Fortnite
|
Re: Fortnite
[Re: gare]
08/08/2018 14:05
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Oh yes, begrenset antall timer. Dessverre ikke begrenset nok i og med at de får spille etter 1700, hvilket fører til mye spilling for eldstemann(spesielt)fra 1700(presis)til leggetid 2200. Heldigvis noe fotballtrening når de kommer i gang med det igjen, men det er for mye. Ja, og frem til 0900 i helgene. Er det for mye fordi det går utover andre forpliktelser som lekser eller annet eller er det for mye fordi du mener han burde gjøre andre ting?
|
|
|
[Re: anonym5]
08/08/2018 15:14
|
Arnebv
Besatt
|
Besatt
Eg lar min tiåring spele Fortnite.
Skytespel, sjølv om det kan sjå sånn ut, handlar ikkje om å drepe. Det dreier seg om taktikk, kløkt, planlegging og litt flaks, ofte i samarbeid med andre, å gjennomføre det ein har tenkt. I skytespel handlar det om å ta ut ein humanoid spelefigur. I ludo handlar det om å ta ei brikke.
Dei fleste (alle) dataspel kan gi mestringsfølelse og ein form for respons til belønningssenteret i hjerna, som er mykje av årsaken til at det er moro. Der ligg også noko av faren,etter mitt syn. Viss mengden dataspeling vert så stor at ein blir van med (avhengig) av enkel tilgang til belønning og vel vekk det verkelege liv, er ikkje det spesielt gunstig, spesielt ikkje for barn i utvikling.
Viss ein tiåring er moden nok til å openbart skjøne forskjellen mellom spel og verkelegheit, og ein samstundes er obs på tidsbruken, bør ikkje det vere noko problem. Men ungar er forskjellige, - det er slett ikkje sikkert at min 8-åring får spele Fortnite når han blir ti år, og min tolvåring fekk ikkje lov til den type spel då han var ti.
|
|
|
08/08/2018 15:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Min 25-åring har spilt VELDIG MYE skytespill siden han var 14. Han har likevel kun fått med seg gode verdier hjemmefra og er på INGEN måte voldelig. Han meldte seg inn i Amnesty International på egen initiativ da han var 15
Jeg lar 9-åringen min spille dette uten betenkeligheter. Om du gir meg ungene en solid bagasje hjemmefra, skjønner jeg ikke hvordan dette skal bli et problem. Unger greier å skille mellom fantasi og virkelighet.
Det største problemet med all spillinga er mangel på fysisk aktivitet.
Da jeg var liten lekte vi cowboy og indianer og "drepte" hverandre med kruttlappistoler. Hvorfor var det bedre?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
08/08/2018 15:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er jeg fullt klar over, og jeg reagerer ikke på det grafiske. Jeg reagerer på normaliseringen av vold og drap i dagens samfunn, gjennom film, musikk og spill. At voksne synes dette er greit for stå for deres regning, men det sitter langt inne for meg å la mine barn få et forhold til vold og drap slik (jeg tror) de får gjennom å spille spill som Fortnite. Ja, jeg vet at forskningen viser, og så videre, men dette handler for meg om verdier.
Hvorfor mener du folk i det hele tatt skal spille slike spill, og barn spesielt?
Konkret hvilke negative konsekvenser ser du for deg?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Tange]
08/08/2018 15:53
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Er det virkelig noen som tror at barna blir voldsmenn- og kvinner av å spille Fortnite og at poden dukker opp på skolen med rifle for å ta de andre elevene?
Noen som gir inntrykk av å tru dette her inne, i følge deg? Man må jo spørre seg om hva det som er så problematisk med at de spiller Fortnite. Hva tror du? At det spilles for mye eller at man er redd for at barna skal påvirkes av spillet som de oppfatter som voldelig?
|
|
|
[Re: Jacobsen]
09/08/2018 06:13
|
gare
More than words
|
More than words
Oh yes, begrenset antall timer. Dessverre ikke begrenset nok i og med at de får spille etter 1700, hvilket fører til mye spilling for eldstemann(spesielt)fra 1700(presis)til leggetid 2200. Heldigvis noe fotballtrening når de kommer i gang med det igjen, men det er for mye. Ja, og frem til 0900 i helgene. Er det for mye fordi det går utover andre forpliktelser som lekser eller annet eller er det for mye fordi du mener han burde gjøre andre ting? Nei, lekser må selvsagt gjøres først, og er han ikke ferdig er det selvsagt ikke anledning til å spille selv om spilletiden rent teknisk har startet Jeg mener det er for mye fordi han burde gjøre andre ting ja.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: GeirK]
09/08/2018 07:26
|
anonym5
OP
Anonym5
|
OP
Anonym5
Konkret hvilke negative konsekvenser ser du for deg?
Først og fremst er det magefølelsen som styrer her. Jeg synes det er paradoksalt at vi straffer vold, etterstreber et samfunn uten vold, og at vi lærer barna våre at vold ikke er greit, for så å bruke vold som underholdning, uten å problematisere det, i dataspill og film, og også musikk. Jeg har ingen problemer med grafiske filmer hvor volden blir brukt som for å få frem et budskap, hvor volden blir problematisert eller hvor volden er realistisk og brukes for å støtte opp under realisme. Men i de aller fleste spill og filmer er vold ren underholdning og skal gjerne være veldig ekstrem og svært lite realistisk. At det ikke er så grafisk i Fortnite tar ikke bort inntrykket av at spillet handler om å drepe, og jeg er redd for at barna mine kan få et avstumpet og urealistisk forhold til vold og voldsutøvelse. At vold er noe man hever skuldrene til fordi man har sett så mye av det fra ung alder av. I tillegg synes jeg Fortnite er kynisk fordi det pakker inn volden på en "uskyldig" måte for å appellere til yngre brukere. Dette tar ikke bort problemet: Fortnite er et spill hvor man utøver vold og dreper for å bli underholdt. Å hevde at Fortnite først og fremst handler om lagarbeid og strategi synes jeg er naivt. Etter hva sønnen min forteller og hva kompisene hans forteller handler det om å drepe, de synes dette er kult, man får belønning for å gjøre det på kule måter, man skal gjerne feire med en dans etterpå, og gjerne tømme magasinet på en som ligger på bakken. Ludo- og sjakksammenligningen synes jeg faller på sin egen urimelighet, utover det at man skal "fjerne noe". I Ludo skal man ikke drepe. I Ludo er ikke brikken et menneske. At vi lekte indianer og cowboy tidligere er heller ikke direkte sammenlignbart, like lite som det er sammenlignbart at sønnen min går på kampsport. Da vi lekte fikk vi oppleve lekeslåssingen vår på en realistisk måte. Vi kjente på kroppen hva handlingene våre gjorde. Vi lærte å kjenne hverandres grenser samtidig som vi ble utfordret fysisk. Dette mener jeg ikke skjer når barn sitter bak et tastatur eller en konsoll og trykker i vei mot helt anonyme folk de ikke ser ansiktet til. Sønnen min går på kampsport ikke fordi jeg vil at han skal bli god til å slåss, men litt av de samme grunnene som lekeslåssingen vår. Samtidig som de lærer verdier der man absolutt ikke får av voldelige dataspill, uansett hvor uskyldig de er pakket inn. Forskerne er uenige om grafisk vold avler vold, ja. Jeg tror det enighet om at store mengder grafisk vold kan utløse voldelig atferd hos dem som er disponert for det. For alle anekdoter vi finner om våre snille barn, finnes det anekdoter om psykisk syke mennesker som skyter uskyldige (Columbine) etter å ha sett på voldelig filmer eller spilt voldige spill. Og som sagt, det handler ikke om dette for min del. Dette er min magefølelse.
Anonym5
|
|
|
[Re: Arnebv]
09/08/2018 07:28
|
anonym5
OP
Anonym5
|
OP
Anonym5
Men ungar er forskjellige, - det er slett ikkje sikkert at min 8-åring får spele Fortnite når han blir ti år, og min tolvåring fekk ikkje lov til den type spel då han var ti. Er det fordi du var strengere med din 12-åring (noe jeg selv opplever jeg er med eldstemann kontra yngstejenta), eller gjorde du individuelle vurderinger (Fortnite eller lignende "uskyldige" voldsspill av en slik popularitet fantes vel ikke da 12-åingen din var 9-10 år)?
Anonym5
|
|
|
[Re: Marøder]
09/08/2018 07:30
|
anonym5
OP
Anonym5
|
OP
Anonym5
Man må jo spørre seg om hva det som er så problematisk med at de spiller Fortnite. Jeg har prøvd å forklare hva jeg synes er problematisk, og gjort ganske klart at jeg ikke er redd for at mitt barn blir voldelig, samtidig som jeg anerkjenner at noen få kan bli det. Jeg har heller aldri sagt at jeg mener voldsspill bør forbys, men jeg ønsker å problematisere at det virker helt normalt at barn under det anbefalte aldersgrensa spiller det. Mener du at jeg egentlig sier noe annet?
Anonym5
|
|
|
[Re: GeirK]
09/08/2018 07:41
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Min 25-åring har spilt VELDIG MYE skytespill siden han var 14. Han har likevel kun fått med seg gode verdier hjemmefra og er på INGEN måte voldelig. Han meldte seg inn i Amnesty International på egen initiativ da han var 15
Jeg lar 9-åringen min spille dette uten betenkeligheter. Om du gir meg ungene en solid bagasje hjemmefra, skjønner jeg ikke hvordan dette skal bli et problem. Unger greier å skille mellom fantasi og virkelighet. Av nysgjerrighet: Gitt at man gir ungene "solid bagasje" hjemmefra, hvor går grensen for hva som er greit og ikke når det gjelder skytespill? GTA er sinnsykt langt fra virkeligheten det også, lar du 9-åringen spille det? CS er også ganske langt fra (i hvert fall min) virkelighet(en), får 9-åringen tilgang til dette? Unger greier å skille mellom fantasi og virkelighet. Dine unger, eller unger generelt? Hvis det siste: Er dette noe du vet, eller noe du tror?
Redigert av Øyvind V; 09/08/2018 09:48.
|
|
|
09/08/2018 07:54
|
Kodo
Gruppeløs :p
|
Gruppeløs :p
Det var vel formulert og jeg har full forståelse for din/deres holdninger. og gjerne tømme magasinet på en som ligger på bakken. Hmm, dette kan kun skje i duo eller lagspill. En spiller kan bli "knocket" - et mellomstadium mellom død og levende. Da kan den "knockede" spilleren bli helbredet av lagkameratene. Men fienden kan komme først frem, og da må de enten skyte eller hakke den "knockede" til hen er eliminert. At det utføres dansing ovenfor den "knockede" er ikke uvanlig. Men hovmod står for fall, youtube er full av hovmodige som knertes midt i feiringen.
Mads | Støtt NOTS - Så mange deler, så lite penger
|
|
|
[Re: vehe]
09/08/2018 08:25
|
anonym5
OP
Anonym5
|
OP
Anonym5
Subnautica er verdt en titt, mer eller mindre ingen vold utover å fange fisk og at man ser et romskip bli skutt ned. Vi sjekka dette i går. Han fikk litt bakoversveis av de to romvesene som kom tett på i traileren, og ville ikke ha det.
Anonym5
|
|
|
09/08/2018 08:41
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Hva med FIFA18 da hvor du har mulighet for å takle motspiller stygt bakfra med full overlegg og skade han? Det er vold det også! Må forklare ungene at dette er fantasi/spill og ikke virkelighet.
Min sønn på 5 år «dreper» lego figurene med andre lego menn.
|
|
|
[Re: Panda]
09/08/2018 08:42
|
anonym5
OP
Anonym5
|
OP
Anonym5
Hva med FIFA18 da hvor du har mulighet for å takle motspiller stygt bakfra med full overlegg og skade han? Da blir du straffet, akkurat som du blir under en virkelig fotballkamp. I Fortnite blir du belønnet for å utøve vold.
Anonym5
|
|
|
09/08/2018 08:52
|
Kake
Veteran
|
Veteran
Er litt i samme situasjon. Har en 10 og en 12 åring.. Den eldste spiller Fortnite, yngstemann får ikke spille det. Er ikke lett når 10 åringens venner nesten alle spiller Fortnite (for få kjipe foreldre). Har slitt litt med å finne gode alternativer som vennene også vil være med på. Det som har fungert best så langt er Roblox. Når jeg kom heim i går så hadde han funnet et Battle Royale Fortnite Mod til Roblox der handlingen er mere eller mindre det samme som Fortnite bare med skikkelig dårlig grafikk.. men får meg ikke til å forby det..
Never, ever make absolute, unconditional statements.
|
|
|
09/08/2018 08:59
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Jeg syns det er verre at unger på 9-10 år skal ha mobil tlf og være online hele tiden. Nettet er MYE farligere enn voldelige dataspill. Mine sønner får ikke mobil før de er 12 år.
|
|
|
09/08/2018 09:45
|
gare
More than words
|
More than words
[quote=pontiffJeg synes det er paradoksalt at vi straffer vold, etterstreber et samfunn uten vold, og at vi lærer barna våre at vold ikke er greit, [/quote]
Hmmmm, jeg lærer barna mine at i noen tilfeller er vold et akseptabelt virkemiddel. Eksempel: Kommer man seg ikke unna noen som er truer med vold, får ikke sagt fra til voksne/lærere/andre og rett og slett ikke ser noen andre muligheter. Har ropt om hjelp, har ropt nei høyt osv. osv. så er det faktisk greit med vold.
Utover det vil jeg tro det er flere som vil la ungene sine spille Fortnite, men som vil kunne argumentere minst like godt mot at de får være med på kampsport(uten at jeg er en av dem).
Jeg er langt på vei enig at det er problematiske sider ved vold som underholdning, men synes ikke Fortnite er særlig voldelig.
|
|
|
[Re: gare]
09/08/2018 09:53
|
anonym5
OP
Anonym5
|
OP
Anonym5
Hmmmm, jeg lærer barna mine at i noen tilfeller er vold et akseptabelt virkemiddel. Eksempel: Kommer man seg ikke unna noen som er truer med vold, får ikke sagt fra til voksne/lærere/andre og rett og slett ikke ser noen andre muligheter. Har ropt om hjelp, har ropt nei høyt osv. osv. så er det faktisk greit med vold. Det er jeg enig. I ytterste konsekvens kan man bruke vold som selvforsvar. Jeg lærer også mine barn dette, og det å lære dem kampsport er også å gjøre dem i stand til å forsvare seg. Men drap er aldri greit. Jeg skjønner at min oppfatning av at Fortnite er voldelig og forherliger drap sannsynligvis er av mer filosofisk og verdimessig enn praktisk art.
Anonym5
|
|
|
[Re: Panda]
09/08/2018 09:54
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg syns det er verre at unger på 9-10 år skal ha mobil tlf og være online hele tiden. Nettet er MYE farligere enn voldelige dataspill. Mine sønner får ikke mobil før de er 12 år. Enig. Sønnen min (5) fortalte at en som gikk i barnehagen før og skal begynne på skolen nå har fått telefon. Han hadde også fått en plastmappe for "skolebarntelefon" han mente han skulle få når han begynte på skolen. Jeg er i hvert fall kjip nok til å nekte telefon LENGE.
|
|
|
[Re: baronKanon]
09/08/2018 10:02
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg syns det er verre at unger på 9-10 år skal ha mobil tlf og være online hele tiden. Nettet er MYE farligere enn voldelige dataspill. Mine sønner får ikke mobil før de er 12 år. Enig. Sønnen min (5) fortalte at en som gikk i barnehagen før og skal begynne på skolen nå har fått telefon. Han hadde også fått en plastmappe for "skolebarntelefon" han mente han skulle få når han begynte på skolen. Jeg er i hvert fall kjip nok til å nekte telefon LENGE. Siden det er slutt på den gode gamle fasttelefonen, hvordan løser dere det når ungene er hjemme og har behov for å kontakte foreldre, venner, etc.? Tenker da fra 7-8-årsalderen når det er normalt å gå hjem fra skole/SFO alene.
|
|
|
09/08/2018 10:04
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg skjønner at min oppfatning av at Fortnite er voldelig og forherliger drap sannsynligvis er av mer filosofisk og verdimessig enn praktisk art.
jeg heller nok litt mot GeirK nevner over. Viktigere med godt verdigrunnlag for fremtidig ikke-voldelig atferd. For noen kan også slike spill være en fin utblåsning for frustrasjon også. Det som er viktig, og det er nok avhengig av personligheten til hvert barn, er at barna skjønner forskjell mellom virkelighet og fantasi. Noen barn klarer ikke å skille, andre har det verktøysettet i orden. Noen barn vil også kunne bli redd for fantasiverdener, mens andre ikke blir det. Hos oss har vi "forbud" mot lekevåpen eller "voldelig" atferd: dvs. det er ikke greit å slå, man skal ikke leke våpen i fysisk lek (spill er enn så lenge intet tema), barne-TV er på rikskanaler, ikke reklamedritt. Youtube fins ikke, netflix i barnemodus er lov etc. Barna våre får lære at man skal være greie mot hverandre, men ser også at det kan oppstå frustrasjoner som kan lede til fysisk utagering. Jeg ser heller at noen får utløp for frustrasjon i et virtuelt miljø enn at de lar det gå utover andre mennesker. Det er også derfor flere bør høre på metall en gang iblant.
|
|
|
[Re: Brusdalen]
09/08/2018 10:10
|
gare
More than words
|
More than words
Jeg syns det er verre at unger på 9-10 år skal ha mobil tlf og være online hele tiden. Nettet er MYE farligere enn voldelige dataspill. Mine sønner får ikke mobil før de er 12 år. Enig. Sønnen min (5) fortalte at en som gikk i barnehagen før og skal begynne på skolen nå har fått telefon. Han hadde også fått en plastmappe for "skolebarntelefon" han mente han skulle få når han begynte på skolen. Jeg er i hvert fall kjip nok til å nekte telefon LENGE. Siden det er slutt på den gode gamle fasttelefonen, hvordan løser dere det når ungene er hjemme og har behov for å kontakte foreldre, venner, etc.? Tenker da fra 7-8-årsalderen når det er normalt å gå hjem fra skole/SFO alene. Hadde en egen mobil for dette formålet som lå på kjøkkenbordet da ungene var mindre.
|
|
|
09/08/2018 10:15
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hos oss har vi "forbud" mot lekevåpen eller "voldelig" atferd: dvs. det er ikke greit å slå, man skal ikke leke våpen i fysisk lek (spill er enn så lenge intet tema), barne-TV er på rikskanaler, ikke reklamedritt. Youtube fins ikke, netflix i barnemodus er lov etc. Så du kommer til å tillate skytespill, men forby kruttlappistol?
|
|
|
[Re: Øyvind V]
09/08/2018 10:24
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hos oss har vi "forbud" mot lekevåpen eller "voldelig" atferd: dvs. det er ikke greit å slå, man skal ikke leke våpen i fysisk lek (spill er enn så lenge intet tema), barne-TV er på rikskanaler, ikke reklamedritt. Youtube fins ikke, netflix i barnemodus er lov etc. Så du kommer til å tillate skytespill, men forby kruttlappistol? Ja. Fysisk vs fantasi.
|
|
|
09/08/2018 10:41
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hos oss har vi "forbud" mot lekevåpen eller "voldelig" atferd: dvs. det er ikke greit å slå, man skal ikke leke våpen i fysisk lek (spill er enn så lenge intet tema), barne-TV er på rikskanaler, ikke reklamedritt. Youtube fins ikke, netflix i barnemodus er lov etc. Så du kommer til å tillate skytespill, men forby kruttlappistol? Ja. Fysisk vs fantasi. En lek i den fysiske verden (virkeligheten) kan jo også være ganske mye fantasi. Hvorfor tror du en kruttlappistol skal være farligere/verre for barna enn en pistol eller maskingevær i spillverden?
|
|
|
09/08/2018 10:55
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
En lek i den fysiske verden (virkeligheten) kan jo også være ganske mye fantasi. Hvorfor tror du en kruttlappistol skal være farligere/verre for barna enn en pistol eller maskingevær i spillverden? En kruttlappistol er laget for å se ut som en ekte pistol. Den er fysisk og ligger i hånden. Selv om det er mye fantasi i normal lek, så er det også rot i den fysiske verden ved at man kan ta og føle på ting. Det blir med ett mer realistisk. Man skal aldri peke med våpen på folk, uansett om det er kruttlappistol eller fysisk gunner de er - dette er noe jeg har fått innprentet fra min far som har skutt mye med pil og bue og i forbindelse med forsvaret. (jeg regner med at du skjønner at de som bedriver paintball, vannpistolkrig, softgunkrig etc. er inneforstått med at det er greit i den settingen der alle kjenner settingen. I et dataspill holder du "ingenting" selv i hånden, og du ser på en tegnet skjerm. Dette gir for meg nok distanse til fantasiverdenen. Som også tidligere forklart: noen barn skjønner forskjellen, andre barn skjønner den ikke.
|
|
|
[Re: Marøder]
09/08/2018 11:10
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Er det virkelig noen som tror at barna blir voldsmenn- og kvinner av å spille Fortnite og at poden dukker opp på skolen med rifle for å ta de andre elevene?
Noen som gir inntrykk av å tru dette her inne, i følge deg? Man må jo spørre seg om hva det som er så problematisk med at de spiller Fortnite. Hva tror du? At det spilles for mye eller at man er redd for at barna skal påvirkes av spillet som de oppfatter som voldelig? Noen som gir inntrykk av å tru dette her inne, i følge deg?
|
|
|
09/08/2018 12:51
|
EvenK
Medlem
|
Medlem
Hva med FIFA18 da hvor du har mulighet for å takle motspiller stygt bakfra med full overlegg og skade han? Da blir du straffet, akkurat som du blir under en virkelig fotballkamp. I Fortnite blir du belønnet for å utøve vold. I FIFA 19 kan man skru av dommeren og spille så grisete mat vil
Redigert av EvenK; 09/08/2018 12:51.
|
|
|
09/08/2018 14:20
|
GeirK
More than words
|
More than words
Av nysgjerrighet: Gitt at man gir ungene "solid bagasje" hjemmefra, hvor går grensen for hva som er greit og ikke når det gjelder skytespill? GTA er sinnsykt langt fra virkeligheten det også, lar du 9-åringen spille det? CS er også ganske langt fra (i hvert fall min) virkelighet(en), får 9-åringen tilgang til dette?
Jeg har ikke noen fasit her. Eldstemann spilte CS fra han var 14. Han har greid seg VELDIG bra i livet så langt. Unger greier å skille mellom fantasi og virkelighet. Dine unger, eller unger generelt? Hvis det siste: Er dette noe du vet, eller noe du tror? [/quote] Unger generelt skiller ganske godt etter fylte fem år - men graden av skille varierer og blir sterkere med årene.
|
|
|
|
|