Er Selmer som har skrevet beskrivelsen av løypa! Og flott UB historikk fra deg Kadensfjerner!
Sitat: ErikR
Herlig lesing Kadensfjerner! "barmhjertige samaritan fra Nesodden" sykler ikke i år så folket må ha med drivline i sekken selv :-) For egen del så syklet jeg OF300 for et par uker siden og jeg må innrømme at på et mørkt tidspunkt i ei motbakkemultebærmyrmygghelvete midt på natta tenkte at årets UB kan ryke og reise. Og så herlig det er med dårlig korttidshukommelse. Neste flytsti minnet om UB og da kjente jeg på at selvfølgelig blir UB fett :-)
Gleder meg til lørdag!
Takker Oddefa og ErikR ! Det tok kanskje litt overhånd med det lange reisebrevet fra 2012/13. Men gjort er gjort, og bra at noen orket å pløye gjennom hele ordgyteriet. God tur til lørdag ! Det blir en kanontur.
ErikR; Hils gjerne "den barmhjertige samaritan". Han er ikke glemt. Litt skummelt at hans ekstra drivlinje ikke er med i år.
Noen som vet om det vil by på problemer å kjøre fra Nordseter til Pellestova like før start på Lørdag? Overnatter på Nordseter og ser for meg at dette er raskeste vei...
Mulig jeg har for lav EDB-kompetanse, men klarer altså ikke å finne hvor det er service og mat/drikke i kartene som ligger ute. Litt med tanke på å lage en liten jukselapp til overrøret.
Noen som har laga en sånn lapp som vil dele sin kanskje?
Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord
Påmeldingen har økt betraktelig den siste uka. 411.
Man må vel kunne begynne å stole på værmeldingen også nå. Både Storm og Yr er enige om at det blir regn på fredag, men stort sett tørt på lørdag. Fin værmelding for selve dagen selv om jeg gjerne skulle hatt 4-5 grader varmere.
Mulig jeg har for lav EDB-kompetanse, men klarer altså ikke å finne hvor det er service og mat/drikke i kartene som ligger ute. Litt med tanke på å lage en liten jukselapp til overrøret.
Av en eller annen grunn er det ikke matstasjonene markert i kartet, men de er beskrevet under et eget menypunkt.
Da har jeg på impuls meldt meg på og satser på en fin TUR :-)
Siden jeg er førstereis starter jeg vel i siste pulje, men tenker alikevel at det er den "beste løsningen og å parkere ved håkonshall og ta bussen til Pellestua, eller er det like greit å parkere på Pellestova.
Har også plass til en til (kanskje to) til hvis noen vil sitte på . Kjører fra Strømmen
Noen som vet om det vil by på problemer å kjøre fra Nordseter til Pellestova like før start på Lørdag? Overnatter på Nordseter og ser for meg at dette er raskeste vei...
Håper ikke det, for jeg har planer om å kjøre samme strekket. Veien var oppe under rittet i 2016, så antar dette ikke byr på problemer
Av en eller annen grunn er det ikke matstasjonene markert i kartet, men de er beskrevet under et eget menypunkt.
Fant denne. Men ikke servicepunktene?
Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord
Jeg sykler vanligvis med 32t foran og 11-46 bak (Sunrise 11-speed)
Er det høy risiko å legge om til 30t foran i kveld? Jeg rekker kun å få prøvd ut dette i gata hjemme. Magefølelsen sier meg at jeg bare bør la det som står på stå, og ikke surre med noe nytt nå 1 dag føre?
Eller er det så mange lange bratte bakker/kneiker at 30t foran vil være deilig?
Sykler ikke så fort.
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
Dropp det, magefølelsen er riktig. Klassisk bjarne-manøver rett før rittet. 32-46 holder i massevis selv om du ikke er blant de raskeste. Og 30-11 som tyngste blir fort for snaut, du burde i tilfelle hatt 10 som minste. Om du må trå bittelitt tungt i et par kneiker så betyr det null. Jeg har sykla en del singlespeed og ble 100% kvitt alle tvangstanker om at det går saktere eller dårligere om man må trå litt på lav frekvens.
Er det høy risiko å legge om til 30t foran i kveld? Jeg rekker kun å få prøvd ut dette i gata hjemme. Magefølelsen sier meg at jeg bare bør la det som står på stå, og ikke surre med noe nytt nå 1 dag føre?
29? For å svare på det siste først, ja. Ikke nødvendig, men kan forenkle dagen litt. Jeg har akkurat bytta fra 32 til 30 framme. 46 bak. Hadde 30-42 ifjor og føler det ble litt mye hnghh. Tok sjangsen og bytta uprøvd. Får se om jeg angrer.
29? For å svare på det siste først, ja. Ikke nødvendig, men kan forenkle dagen litt. Jeg har akkurat bytta fra 32 til 30 framme. 46 bak. Hadde 30-42 ifjor og føler det ble litt mye hnghh. Tok sjangsen og bytta uprøvd. Får se om jeg angrer.
Ja. 29" hjulsett (sykkelen er en Scott Spark 710 plus, egentlig 27.5" plus hjul), men jeg har et ekstra 29" hjulsett tiltenkt ritt.
Nå er det brått to forskjellige meninger her, dette ble jo ikke noe enklere...
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
Ja. 29" hjulsett (sykkelen er en Scott Spark 710 plus, egentlig 27.5" plus hjul), men jeg har et ekstra 29" hjulsett tiltenkt ritt.
Glenn, jeg syklet på sykkelen din infjor og hadde da 32/42 på 27,5+ og tenkte umiddelbart at jeg skulle ønske jeg hadde noe større foran. Tror jeg hadde sluppet det hadde jeg hatt 29in som du har nå. La det stå. Spesielt siden du har 46 bak
svegar er mye mer erfaren enn meg, og har nok et mye større datagrunnlag enn meg til å vurdere hvor smart eller ikke smart det er å bytte komponenter rett før ritt. svegar er også en mye bedre trent syklist enn meg og deg, og verdisetter nok den lette klinga noe lavere enn jeg gjør. Min og svegars kost/nytte analyse har nok forskjellige inngangsdata, og dermed forskjellig resultat
svegar er mye mer erfaren enn meg, og har nok et mye større datagrunnlag enn meg til å vurdere hvor smart eller ikke smart det er å bytte komponenter rett før ritt. svegar er også en mye bedre trent syklist enn meg og deg, og verdisetter nok den lette klinga noe lavere enn jeg gjør. Min og svegars kost/nytte analyse har nok forskjellige inngangsdata, og dermed forskjellig resultat
Fortsatt ikke mer hjelp å få
All skryt tas selvsagt imot med takk :-D . Tror ikke jeg har særlig bedre grunnlag enn andre her, men det er i alle fall sånn at forskjellen mellom gode og dårligere syklister er enda større i oppoverbakker enn nedover. Altså trenger man relativt sett lettere gir i motbakker, men nesten like tunge gir nedover. Og med 30/11 som tyngste gir så er man på 100 rpm allerede ved 38 km/t. Det er mange steder i løypa du kommer til å ha høyere fart. Der de beste holder 50 så holder nok du 40, i tilfelle 80% av farta. Der de beste holder 10 kan samme mosjonist være nede på 5 km/t.
Med 32/46 som letteste kan du holde 60 i kadens på 5 km/t, som er gangfart. Skal du sykle særlig saktere enn dette så tror jeg det er helt ok å gå opp kneika, du taper ikke noe på det.
I kortere kneiker er det gjerne ikke noe reelt problem med litt for tunge gir. Er det for bratt hopper man av og taper noen sekunder. Og det ser ikke ut til å være mange lange stigninger?
Men med 11-46 så må du jo til slutt velge i hvilken ende du skal mangle litt.
Jeg ville ikke byttet nå hvis jeg ikke enten hadde erfaring med det nye oppsettet og visst hva jeg skulle oppnå i løypa, eller var sikker på at det jeg hadde var feil. Hvis du bare gjetter fordi du er generelt nervøs for rittet (kjent tilstand for mange - bare noe jeg har hørt av en venn altså), så kan det jo være det vil være lurt, men det er større sjanse for å introdusere feil.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
Jeg lurer ikke på utveksling i det hele tatt. Jeg har nemlig to tannhjul foran og kan dermed veksle mellom tungt og lett ute på tur og ikke i boden kvelden før rittet.
Foran har jeg 24/34 og 11-42 bak. Det gir meg et spenn på 597% Eller passe utveksling til hastigheter mellom 3 og 60 km/t .