Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 13 av 24 1 2 11 12 13 14 15 23 24

Ultrabirken 2018

Re: Ultrabirken 2018 [Re: tbh] #2503834 20/08/2018 22:02
E
egbl Offline
Ringrev
Ringrev
E
Sitat: tbh
Sitat: Bjørn B
Sitat: kadensfjerner
Sitat: Bjørn B
Jeg satser på Ikon 2,35.
Synd du ikke får kjørt traséforslaget til tbh med det oppsettet, men din egen variant, he-he ICON_LAUGH (som jo er enda bedre ! Leser bl.a. om mangfoldige timer med sag i Koltjønnlia for å gjøre stien mtb klar.)

Ja det var synd! ICON_WINK
Tord traff skremmende bra på forslaget sitt ja. Jeg ble skikkelig imponert!

Huff ja, det har blitt noen timer i Koltjønnlia! Det har blitt en del timer med kvisting på Lunkefjellrunden også, og litt steinplukking ned fra Sollifjell.

Ja, jeg var nære i antagelsen gitt. Skikkelig imponert over jobben i Koltjønnlia. Der har du hatt mye jobb. Du har gitt oss en skikkelig Ultrautfordring som jeg ser frem til. Blir brutalt opp til Hitfjell, Sjøsæterfjell og SMS etter den kanonstarten dere gir oss. Bakken opp fra Hynna blir også seig. Akkurat sånn det skal være.

Ett par sikkerhetstips:
1) Trebrua etter Hornsjø har såpass bredde mellom plankene at også et 2.6" setter seg godt fast
2) Det er noen hytteeiere i nærheten av Nysætra som stadig lemper store stein ut i stien rett før Nysætra. Har ryddet der tre ganger i år. Siste gangen bar vi steinene mange meter unna i håp om at det ble for mye jobb å lempe dem tilbake, men vær likevel forsiktig, det kan gå fra fin flyt til en stor stein helt plutselig.

Ellers ha blikket langt frem og god tur alle sammen!
Går det an å sykle ved siden av kloppen med for stor avstand mellom plankene?

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2503843 21/08/2018 04:55
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er vel en bro over en bekk/elv og således ikke alternativ. Er en bekk rett etterpå også der vi ikke klarte å sykle over (de som prøvde måtte alle uti med beina). Hadde regnet mye dagen før så var muligens litt mer vann i bekken en vi kanskje får på lørdag. Men hoppe av før brua, og hoppe på steinene bekkene etter taper en ikke så mye tid på, taper vel mest stolthet. Men det taper en mange ganger før og etterpå også.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2503853 21/08/2018 06:22
E
erlendisme Offline
Besatt
Besatt
E
Er det helt håpløst å tenke på å kjøre egen bil til start på lørdag?

Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Ultrabirken 2018 [Re: erlendisme] #2503857 21/08/2018 06:53
superjon Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: erlendisme

Det går fint. Stor fin parkeringsplass 750 meter fra start. Jeg skal kjøre opp, og ta taxi eller noe tilbake etter målgang.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: superjon] #2503861 21/08/2018 06:57
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: superjon
Sitat: erlendisme

Det går fint. Stor fin parkeringsplass 750 meter fra start. Jeg skal kjøre opp, og ta taxi eller noe tilbake etter målgang.

Ikke helt håpløst nei, men jeg som har lang kjøretur etterpå vil ha kortest mulig vei til bilen så jeg kan hvile en time eller tre før jeg kjører nordover.
Bussen kl 0630 fungerer fint, om enn noe tidlig. Jeg tar med overtrekksklær og boblejakke som sendes tilbake i bagasjen.

- Stefan
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Oddefa] #2503862 21/08/2018 07:00
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Oddefa

Har ikke løpt løpebirken siden det året det var motbakkebirken (var vel bare 1 år , 2011? Husker både jeg og Straightline løp da, jeg sakte og han fort). Mener vi løp rett opp sykkelveien langs jordet og opp mot hoppbakken, men også skiløyper. Mulig jeg husker feil.

Så lenge siden var det ja... På tide å løpe igjen snart da ICON_SMILE

Re: Ultrabirken 2018 [Re: kao] #2503895 21/08/2018 08:22
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kao

Har ikke løpt løpebirken siden det året det var motbakkebirken (var vel bare 1 år , 2011? Husker både jeg og Straightline løp da, jeg sakte og han fort). Mener vi løp rett opp sykkelveien langs jordet og opp mot hoppbakken, men også skiløyper. Mulig jeg husker feil.

Så lenge siden var det ja... På tide å løpe igjen snart da ICON_SMILE

Morsomt du sier det, for jeg hadde tenkt at nå er det snart på tide at Kjell Arne sykler UB igjen he he. For du var tross alt på pallen første året med UB. Men har ikke løpt på ca 3 år faktisk, ikke regelmessig i alle fall. Kanskje begynne igjen litt i høst. Utrolig nok husker jeg godt at dagen etter løpebirken så møttes jeg, du og Elgvenn for en stitur. Usikker på om det var i Elverum, Hamar eller Mosjømarka. Men jeg hadde løpt motbakkebirken og dere vanlige (eller nedoverbakkebirken som det var den gang). Jeg hadde gode bein og dere var helt ødelagt. Tror vi konkluderte med at motbakkeløping passet bedre sykling en nedoverløping. Samme erfaring har jeg hatt på fjellturer de siste årene, "fyker" opp på lett puls, og totalt ødelagt i beina når en kommer ned igjen.

Men Kjell Arne, vet du driver med noe maraton løpetrening nå, men er det ikke en del av hjernen din som sier "fuck det, jeg melder meg på UB, og joiner den gamle Hedmarksmafian i pulje 2 (ØyNe, Elgvenn + meg) for en rundtur i fjellet igjen".

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Oddefa] #2503904 21/08/2018 08:51
esv Offline
Avhengig
Avhengig
Angående drikkestasjonene
I beskrivelsen fra arrangør står det: "Maxim sportsdrikk, vann, banan, brødskive med pålegg,lefse samt påfylling av vannflasker".

Noen som har erfaring eller kunnskap på om "påfylling av vannflasker" er med vann eller sportsdrikk?

Re: Ultrabirken 2018 [Re: esv] #2503911 21/08/2018 09:00
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: esv

Noen som har erfaring eller kunnskap på om "påfylling av vannflasker" er med vann eller sportsdrikk?

Begge deler, såvidt jeg husker.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: kao] #2503912 21/08/2018 09:02
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: kao
Sitat: esv

Begge deler, såvidt jeg husker.

Har alltid vært begge

- Stefan
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Oddefa] #2503914 21/08/2018 09:08
kao Offline
Ivrig
Ivrig

Utrolig nok husker jeg godt at dagen etter løpebirken så møttes jeg, du og Elgvenn for en stitur. Usikker på om det var i Elverum, Hamar eller Mosjømarka. Men jeg hadde løpt motbakkebirken og dere vanlige (eller nedoverbakkebirken som det var den gang). Jeg hadde gode bein og dere var helt ødelagt. Tror vi konkluderte med at motbakkeløping passet bedre sykling en nedoverløping. Samme erfaring har jeg hatt på fjellturer de siste årene, "fyker" opp på lett puls, og totalt ødelagt i beina når en kommer ned igjen.

Elverum var det! (måtte sjekke kalenderen på Strava...) Ja, nedoverbakkeBirken som den var da helt drepen for beina, nåværende løype er mye mer skånsom selv om det fortsatt er en god del netto fall.

Men Kjell Arne, vet du driver med noe maraton løpetrening nå, men er det ikke en del av hjernen din som sier "fuck det, jeg melder meg på UB, og joiner den gamle Hedmarksmafian i pulje 2 (ØyNe, Elgvenn + meg) for en rundtur i fjellet igjen".

Joda, føler meg litt utafor akkurat nå, men er jo ikke trent for UB i det hele tatt nå. Var jo med i fjor, og gikk i greit turtempo lenge, men i bikeparken i Natrudstilen, den ekstrastien ved Sjøseterveien samt rundbaneløypa på Lillehammer var bare UltraHat pga at jeg var helt utslitt. dere hadde kommet til å sykle i sirkler rundt meg... ICON_WINK

Men jeg har nok ikke deltatt i min siste UB... Årets løype ser forresten utrolig digg ut ICON_SMILE

Re: Ultrabirken 2018 [Re: egbl] #2503918 21/08/2018 09:20
T
Trilletroll Offline
Fersking
Fersking
T
Sitat: egbl
For oss som ligger litt bak i feltet, hvor og hva er sperretidene?

Det er sperretid på Kuåsen kl 16.30, så man kan ta det skikkelig piano ser det ut til. Er mye mer bekymret for at arrangør nok en gang er for gnien på innkjøp av lefse mtp. oss som sykler søndagstur og krangler om de siste plasseringene.

Kilde for den observante leser:
https://birkebeiner.no/no/sykkel/ultrabirken-sykkel-112-km

Re: Ultrabirken 2018 [Re: wasabi] #2503926 21/08/2018 09:44
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: wasabi
Sitat: larsb
jeg har punga åtte loggførte ganger på Barzo på samme måte som Erling, kutt mellom knastene som ikke tettes av guffe.

Mezcal viser litt bedre takter men er ikke fritt for kuttpunkteringer de heller. Det er ukesvis siden jeg punga på Mezcal nå, og jeg kjørte 115 km på grus og asfalt med dem i går, så nå er jeg litt fristet til å la dem stå på. Men planen er Fast Trak Grid bak og Ground Control foran.

Siden jeg punga fire ganger på Barzo på UB i fjor er det dekket ikke aktuelt til særlig mye fjellbruk.

LarsB

TNT utgaven?

Ja, det er TNT .

LarsB

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2503927 21/08/2018 09:46
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
For de som skal ta bussen opp til start for å hente bil eller lignende, nå ser det ut som om den er flyttet fra 18:00 til 19:00

LarsB

Re: Ultrabirken 2018 [Re: larsb] #2503961 21/08/2018 11:32
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Tenker litt på påkledning. Værmld ser fin ut, med småkaldt på morgene. og litt varmere utover dagen, såvidt jeg husker omtrent som det var i fjor. Men hvordan var det egentlig ifjor? Hvilken temp på morgenen og hvilken temp utover dagen? Jeg endte opp med to stopp og kle av meg. Vil helst gjøre det mer riktig denne gangen.

- Stefan
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Stefan77] #2503968 21/08/2018 11:55
E
egbl Offline
Ringrev
Ringrev
E
Sitat: Stefan77
Tenker litt på påkledning. Værmld ser fin ut, med småkaldt på morgene. og litt varmere utover dagen, såvidt jeg husker omtrent som det var i fjor. Men hvordan var det egentlig ifjor? Hvilken temp på morgenen og hvilken temp utover dagen? Jeg endte opp med to stopp og kle av meg. Vil helst gjøre det mer riktig denne gangen.
Det var ca 5-6°C ved start pluss delvis sol, ca det samme som det blir i år.

Redigert av egbl; 21/08/2018 12:16.
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2503969 21/08/2018 12:04
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vanlig bib med løse knær og tynne ullsokker i lette stisko på beina. Lett t-skjorte i ull under selene og kort sykkeltrøye over sammen med løse ermer og tynne hansker. De første timene er det ingen lange nedkjøringer, så dette skulle holde. Suppler eventuelt med tynn vindjakke eller -vest, men varmen kommer fort i oppoverbakkene.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2503971 21/08/2018 12:07
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tja, uten å ha nystirret på værmeldingen, og deltok ikke i fjor (dvs syklet jo vanlig birken og startet ca samme tid tror jeg). Men slik værmelding er på YR nå jeg skal ha kort super, klubbtrøye, løse armer, bib + shorts (ikke løse bein tror jeg), vurdere vest, men pr nå tror jeg ikke det. Men vest er en fin måte å regulere varmen på, og med sekk så gjør det ikke noe at den flagrer litt heller. Alternativ 2 for meg er litt tykkere lang klubbtrøye med super under. Men da uten så mye reguleringsmuligheter. Men syntes også det er greit å ha lange armer når jeg tråkker i såpass mye terreng. For beskytter litt når en tryner. Noe jeg gjør titt og ofte og ikke noe tyder på at jeg slutter med det på årets UB.

edit: blir ullsokker fra Sweet. De er digge.

Redigert av Oddefa; 21/08/2018 12:07.
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2504065 21/08/2018 18:32
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Nedstigningen fra Kriksfjell, kvisleis er den ?

(erŽn ny for UB ? kan ikke huske å ha vært der)

Re: Ultrabirken 2018 [Re: kadensfjerner] #2504067 21/08/2018 18:41
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kadensfjerner
Nedstigningen fra Kriksfjell, kvisleis er den ?

(erŽn ny for UB ? kan ikke huske å ha vært der)

Den er kort, bratt og litt teknisk, men kjørbar hele veien. Ikke som Sollifjellet. Må nok gå litt opp også. På stitur kan du nok på en veldig god dag klare å tråkke hele veien opp. Men i ritt så hopper nok jeg av og går 50-100 meter der. Men de fleste skal klare å sykle hele veien ned greit. Om en sakte.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Stefan77] #2504088 21/08/2018 20:13
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Stefan77

I fjor var jeg usikker, fordi jeg synes det var kjølig ved start men det var pent vær. Er egentlig ikke frysen av meg.
Husker ikke om jeg hadde swixtrøye under, men tror det var en Devold undertrøye i ull.
Dvs:
Sykkelsokker i ull
Bib + shorts
ulltrøye
klubbtrøye
tynn vest
løse ermer

Det var fint ved start, men ble noe varmt inn mot Elgåsen og SMS mener jeg å huske. Stoppet ikke og tok av vesten.
Satser på mye av det samme i år, men forhåpentligvis droppe vesten. Alternativt kjøre swixtrøye under og vest over.

Jeg er egentlig av den oppfatning, etter å ha vært langrennsløper i ungdommen at om man "småhufser" litt ved start så vil det bli perfekt når man kommer igang. Er det behagelig før start blir det antagelig for varmt.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2504091 21/08/2018 20:17
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Dekk:

Sitter på sykkel
Fast Trak Grid bak / Fast Trak Control foran

Har et Ground Control Grid i boden. Syklet med det foran i fjor og det var supert, men er det litt mye på tørt føre?

Egentlig mest gira på å kjøre Fast Trak, men en god følelse å stille med Grid over hele fjøla.. Ved pent vær er jo Ground Control strengt tatt ikke nødvendig.
Noen tanker?

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2504105 21/08/2018 20:50
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Satt her i kveld å suttet på den herlige lyriske beskrivelsen (enten har Selmer hatt en finger med i spillet i år også, eller så er også Ballangrud en ordkunstner av rang) av årets kanonløype og tankene vandret bakover til tidligere år. På stemningen som har vært og de fine, tøffe turene på stier og veier som etterhvert har blitt "gamle kjente".

Skal ikke dra frem hvert eneste år, men det starta i 2012 for min del. Det var en god kamerat som hadde "lurt" meg til Ultrabirken etter at vi også avtalte å gå et langt skirenn på vinteren. Jeg var vel heller hjernedød, for jeg visste ikke hva dette var for noe egentlig. Men det demret mer og mer etterhvert som august nærmet seg. Sykkel måtte skaffes, og dermed ble det en Diamant Apex Hardtail. Den kom tidlig i mai. I god tid til august....

Thunder Burt dekkene fulgte med. De ble bytta ut ila. sommeren. Av alle ting satt jeg på Hans Dampf. De dekkene gikk akkurat inn i ramma, på det berømmelige håret.

Med til historien hører det til at det senere ble en oppgradering av den hardtail-hesten. Glippa mellom Hans Dampf dekkene og ramme var så hårfin at det ble "sandblåst" to høl i ramma ett år etterpå, rett før neste UB. Ramma var i ferd med å knele. Det var såpass fine deler ellers på den sykkelen, de ble derfor beholdt og ny karbonramme fra samme leverandør anskaffet. Fin og enda lettere ble den, sykkelen lever ennå den dag i dag som ren grusbanker.

Tilbake til 2012. Jeg skjønte ikke helt hva UB var, men visste at det var langt. Og at jeg ikke hadde sykkelmuskler. Så strategien var å ligge aller, aller bakerst første 3 km for å være sikker på å ikke bli dratt med på noe kjør tidlig. MTB teknikken var så ræva at jeg hadde problemer med å jukke sykkelen over små trestammer som vi forserte på stier opp mot Skramstadsetra.

Det er mye som kunne vært sagt om den turen. Noe kommer her. (Ingen OTBer nevnt, alle er glemt ICON_GRIN ) Oppsummert var det hardt, men veldig god stemning. Husker vi var en ganske stor gjeng som lå i graset på matstasjonen ved Snultra og gomla brødskiver i 10 minutter. Og drakk vann, for det var tomt for spårtsdryck. Dette ble også min første erfaring med pausebein. Løypa fortsatte da fra Snultra, ut av grusveien for å snirkle seg mot den berømmelige steinen på Svartåsen (som til da var helt ukjent...).

Visuelt var det en marginal liten stigning på kanskje 4% (?) ut av grusveien, men i det jeg begynte tråkke, eller rettere sagt forsøkte tråkke, var det -20 watt i pedalene. Den slake bakken føltes som Mount Everest på en uværsdag. Så da valgte min kropp å bare tippe av sykkelen. For en gangs skyld på en kontrollert måte. Det tok ett minutt eller så å komme igang igjen. 700 meter etterpå ble den berømte steinen bak granleggen påtruffet. Virket da å være et uoverstigelig hinder. Så jeg må bare innrømme at den derfor ble forsert uten en eneste sko i pedalene.

Dette var også mitt første kjennskap til Hitfjell. Berget skulle nytes med 3 km bestigning fra øst. Jeg syklet sannsynligvis imponerende 78 meter eller noe sånt av de 3 kilometerene. Det startet med vassing i gjørme nesten til knehøyde rett etter at vi forlot grusveien i øst. Etter forseringen av gjørma, heldigvis var det partiet ganske kort, startet en liksom usykkelbar, uendelig steinur syntes jeg den gangen - selv om det kom en og annen slenger forbi som utrolig nok satt på setet og tråkket opp !! Det gikk visst an allikevel, ja, for noen. Men kom jo da til mål etterhvert. Egentlig ganske stolt. (Kan i ett heldig øyeblikk nå kanskje tråkke de 3 km uten fotisett hvis skrotten er uthvilt, så teknikken er blitt ett hav bedre. Det er håp !)

Neste år, altså i 2013, satt jeg så på en Genius FS med 150mm smekker slaglengde i demperne. Den veide en god del. Ikke noe karbon der nei. Nobby Nic dekk. Men jeg syntes den funket flott. Har hatt noen vidunderlige nedfarter under UB på den maskinen. Sykla mye fortere enn første året. Selv med en mega verktøyøkt på toppen av Nevelfjell og punktering i nedkjøringen rett etterpå. En time og 15 min holdt jeg på i blåsten. Bakgiret var træsja. Jeg hadde gitt opp å fikse den. Men så dukket det opp en "engel" fra Nesodden som av alle ting hadde med seg ett komplett bakgir i sekken på sin ferd gjennom UB. Og ikke nok med det, det var Shimano 10 girs. Akkurat det jeg trengte ! Helt utrolig. Så kom i mål nok en gang takket være den barmhjertige samaritan fra Nesodden.

Jeg tror det var året etter det igjen at Lillosti29 etablerte sin anarkistiske kake- og colarestaurant på Lunkefjell. Det er vel ett par år siden han la ned den geskjeften under UB.

Men det skal sies, det var som seg hør og bør på UB, mange som tilbød seg å hjelpe under hele reppe-seansen. Og jo lenger en kommer bak i feltet, dess mer jovialt er det. Hvis noen forsøker seg på ett oppover crux så hopper folk kjapt til side for å gi sjansen. Og gir applaus og kudos. Savner nesten litt å sykle lenger bak pga. det. Det er ikke helt sånn lenger fremme i feltet gitt... ikke det at det er dårlig stemning altså, det er bare en god del mer konkurransefokus.

Etterhvert ble det også en Spark FS rittmaskin i beholdningen. Den får nye, røde holker i år, samt generell TLC. Så fra nå av gjenstår det å småmekke litt på Sparken, laste opp rute på sykkelkomputer (skal ikke bli noe feilkjøring her nei!), pakke sekk, spise, blande sportsdrikk i flaske/camelbak, ta med drikkegel, repetere god-stil/gentlemanns-regler og stå opp tidlig på laurdag. Før Pellestova er der på nytt med kjente og ukjente på startstreken.

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2504106 21/08/2018 20:57
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er Selmer som har skrevet beskrivelsen av løypa! Og flott UB historikk fra deg Kadensfjerner!

Redigert av Oddefa; 21/08/2018 20:58.
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2504162 22/08/2018 07:39
J
j.bruu Offline
Entusiast
Entusiast
J
Etter å ha sett på filmingen fra nedkjøringene tidligere i tråden gjøres følgende betraktninger.
Siden jeg er førstereis er det start i pulje 8.
Kjørt ingen riktig ritt i år så det blir slitsomt i O2-snapper modus hvis planen skal være raskest mulig.
Trek topfuel 9 med stiv setepinne og 100mm demping er lynrask på de 5 mila med grus ol. men på disse steinete stiene tror jeg det blir mer slitsomt enn gøy.
Giant Trance med 130/140 og hevesenkepinne utmerker seg som den mest optimale i stallen til å kose seg også når jeg skal igjennom samme løyper som i y-tube filmen.
med all denne steinrøysa er jeg litt bekymret for hjulsettet med Ardent Race 2.25 tåler villmannskjøring nedover.
veldig fristende å stille med 35mm felgbredde og NobbyNic 2.6 i front og et solid Minion DHF 2.25 bak, slipper da å bremse så mye men blir jo litt seigt på grusen da.
1x11 og 34 skive i front (eller er det 32 jeg har?) gjør jo at de ikke skal være noe problem å vispe ut syra (fnis)

Redigert av j.bruu; 22/08/2018 07:41.
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2504166 22/08/2018 07:44
Stige Offline
Avhengig
Avhengig
Her står det at en må ha med "noen reservedeler" i sekken - i tillegg til slanger og lappesaker. Hvar legger vi i det? Hva er fornuftig?

(Ser for meg at jeg tar med en hurtigkobling for kjedet.)

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Tange] #2504168 22/08/2018 07:45
ErikR Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Herlig lesing Kadensfjerner!
"barmhjertige samaritan fra Nesodden" sykler ikke i år så folket må ha med drivline i sekken selv :-)
For egen del så syklet jeg OF300 for et par uker siden og jeg må innrømme at på et mørkt tidspunkt i ei motbakkemultebærmyrmygghelvete midt på natta tenkte at årets UB kan ryke og reise. Og så herlig det er med dårlig korttidshukommelse. Neste flytsti minnet om UB og da kjente jeg på at selvfølgelig blir UB fett :-)

Gleder meg til lørdag!

Beaten paths are for beaten men
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Stige] #2504171 22/08/2018 07:48
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
-kjedelås ja
-og da også miniverktøy med kjedekutter
-girøre
-lapp til dekk, og/eller litt avklipt slangebit
-ventilkjerne (og verktøy til å skru in/ut, kjedekutter på miniverktøy funker)
-strips
-ducttape

Re: Ultrabirken 2018 [Re: Stige] #2504174 22/08/2018 07:53
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Stige
Her står det at en må ha med "noen reservedeler" i sekken - i tillegg til slanger og lappesaker. Hvar legger vi i det? Hva er fornuftig?

Hurtigkobling for kjedet er absolutt å anbefale(husk å sjekke at du faktisk har kjedekutter på multiverktøyet!). En girwire kan redde dagen om man har uflaks, og veier ikke så mye (da jeg syklet i 2013 passerte jeg en kar som syklet de skiste 4 milene på singlespeed på tyngste gir etter at kabelen røk). Girøre bør du ha med.

Utover det, vet jeg ikke helt. Bremseklosser bør man ha fikset i forkant, men om det er kriseføre kan de jo bli spist opp i løpet av turen, så kanskje et par sånne? (i hvert fall om man kjører organiske)

Da regner jeg med at du har pluggeverktøy for slangeløst om du kjører det, og en stor lapp/bit av gammel slange for å fikse stor revne i dekk.

Etter å ha provisorisk fikset en mistet bolt i demperopphenget med gaffateip heromdagen, har jeg begynt å sykle med et par strips i sekken også. Ville hatt med det på UB, tenker jeg. Og litt gaffa rundt pumpa.

Redigert av knuthaug; 22/08/2018 07:54. Rediger grunn: Great minds think alike. Det Buffest sa! ;-)

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Ultrabirken 2018 [Re: Stige] #2504177 22/08/2018 07:55
Lars V Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Stige

Ett par bolter som passer til cleats (og da gjerne mange andre steder på sykkelen med samme dimensjoner..)

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Side 13 av 24 1 2 11 12 13 14 15 23 24

Moderator  support