Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sag for segne

Sag for segne #2500383 04/08/2018 22:00
T
Tormod.. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Hei
Var heldig og fikk meg en Trek Remedy 9.8 med Fox bakdemper float ctd drcv for en rimelig penge. Siden jeg er 20 kg lettere enn EM-roerne Are Standli og Kristoffer Brun....hvis en veier de to sammen...så blir det ganske mye sagging i dempere. Ser det er Max 300psi en kan putte inn i demperen, mens jeg nå har 250psi, men fremdeles ca 19mm sag, mens 16mm ville vært 30% sag, som var det som er det høyeste anbefalt.
Så spørsmålet er om jeg bør pumpe den opp til 300 psi hvis det skal til for å komme innenfor 16mm sag, eller om jeg skal ha det som det er for at demperen skal ha noe å gå på (men ønsker ikke å bunne)? Er bare redd at luften skal begynne å lekke hvis jeg ligger opp mot maks og sykler terreng.

Hører med til faktaboksen at jeg leide en Trek Fuel i Trysil Bike Park tidligere i sommer med tilsynelatende lik demper hvor jeg mener det lakk litt luft fra demperen. Her presset utleieren inn ganske mye luft.

Re: Sag for segne [Re: Tormod..] #2500384 04/08/2018 22:08
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hvis den tåler 300psi så skal du bare pumpe til du får demperen sånn som du vil ha den. Jeg regner med de som har satt den grensa nok har sikret seg litt marginer.

Re: Sag for segne [Re: Tormod..] #2500469 05/08/2018 19:18
T
Tormod.. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Godt å se at det ikke var en drøss som svarte at de hadde prøvd med 300 psi, og pakninger røyk, og den aldri ble helt seg selv :-)

Re: Sag for segne [Re: Tormod..] #2500493 06/08/2018 05:31
H
hcb Offline
Entusiast
Entusiast
H
Hadde nok heller satt inn noen volum spacere istedenfor og overfylle med luft.
Gjort det samme selv på en RP23 og hjalp veldig.

Her for eksempel :
http://cyklon.no/produkt/fox-racing-shox/tilbehor/volume-reducer-kit-ctd

Re: Sag for segne [Re: hcb] #2500498 06/08/2018 06:41
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: hcb
Hadde nok heller satt inn noen volum spacere istedenfor og overfylle med luft.
Gjort det samme selv på en RP23 og hjalp veldig.

Her for eksempel :
http://cyklon.no/produkt/fox-racing-shox/tilbehor/volume-reducer-kit-ctd
Dette vil nok ikke funke på en DCRV-demper, som har et to-kammersystem.

Første ting jeg ville prøvd var å sette inn volumspacere fra PUSH (laget spesifikt for disse demperne):
https://www.tftuned.com/push-air-volume-tuning-kit-for-fox-drcv-shock/p2922 (Fant dem ikke hos PUSH lenger, så mulig de er ute av produksjon).
Dette gjør at demperen ikke flyr i bånn uten forvarsel. Det er nemlig sånn at denne demperen er laget sånn at så lenge du bruker lite vandring, så har du et lite kammer (fast fjæring), men hvis du får store slag, vil du få mer nytte av vandringen, siden et ekstra kammer åpnes. Dette er ikke helt i tråd med hvordan det bør funke - spesielt ikke for tyngre ryttere. Derfor har PUSH laget dette produktet. Ta kontakt med TFTuned for mer info, siden lenken til bruksanvisningen til spacerne ikke virker lenger. TFTuned er også dyktige i å hjelpe til med andre løsninger.

Løsning nr. 2 (dyrt?) vil være å få spesialtilpasset en stålfjærdemper med fastere demping og en grov fjær. Det er litt avhengig av omsetningsforholdet til bakdemperopphenget (dvs. vandring på hjul/vandring på demper). Du vil i samme slengen da også få en bedre demper og bedre ytelse alltid.

Du sier ikke noe om årsmodell, men antar at det er fra før 2016 en plass.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sag for segne [Re: Tormod..] #2500749 06/08/2018 21:54
T
Tormod.. Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Takk for tips! Det fra TFT så ut til å være en bra løsning. Får sjekke ut det nærmere.

Det er en sykkel som forrige eier kjøpte ny i 2015, som han har brukt ca 3 ganger ICON_SMILE

Redigert av Tormod..; 07/08/2018 05:05.

Moderator  support