Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

BaronAnmeldelse av Peaty's Tubeless sealant

BaronAnmeldelse av Peaty's Tubeless sealant #2504604 23/08/2018 11:15
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Hei

Tenkte jeg skulle gi dere en anmeldelse av Peaty's tubeless sealant etter litt tids (<2 mnd) bruk.

Peaty's tubeless sealant! Kult, ikke sant? Steve Peat setter navnet sitt på noe, og da bør det være bra. De har enhjørning-"melk", og biologisk nedbrytbare partikler, samt at det skal være så mye tettemateriale at det tar alt.

Kjøpte en liter som kommer med en fin gummislange som gjør det lett å fylle på gjennom ventil uten kjerne. Bare å tre på, og så klemme på flasken - bare at guffa er litt tykk, så det går litt sirup... Fylte på en god del.

Siden jeg har gode felger og dekk, så var det smakk smakk, rett opp med kompressor, og alt var fint. Skvalpet lite, men det har nok noe med viskositeten å gjøre.

Første fellestur på Utflukt og *thunk* *thunk* felg mot stein-lyd. Skrekk og gru, andre dag på nye karbonhjul. Hjulene klarte seg, men det var et hull som ikke var tett. Det var såvidt det kom noe guffe ut av hullet, og til tross for risting og holding av hjulet så hullet var nederst, og det tettet ikke. Hadde også såpass solid gjennomslag at det ene hullet ikke lot seg plugge, da det var bittelite, i sideveggen og helt nede ved kanttråden. Gikk hjem, fordi det var så mye sølete guffe i dekket, at jeg ikke gadd å sette inn slange. Brukte opp flasken på neste par monteringer av dekk, og kan si at jeg ikke var imponert overhodet.

Fordekket holdt seg, men da jeg fant ut at jeg måtte bytte dekk på Oslo Enduro, tenkte jeg å sette dette bak. Der var det knapt noe som var flytende, og det var en TJUKK hinne med guffe inni dekket. Prøvde å gni vekk, men ga opp. Monterte opp igjen dekket halvrenset med Blue Cure (dritt det og, men må bruke opp).

Dette er konsensus blant flere, der f.eks. MBUK gjorde en test av 6 guffer, der Peatys ble spesifikt nevnt blant de som ikke var kvalifisert fordi det er for tjukt til å virke i praksis etter erfaring før testen.

Konklusjon:
- Image 10/10
- Tette hull 1/10
- Holdbarhet 1/10
- Anbefales 1/10

Håper jeg vil kunne komme med andre anmeldelser av stæsj jeg har brukt fremover utover høsten. Er litt greit å dele hvordan ting man har funker. Jeg kjøper stæsjet mitt selv, og får ikke goddealer som påvirker dømmekraften min.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: BaronAnmeldelse av Peaty's Tubeless sealant [Re: baronKanon] #2504676 23/08/2018 14:27
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Hva var erfaringen med Blue Cure?

Re: BaronAnmeldelse av Peaty's Tubeless sealant [Re: baronKanon] #2504698 23/08/2018 16:54
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Kanon, Baron! Flere tester, takk

Re: BaronAnmeldelse av Peaty's Tubeless sealant [Re: krankdrev] #2504747 23/08/2018 20:01
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: krankdrev
Hva var erfaringen med Blue Cure?
Ikke prøvd punktering enda, men har ikke troen grunnet for tyktflytende.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: BaronAnmeldelse av Peaty's Tubeless sealant [Re: baronKanon] #2504754 23/08/2018 20:16
erlingba Offline
.
.
Jeg fikk en punktering som BlueCure ikke tettet.
Stappet i en larve, men det var fortsatt et bittelite hull som aldri ble tett.
Lot sykkelen stå med hullet ned over natta uten at det hjalp. Fylte på nesten hele flaska til slutt, men uten hell.

Det skal sies at jeg kan ha hatt rester av Conti Revo i dekket fra før, så jeg lurer på om de kan ha reagert slik at de ikke tettet, men det virker også litt rart.

Re: BaronAnmeldelse av Peaty's Tubeless sealant [Re: baronKanon] #2504759 23/08/2018 20:31
-torfinn- Offline
Medlem
Medlem
Det enkle er ofte det beste?

Har prøvd flere forskjellige, men kommer alltid tilbake til Stans Notubes.

Redigert av -torfinn-; 23/08/2018 20:32.
Re: BaronAnmeldelse av Peaty's Tubeless sealant [Re: baronKanon] #2504772 23/08/2018 21:34
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Jeg prøve Blue cure siden det både var norsk og han som lager det var på forumet her. Det var veldig mye store biter i den så hadde store problemer å få den ned i ventilen. Måtte til slutt ha rett i dekket før jeg smekket dekket på. Var Ardent Skinwall som hadde masse småhull og det hadde den ikke mulighet til å tette. Hev til slutt i resten av flaska som test, men det holdt ikke. Så tok jeg fram Blue DOC fra Schwalbe som jeg alltid har brukt. Tett på første forsøk og holder enda. Så holder meg til denne da jeg synes den er god og har tettet alle punkteringer jeg har hatt.

Re: BaronAnmeldelse av Peaty's Tubeless sealant [Re: baronKanon] #2504782 24/08/2018 05:20
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Schwalbe sin er vel bare Stans som er rebrandet?

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: BaronAnmeldelse av Peaty's Tubeless sealant [Re: H.Iversen] #2504783 24/08/2018 05:28
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Ja.

Re: BaronAnmeldelse av Peaty's Tubeless sealant [Re: -torfinn-] #2504805 24/08/2018 06:53
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: -torfinn-

Jepp! Men noen ganger må man ta det som er tilgjengelig der og da (ja, nå skal det alltid kjøpes inn ny flaske lenge før gammel er tom).

Stan's Race er og blir favoritten.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: BaronAnmeldelse av Peaty's Tubeless sealant [Re: baronKanon] #2504833 24/08/2018 08:32
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Leste noe om guffe tilgjengelig i usa som kommer konsentrert/tykk og skal vannes ut før bruk. Om man finner ut hva som er løsemiddelet i peaty og andre tykke guffer, så kan man jo friske opp guffa med jevne mellomrom. Selve latexen blir neppe borte så fort, det er nok fuktigheten som fordunster?

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: BaronAnmeldelse av Peaty's Tubeless sealant [Re: vids] #2504835 24/08/2018 08:33
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: vids
Leste noe om guffe tilgjengelig i usa som kommer konsentrert/tykk og skal vannes ut før bruk. Om man finner ut hva som er løsemiddelet i peaty og andre tykke guffer, så kan man jo friske opp guffa med jevne mellomrom. Selve latexen blir neppe borte så fort, det er nok fuktigheten som fordunster?
Har tenkt noe sånt, men når lateksen koagulerer i dekket, så gjør det liksom ikke så mye nytte.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: BaronAnmeldelse av Peaty's Tubeless sealant [Re: baronKanon] #2504901 24/08/2018 12:34
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Men å tynne ut fersk guffe, som Blue Cure burde jo kunne ha noe for seg, hvis man vet hva som er OK å bruke.

Re: BaronAnmeldelse av Peaty's Tubeless sealant [Re: krankdrev] #2504908 24/08/2018 12:51
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: krankdrev
Men å tynne ut fersk guffe, som Blue Cure burde jo kunne ha noe for seg, hvis man vet hva som er OK å bruke.
Jo, det vil nok hjelpe på tettingen, men muligens ikke så mye med holdbarheten?

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: BaronAnmeldelse av Peaty's Tubeless sealant [Re: baronKanon] #2504911 24/08/2018 13:02
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: baronKanon
Sitat: -torfinn-

Jepp! Men noen ganger må man ta det som er tilgjengelig der og da (ja, nå skal det alltid kjøpes inn ny flaske lenge før gammel er tom).

Stan's Race er og blir favoritten.

Jeg opplevde noe rart med Stan's heromdagen (vanlig, ikke race). Tok av dekk som har stått på i hele sommer, og som ikke har punktert. Forhjulet hadde litt stivnet guffe og en god slump litt skitten guffe som skvalpet rundt. Bakhjulet derimot, som hadde begynt å trenge en liten etterpump en gang i uka eller så, hadde nesten ingenting igjen. Det rare var at det ikke var stivnet guffe å se, og den lille væsken som var igjen, var en gjennomsiktig greie, med farge som olivenolje eller bremsevæske omtrent. Og svært lite av den. Ikke rart det lakk litt luft, men jeg lurer veldig på hva som hadde skjedd med guffa der. Kanskje jeg har fått guffegnomer i boden, som pimper guffe om natta? Første gang jeg opplever noe sånt.

Like fullt holder jeg med også til stans da den har funket bra for meg. Noen i klubben snakker varmt om Orange, så kanskje den blir forsøkt en annen gang.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: BaronAnmeldelse av Peaty's Tubeless sealant [Re: baronKanon] #2504977 24/08/2018 20:46
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hahaha.... sorry at jeg inntar *kneggmodus*, men var det ikke omtrent dette jeg skrev i byggetråden din, peatys guffa er Carl, hverken mer eller mindre. ICON_WINK

Moderator  support