Bo anbefaling med hund nær marka i og rundt Oslo
|
18/08/2018 09:47
|
Wanderbiker
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei. Regner med det er en del Oslo folk med natur interesse her inne.. Noen som har noen anbefalinger om områder å flytte til i Oslo som har lett tilgang på marka.. Altså litt mer folketomme deler om en unngår lørdag og søndag, jeg er ikke kjent i skogsområdene rundt Oslo. Gjerne områder godt egnet for sykkel på sti, samt flate veier for trekk med hund og sykkel. Jeg ønsker for opptrening etter langstids sykdom å finne et sted hvor jeg lett kan ta med meg hundene ut med sykkel og ski uten å måtte gjennom hele sentrum, men samtidig ha tilgang på byen ikke for komplisert unna. Og gjerne om noen har erfaring på områder de har med hund til sykkel løs da de ikke kan være bundet ved terreng sykling. Hvis du ikke vil dele åpent så send meg gjerne en pm. Trenger ikke være de mest utfordrende områdene da vi kan reise lenger når formen stiger. Ser for meg at Nordmarka er full av sure stressa folk som tar ut sinnet sitt på hunder bare de ser en. Det er alltids noen steder som er verre med slike folk enn andre steder selv om stressede egoer finnes overalt. Jeg bor nå i en liten by og det er blitt dirkete ukoselig de siste årene når det gjelder folk som tror verden er laget for dem.. Og at båndtvang gjelder mot glad leke bjeff mer enn for vilt. Hvor folk sykler direkte mot hunder i bånd på gangfelt mens de skriker til dem, som har gått ut av veien for å være snill å slippe de frem fordi de mener de er på feil side, tilogmed valper.. En får ikke trent hunder til å oppføre seg om en skal være anspent på vakt hele tiden eller hundene gjentatte ganger blir skremt. Unger har heldigvis en håndhevet lov på mishandling, men har tilgode å høre om de tilfeller hvor fremmede slår din hund og ender opp i fengsel eller noe straff i det hele tatt. Leste en fin tråd her inne om hund og ski hvor det var mange fornuftige folk, hvorav en labrador var blitt slått med stav, så det er vel dere jeg ønsker svar fra, dere som vet å ta ansvar, gjøre deres beste og kommunisere med omgivelser fremfor å tro du kan lange ut og kontrollere alt og alle rundt deg. Tror ikke Oslo er bedre, bodde i sentrum kort tid i fjor, men tenker om det er bedre og berre områder å bo i nærheten av hva mye folk, sykkel stier og hund angår Om det er stall, ridestier og hest i nærheten av disse områdene er det bare ett pluss. Og anbefalinger generelt på fine skogsområder, gjerne der det er mindre folk. For eksempel om noe vet om stier en buss tur unna her eller der. Det er snakk om kjøp, men tenkte sjekke ut aktuelle områder på forhånd  gjerne anbefalinger med og uten bil. Og ikke den høyeste skalaen av bolig markedet.
Redigert av Wanderbiker; 18/08/2018 10:00.
|
|
|
Re: Bo anbefaling med hund nær marka i og rundt Oslo
[Re: Wanderbiker]
18/08/2018 10:53
|
gabbar
Entusiast
|
Entusiast
Langs t-banen, linje 2,fra Haugerud til Ellingsrud, samt linje 3,fra Ulsrud til Mortensrud. Begge deler er langs Østmarka
|
|
|
18/08/2018 11:26
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Bøler - kort vei til alt egentlig, også Østmarka.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
18/08/2018 11:32
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Nordmarka er stor og det er bare de første kilometerne fra parkeringsplass det er særlig med folk. Disse konfliktene du nevner og leser om er gjerne fordi alle velger den samme grusveien fra Sognsvann (og selv når jeg er innom der på en utfartsdag, kan jeg ikke si jeg merker mye konflikt - dette er sterkt overdrevet), selv om det også der er to grusveier til. Og dusinvis av stier. Du kan alltid være nesten aleine. I Østmarka er det hele tiden en god del nærmere bebyggelse eller utfartssted. Men Normarkanært koster nær det dobbelte av Østmarkanært  Når det gjelder dette med båndtvang bommer du litt. Ja, båndtvang er for vilt, men Hundeloven tilsier at med mindre hunden din går pent inntil deg og absolutt aldri oppsøker fremmede (også de som er én meter fra deg på fortauet), så skal den være i bånd. ("Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel." Det er mulig jeg leser det du skriver feil, men på meg høres det ikke som du burde ha hund. Sorry. Jeg er glad i hunder, men det er det mange som ikke er. De burde aldri trenge å føle seg redde. Husk at hunden din er mindre viktig en ethvert menneske. Det er bare en hund.
|
|
|
[Re: anonym22]
18/08/2018 12:06
|
Wanderbiker
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Du er ikke glad i hund, for da har du interesse av å lære om dem. Og det fremgår tydelig at du ikke har. Jeg har møtt elg med kalver med mine løse flere ganger uten problemer. Og vet godt hvilke raser som innehaver kvaliteter som gjør at de aldri skal slippes løse i naturen. Vet du egentlig forskjellen.. Når en står på grusen ved gangvei fordi en har kastet hundemøkk i ei søppelkasse med begge hunder i bånd og de sitter pent hvorav en er valp og noen sykler dirkete mot deg og skriker høyre regel og en har gått ut av veien for å være snill, så er det faktisk ikke vi som er problemet. Han kan sakke ned og si det pent, eller sykle forbi. Dette viser at du også tror et barn aldri gjør feil og skal kunne alt hjemme i stua. Jeg har møtt mange ufyselige barn som tramper på hundene sine bånd og skriker og klapper de uten å spørre. Den labradoren som ble nevnt her inne ble slått med en stav, hvis du gjør det samme med et barn i ei skiløype fordi de står i veien for deg så blir du anmeldt. Og når du sparker en valp ender du kun med at valpen blir redd folk og blir aggressiv, ja, snakke litt med folk så vet du at dette faktisk stemmer, og hunden blir avlivet og personen får ikke en skramme. En valp må faktisk møte folk og dyr før du får lært inn ting. Loven i by områder gjelder for dette ja, men hvor i alle verden får du det fra at mine hunder gjør disse tingene. Og hvis en 5 mnd valp sitter pent 4 ut av 5 ganger en møter noen på en sti så har den faktisk gjort en god jobb spesielt hvis ene gangen den ikke gjorde det var når personen kommer brått og med sur energi lenge før de har gjort noen ting, og så brått på at eier skvetter. Tror du virkelig hundeeiere og hunder er roboter. Hvilke barn på 1 år oppfører seg så bra i gjennomsnitt så bra ute blandt folk. Litt små kvalmt å ha så sterke meninger om noen du ikke kjenner eller har sett hundene til. Og attpåtil et tema du kjenner kun en side av. Lær litt om energi påvirkning og kommunikasjon før du uttaler deg. Har ingen interesse av å diskutere det her videre med deg. Jeg ønsker innspill på hvor en kan oppholde seg for å nettopp unngå disse situasjonene. Og heller når jeg har råd betale noen for å være med å trene for en hund må ha situasjonenr å trene i for å faktisk lære de situasjonene uansett om du tror det skjer av seg selv.
Redigert av Wanderbiker; 18/08/2018 12:10.
|
|
|
18/08/2018 12:11
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Bla bla. Jeg møter såpass mange løse hunder i bånd i marka som eieren ikke har mer kontroll over enn at man lurer på hvor eieren er. Du kan ikke hundeloven. Har du lest den i det hele tatt?
Det er selvsagt folk som oppfører seg rart og roper til bikkjer, akkurat som noen gjør til syklister, skiløpere eller skiløpere gjør til fotfolk.
I din første post på forumet så startet du med å klage på folk. Selvsagt tar meg retten til å anslå at du ikke egner deg til å ha hund.
|
|
|
[Re: eOpseth]
18/08/2018 12:11
|
Wanderbiker
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk 
|
|
|
[Re: eOpseth]
18/08/2018 12:13
|
Wanderbiker
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Bøler - kort vei til alt egentlig, også Østmarka. Takk 
|
|
|
[Re: gabbar]
18/08/2018 12:13
|
Wanderbiker
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Langs t-banen, linje 2,fra Haugerud til Ellingsrud, samt linje 3,fra Ulsrud til Mortensrud. Begge deler er langs Østmarka Takk 
|
|
|
18/08/2018 12:16
|
Wanderbiker
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Bla bla. Jeg møter såpass mange løse hunder i bånd i marka som eieren ikke har mer kontroll over enn at man lurer på hvor eieren er. Du kan ikke hundeloven. Har du lest den i det hele tatt?
Det er selvsagt folk som oppfører seg rart og roper til bikkjer, akkurat som noen gjør til syklister, skiløpere eller skiløpere gjør til fotfolk.
Nå er ikke det her en tråd om å ha hunder løse............ Men én tråd om hvor en utenfor båndtvang kan unngå mye folk når en sykler terreng....Spesielt nedover. Og anbefallinger om sykkel stier og flat vei for sykkel med trekk altså barmark trekk..
Redigert av Wanderbiker; 18/08/2018 12:21.
|
|
|
[Re: anderssb]
18/08/2018 12:19
|
Wanderbiker
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Vel.. Takk for link.. Men har ikke spurt om hvor jeg kan ha hunder løse... Eller i bånd tvang tiden... Jeg spør om gode frilufts områder gjerne med stier for terreng sykkel... Og lite folk...
|
|
|
18/08/2018 12:24
|
Wanderbiker
OP
Fersking
|
OP
Fersking
I din første post på forumet så startet du med å klage på folk. Selvsagt tar meg retten til å anslå at du ikke egner deg til å ha hund. Tror du ikke seriøse hundeeiere møter akkurat de samme folka? Det er vel ikke noe mindre irriterende hvis du kommer med dine hunder og aggressive hunder kommer løpende.. Eller liten hund... Eller tispe med løpetid.... Fortsett å ta alle under en kam... Det er ikke mitt problem... Og nei jeg klaget ikke på folk.. Les igjen... Jeg skrev om de du møter med et smil og de som jeg ønsker å unngå.. Sånne some skriker til deg når du står stille... Jeg kunne liel godt ha verdt uten hund der jeg sto.. Men d var jeg ikke... Og det er hundene som ble redd sykkel etterpå..
Redigert av Wanderbiker; 18/08/2018 12:25.
|
|
|
18/08/2018 12:28
|
Wanderbiker
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Temmelig blandet møte med terreng sykkel miljøet kan en si, men til dere som holdt dere til tema. Tusen takk  da vet jeg hvor jeg skal reise for å sjekke ut litt mer iallefall 
|
|
|
18/08/2018 12:28
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Grusveiene i Nordmarka er veldig egnet for dette. Problemet er dog at de fleste steder starter med en del høydemeter i opptil én mil før du får flatere strekk. Men antall mil med grusvei og da med lite folk, er på et helt annet nivå en Østmarka.
Du skriver at du vil ha tilgang til byen? Det har man uansett, men med f.eks. Bøler er et stykke unna byen og t-banestasjonen er et stykke unna Marka.
I områdene langs Akerselva vil du være ganske nært både by og Nordmarka. Maridalen inn til Nordmarka har også stall og hester og det er også et vanlig hundetreningssted som ikke er listet blant de ti over her.
|
|
|
18/08/2018 12:34
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Tror du ikke seriøse hundeeiere møter akkurat de samme folka? (...) Og nei jeg klaget ikke på folk.. Så dette var bare faktaopplysninger? Ser for meg at Nordmarka er full av sure stressa folk som tar ut sinnet sitt på hunder bare de ser en. (...)
Jeg bor nå i en liten by og det er blitt dirkete ukoselig de siste årene når det gjelder folk som tror verden er laget for dem.. Og at båndtvang gjelder mot glad leke bjeff mer enn for vilt. Hvor folk sykler direkte mot hunder i bånd på gangfelt mens de skriker til dem, som har gått ut av veien for å være snill å slippe de frem fordi de mener de er på feil side, tilogmed valper.. (...) Tror ikke Oslo er bedre (...)
Ganske passivt-aggressivt og helt unødvendig for det du ønsket tips om.
|
|
|
18/08/2018 12:37
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Temmelig blandet møte med terreng sykkel miljøet kan en si, men til dere som holdt dere til tema. Tusen takk  da vet jeg hvor jeg skal reise for å sjekke ut litt mer iallefall Du må nok lese din første post om igjen. Det var du som brakte inn temaet. På dette forumet kan du bare glemme å komme unna med påstander om folk uten å få tilsvar.
|
|
|
18/08/2018 14:03
|
Wanderbiker
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Tror du ikke seriøse hundeeiere møter akkurat de samme folka? (...) Og nei jeg klaget ikke på folk.. Så dette var bare faktaopplysninger? Ser for meg at Nordmarka er full av sure stressa folk som tar ut sinnet sitt på hunder bare de ser en. (...)
Jeg bor nå i en liten by og det er blitt dirkete ukoselig de siste årene når det gjelder folk som tror verden er laget for dem.. Og at båndtvang gjelder mot glad leke bjeff mer enn for vilt. Hvor folk sykler direkte mot hunder i bånd på gangfelt mens de skriker til dem, som har gått ut av veien for å være snill å slippe de frem fordi de mener de er på feil side, tilogmed valper.. (...) Tror ikke Oslo er bedre (...)
Ganske passivt-aggressivt og helt unødvendig for det du ønsket tips om. Passiv aggressiv å nevne eksempeler på opplevser? Det er ingen påstander jeg har nevnt, men faktisk hendelser.. Det ble nevnte akkurat samme ting i tråden om ski og hund her inne.... Og hudneloven pr i dag praktiseres slik at om hunden din lager et rift i hånda på en person fra tann eller klo og du ikke har vitne kan de kreve hunden avlivet for angrep på tross av om det var en jogger som slang hånda i munnen på hunden, det var lek eller hunden forsvarte seg selv eller eieren sin. Og de aller fleste ønsker ikke å utsette seg slev og familien sin for å avlive det de regner som en venn eller familie medlem og attpåtil de kostnadene slike saker koster eier så vil en helst unngå dette. Det er ikke påstander, alt dette er real life eksempel jeg ønsker å unngå. Og fordi flere her inne som jeg refererte til i første innlegg virket til å kjenne til problemet brukte jeg eksempler. Jeg skrev faktisk også fornuftige folk om de som uttalte seg i flere av innleggene der, som gjorde at jeg skrev her i første omgang, noe som iallefall mine kretser regnes som et kompliment. Om noe treffer deg personlig av eksempelene får du helle rta det til ettertanke, for hvordan i alle dager skulle jeg i det hele tatt vite at du eksisterte slik at jeg kunne ha rettet de mot deg.. At du ikke liker at noen kommuniserer med eksempler er ikke min feil, selv om det kan være det ikke er din måte å kommunisere på. Du derimot kom med et personlig angrep på mitt hundehold og min kunnskap og meg som person. Uten å kjenne meg eller mine hunder eller at det har blitt nevnt at de oppfører seg dårlig mot folk. Det finnes faktisk vilt nær bygdetun, hunder som gjeter sau i utmark også vår, sommer og høst. Og elg kalver lever også etter båndtvangstiden... Iallefall frem til elgjakta.. Og langline brukes i trening.. Og jeg personlig synes at folk selv har en ansvar for seg og sine barn akkurat som jeg har.. Være seg om du er redd hund eller fly, men det var vel ikke poenget i denne tråden i grunn. Det eneste jeg svarte deg var at det læres ikke av seg selv og at det er små kvalmt å personlig angripe noen på bakgrunn av dine erfaringer med hunde eiere i Oslo marka. Eller din mangle på kunnskap for alt jeg vet. Og uansett om du ikke liker det så må valper lære akkurat som folk. Og folk og dyr gjør feil. Og når folk er konstant sure mot de også hvis de snur og løper vekk fra dem eller de sitte stille.. så gir det veldig dårlige treningsforhold.. Det er også real life eksempeler at mine hunder har fått skryt i møte med folk... Så jeg skjønner ikke hva det har med saken å gjøre.. At du ønsker at jeg ikke skal bruke eksempeler kan jeg respektere.. Folk er forskjellige.. Hele poenget med tråden var inspirasjon for å behandlingstiden.. Så jeg kan tenke på hvor en kan bo nært marka.. Da jeg trodde dette var en forum med folk som liker sykkel og kansje vet om hvor det er best for noen som ikke kan begynne med å reise langt og som har med hunder i skogen. Hvor det kansje er veldig bratt, flatt, øde, bade vann med mye folk hele sommeren, buss direkte utenom rush slik at en redd hund kan være med uten for mye styr, hvor det oftere er god stemning etc.
|
|
|
18/08/2018 14:08
|
Wanderbiker
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ganske passivt-aggressivt og helt unødvendig for det du ønsket tips om. Passiv aggressiv å nevne eksempeler på opplevser? Det er ingen påstander jeg har nevnt, men faktisk hendelser.. Det ble nevnte akkurat samme ting i tråden om ski og hund her inne.... Og hudneloven pr i dag praktiseres slik at om hunden din lager et rift i hånda på en person fra tann eller klo og du ikke har vitne kan de kreve hunden avlivet for angrep på tross av om det var en jogger som slang hånda i munnen på hunden, det var lek eller hunden forsvarte seg selv eller eieren sin. Og de aller fleste ønsker ikke å utsette seg slev og familien sin for å avlive det de regner som en venn eller familie medlem og attpåtil de kostnadene slike saker koster eier så vil en helst unngå dette. Det er ikke påstander, alt dette er real life eksempel jeg ønsker å unngå. Og fordi flere her inne som jeg refererte til i første innlegg virket til å kjenne til problemet brukte jeg eksempler. Jeg skrev faktisk også fornuftige folk om de som uttalte seg i flere av innleggene der, som gjorde at jeg skrev her i første omgang, noe som iallefall mine kretser regnes som et kompliment. Om noe treffer deg personlig av eksempelene får du helle rta det til ettertanke, for hvordan i alle dager skulle jeg i det hele tatt vite at du eksisterte slik at jeg kunne ha rettet de mot deg.. At du ikke liker at noen kommuniserer med eksempler er ikke min feil, selv om det kan være det ikke er din måte å kommunisere på. Du derimot kom med et personlig angrep på mitt hundehold og min kunnskap og meg som person. Uten å kjenne meg eller mine hunder eller at det har blitt nevnt at de oppfører seg dårlig mot folk. Det finnes faktisk vilt nær bygdetun, hunder som gjeter sau i utmark også vår, sommer og høst. Og elg kalver lever også etter båndtvangstiden... Iallefall frem til elgjakta.. Og langline brukes i trening.. Og jeg personlig synes at folk selv har en ansvar for seg og sine barn akkurat som jeg har.. Være seg om du er redd hund eller fly, men det var vel ikke poenget i denne tråden i grunn. Det eneste jeg svarte deg var at det læres ikke av seg selv og at det er små kvalmt å personlig angripe noen på bakgrunn av dine erfaringer med hunde eiere i Oslo marka. Eller din mangle på kunnskap for alt jeg vet. Og uansett om du ikke liker det så må valper lære akkurat som folk. Og folk og dyr gjør feil. Og når folk er konstant sure mot de også hvis de snur og løper vekk fra dem eller de sitte stille.. så gir det veldig dårlige treningsforhold.. Det er også real life eksempeler at mine hunder har fått skryt i møte med folk... Så jeg skjønner ikke hva det har med saken å gjøre.. At du ønsker at jeg ikke skal bruke eksempeler kan jeg respektere.. Folk er forskjellige.. Hele poenget med tråden var inspirasjon for å behandlingstiden.. Så jeg kan tenke på hvor en kan bo nært marka.. Da jeg trodde dette var en forum med folk som liker sykkel og kansje vet om hvor det er best for noen som ikke kan begynne med å reise langt og som har med hunder i skogen. Hvor det kansje er veldig bratt, flatt, øde, bade vann med mye folk hele sommeren, buss direkte utenom rush slik at en redd hund kan være med uten for mye styr, hvor det oftere er god stemning etc. Det ble svar til dere begge to ang passiv aggressiv og påstander. Og hvis det at jeg skrev sure folk i nordmarka dere tok dere nær av.. Så skjønner jeg delevis... Men fortsatt ikke hvorfor det var dere... Jeg kjenner da venner som er i nordmarka... Og ute på Bygdøy også er det mye sure folk i trenings løypa.. Det er ingen hemmelighet at det er mye folk i byer som er stresset og tar ut frustrasjon i trening og derfor møtet en de der i tidsklemma... Det gjelder da flere byer enn Oslo.. Men det utelukker vel ikke at det ikke er hyggelig folk der også.. Skjønner ikke hvorfor det ene utelukker det andre.. Er da masse hyggelig folk her jeg bor nå også... Å gi eksempler er en måte å relatere til andre som har opplevd lignende på..
Redigert av Wanderbiker; 18/08/2018 14:14.
|
|
|
18/08/2018 14:39
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når det gjelder hund og fri løping i båndtvangsperioden.
Jeg br på Røa, og de nærmeste utfartsområdene er der hvor det er hytter i nærheten. Det er mange folk som parkerer på disse områdene - for å gå til disse hyttene:
Skytterkollen parkering - Brunkollen Fossum Sportsplass - Brunkollen Sørkedalen skole - Finnerud/ Kobberhaugshytta Tryvann/ Frognerseteren - innover i Nordmarka
Jeg løper mye med hund løst (ta gjerne debatten, men det blir uten meg), og opplever av og til irriterte mennesker. Det er de som lar seg irritere om den er i bånd også, og du finner de som blir sure fordi de mener jeg løper for fort, har for langt skjegg eller puster i utakt også. Konfliktene oppfatter jeg oppstår når noens forventninger til dagen blir brutt, og det skjer jo fort om det er mange andre i nærheten. Om jeg ønsker å ferdes i områder hvor det er mange turgåere og barnefamilier reiser jeg ut tidlig - og gjerne bruker jeg stier som ikke er så populære, evt utfartsparkeringer der det er færre folk. Dette er typisk:
Skansebakken - innover mot Krokskogen Sørkedalen Skole - innover mot Krokskogen Wyllerløypa - oppover mot Tryvannsstua Voksen skog - innover i Nordmarka
Kommer du deg innenfor familiebeltet, altså lenger vekk enn 5-6 kilometer fra utfartsparkeringene, har du uansett skogen for deg selv.
PS: Alle utfartsparkeringene jeg har nevnt er i løps-og sykkelavstand fra Røa, og jeg både løper, sykler og kjører dit. Det som står ovenfor gjelder i sommersesongen, om vinteren er det helt andre ruter som er populære/upopulære.
|
|
|
18/08/2018 14:45
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
jeg har alltid - som i alltid - hunden løs, har aldri hørt en sur kommentar. Hovedårsaken er at hunden er snill som ett lam, ser hyggelig ut, vandrer aldri på egenhånd og er lydig. Kommer omgående når jeg kaller ham inn og oppsøker ikke andre hunder - ett unntak, tisper med løpetid som bjeffer tasser han bort til.
hvis du som hundeeier får sure blikk og spydige kommentarer er det mulig at det ikke er resten av verden det er noe galt med
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
18/08/2018 15:52
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
Jeg kan ikke tenke meg å bo noe annet sted en Tonsenhagen. Rett ved Lillomarka... og ikke langt til Nordmarka eller Østmarka heller... sykler man landevei... ikke langt å komme seg ut til Romerike.
Det er et (ikke alt for idyllisk) ikke langt unna.
31-bussen går hele tiden ned til byen... og flere andre busser. Linderud-senteret og T-bane i gangavstand.
|
|
|
[Re: Flamini]
18/08/2018 15:52
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå vet ikke jeg hvor du bor, men i utfartsområdene ved Oslo er det tett trafikk, og følgelig noen av de som er i skogen er ikke like blide. Noen er jo bare irriterte uansett hva en finner på, og noen liker også å si fra. Jeg har ikke bodd andre steder enn Røa, så jeg vet ikke hvordan det er ellers i landet. Men de gangene jeg har hatt gjester fra andre steder, og vi har trent i marka, har de ofte nevnt at de får mange kommentarer på både det ene og det andre, enten det er skiteknikk, utstyr, skøyting på feil sted, hund uten bånd, stiregler osv osv. Neste utelukkende gjelder dette i randsonene der det er mange mennesker som ferdes. Jeg tror verken jeg eller hund er mer egnet enn andre til å fremprovosere spydige blikk. Jeg velger å tro at det står bra til med store deler av verden, mens enkelte liker å si fra, uansett hvordan hund og eier ser ut, eller hvordan de oppfører seg. Det finnes folk til alt! Her er forresten hunden, ca syv år gammel. Den høres lik ut din i lynne, bortsett fra at den ikke går bort til tisper heller.
Redigert av Alpers; 18/08/2018 15:57.
|
|
|
18/08/2018 16:04
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Fine bisken! *** Nordmenn flest kjøper bolig  Men om man er åpen for å leie, kan man få hus eller hytte midt i eventyret, f.eks. av Løvenskiold i Sørkedalen og Nordmarka. Har ikke hund, så kan dessverre ikke svare på de mest sentrale spørsmålene her, men har gårdskatt, tidvis grevling under trammen, elg ofte foran huset, rådyr bak, og reven lusker omkring  Naboen har hund, da, og den kommer og går som den vil. Lite folk, og har til gode å treffe noen som er sure For øvrig pleier vi å holde en vennlig tone her inne også, Wanderbiker 
|
|
|
18/08/2018 17:09
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Leier du i Sørkedalen, eller har du kjøpt?
|
|
|
[Re: Alpers]
18/08/2018 17:13
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Leier... Kanskje ikke smart, men fint 
|
|
|
18/08/2018 20:21
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Mye snakk om Oslo her. Jeg vil slå et slag for Nittedal! Både jeg og kona er født, oppvokst og bodd de fleste av våre voksne år i Oslo. Inntil vi sist høst pakket sammen og flyttet ut til randsonen. Bodde flere år ved Bogstad og har fartet mye i Sørkedalen og inn i marka derfra. Har også fartet mye ut fra Sognsvann og Maridalen. Men vi stortrives her i Nittedal. Umiddelbar nærhet til marka, til områder som i mine øyne er mye finere enn de søndre delene. Her er det definitivt mindre trafikk fra ethvert utfartspunkt. En hverdag i vinter gikk jeg en 5-milstur på ski og møtte totalt 9 andre skiløpere... 6 av disse var i grupper på den siste mila. Bor i midtre del av bygda, på Rotnes. Et vell av muligheter fra utgangsdøra, inkl lysløype, og ellers kort vei til Hakadal, Romeriksåsen, Harestua etc. Mange steder med særdeles lite trafikk. Er ganske blandet bebyggelse her. Etablerte, eldre eneboligstrøk, nyere eneboligstrøk, gamle og nye rekkehus, og leiligheter. Bygges enormt mye rundt her. Men likevel landlig. Flere gårder/steder med hestehold. Andre gårder man kan kjøpe kjøtt direkte fra osv. Prisene varierer ganske stort gjennom dalen og innad på de ulike tettstedene. Har nærsenter her med alt det nødvendigste, vinmonopol, sportsbutikker, Maxbo, Elkjøp, Nille, Nordli, matbutikker, dyrebutikk/veterinær osv. Ikke minst masse hyggelige folk!! Ganske blandet befolkning. Må si det er noe helt annet å bo her enn på Oslo vest. Før (og fortsatt nå), merker jeg at jeg blir gretten hvis jeg må ferdes på Røa. Eller CC for den saks skyld. Triveligere her og lavere skuldre. Er utrolig lett å slå av en prat med fremmede man møter, noe jeg nesten aldri gjorde før. Har ikke møtt noen av hissigproppene som man gjør fra Oslo vest. Merker også generelt mindre aggressiv trafikk her enn i Oslo. Kan ikke si så mye om stimulighetene, men de skal visst være ganske bra. Hakal enduro er jo et ritt som arrangeres i området. Men som alltid: De fleste stedene inn i Nordmarka starter med noen km i motbakke. Dog, gjennom dalen er det paddeflat gang- og sykkelvei langs riksveien. Enkelt sagt: Dette er mitt eldorado jeg gleder meg til å tilbringe mange, mange, mange år i framover. Kort vei inn til Oslo. Nittedal togstasjon ligger på Rotnes, så dette området er kurant å bo i. Tar 25-30 min til Oslo S. 17 min til Nydalen. Hakadal og Varingskollen (nedoverbakke!) har jo også togstasjon. Så ville primært sett på bolig i disse områdene. Kjul, Slattum og Hagan er også kurante områder, men markamulighetene er bedre fra Rotnes og Hakadal. Toget går heller ikke via Kjul, Slattum eller Hagan. Rushtrafikk kan derfor være litt kjipt. Har hund selv, 7 år gammel. Styrer unna denne diskusjonen, men tror på at hundeeier i dette tilfellet kjenner sine hunder bedre enn andre 
|
|
|
18/08/2018 20:57
|
runeFK
Avhengig
|
Avhengig
stemmer i som nittedøl. fra rotnes har du fine muligheter for grusgsmping og sti. få men hyggelige folk er det stort sett i skogen også!
Jeg heier på NOTS, gjør du?
|
|
|
20/08/2018 07:45
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
Hvis du leter etter fine grusveier for å trene trekk så hadde jeg styrt unna Østmarka og heller sett mot Nordmarka. I Nordmarka har du milevis av grusveier som er godt koblet sammen. I Østmarka er det mye blindvei og lite mulighet for rundturer på grus. Østmarka er også mindre, med mer begyggelse "hele" veien rundt om. Nordmarka er mye mer villmark fra midten og nordover. Det er i søndre del av Nordmarka du finner folk.
For å få mest ut av frliuftslivs-ønskene dine høres det ut som at du burde sjekke ut Nittedal, med togpendling inn til Oslo.
|
20/08/2018 08:07
|
AndreasLie
Avhengig
|
Avhengig
Tror du kommer til å finne fine områder rundt hele Oslo. Har syklet både Lillomarka, Nordmarka, Romeriksåsen, Varingskollen, Gjelleråsen og Østmarka. Alle kan anbefales sånn sett. Flyttet for et år siden til Munkerudkleiva på Nordstrand og fikk i våres en valp. Her er det masse områder å lufte hunden på. Senest i går fant jeg en ny sti som går over til Hauketo og starter 20m utenfor døra. 10 min vandring på sti så er jeg på Skullerud. Her er det jo et eldorado av sykkelstier, mye grus og masse skiløyper på vinteren. Føler at omtrent alle i gata har hund så de fleste er positive til andre hunder, men finnes noen unntak. Det er ganske tydelig at det er folk som ikke klarer å kontrollere hunden sin eller har gitt den god dressur.
Er ikke langt til hundeparken på Ekeberg heller. Der kan du slippe løs hele året.
|
|
|
|
|