Mye snakk om Oslo her. Jeg vil slå et slag for Nittedal! Både jeg og kona er født, oppvokst og bodd de fleste av våre voksne år i Oslo. Inntil vi sist høst pakket sammen og flyttet ut til randsonen.
Bodde flere år ved Bogstad og har fartet mye i Sørkedalen og inn i marka derfra. Har også fartet mye ut fra Sognsvann og Maridalen.
Men vi stortrives her i Nittedal. Umiddelbar nærhet til marka, til områder som i mine øyne er mye finere enn de søndre delene. Her er det definitivt mindre trafikk fra ethvert utfartspunkt. En hverdag i vinter gikk jeg en 5-milstur på ski og møtte totalt 9 andre skiløpere... 6 av disse var i grupper på den siste mila. Bor i midtre del av bygda, på Rotnes. Et vell av muligheter fra utgangsdøra, inkl lysløype, og ellers kort vei til Hakadal, Romeriksåsen, Harestua etc. Mange steder med særdeles lite trafikk. Er ganske blandet bebyggelse her. Etablerte, eldre eneboligstrøk, nyere eneboligstrøk, gamle og nye rekkehus, og leiligheter. Bygges enormt mye rundt her. Men likevel landlig. Flere gårder/steder med hestehold. Andre gårder man kan kjøpe kjøtt direkte fra osv. Prisene varierer ganske stort gjennom dalen og innad på de ulike tettstedene. Har nærsenter her med alt det nødvendigste, vinmonopol, sportsbutikker, Maxbo, Elkjøp, Nille, Nordli, matbutikker, dyrebutikk/veterinær osv.
Ikke minst masse hyggelige folk!! Ganske blandet befolkning. Må si det er noe helt annet å bo her enn på Oslo vest. Før (og fortsatt nå), merker jeg at jeg blir gretten hvis jeg må ferdes på Røa. Eller CC for den saks skyld. Triveligere her og lavere skuldre. Er utrolig lett å slå av en prat med fremmede man møter, noe jeg nesten aldri gjorde før. Har ikke møtt noen av hissigproppene som man gjør fra Oslo vest. Merker også generelt mindre aggressiv trafikk her enn i Oslo.
Kan ikke si så mye om stimulighetene, men de skal visst være ganske bra. Hakal enduro er jo et ritt som arrangeres i området. Men som alltid: De fleste stedene inn i Nordmarka starter med noen km i motbakke. Dog, gjennom dalen er det paddeflat gang- og sykkelvei langs riksveien.
Enkelt sagt: Dette er mitt eldorado jeg gleder meg til å tilbringe mange, mange, mange år i framover.
Kort vei inn til Oslo. Nittedal togstasjon ligger på Rotnes, så dette området er kurant å bo i. Tar 25-30 min til Oslo S. 17 min til Nydalen. Hakadal og Varingskollen (nedoverbakke!) har jo også togstasjon. Så ville primært sett på bolig i disse områdene. Kjul, Slattum og Hagan er også kurante områder, men markamulighetene er bedre fra Rotnes og Hakadal. Toget går heller ikke via Kjul, Slattum eller Hagan. Rushtrafikk kan derfor være litt kjipt.
Har hund selv, 7 år gammel. Styrer unna denne diskusjonen, men tror på at hundeeier i dette tilfellet kjenner sine hunder bedre enn andre