Hadde Dude ca ett år, flott bygg. Gjennomgående typisk høy Canyon-kvalitet fra øverste hylle, helt fra innpakking til bruk. Nice med karbonramme, flott finish. Reell forskjell med regulerbar kjedestagslengde, fra 439 til 455.
Fikk det for meg at L var passe, det var det nok ikke. Solgte den og endte opp med stål ICT i medium. Samme reach, litt annen geo ellers. ICT har en halv grad slakkere styrevinkel og noe slakkere seterørsvinkel. Opplevde umiddelbart ICT som mer stødig på sti. Kjørefølelse er kanskje den viktigste, men mest upresise, faktoren jeg kjøper sykler etter.
Nye Dude ser bra ut. Noen som har prøvd både Mastodon og Bluto og kan si noe om forskjeller? Mener jeg har hørt at Mastodon kan leveres i 140 mm lengde...
Er Canyon-sykler veldig store på størrelsen? Med mine 182 cm vil Canyon ha meg på M, på både Dude og Endurace. Alle mine nåværende sykler er L, faktisk XL på SC Tallboy. Har tidligere hatt en Surly Pugsley i M, den var for kort etter min smak.
Tallboy er ganske liten/kort, hadde TB i L og Mach429sl i M, størrelsesmessig opplevde jeg de som helt like. Når jeg ser på reach, stack, toptube osv på Dude i M, så ser den ikke så ulik ut TB i L og Mach429sl i M. De vil ha meg også på M, men jeg har kjørt 70-90mm stem på de nevnte syklene, så jeg tenker vel at L med kort stem vil fungere bedre. Spørs jo bare om man kommer langt nok ned foran.
Nye Dude ser bra ut. Noen som har prøvd både Mastodon og Bluto og kan si noe om forskjeller? Mener jeg har hørt at Mastodon kan leveres i 140 mm lengde...
Bjørn
Bluto RL fungerer ikke så veldig bra i kulde..Mastodon får derimot veldig mye skryt for funksjon også i kalde temperaturer. Dog er den 700g tyngre enn Bluto. Mener den er 2.2kg..
Jeg har sittet litt på BjørnS sin Dude. Sånn den var satt opp fra fabrikken så føltes den nokså feil for meg på 178 (samme høyde som BjørnS).
Stack er for høy, 652 i stack (L) for en på min størrelse er kanskje 4-5 cm for mye. Overrøret er ikke i korteste laget heller, så jeg ville sagt at de som bruker størrelse M i klær også trenger M i størrelse på sykkel, når det gjelder Dude.
For høy stack gjør at man/jeg ikke får noen god angrepsposisjon når det går bortover/oppover. Jeg synes kontrollen på forhjulet blir litt rar, også, men det dreier seg nok om tilvenning.
Lengden på seterøret er i lengste laget også, 490mm i L er mye for langt for meg, sånn med tanke på heve-senkepinne.
Så jeg synes Dude i L er noe stor i størrelsen, men ikke helt sikker på om M er så stor. Det virker som om de har droppet størrelse XL, og latt de som er sånn 180-185cm litt i stikken.
Jeg har hatt tre tjukksykler, 2 generasjoner 9:Zero:7, og nå Surly Ice Cream Truck. Sistnevnte er en fantastisk herjesykkel på snø, i forhold til de to andre, og en helt annen farkost enn Dude L, som er for høy. Eller 9:Zero:7-syklene som var tiltenkt ritt, i preparerte løyper, som er omtrent så feil om det kan bli, for meg.
... Surly Ice Cream Truck. Sistnevnte er en fantastisk herjesykkel på snø, i forhold til de to andre
Jeg vurderer også ICT, men må innrømme at den lave vekta på Dude frister litt. Jeg vil ha en fatbike som er god på (vinter-)sti, preparerte løyper er ikke så interessant.
Jeg havner på litt over 16 kilo på min, kanskje to kilo mer en de to andre jeg har hatt. Mentalt sett er det mye, men jeg synes ikke det er noe problem, jeg er litt overrasket over hvor greit det går.
Noe lengre hjulbase (1140 på ICT vs 1104 på Dude, med sammenlignbare kjedestagslengder) og lavere front (eller stack som det heter) gjør ICT til som ØysteinS sier, en herjesykkel på snø (og forsåvidt andre underlag)
Interessant hva man blir vant til. Tilbrakte første del av sommeren på ICT med 29+ hjulsett, happy go lucky. Så ankom Jeffsy... etter tilvenning på den morroklumpen føltes ICT 29+ meeget tung og uhåndterlig.
Dude sin høyde var fin når nakke og skuldre krangler, men når kiropraktoren har gjort jobben og syklisten kan senke skuldrene igjen er ICT bedre, imho.
Min big bob 7 veier 11 kilo sykkelklar med karbonfelger og 4.8" dekk. Merker stor forskjell fra min gamle diamant F4. på 15+ kg. Den er langt rappere og mer lettsyklet. Den klatrer også mye bedre. Jeg bruker dog sykkelen mest til trening i kupert (bratt) terreng. Til kos og tursykling spiller vekten nok mindre rolle
Nei, det ble en kinaramme med moderne geometri, og som etter diverse internett-tråder å dømme er av knakende god kvalitet. Så har jeg også kjøpt karbonhjul og Next G4 krank, ender mest sannsynlig på GX Eagle og Guide bremser. Etter regnearket å dømme skal den havne på omkring 10kg med pedaler og 4.8" JJ SS. Samme kostand som den billigste Dude.
Nei, det ble en kinaramme med moderne geometri, og som etter diverse internett-tråder å dømme er av knakende god kvalitet. Så har jeg også kjøpt karbonhjul og Next G4 krank, ender mest sannsynlig på GX Eagle og Guide bremser. Etter regnearket å dømme skal den havne på omkring 10kg med pedaler og 4.8" JJ SS. Samme kostand som den billigste Dude.
En kompis fikk sin ramme før jeg bestilte, og den så utrolig bra ut. Eneste "negative" jeg har på den, er noe høy standover på 20" ramma, som jeg endte på. Men er det dyp snø hjelper ikke noen få cm uansett, om man må ned i med foten.
Beargrease er veldig lik denne, samme HA og SA, skiller noe få mm på reach, CS osv. Denne har 15mm lavere stack, som sikkert føyer seg i de mer moderne trender.
En kompis fikk sin ramme før jeg bestilte, og den så utrolig bra ut. Eneste "negative" jeg har på den, er noe høy standover på 20" ramma, som jeg endte på. Men er det dyp snø hjelper ikke noen få cm uansett, om man må ned i med foten.
Beargrease er veldig lik denne, samme HA og SA, skiller noe få mm på reach, CS osv. Denne har 15mm lavere stack, som sikkert føyer seg i de mer moderne trender.
Ser bra ut. Du får skrive litt om den etter noen turer. Jeg bygger en selv også, som har klaring til dekk på størelse 2XL.
Da var ramma levert inn til lakkering, endte til slutt på Rebel Blue (Polestar blue), og de siste delene er på vei. Tror dette blir en flott sykkel, skal ellers specces med: Next G4 krank E13 9-46 kassett FSA SL-K 740mm styre 90mm karbonhjul Syntace P6 hiflex pinne XX1 trigger/bakgir Guide R bremser Anvil sete Ergon GA2 holker
Ble nesten ferdig i går, tok jaggu mye lengre tid enn jeg trodde å sette den sammen. Det ble noen spøkelsesgram med både lakk og guffe i dekka, sluttvekta ble 10.8kg. Har veid den manglende kjeden på brevvekta. Vil nok nærme meg 10kg når jeg bygger om hjula med nye, lettere nav og lettere eiker. 2.3kg + 400g akslinger er ikke så veldig lett.
Neida, jeg er ikke så opptatt av gram, kun om det ikke koster nyre og lunge blir nok å prøve nye Husker Du 4.8 i løpet av vinteren. Nå må jeg bare få tak 16mm unbrako, evt gjengeverktøy for lambdasonde, så jeg får byttet spindel på kranken, så er det tut og kjør. 1-2mm klaring til kjedestagene ble litt for risky
Gratulerer, fin sykkel. Jeg kjører med 2 mm klaring til kjedestag. Det funker for meg, 66-68 kg. har satt på tape for å se om det er noe gnisninger. Ikke noe enda.