Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Canyon SL eller SLX?

Re: Canyon SL eller SLX? [Re: Sepeda] #2503424 19/08/2018 08:18
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Litt dumt og typisk at sammenlikningstester har en drøss med forskjeller på syklene man sammenlikner. Da blir det i grunn nokså verdiløst og synsebasert.

Canyons tilsvar er derimot klart og tydelig.

Kjempelurt å vente litt med å hive seg på sykkelen. Var kjølig i morges, nå blir det strålende resten av dagen.

Re: Canyon SL eller SLX? [Re: anonym22] #2503425 19/08/2018 08:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: anonymous22
... nokså verdiløst og synsebasert.

Ok...

Har ikke sett andre tester der f.eks. stivhet og vibrasjonsdemping for rammesett av samme modell i SL og SLX faktisk er målt. Synes ikke det er verdiløst eller synsebasert ICON_SMILE

Stivheten i hjulsettene er forresten også målt.

Men takk for gode ønsker!

Re: Canyon SL eller SLX? [Re: Sepeda] #2503426 19/08/2018 08:49
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jo, enig i at det er bra med målinger, men hvorfor ikke teste med alt likt unntatt rammene?
Det er jo helt elementært.

Du virker i overkant hårsår for tiden og skriver som om alt du skriver er sannheten.

Re: Canyon SL eller SLX? [Re: anonym22] #2503428 19/08/2018 09:06
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jo, enig i at det er bra med målinger, men hvorfor ikke teste med alt likt unntatt rammene? Det er jo helt elementært.

Fordi - som jeg allerede har påpekt og Roadbike.de er tydelig på - er dette en test mellom "billig og dyr". Den er ikke skreddersydd for denne tråden eller dine preferanser, men likevel relevant for problemstillingen i tråden ICON_SMILE

Du virker i overkant hårsår for tiden og skriver som om alt du skriver er sannheten.

Ja, jeg er ærlig talt litt lei av at man ikke kan dele informasjon på forumet uten at det skal avskrives som verdiløst eller kveruleres til døde - selv når man er tydelig på premissene for resultatene man viser til. Det skaper som regel endeløse metadebatter uten informasjon av særlig verdi. Håper at trådstarter kan ha en viss nytte av testene i Gran Fondo og Roadbike.de, selv om du måtte være uenig med premissene yes

(Og ja, alt jeg skriver er selvsagt den absolutt objektive og uangripelige sannhet - det sier seg selv ICON_SMILE )

Re: Canyon SL eller SLX? [Re: Sepeda] #2503430 19/08/2018 09:13
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg viste bare skuffelse over nok en test som mangler test/forskningskvaliteter som blindtest eller kun forskjell på det som skal testes, her ramme. Jeg var da klar på premisset for min skuffelse.

Beklager at jeg ikke starter med å skrive takk for at du deler osv.

Men ja, jeg synes dessverre de fleste sammenlikningstester av enkeltkomponenter er heller dårlige. Om og om igjen, hundrevis av tester, er det oftest mange ulikheter som sammenliknes, framfor at de går grundig til verks på enkeltkomponenter.

At man knapt kan oppdrive en test som tester to karbonkvaliteter - som mange merker leverer - viser jo det ganske tydelig.

Redigert av anonym22; 19/08/2018 09:17.
Re: Canyon SL eller SLX? [Re: anonym22] #2503433 19/08/2018 09:26
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
...eller kun forskjell på det som skal testes, her ramme.

Har du lest testen? Den tester som sagt ikke primært forskjell på rammene, men forskjellen mellom billig og dyr utgave av samme modell, altså helhetsopplevelsen. Du kan ikke kritisere en test på helt andre premisser enn den er foretatt - det er ren kverulering.

Og Roadbike.de er blant de få som kommer nær idealet du etterlyser, nemlig grundige tester av både rammer og enkeltkomponenter. Meget lesverdig.

Som gjentatt flere ganger - her er f.eks. stivhet og vibrasjonsdemping i rammesettene i SL og SLX faktisk målt. Det er relevant for tråden, selv om det dreier seg om Ultimate og ikke Endurace, men likevel er du misfornøyd og avviser det som verdiløst ICON_SMILE

Re: Canyon SL eller SLX? [Re: coc] #2503434 19/08/2018 09:30
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Du har kanskje litt dårlig leseforståelse?

Dette var mitt utgangspunkt:
«Litt dumt og typisk at sammenlikningstester har en drøss med forskjeller på syklene man sammenlikner».

Altså nettopp at også dette ikke er en test av bare ramme mot ramme. Når stivhetstesten viser at SLX er stivere i hekken og de da ikke gjør en test med samme setepinne, men snarere sier at dette veies opp med vibrasjonspinnen, er det der virkelig en missed opportunity.
Du er blant de som poster meget innsiktsfullt på forumet, men nå diskuterer du mot stråmann og ikke mot meg.

Jeg skriver alltid på mobil på forumet, så da blir det litt begrenset hvor detaljert man orker å skrive. Men det bør gå an å lese helheten og ikke plukke ut enkeltord allikevel.

Redigert av anonym22; 19/08/2018 09:52.
Re: Canyon SL eller SLX? [Re: Alpers] #2503437 19/08/2018 10:31
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: Alpers

Tror jaggu vi skal ha en test av SLX mot SL, eller tilsvarende modeller fra andre merker. Nå har vi aldri testet slik mot hverandre, men jeg tror ikek det er særlig opplevelse å spore.

Jeg sier «tror», men vi får se.

Vær grei å sleng en Al med i testen så får vi kanskje et svar på mye av det debattene har dreiet seg om i mange år nå.

Re: Canyon SL eller SLX? [Re: Paulus] #2503439 19/08/2018 10:53
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Alu vs. karbon på ellers like sykler finnes det jo en del tester av da. F.eks. av nevnte Endurace, men også f.eks. SuperSix vs. Caad12.

Re: Canyon SL eller SLX? [Re: anonym22] #2503442 19/08/2018 11:52
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Alu vs. karbon på ellers like sykler finnes det jo en del tester av da. F.eks. av nevnte Endurace, men også f.eks. SuperSix vs. Caad12.

Ja det stemmer nok det. Men hvis du slår alle tre sammen så får du i tilleg til å sammenlignet den dyre og billige karbonfiberen mot hverandre også sammenlignet dem mot alu. En slik test tror jeg ikke jeg har lest før. Har lest tester hvor den ene testen påstår at forskjellene mellom karbon og alu er store, mens andre tester sier at forskjellene er små og handler mer om komponentvalg som dekk osv. Om disse testene er gjort med dyr eller billig karbon vs alu husker jeg ikke, men nå får man sammenlignet alle tre i samme test samtidig, noe i alle fall jeg synes er nyttig. Det er ofte vanskelig å sammenligne testresultater fra en test mot en annen for å få et svar på om det ene er bedre enn det andre. I tillegg hører man hele tiden at en god aluramme alltid er bedre enn en dårlig karbonramme, og i GF sin test skriver de "not all carbon is carbon" og insinuerer (siden de ikke har testet side om side) at oppgraderingen fra AL til SL kanskje ikke er verdt prisforskjellen, men AL (og SL) til SLX er det. Men det er godt mulig det bare er jeg som ser nytten i en slik samletest.

Re: Canyon SL eller SLX? [Re: anonym22] #2503452 19/08/2018 13:24
C
coc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
De to du vurderer opp mot hverandre har vel da en god del andre forskjeller når det skiller 18’?
F.eks. karbonhjul eller?

Største forskjellen er nok på hjulsettet ja! SLX med Ultegra di2 leveres med høyprofil karbonhjul.

Re: Canyon SL eller SLX? [Re: anonym22] #2503453 19/08/2018 13:32
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Du er blant de som poster meget innsiktsfullt på forumet, men nå diskuterer du mot stråmann og ikke mot meg.

Takk for komplimentet (første hovedsetning) ICON_SMILE Jeg kan med glede si det samme om deg (fortsatt første hovedsetning).

Jeg synes det er lærerikt og morsomt både å lese og poste på forumet. Og så blir vi noen ganger hakket for engasjert i det som for de fleste av oss ikke er annet enn en uskyldig hobby.

Men jeg må si at det er demotiverende å få høre fra deg at jeg "mangler selvinnsikt", er "hårsår", har "dårlig leseforståelse" eller er "arrogant". Kan vi være enige om å unngå negative personkarakteristikker? Det tilfører lite og gjør terskelen høyere for andre å poste innlegg.

Og så beklager jeg gjerne at jeg avviste dine innvendinger lengre oppe i tråden som kverulering ICON_SMILE (selv om jeg fortsatt mener at testen i Roadbike må leses og vurderes ut fra testens egne premisser).

Re: Canyon SL eller SLX? [Re: Sepeda] #2503484 19/08/2018 18:28
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Sepeda
Kan vi være enige om å unngå negative personkarakteristikker?

Det er idealet. Men man må ikke blande meg med en sånn ålreit fyr man møter på sykkeltur i Marka. Jeg er en pre-middelaldrene, bitter fyr som generelt ikke liker folk, legg til to barnehagebarn og rest-tålmodigheten på internett er so-so. Nei, vi kan ikke ha for høye forhåpninger altså.

Re: Canyon SL eller SLX? [Re: coc] #2503489 19/08/2018 18:44
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: coc
De to du vurderer opp mot hverandre har vel da en god del andre forskjeller når det skiller 18’?
F.eks. karbonhjul eller?

Største forskjellen er nok på hjulsettet ja! SLX med Ultegra di2 leveres med høyprofil karbonhjul.

Nettopp. Da er det jo andre godsaker enn SLX som utgjør prisforskjellen. Tror ikke det er så mange utgaver som er helt like, unntatt rammene, men på CF SLX Disc 8.0 og CF SL Disc 8.0 Aero, er det bare ramma som er forskjellig. kr 33,299 vs. 28,599. Kr 5875 i forskjell inkl. moms. Det synes jeg ikke er så mye i dette prisleiet. Begge disse har for øvrig karbonhjul, nokså aero sådanne.

Re: Canyon SL eller SLX? [Re: coc] #2503517 19/08/2018 21:28
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Uten å ha lest meg gjennom all flørtingen her, skal vi kjøre en sånn test må alt være likt, eller så blir det jo ikke noe gøy.

Vi tester i skrivende stund en Caad12 disc vs en Super Six Disc. Der er absolutt ALT likt, bortsett fra rammen.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Canyon SL eller SLX? [Re: Alpers] #2503520 19/08/2018 21:58
tmhwk Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hvis dere konkluderer med at forskjellen på rammene er merkbar men ikke verdt de ekstra kronene så blir jeg kjempeskuffet og nekter å lese testen.

Re: Canyon SL eller SLX? [Re: coc] #2503533 20/08/2018 06:12
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er ALLTID verdt det...

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Canyon SL eller SLX? [Re: coc] #2503538 20/08/2018 06:44
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
*ser på restene av feriepengene*

Hmm, hvor mange nyrer trenger jeg egentlig?

// Too many roads, too little time
Re: Canyon SL eller SLX? [Re: Trond Helge] #2503554 20/08/2018 07:10
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Trond Helge
Hmm, hvor mange nyrer trenger jeg egentlig?
Her det vekt å spare, så dette er direkte sammenliknbart med SL vs. SLX.
Konklusjonen er klar: de med to nyrer må kompensere med SLX.

Re: Canyon SL eller SLX? [Re: Alpers] #2503569 20/08/2018 07:37
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Vi tester i skrivende stund en Caad12 disc vs en Super Six Disc. Der er absolutt ALT likt, bortsett fra rammen.

yes

Øyvind nevnte også Synapse i samme slengen? Blir åpenbart mer komplisert, men fortsatt aktuelt?

Uten å ha lest meg gjennom all flørtingen her, skal vi kjøre en sånn test må alt være likt, eller så blir det jo ikke noe gøy.

Hjertens enig.

Vår flørt gikk på at Roadbikes gruppetest hadde en annen innfallsvinkel, nemlig helhetsopplevelsen av en rimelig ramme med rimelige komponenter versus kostbar ramme med kostbare komponenter. Det er også en legitim problemstilling - og virkelighetsnær - som ikke uten videre bør avskrives. Selv om jeg er helt enig med deg og anonymous22 at det ikke er optimalt/like gøy.

Re: Canyon SL eller SLX? [Re: Sepeda] #2503600 20/08/2018 08:56
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Sepeda

yes

Øyvind nevnte også Synapse i samme slengen? Blir åpenbart mer komplisert, men fortsatt aktuelt?

Hjertens enig.

Vår flørt gikk på at Roadbikes gruppetest hadde en annen innfallsvinkel, nemlig helhetsopplevelsen av en rimelig ramme med rimelige komponenter versus kostbar ramme med kostbare komponenter. Det er også en legitim problemstilling - og virkelighetsnær - som ikke uten videre bør avskrives. Selv om jeg er helt enig med deg og anonymous22 at det ikke er optimalt/like gøy.

Vi får inn en Synapse om kort tid også, men da med eTap - den skal testes mot Roadmachine 01 Two og Focus Paralane eTap og kanskje en og annen sykkel til.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Canyon SL eller SLX? [Re: sykkeloyvind] #2503616 20/08/2018 09:39
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: sykkeloyvind
Synapse (...) eTap, Roadmachine 01 Two og Focus Paralane eTap...

Oj, oj,oj... skummelt, skummelt. Her går det kjapt med både egne og barnas nyrer.

Og så jeg som alltid syntes det var så trygt og greit bare å vise til Gran Fondos gruppetest ICON_SMILE ... hm, en følelse av utrygghet.

Re: Canyon SL eller SLX? [Re: Alpers] #2503829 20/08/2018 21:23
tmhwk Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Takk for avklaringen. Fort gjort å begynne å tvile i disse dager.

Re: Canyon SL eller SLX? [Re: coc] #2503833 20/08/2018 21:58
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Den Gran Fondo-testen er jo bare enda drøyere enn dyr/billig-testen, i tillegg til å ha prisspenn på €2.500-€11.000 har den også blandet felgbrems/skivebrems og lavprofil/høyprofil. Ikke veldig nyttig i mine øyne, finnes det virkelig en person som er så usikker på sine behov/valg at det er syklene i den testen det står mellom?

Create the problem and sell the solution
Re: Canyon SL eller SLX? [Re: DuffMcShank] #2503847 21/08/2018 05:25
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: DuffMcShank
Den Gran Fondo-testen er jo bare enda drøyere enn dyr/billig-testen, i tillegg til å ha prisspenn på €2.500-€11.000 har den også blandet felgbrems/skivebrems og lavprofil/høyprofil. Ikke veldig nyttig i mine øyne, finnes det virkelig en person som er så usikker på sine behov/valg at det er syklene i den testen det står mellom?

Ja.

Jeg ICON_SMILE

Jeg er så usikker på mine behov/valg at både Endurace, Paralane, Domane, Roubaix, Roadmachine og ikke minst artige U.P.P.E.R. og Exploro tiltrekker meg og jeg er sikker på at jeg kunne vært perfekt lykkelig med hver enkelt av dem. Det er faktisk enda flere sykler jeg ville trives utmerket med, så usikker er jeg.

Jeg er så usikker på mine behov/valg at jeg i 2017 fortsatt ikke avskrev alle sykler med felgbremser, selv om jeg var rimelig sikker på skiver. Kanskje var alle andre helt sikre.

Jeg er så usikker på mine behov/valg at både lavprofil og høyprofil er aktuelt. Vurderer faktisk å bytte fra lavprofil til høyprofil, så usikker er jeg.

Jeg er så usikker på mine behov/valg at jeg er åpen for både en rimelig eller kostbar sykkel. Vurderer faktisk å bruke litt penger på oppgradering, så usikker er jeg.

Jeg er også så usikker at jeg innbiller meg at tester av en dyr versjon av en modell er relevant for rimeligere versjon av samme modell - og motsatt - ettersom de grunnleggende egenskapene som ligger i geometrien er like.

Enda godt at det finnes tester for mennesker som er så usikre som meg ICON_SMILE

Slike usikre mennesker leser likevel gjerne testene med sunn skepsis, forstår at enhver test ikke er perfekt og kunne vært gjort langt grundigere, og forstår at enhver anmelder bruker skjønn. De evner også å trekke ut det som er relevant for en selv, samtidig som de innser at andre lesere kan ha andre behov og preferanser enn en selv.

De sikre menneskene behøver ikke lese slike tester.

Her skal dere få enda mer å klage på: I Gran Fondos store test av landeveissykler for 2018 gikk Specialized S-Works Tarmac av med seieren mens Wilier Superleggera SL ble kåret til mest for pengene.

Det er jo helt forskjellige sykler! Snakk om totalt ubrukelig test for de aldeles usikre!

ICON_SMILE

Re: Canyon SL eller SLX? [Re: Sepeda] #2503850 21/08/2018 06:06
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den Wilieren <3. Men jeg hadde nok gitt den et sett Neutron eller latt bygge noe på Recordnav. Shamalene stikker litt av utseendemessig. Og det Rolls-setet er fælt. Klassisk Flite må på.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Canyon SL eller SLX? [Re: coc] #2503858 21/08/2018 06:54
M
Morteey Offline
Fersking
Fersking
M
Jeg kjøpte meg en Endurace SL Disc i vinter - kjempefornøyd med den.. Mange ganger bedre kjøreopplevelse enn min gamle Cannondale Synapse.

Vurderte til å ha elektronisk giring (gadget nerd) fremfor SLX og har ikke angret på den vurderingen hvertfall..

Re: Canyon SL eller SLX? [Re: Morteey] #2503888 21/08/2018 08:09
C
coc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Sitat: Morteey
Jeg kjøpte meg en Endurace SL Disc i vinter - kjempefornøyd med den.. Mange ganger bedre kjøreopplevelse enn min gamle Cannondale Synapse.

Vurderte til å ha elektronisk giring (gadget nerd) fremfor SLX og har ikke angret på den vurderingen hvertfall..

For min del har jeg konkludert med at SL egentlig er mer enn nok, jeg vil som deg ha di2 og disc. Jeg personlig er litt lei av svarte sykler og hadde SL-utgaven hatt et kerosene red alternativ hadde jeg nok ikke startet denne tråden! . Kan hende at jeg aksepterer sølvgrå. Synes fargen ser bra ut, men har ikke sett den live.

Noen som har sett iceland lava?

Re: Canyon SL eller SLX? [Re: coc] #2503891 21/08/2018 08:15
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: coc
Noen som har sett iceland lava?
peterpan har en:
https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2458092#Post2458092

Og som han påpeker kan det være greit å vite at den er lavafarget på topprøret (det aleine er vel verdt de ekstra krokene for SLX ICON_WINK ):

(så i grunn ikke så gæli ut på det bildet, ser døllere ut på dette her, men det funka ikke å legge inn i posten https://cdn.cyclist.sanspo.com/photos/2017/04/4SM_1277.jpg?x96979 )

Re: Canyon SL eller SLX? [Re: coc] #2503932 21/08/2018 10:08
M
Morteey Offline
Fersking
Fersking
M
Jeg tok min i matt svart, siden jeg hadde hvit glans på min forrige. Synes den ser lekker ut - men fikk et merke på den etter at jg ble forsøkt presset ut av veien av en tulling i rød bil.. men svartmatt lakk er vel ikke så vanskelig å fikse ICON_SMILE

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino