Og er det kortere å sykle om Nordsæter en Øyer og opp til Pellestova ?
Det var så bra spurt så jeg tegna det på Strava og sjekket :-) Fra Hallen til Pellestova via Nordseter er det 25 km og ca 1000 høydemeter. Via Øyer er det 23 km og ca 1150 høydemeter. Jeg vil tro at det er mer asfalt via Øyer. Jeg hadde tatt bussen
PS. Du kan jo sykle over Nevelfjell på returen også
Er det noen som skal bo på Pellestova som jeg kunne haiket med fra Lillehammer fredag ettermiddag/kveld? Jeg er usikker om jeg rekker denne bussen fra Lillehammer på lørdag kl. 18.00. Ser ikke helt for meg 1000 høydemeter etter UB :-)
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
Er det bom opp til Nordsæter som en må igjennom for å komme til Pellestova eller bør/må man kjøre opp fra Øyer til Pellestova ?
Det er bom ved Nordseter du kan betale i for å kjøre opp til Pellestova.
Sitat: Oddefa
Det var så bra spurt så jeg tegna det på Strava og sjekket :-) Fra Hallen til Pellestova via Nordseter er det 25 km og ca 1000 høydemeter. Via Øyer er det 23 km og ca 1150 høydemeter. Jeg vil tro at det er mer asfalt via Øyer. Jeg hadde tatt bussen
Såpass med hm ja. Men er vel mer opp og ned en jeg hadde tenkt. Trodde også Øyer ga mye mer hm en Nordseter. Tipper jeg tar buss da ja, evt ser om en får "haiket".
Såpass med hm ja. Men er vel mer opp og ned en jeg hadde tenkt. Trodde også Øyer ga mye mer hm en Nordseter. Tipper jeg tar buss da ja, evt ser om en får "haiket".
Heisen på hafjell går jo til kl 1700.. Er jo en mulighet for de i de første puljene..
Er det bom opp til Nordsæter som en må igjennom for å komme til Pellestova eller bør/må man kjøre opp fra Øyer til Pellestova ?
Forskjellen ligger i Nordseter-Pellestova og Lillehammer-Øyer.
Over Øyer går det forholsvis jevn nedover (det gir noen ekstra høydemeter totalt sett) frem til stigningen opp til Hafjell. Derfra er der bare jevn tråkking opp til Pellestova. Over Nordseter tar du høydemeter fra første tråkk men etter Nordseter blir det litt opp og ned hele tiden. Mentalt trur jeg det er fordel med Øyer. Når du har kommet til toppen er det bare et par tråkk og man er på Pellestova. Etter Nordseter 'ser' du Pellestova men da er det fortsatt 'milevis' med grus igjen før du er fremme.
Når det er sagt. Nå at UB sykles på lørdag bør det være gode muligheter til å slippe å tråkke oppover for de som kjører enkeltmannslogistikk.
Om jeg måtte sykle igjen hadde jeg nok kjørt bilen ned dagen før start og syklet opp igjen isf. å sykle opp etter målgang. Men med fredagkveld før start bør det gå ganske greit å haike opp til Hafjell hvis man ikke rekker buss eller heis.
Sitter fortsatt på gjerdet; ikke påmeldt. Har ordnet meg fri tor-fre, god tid til ordne turen opp til Pellestova igjen.
Over Øyer går det forholsvis jevn nedover (det gir noen ekstra høydemeter totalt sett) frem til stigningen opp til Hafjell. Derfra er der bare jevn tråkking opp til Pellestova. Over Nordseter tar du høydemeter fra første tråkk men etter Nordseter blir det litt opp og ned hele tiden. Mentalt trur jeg det er fordel med Øyer. Når du har kommet til toppen er det bare et par tråkk og man er på Pellestova. Etter Nordseter 'ser' du Pellestova men da er det fortsatt 'milevis' med grus igjen før du er fremme.
Når det er sagt. Nå at UB sykles på lørdag bør det være gode muligheter til å slippe å tråkke oppover for de som kjører enkeltmannslogistikk.
Om jeg måtte sykle igjen hadde jeg nok kjørt bilen ned dagen før start og syklet opp igjen isf. å sykle opp etter målgang. Men med fredagkveld før start bør det gå ganske greit å haike opp til Hafjell hvis man ikke rekker buss eller heis.
Sitter fortsatt på gjerdet; ikke påmeldt. Har ordnet meg fri tor-fre, god tid til ordne turen opp til Pellestova igjen.
Er det bagasjetransport fra start til mål på lørdag? Eller sykler du isf rittet med toalettsaker mm i sekken og tilbringer fredagskvelden på PS iført rittbekledning?
Eller kjører du tilbake til start etter målgang og henter bagasje?
For to år siden overnattet jeg i telt et lite stykke forbi Pellestova (trives godt i telt så ingen stress for min del). Sendte tørt skift med bagasjetransport fra start til mål og syklet opp igjen noen timer etter målgang. Hadde enda en natt i telt før jeg kjørte hjem igjen. Fordelen var så absolutt en god natts søvn før start og ingen stress heller. Sove godt natten før er ekstremt viktig for meg. Ulempen såklart var å måtte sykle opp igjen og etterdøningen etter det.
Om jeg henger meg på i år kommer jeg dog til å ha bilen på Lillehammer kvelden før, kommer meg tilbake til Pellestova og sender tørt skift med bagasjetransport (kjekt å ikke måtte rusle til bilen med en gang). Og så blir det en overnatting til hvis været er brukbart.
Spørsmålet da er om jeg skal være med og hvordan jeg kommer opp til Pellestova på fredagkveld (og dette blir nok enklere på fredag enn på torsdag )
Om man ikke skal opp igjen er det vel bare å sende all bagasje med transport til målområdet.
Er det noen som skal bo på Pellestova som jeg kunne haiket med fra Lillehammer fredag ettermiddag/kveld? Jeg er usikker om jeg rekker denne bussen fra Lillehammer på lørdag kl. 18.00. Ser ikke helt for meg 1000 høydemeter etter UB :-)
Everestet opp til Pellestova for noen år siden så kjenner jo den klatringen opp fra Øyer (den som går opp lengst sør) godt, er vel derfor jeg ble litt overrasket over Nordseter er nesten like mye hm når en først er "litt" opp i høyden. Men ta heisen opp fra Hafjell bunnstasjon er også er godt tips, men fordrer jo at en er der ikke mye senere en 16.30 hvis en skal rekke øverste heisen også. Og da må en være i mål ca 15.30, og da på 6.30 i rittid. Det skal vel holde hardt, for blir vel lengre løype i år en i fjor (da jeg ikke sykla, eneste gang jeg ikke har). Og ellers har vel raskeste tidene min vært rundt 6.20-30. Ingen ting tyder på at jeg er raskere i år. Ganske lik form tipper jeg. Mao tror jeg heis blir stress. Men kan være plan c. Plan a) buss (går det kun en kl 18 eller går det en tidligere også ?). Plan b) blir haik. Plan d) blir sykle opp. Siden jeg har med vogn så er det ikke noe valg å sette igjen vogn der oppe og kjøre bil ned igjen.
Var enklere logistikk med start på Rena gitt he he.
Lurer på om de hadde klart å få til en OK start fra Lillehammer
I forhold til terrenget er det mulig, men det blir omkring 1 time på asfalt, grus og/eller sti før vi er til fjells. For meg er det tre alternativer, men jeg vet ikke om grunneierne er positive til alle. Og ønsker vi å bruke en time av syklingen for å komme til fjells?
1A og B: Gjennom Gropmarka til Hafjell eller Nordseter 2: Asfalt til Nordseter 3: Varianter av innkomsten vi pleier å sykle til Sjusjøen
Og ønsker vi å bruke en time av syklingen for å komme til fjells?
Hvis man da hadde lagt løypa på fjellet på mest mulig sti så hadde ikke det vært noe stort problem. Vei sykler vel ca halvparten på grus/asfalt nå også.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Hvis man da hadde lagt løypa på fjellet på mest mulig sti så hadde ikke det vært noe stort problem. Vei sykler vel ca halvparten på grus/asfalt nå også.
Som en av de med mest grusallergi her, hadde du neppe likt den løsningen. Ja det er nesten halvparten grus nå, men det er ikke noe jeg har klart å unngå, da det må til for å knytte sammen de fete stiene.
Som en av de med mest grusallergi her, hadde du neppe likt den løsningen. Ja det er nesten halvparten grus nå, men det er ikke noe jeg har klart å unngå, da det må til for å knytte sammen de fete stiene.
Skal vi få betydelig mindre grus/asfalt, tror jeg returen må ned gjennom Gropmarka. Om grunneier aksepterer det, vet jeg ikke. Får vi ikke bruke den, blir det grus og asfalt fra Natrudstilen, Sjusjøen eller Nordseter.
Dersom målet er å komme raskest mulig til fjells så kunne man startet på Birkebeinerstadion? Litt stigning på asfalt og grus i starten vil vel også redusere stikø? Så er alt rydda ved før Renafolket kommer susende. Ville gjort underverker for logistikken vil jeg tro.
Det viktigste med ultraen mht underlaag er vel at det er en såpass grei miks at det er levelig for flest mulig. Nå stiller det faktisk mange som er gode på grus og mer usikre i terrenget. En ting er at noe transport er nødvendig for å komme seg til gromstiene, men en ren stivariant ville fort gjort at rittet måtte bli kortere enn den vanlige birken i km, og dermed knapt nok rettferdiggjort ultranavnet. At rittet tikker av mange bokser er nok lurt: langt i km, lang i tid, mange høydemeter, utfordrende terreng, varierende løype år for år, møkk og dritt - og smil og grimaser
Logistikkutfordringen gjør at jeg ikke orker å være med. Hadde det vært start og mål samme sted hadde jeg garantert stilt, og da hadde jeg gladelig syklet en time på asfalt og grus for å komme til fjells.
Logistikkutfordringen gjør at jeg ikke orker å være med. Hadde det vært start og mål samme sted hadde jeg garantert stilt, og da hadde jeg gladelig syklet en time på asfalt og grus for å komme til fjells.
Jeg skjønner at det er lettere med start og mål på samme sted, men synes nå ikke det er så krevende. Leier deltagerne hytte/rom på Nordseter, kan man enten bruke 30 minutter på å sykle til start på lørdag, eller ta bilen bort. Etter målgang er det buss, taxi med flere eller sykkel til nordseter. Overnatting til søndag og en herlig sykkeltur i fjellet kombinert med å hente bilen.
Jeg skjønner at det er lettere med start og mål på samme sted, men synes nå ikke det er så krevende. Leier deltagerne hytte/rom på Nordseter, kan man enten bruke 30 minutter på å sykle til start på lørdag, eller ta bilen bort. Etter målgang er det buss, taxi med flere eller sykkel til nordseter. Overnatting til søndag og en herlig sykkeltur i fjellet kombinert med å hente bilen.
Du får det til å høres lett ut, det skal du ha
Det er jo flott at mange ikke synes dette er noe stress, men bare det å være avhengig av buss, taxi, haik, lang sykkeltur eller enda en overnatting etter målgang gjør at det blir for mye for min del. Men til lags åt alle kan ingen gjera
Jeg synes det er greit med start på Pellestova for min del. Vi får se når løypa er sluppet om det er minimum av grus ;-) I fjor var det hvertfall mer grus enn man trenger for å sykle fete stier der oppe. Nå skal det sies at de fjellene som nå er sagt vi skal over gjør at det på papiret ser ut som vi slipper et kjedelig strekke som hornsjøveien i år :-D
Og det er jo lovende at du er påmeldt selv da...
Redigert av olechr; 16/08/201821:01.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Synes det er null stress. Møter opp på morran ved Håkons Hall og tar bussen opp. I fjor kjørte jeg fra Hadeland lørdag morgen til Lillehammer for å rekke bussen. Litt tidlig blir det jo, men det er bare å stå opp og starte dagen.
Om jeg kun har sovet 3 timer eller så gjør ingenting, mulig jeg er heldig sånn. Har tidligere vært med på konkurranser der etappen starter mellom kl.2-5 om natta/morgenen. Kanskje det har hjulpet på en eller annen slags tilvenning. Tror det sitter mest i hodet. Ha en god plan der alt er tilrettelagt på forhånd. Start så dagen tidlig med litt kald vann i trynet og kjør på.
Hadde man startet på Lillehammer så kunne man kanskje fått til litt stigning og internasjonalt preg på løypa. Tror Ultrabirken med sine fantastiske flytstier vil vært mye bedre Norgesreklame enn hva Furusjøen (og EM) vil være.
Eller hva med at Ultrabirken fortsatt er på fredag, med start på Lillehammer og mål på Rena. Så overnatter man på Rena og sykler vanlig birken til Lillehammer dagen etter. Enklere logistikk og man får etapperitt på kjøpet
Var vel en grunn hvorfor starten ble flyttet fra Rena til Pellestova, og den grunnen vil fortsatt være der når UB avsluttes på Rena.
Når det er sagt så trenger man jo ikke sykle helt til Rena for å få til ett etapperitt. Er jo bare å sette opp teltet på fjellet og sykle videre dagen etter.
Og når det er sagt så trur jeg ikke dette vil forbedre logistikken for de som synes at logistikken med Pellestova-L'hammer er plundrete.
Tja, det har sikkert ikke noe med logistikk, men "trend" å gjøre men var jo med flere når UB startet på Rena, så noe appel hadde det. Men savner egentlig UB på fredag, og muligheten for å hate over fjellet igjen på lørdag. Målgang på Rena fredag var ikke så dumt egentlig. Stiene mens man er fresh og grus for å tyne ultra kreftene. Men er nok uaktuelt å snu dette igjen da det sikkert er veldig mye lettere å arrangere slik det er med UB, Halvbirken og resten samme dag.
Har fikset logistikken med samkjøring, og igjennsetting av bil ved mål på fredag. Så da er ikke det noe mer å tenke på.
Vi synes i hvertfall det er helt topp med middag på Ilsetra fredag kveld, våkne opp til super frokost 500 meter fra start, legge alt overflødig i bilen, sykle over evne til Lillehammer og sende førstemann i mål opp til bilen på Ilsetra i taxi. Ikke er det så dyrt heller i de enkle leilighetene. Dessverre har vi ikke plass til flere i bilen på fredag.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Du får det til å høres lett ut, det skal du ha
Det er jo flott at mange ikke synes dette er noe stress, men bare det å være avhengig av buss, taxi, haik, lang sykkeltur eller enda en overnatting etter målgang gjør at det blir for mye for min del. Men til lags åt alle kan ingen gjera
Har du ikke kone som leverer deg på Pellestova lørdag morgen, og som plukker deg opp ved Håkonshall og bringer deg trygt hjem? :-)