen versus de andre mellomtidene.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505441 27/08/2018 11:59
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
UltraBirken 2018 for min del, for tredje gang.

Mitt første inntrykk at løypesetter har en helt annen definisjon på flytsti enn det jeg har. Det var mye pga. all lesning om at etter gjørmebadet i 2015 skulle løypa få mer flyt, og det skulle være mindre med store stein. Hm.. Det var jammen meg nok av stein.

Kort oppsummert:
-Var ikke godt nok forberedt på alle høydemeter og ikke minst, alle de bratte bakkene.
-Det ble mye gjørme.. Ikke gøy i det hele tatt.
-Stiene på fjellet er nok sykt fine med friske bein.
-Noen få meter av løypa var magisk, jeg husker ikke hvor, men det gikk slakt nedover. Følte at jeg var litt ala reklamebildene fra Trysil. Akkurat da var det mer moro enn slitsomt.
-Utrolig gøy å få Birkenfølelsen sammen med vanlig Birkendeltakere. #Kodus for det innslaget.
-Enig med erlendisme, 2-3 siste mila var fine. Deilig å få litt fart på sykkelen samtidig som ikke pulsen var langt opp i sone 5. Krampene hadde også gitt, følte at jeg kunne tråkke på litt.
-Kongefølelse av å komme i mål :-) Selv om tiden er langt under de fleste på forumet her.

Til dere som fikk med seg diskusjonen rundt 30t klinge eller 32t foran. Skulle definitivt valgt 30t. Jeg er nok langt svakere i beina enn mange her inne, jeg synes bakkene ble både lange og tunge med 32 foran. Aldri mer UB uten lette nok gir.

Dekk. Vittoria Barzo var helt konge! De satt OK på glatte steiner i starten, dro seg frem i gjørma, hadde nok styring til å føle meg sikker. Men.. han som advarte om å punktere i rullebanen, du hadde helt rett!!
Jeg punkterte den den slalombakken vi kjørte nærmere mål. Selv med 25 psi i bakdekket. Guffa klarte ikke å tette, ikke sånn plugg heller. Måtte inn med slange, brukte 2 patroner og en masse styr.

Redigert av SykkelGlenn; 27/08/2018 12:35.

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Ultrabirken 2018 [Re: SykkelGlenn] #2505447 27/08/2018 12:10
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: SykkelGlenn
(...)
Til dere som fikk med seg diskusjonen rundt 30t klinge eller 32t foran. Skulle definitivt valgt 30t. Jeg er nok langt svakere i beina enn mange her inne, jeg synes bakkene ble både lange og tunge med 32 foran. Aldri mer UB uten lette nok gir.
(...)

Altid sykla 30t (med 1x11 og 29", før det 2x10 med 11-36, 26-38 og 26"), selv de åra jeg var i "god form". Vurderte 28t i år, men ble 30t i år også. Var veldig sjelden jeg tråkka ut 30t, og når det skjedde var det godt og bare trille litt! ICON_SMILE
30t var vel bare "problematisk" de årene vi startet på Rena, og hadde store ruller med folk frem til vi gikk inn i terrenget ved rosinbakken... ;-)

Deilig med et bailout gir også når det er bratt og man blir sliten av å ha liggen en stund på nest letteste. Med 28t går det så sakte at det nesten blir vanskeligere og ta seg frem i teknisk terreng som UB har, samt at det da nesten er like greit å gå.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505448 27/08/2018 12:10
P
Pennypacker Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Løypa var helt topp etter min smak! Passe miks av flyt og teknisk, og med litt knot ispedd her og der. Kan vanskelig se hvordan den kunne blitt bedre. Det er rett og slett sånn fjellgrunnen ser ut der oppe i Birkenland. Den nyfriserte mot Hornsjø syntes jeg var glimrende. Hornsjø - Rosinbakken var våt, men absolutt innafor det man må forvente på ultra. Det var fint sykkelbart hele veien fra pulje 4 i alle fall. Jeg likte også avslutningen inn mot mål veldig bra. OK, skiløypa var ikke smalsti, men den inviterte til fart og action for dem som hadde igjen litt krutt i beina og turte å slippe på nedover. Minimalt med grus, selv om jeg synes grusen inn til starten på Snørrvillen er evig langt og seigt og kjedelig. Alt i alt - all mulig kudos til løypelegger!

At det var vått og sleipt store deler av løypa må vi bare leve med. Det er utendørsidrett vi driver med... og etter en knusktørr sommer var vi godt vant. Så kan man alltids diskutere klopping av gjørmehull.

Startordningen fungerte også veldig bra. Treg som jeg er i starten var jeg nesten helt bakerst fra pulje 4 inn på stien opp Hafjell, og det stanget litt oppover mot toppen, men jeg plukket plasser mer eller mindre systematisk fram til første matstasjon. Etter det satt det seg, og etter Hitfjell var jeg nesten mutters alene hele veien til mål. Passerte noen her og der, men i lange perioder så jeg ikke en sjel hverken foran eller bak. Det var en befrielse og en skikkelig boost å kunne gruse grusbirkerne på fellesstrekningene.

Kjørte Barzo både foran og bak og det fungerte helt utmerket. Ingen uhell av noe slag. Jeg hadde også en veldig bra dag fysisk, og er strålende fornøyd med 7:15.

Gleder meg allerede til neste år ICON_SMILE

Re: Ultrabirken 2018 [Re: esv] #2505449 27/08/2018 12:12
N
nohgod Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Vanligvis mener jeg at de som ikke sykler hele den merkede løypa skal diskes. Noen vil sikkert argumentere med at 8 minutter er lite i det store og hele, men det var da faktisk noen som fulgte reglene og snudde, men tap av både tid og humør. I tillegg til redusert risiko for uhell og brekkasje i et knotete parti.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: SykkelGlenn] #2505450 27/08/2018 12:13
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Mitt første inntrykk at løypesetter har en helt annen definisjon på flytsti enn det jeg har.

HAHA, jeg fikk en wake-up-call av et par stykker som sikkert ikke la merke til mer enn en stein eller fem, makan til kontroll i høy fart. Det heter ULTRA med god grunn i min bok. Gjerne akkurat samme løypa neste år også. Kanskje det hadde vært en idè med "Halv-Ultra", tøft nok det for mange. Den burde i såfall gå på de flotte stiene rundt Hafjell....

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Ultrabirken 2018 [Re: nohgod] #2505452 27/08/2018 12:15
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: nohgod
Vanligvis mener jeg at de som ikke sykler hele den merkede løypa skal diskes. Noen vil sikkert argumentere med at 8 minutter er lite i det store og hele, men det var da faktisk noen som fulgte reglene og snudde, men tap av både tid og humør. I tillegg til redusert risiko for uhell og brekkasje i et knotete parti.
Det er ikke sikkert de vet at de syklet feil en gang.... Eller først blir gjort oppmerksomme på det i ettertid. Har det ingen innvirkning på pallen sier jeg: shit same.... ;-)

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505459 27/08/2018 12:25
esv Offline
Avhengig
Avhengig
En liten rittrapport herfra også.
Førstereis i UB, pulje 1. Hadde bestemt meg for å starte rolig første to timene, og var sistemann ut fra asfalten ved Ilsetra. Det ble rolig, men også en del tid tapt på køkjøring opp og ned hafjellet, og opp Reinsfjell. Sett i ettertid har jeg konkludert med at det ble for rolig åpning, man tar aldri igjen for den tiden under "terskel" senere heller. Iallefall så lenge man spiser og drikker god nok. Disponerte ellers greit. Rundt SMS begynte det å bli tungt, men slik skal det vel være. Korsryggen sutret faktisk mest i dag, og det ble ganske flaut i garderoben i Håkons hall når jeg ikke kom meg opp fra benken... Slik går det når man nesten ikke har syklet sti siden starten av juli.

Ellers fikk jeg gleden av å kjøre med et par-tre stykker i svært godt humør som gjorde turen mye triveligere, dette påvirket "motivasjonen" underveis og rittopplevelsen også i etterkant svært positivt, og er virkelig noe jeg skal ta med meg videre. Synes også det var mye hyggelig publikum rundt omkring, og ingen sure fotgjengere.

Næring og drikke fungerte bra. Fyllte 0,75 flaska på to drikkestasjoner, og tok med meg 4 lefser underveis. Ellers gikk det 2 maxim-barer (som var blitt svært seige/harde i "kulda") og 4 gels. Hadde 2 gels i reserve (pluss 2 barer i sekken). Tapte ca 20-30 sek pr flaskefylling i forhold til de jeg syklet med som hadde langing.

Løypa synes jeg var meget bra gitt forholdene. Med tørre forhold hadde det vært helt ypperlig. Forsåvidt enig i at bruken av begrepet flytstier på flesteparten av disse stiene kan diskuteres ICON_SMILE Avslutningen synes jeg var fin, greit å slippe de mest tekniske partiene her. Hyggelig og motiverende å sykle sammen med den vanlige birken-løypa noe kilometer også.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Elgvenn2] #2505465 27/08/2018 12:59
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
(...)
... Skulle definitivt valgt 30t. Jeg er nok langt svakere i beina enn mange her inne, jeg synes bakkene ble både lange og tunge med 32 foran. Aldri mer UB uten lette nok gir.
(...)

..
Deilig med et bailout gir også når det er bratt og man blir sliten av å ha liggen en stund på nest letteste. Med 28t går det så sakte at det nesten blir vanskeligere og ta seg frem i teknisk terreng som UB har, samt at det da nesten er like greit å gå.

Jeg ser jo at org. oppsett på sykkelen med 2x11 gir både lettere 1.gir og tyngre siste gir enn SRAM Eagle. Men samtidig gir Eagle med 32t foran både lettere 1.gir enn oppsett med 30t foran og 46t bak. Nye XTR er nok løsningen (om enn noe kostbart)

Glemte å skrive takk til alle hyggelig UB deltakere som jeg møtte på i løypa :-)

//Glenn
----------------
Instagram @sykkelglenn
Re: Ultrabirken 2018 [Re: EmilZipp] #2505468 27/08/2018 13:02
H
Hummerfiskern Offline
Medlem
Medlem
H
ja til halv ultra :-)

Sier som Pippi Langstrømpe, Dette har jeg aldri gjort før så det går sikkert bra
Re: Ultrabirken 2018 [Re: SykkelGlenn] #2505470 27/08/2018 13:05
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
(...)
... Skulle definitivt valgt 30t. Jeg er nok langt svakere i beina enn mange her inne, jeg synes bakkene ble både lange og tunge med 32 foran. Aldri mer UB uten lette nok gir.
(...)

..

Jeg ser jo at org. oppsett på sykkelen med 2x11 gir både lettere 1.gir og tyngre siste gir enn SRAM Eagle. Men samtidig gir Eagle med 32t foran både lettere 1.gir enn oppsett med 30t foran og 46t bak. Nye XTR er nok løsningen (om enn noe kostbart)

Glemte å skrive takk til alle hyggelig UB deltakere som jeg møtte på i løypa :-)

Med 1x12 og 50 kassett, bør vel faktisk 34 eller 36 være giret for UB mener jeg! ICON_SMILE
Kjenner jeg har lyst på 1x12...

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505477 27/08/2018 14:28
L
Larsejoh Offline
Fersking
Fersking
L
For å starte med oppsummeringen:
Beste UB-løypa, tette dekk og 44 km med tom flaske

Dette var min fjerde UB (2013,2016,2017). Årets løype var den beste!
Hadde lave forventninger før start da en kneskade har redusert treningen en del i år.
Oppdaget før start at guffa hadde sauset inn og tettet ventilen på fordekket så hadde litt mye luft underveis.
Stod igjen noen sekunder på start i pulje 6 for å sykle i eget tempo. Fungerte fint sammen med den nye startordningen som ga litt mer luft mellom syklistene. Etter noen terrengpartier med dårlig flyt og endel trasking var det godt med en brødskive på matstasjonen Sjøsetra. Oppturen fortsatte med den nyfriserte stien og nå ble rittet bedre og bedre for min del. Jeg syns nok det bløte partiene inn mot Rosinbakken var greit nok etter regnet som hadde kommet. Gjorde året største feil da jeg helte nedpå resten av flaska rett før Elgåsen og glemte å fylle den på drikkestasjonen... Oppdaget bommerten når jeg skulle plukke opp flaska etter myr og klopper var tilbakelagt. Tok en kjapp varetelling av gels og et lite klesskift før jeg fant flyten over det meste av SM(S), fikk en hagleskur ned Sollifjell. Tenkte bare på drikke opp de bratte bakkene til Rømåsen. Årets store nedtur kom da jeg oppdaget at matstasjonen på Natrudstilen var stengt for dagen (kl 1812)...
Noen som vet når den stengte?
Snakket med flere som var i mål ca 30 min før meg som opplevde at de var i gang med å stenge matstasjonen.

Likte veldig godt årets avslutning.
Syklet i mål på 10:34 med et smil om munnen, dog noe tørst!
Barzo funket veldig bra selv med for mye luft i fordekket.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: SykkelGlenn] #2505478 27/08/2018 14:30
Juffe Offline
Besatt
Besatt

Jeg var vel en av dem som anbefalte deg å beholde 32t som sto på fremfor å bytte til en mindre klinge dagen før avreise. Når jeg tenker meg om, så er det vel en XT-krank på den sykkelen, så selve byttet er jo enkelt, men det er jo alltid en fare for at en må etterstramme bolter og korte inn kjede osv så ved slike bytter bør en jo ha litt tid på seg for å være sikker på at det blir rett når startskuddet går.

Nå har du i det minste fasitoppsettet for 2019 ICON_SMILE

Redigert av Juffe; 27/08/2018 16:22.

'...once more, and more intensity!'
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Oddefa] #2505482 27/08/2018 15:04
Bjørn B Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Oddefa

Bjørn: hvilken sti er det som er tenkt grusa ? den (nykvista) til Hørnsjø eller den fra Hornsjø ?

Fra Hornsjø til Rosinbakken. Dette er noe grunneierlaget visstnok jobber med, og ikke noe som Birken har noe med å gjøre.

Bjørn

Insta: @bjornballangrud

Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel
Løypelegger Ultrabirken
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Larsejoh] #2505484 27/08/2018 15:11
Bjørn B Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Larsejoh
Tenkte bare på drikke opp de bratte bakkene til Rømåsen. Årets store nedtur kom da jeg oppdaget at matstasjonen på Natrudstilen var stengt for dagen (kl 1812)...

Det værste er at du syklet rett forbi en av de mange drikkevannsbrønnene på fjellet akkurat i det du svingte til venstre og begynte på bakkene i Rømåsen hyttefelt ICON_WINK

Det er slettes ikke bra at matstasjonen stenger før alle er i gjennom. Jeg skal ta det videre med arrangør.

Bjørn

Insta: @bjornballangrud

Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel
Løypelegger Ultrabirken
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505494 27/08/2018 15:52
wasabi Offline
Ringrev
Ringrev
En erfaring jeg gjorde var litt for tung sekk. Med full drikkeblære kom den på over fem kg. Det ble tungt for ryggen sånn midtveis.
Kunne strengt tatt klart med med flaske på ramma, men da i hovedsak kun drikke på grusstrekningene.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: wasabi] #2505516 27/08/2018 17:38
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: wasabi

Kunne strengt tatt klart med med flaske på ramma, men da i hovedsak kun drikke på grusstrekningene.

Det lå en del flasker i alle nedkjøringer fram til hitfjell. Hadde vært kjipt meden flaske som eneste drikkekilde og så lå den igjen i bakken ved Pellestova. Jeg har alltid hatt litt drikke på ryggen og i tillegg fylt på flaska på drikkestasjonene.

- Stefan
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505521 27/08/2018 17:56
H
Hummerfiskern Offline
Medlem
Medlem
H
Sikkert et idiotisk spørsmål ;-), hvordan er eksempelvis offroad Finnmark 150 kontra helgens ub. Jeg vet det er en del elvekryssinger i Alta. Men se bort fra det. Går det an å sammenlignes?

Redigert av Hummerfiskern; 27/08/2018 17:57.

Sier som Pippi Langstrømpe, Dette har jeg aldri gjort før så det går sikkert bra
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505534 27/08/2018 18:35
O
olatuko Offline
Fersking
Fersking
O
Har sykla ultrabirken de 3 siste årene, men fikk ikke hvert med i år pga skade! Men har skjønt løypa i år var ganske lik 2018!
2016 løypa er min soleklare favoritt, der var det fine flytstier og passe rittlengde! Kansje litt mye grus! Vil tippe 90%av deltakerne sykler på rittfuldempere med 100mm vandring så da bør det unngåes altfor mye knot! Kan godt sykle de 2 siste milene av den ordinære birken traseen for å få litt følelse av folkefesten! Stort sett sykla mutters alene de gangene jeg har sykla ultrabirken! Skjønner at det blir kjedelig med grus når en stiller med mest mulig vandring, tyngst mulig sykkel og den største sekken som finnes! Vinnertiden burde ligge på maks 4.5timer! Noe som er mer en langt nok for de gjennomsnittlige småbarnsforeldre med full jobb og lite tid til trening, som meg! For å få opp igjen deltagerantallet trur jeg løypa må legges mer til rette for de som sykler ritt til vanlig, som er glad i flytstier! Rene stisykrlister sykler stort sett ikke ritt! Til nød Terrengsykelrittet eller Enduro! Håper på mer flyt 2019, ellers blir det nok vanlig Birken igjen!

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505550 27/08/2018 19:20
wasabi Offline
Ringrev
Ringrev
Håper det blir Bukkeritt neste år. Fine fjell-flyt-stier og kortere løype enn UB.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Hummerfiskern] #2505552 27/08/2018 19:20
ErikR Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Hummerfiskern
Sikkert et idiotisk spørsmål ;-), hvordan er eksempelvis offroad Finnmark 150 kontra helgens ub. Jeg vet det er en del elvekryssinger i Alta. Men se bort fra det. Går det an å sammenlignes?

Har bare syklet OF300 i år, og det var veldig tørt og lite mygg. Sjukt bra flytstier uten en eneste rot på tvers rundt Alta. Mer steinete på vidda, men ikke i nærheten av så teknisk som SMSnedkjøringene. Var mye mer sliten i kjernemuskulatur etter 7:35 på lørdag enn 20:07 timer tidlig i August på vidda. Stigningene er laaange og ganske slakke og noen av nedkjøringene minnet litt om årets avslutning av UB (bare at det var på fjellet da..) med høy fart. Fjorårets elvekryssinger hadde et snev av ekspedisjon over seg, i år var det barnemat. Konge sjekkpunkter med bra mat. Veldig bra arrangement med stor ståhei i Alta og masse folk som heier. Jeg anbefaler det glatt!

Beaten paths are for beaten men
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505555 27/08/2018 19:36
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
UB byr stadig på overraskelser og i år fikk jeg muligheten til å sykle med vraka tommel i 100 km. Jeg føk uelegant over styret ned fra Reinsfjell og tok meg for med høyre tommelen. Og med ett fikk jeg gleden med stort sett aldri å ha riktig girutveksling (skifta gir med venstre hånd) og solide smerter hver gang det nærmet seg noe i nærheten av fart på sti. Det ble en temmelig lang dag på sykkelen, gitt. Etter nedkjøringen fra Hitfjell var jeg helt ødelagt i hånda, men tenkte at da var det verste gjort. Det stemte ikke helt. Aller jævligst var ned fra Brannhytta. Skrekk og gru.
Beina var dog fine etter Natrudstilen og jeg prøvde meg på noen tempoøkninger på veipartiene, men de siste km med slagete vei drepte absolutt all lyst på tempo. Jeg hadde nok satt pris avslutningen hvis omstendighetene hadde vært annerledes, uansett klart bedre enn de tre strafferundene vi fikk mot slutten i fjor. Fram til Hornsjøen synes jeg traseen var veldig fin, moro med Koltjønnlia og ferske stipartier for en UB-veteran. Fra Hornsjøen og inn var det strengt tatt bare stien over Snørvillen som var interessant å sykle, særlig under årets gjørmebad. Ellers lun og hyggelig stemning både før, under og etter rittet, selv om jeg nok var noe smerte-inneslutta i årets utgave.
Litt irriterende at det tilsynelatende ikke finnes gode stialternativer ned fra fjellet. Her må noen ta ansvar - neste år er det 10 års-jubileum så forventer noe spesielt! Da har nok tommelen min kommet sånn cirka på plass igjen også, gipsen må være i hvert fall være av får vi tro.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: olatuko] #2505563 27/08/2018 19:54
SykkelGlenn Offline
Veteran
Veteran
Sitat: olatuko
.. Vil tippe 90%av deltakerne sykler på rittfuldempere med 100mm vandring så da bør det unngåes altfor mye knot! Kan godt sykle de 2 siste milene av den ordinære birken traseen for å få litt følelse av folkefesten! Stort sett sykla mutters alene de gangene jeg har sykla ultrabirken! ... Håper på mer flyt 2019, ellers blir det nok vanlig Birken igjen!

Jeg kan bare ikke si meg mer enig. Jeg sykler på middels fulldemper med 120mm vandring, så veldig fornøyd med sykkelen. Men du verden, knot ja!

Birken for meg er også mye av folkefesten, så helt enig, jeg sykler gjerne sammen med resten av birkenfolket for å kjenne litt på stemningen.

I år ble det ikke så mye alene faktisk, og det var jo hyggelig. Jeg holdt følge med et par dansker en lang stund, helt til jeg punkterte ned den slalombakken og mistet sikkert 5-6 plasseringer, men det betyr egentlig ingenting.

//Glenn
----------------
Instagram @sykkelglenn
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505567 27/08/2018 20:20
L
Lømo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Jeg synes årests ultrabirk er den morsomste hittil , og den fjerde i rekken for min del .
Syklet Scott Spark RC WC med senkepinne og Fast trak grid 2,3
Dette var helt perfekt utstyr til årets ritt etter min mening , selvsagt kunne det vært morsommere ned Sollifjell med grøvre redskap men det går veldig fint med rittfulldemper , bare litt saktere.
En rittfulldemper med 100mm vandring tåler rimelig grovt terreng , ta en titt på hva rundbane gutta må hanskes med.
At det blir litt gjørme på ultrabirken må vi nesten tåle Inntil vi lærer oss å styre været .
Masse kudos til løypeleggerene

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Lømo] #2505577 27/08/2018 20:50
O
olatuko Offline
Fersking
Fersking
O
ja enig i at 100mm vandring tåler det meste av terreng! Har selv samme sykkel som jeg å bruker i Terrengsykkelrittt! Men det er ikke nødvendigvis gøy med steinrøyser etter 5 timer på sykkelen!
Offroad Valdres er fasiten på hva som er fine fjellstier, perfekt kombo av Stein og flyt!👍

Re: Ultrabirken 2018 [Re: olatuko] #2505583 27/08/2018 21:01
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: olatuko

2016 løypa er min soleklare favoritt, der var det fine flytstier og passe rittlengde! Kansje litt mye grus! Vil tippe 90%av deltakerne sykler på rittfuldempere med 100mm vandring så da bør det unngåes altfor mye knot! Kan godt sykle de 2 siste milene av den ordinære birken traseen for å få litt følelse av folkefesten! Stort sett sykla mutters alene de gangene jeg har sykla ultrabirken! Skjønner at det blir kjedelig med grus når en stiller med mest mulig vandring, tyngst mulig sykkel og den største sekken som finnes! Vinnertiden burde ligge på maks 4.5timer!

Håper virkelig ikke 2016 kommer igjen. :-P Da brøyt jeg halvveis for da viste jeg hvor mye kjedelig grus som gjensto. Og jeg har aldri blitt anklaget for å ha så fryktelig tunge sykler heller. ;-)

Jeg fikk ikke syklet selv i år, men der løypa gikk i år er +/- der jeg ville lagt løypa selv oppå fjellet der. God blanding av skikkelig teknisk, flyt og litt grus (ikke for lange sammenhengende partier). Jeg synes at Ultra skal være såpass at man får litt igjen for å kunne sykle teknisk. 99 av 100 andre maraton ritt i året har det mindre å si om man kan sykle teknisk. At man har hvertfall Terrengsykkelrittet og nå Ultra synes jeg er kult. Håper virkelig det blir en tilsvarende løype neste år slik at jeg kan få prøvd den i ritt. (Please Bjørn:-))

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2505584 27/08/2018 21:24
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Ultrabirken må være minimalt med grus, og ikke være et ritt som en kan melde seg på og fullføre "uten trening". Mener det mister sin identitet. De flinkeste vil ha en fin tur på 100mm, de andre kan kose seg på 8-11 timer med solide fulldempere og komme i mål uten at tid opp mot de beste har så mye å si. Vil mye heller ha et ritt hvor jeg må gå av, eller være i solid grenseland for hva jeg klarer enn et 4,5 timers ritt med mye grus.
Da kan jeg like gjerne sykle vanlig birken.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: bcbc] #2505587 27/08/2018 22:22
O
olatuko Offline
Fersking
Fersking
O
Er glad i tekniske ritt jeg å, som rundbane og Terrengsykkelrittet 1 runde! Trur det er svært få som hadde meldt seg på terrrngsykkelrittet om det kunn var mulig å sykle 3 runder! Tekniske ritt er gøy når man kan sykle fort hele veien!Det blir for langt for de fleste etter min mening! Får ikke en gjennomsnittlig stisykkelist med 50cm langt skjegg til å surre rundt på fjellet i 9 timer!

Side 20 av 24 1 2 18 19 20 21 22 23 24

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå