Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til alpe-destinasjon ønskes

Tips til alpe-destinasjon ønskes #2493025 22/06/2018 05:52
C
CS Erlend Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Har vel vært diskutert før, men tar sjansen på en ny tråd allikevel.
Vi har satt av 4 dager til alpene på vår vei til Gardasjøen.
Tenåringen vil sykle downhill
Mor vil gå fjelltur og snakke tysk
Far vil sykle sti

For å sitere Viggo Valle - "kor ska vi reis" ?

Re: Tips til alpe-destinasjon ønskes [Re: CS Erlend] #2493434 24/06/2018 20:25
S
Skimann Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
S
Malcecine ved Gardasjøen er stedet...
Gondol opp til ca 1700 m. 2000 meter topper tilgjengelig.
Sykling i alle vanskelighetsgrader. En berømt nedfart heter 601. 2000 høydemeter svart som bare det. Ligger mange filmer på Youtube. Fint for turer på beina også.

mvh

Re: Tips til alpe-destinasjon ønskes [Re: CS Erlend] #2493441 24/06/2018 20:51
B
Bjørn J. Kvande Offline
Entusiast
Entusiast
B
Her finner du mange av dem

https://trailguide.net/?pos=12,46.1590,11.0083&map=cyclemap

Bjørn Jarle

Re: Tips til alpe-destinasjon ønskes [Re: CS Erlend] #2493518 25/06/2018 08:56
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Terrengsykkel skryter av Lenzerheide og de i klubben som har vært der var kjempefornøyd. Går an å ta det på veien opp eller ned. https://www.terrengsykkel.no/Telex/Lekent-i-Lenzerheide

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Tips til alpe-destinasjon ønskes [Re: CS Erlend] #2493633 25/06/2018 12:38
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skal til Val Gardena i Juli, har med racer, men tenker også leie stisykkel en dag for har hørt mye bra om stiene der og ikke minst sett flotte bilder. Noen tips hvor en lettest tar utgangspunkt når en bor i St Christina ? Tenker ikke med guide, men sjekke litt først (for eksempel tips her), ha med kart og finne frem selv til noen godbiter ? Er det noen "must" do ? tenker mest mulig flyt og ikke noe kruxbonanza. Noe klyving er greit og noe heis er greit.

Skal sjekke trailguide også, og Google men hadde vært kult om det hadde vært noen tips fra dette utmerkede forumet også. Leie sykkel hvor ? har funnet både Intersport med Giant (27.5, ønsker vel helst noe 29, men må ikke) og noen som kaller seg for noe som tvilsomt som BikeAdolf, og som (virker det) har KTM sykler, som jeg ikke har noe forhold til men sikkert bra det. Begge de holder til i St Christina.

Re: Tips til alpe-destinasjon ønskes [Re: Oddefa] #2493733 25/06/2018 20:01
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Oddefa
Skal til Val Gardena i Juli, har med racer, men tenker også leie stisykkel en dag for har hørt mye bra om stiene der og ikke minst sett flotte bilder. Noen tips hvor en lettest tar utgangspunkt når en bor i St Christina ? Tenker ikke med guide, men sjekke litt først (for eksempel tips her), ha med kart og finne frem selv til noen godbiter ? Er det noen "must" do ? tenker mest mulig flyt og ikke noe kruxbonanza. Noe klyving er greit og noe heis er greit.

Skal sjekke trailguide også, og Google men hadde vært kult om det hadde vært noen tips fra dette utmerkede forumet også. Leie sykkel hvor ? har funnet både Intersport med Giant (27.5, ønsker vel helst noe 29, men må ikke) og noen som kaller seg for noe som tvilsomt som BikeAdolf, og som (virker det) har KTM sykler, som jeg ikke har noe forhold til men sikkert bra det. Begge de holder til i St Christina.

Sjekk de gutta her. De holder til i st cat. Sjekk også ut FB siden de har. masse fett. Ser ut som det er litt mer teknisk enn på sørsiden av Stelvio og i Livigno, men det passer vel deg ganske bra.
http://www.rideclean.it/

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Tips til alpe-destinasjon ønskes [Re: sanouka] #2493736 25/06/2018 20:08
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sanouka
Sitat: Oddefa

Sjekk de gutta her. De holder til i st cat. Sjekk også ut FB siden de har. masse fett. Ser ut som det er litt mer teknisk enn på sørsiden av Stelvio og i Livigno, men det passer vel deg ganske bra.
http://www.rideclean.it/

Vil helst ha mest mulig flyt på slik tur, så "best" mulig stier er det vi søker her. Livigno er jo nydelig da.

Re: Tips til alpe-destinasjon ønskes [Re: CS Erlend] #2494743 29/06/2018 19:42
L
lille gutt Offline
Avhengig
Avhengig
L
Har vært på guidet turer i Val gardena. Vi bodde i øverste landsby , selva gardena.
Jeg skulle au ha 29, men det gikk ikke da de bare hadde 27,5, men det gikk det au ICON_SMILE
Vi syklet rundt og i hele dolemittene i løpet av en uke, så vi tok ofte heis/taubane og syklet oppe på platåene og fikk mange herlige turer ned i dalene.
Vil anbefale deg å kjøpe heiskort, ta de forskjellige heisene opp og sykle ned på mye utrolig flotte stier.
Vi tok ofte heisen opp til caimpinai ca 2300 m og så utfor sykling til selva, evnt ned til st Christina.
Skal sjekke med gutta om de har lagret noen turer, jeg bare sykler ICON_WINK

Re: Tips til alpe-destinasjon ønskes [Re: CS Erlend] #2494746 29/06/2018 19:55
L
lille gutt Offline
Avhengig
Avhengig
L
Søker du på trailguide, val gardena, så kommer det opp en del av turene vi tok.

Re: Tips til alpe-destinasjon ønskes [Re: CS Erlend] #2496014 06/07/2018 08:48
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Supert lille gutt, bra tips. mente jeg søkte på trailguide og ikke fant noe men skal sjekke igjen. Heis er "tenkt" ja. Caimpinai skal jeg har i bakhodet.

Re: Tips til alpe-destinasjon ønskes [Re: CS Erlend] #2496017 06/07/2018 08:53
B
Bjørn J. Kvande Offline
Entusiast
Entusiast
B
Dette er vel like i nærheten

https://trailguide.as/destination/italy/canazei

Bjørn Jarle

Re: Tips til alpe-destinasjon ønskes [Re: CS Erlend] #2496026 06/07/2018 09:26
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Glimrende. Fant noen (3 stk) I val Gardena også når jeg søkte på trailguiden:)

Re: Tips til alpe-destinasjon ønskes [Re: CS Erlend] #2497325 14/07/2018 20:39
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Livigno er veldig bra sted for alle kravene familien din stiller. Mye av nettverket henger sammen med Sveits. Sjekk denne: http://bernhansen.com/2018/03/31/livigno-i-italia-et-terrengsykkelparadis/

--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: Tips til alpe-destinasjon ønskes [Re: CS Erlend] #2497600 16/07/2018 20:06
S
sivlinhe Offline
Fersking
Fersking
S
Jeg ville satset på Riva del Garda, helt i nord-enden av Garda-sjøen. Absolutt sykkel-mekka, med alle slags sykler og turer.

Re: Tips til alpe-destinasjon ønskes [Re: CS Erlend] #2499712 01/08/2018 08:20
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Val Gardena/Sella Ronda var helt fantastisk når det kommer til letttilgjenglig og variert stisykling (også teknisk). Gratis kart og godt merkede stier. Syklet kun landevei når vi var i Garda. Men terrengsyklingen virket mer preget av klatring opp på asfalt og bombing ned på sti, relativt bratt og noe teknisks. Evt Shuttle som mange solgte. Selle Ronde virket mer variert og gondoler/heiser som var lett å bruke. Men som sagt, ikke syklet terreng i Garda ikke noe fasit fra meg.

Re: Tips til alpe-destinasjon ønskes [Re: CS Erlend] #2499877 01/08/2018 20:27
T
trekie Offline
Fersking
Fersking
T
I tillegg til Val G som oddefa anbefaler var jeg i Aosta / Pila / Courmayeur / La Thuile i sommer. Pila til Aosta var supert. Bikepark i Pila for downhill og fantastisk stisykling i omrodet rundt over og under Pila (som ligger oppe i høyden over Aosta by). Investerte 200 EUR i guide som også fikset sykkel og angret ikke et sekund på det. Fantastiske naturopplevelser og mange "local" stier uten å måtte tenke ett sekund på om jeg var på riktig spor. Men det var min prioritering siden jeg bare hadde en dag med sykling. Hvis du skal dit, kontakt Aosta Valley Freeride. Superbra karer. Tror Trailguide-Bjørn også kjenner disse (jf. artikkel i DN i våres). Mye bedre enn guiden jeg fikk fra Intersport i Val G. Syklet Pila Ridgeline som du kan se her.
https://www.youtube.com/watch?v=9Uwx2INqDSg
Følte meg 20 år gammel igjen etter den turen

Re: Tips til alpe-destinasjon ønskes [Re: CS Erlend] #2499878 01/08/2018 20:28
T
trekie Offline
Fersking
Fersking
T
Og så er forresten La Thuile et bra sted. Da kan du jo sjekke løypene fra årets EWS runde. Jeg fikk ikke gjort det. Bare kjørte innom på veien hjem fra Courmayeur og fikk sagt hei til Richie Rude og Sam Hill da de kom ned SS2 :-)

Re: Tips til alpe-destinasjon ønskes [Re: trekie] #2500094 02/08/2018 19:22
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: trekie
Og så er forresten La Thuile et bra sted. Da kan du jo sjekke løypene fra årets EWS runde. Jeg fikk ikke gjort det. Bare kjørte innom på veien hjem fra Courmayeur og fikk sagt hei til Richie Rude og Sam Hill da de kom ned SS2 :-)

Fikk faktisk sjekket en av trasene fra EWS'n i La Thuile, for samme helgen det ble arrangert så syklet jeg det passe lange landveisturrittet "Tour du Mont Blanc", og da syklet vi blant annet opp Lille St Bernardspass, som jo går igjennom alpinanlegget i La Thuile. Og en av løypene gikk helt inn til veien flere hundre meter og jeg var klar over at det var EWS trase (for det hadde jeg sett på terrengsykkel. no). Så ikke noe verre ut en de mest tekniske stiene vi syklet ned til Canazei. Aldri syklet der eller i Pila, men vært begge steder på ski flere ganger.

Re: Tips til alpe-destinasjon ønskes [Re: CS Erlend] #2500102 02/08/2018 20:32
T
trekie Offline
Fersking
Fersking
T
Kult. Da møtte vi deg kanskje til og med på veien da vi kjørte bil nedover fra La Thuile mot Aosta på lørdagen. Drøssevis med landeveissyklister hele veien til Aosta, og også noen på vei opp til Store St Bernhard også. Lurte på hva slags ritt det var. Når jeg nå ser hvilken rute det var snakk om blir jeg temmelig imponert.

Re: Tips til alpe-destinasjon ønskes [Re: trekie] #2500107 02/08/2018 21:51
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: trekie
Kult. Da møtte vi deg kanskje til og med på veien da vi kjørte bil nedover fra La Thuile mot Aosta på lørdagen. Drøssevis med landeveissyklister hele veien til Aosta, og også noen på vei opp til Store St Bernhard også. Lurte på hva slags ritt det var. Når jeg nå ser hvilken rute det var snakk om blir jeg temmelig imponert.

Laaaang dag ja. Tipper jeg var i Aosta ca kl 13, og opp Lille B ca 14. Men mange foran meg og enda mer bak meg, så her var nok spredning. Nedkjøringen fra St B var nok nesten like mye endorfinforsterka som Enduroen i La Thuile for det gikk fort. Og Lille B var skummel da himmelen "falt ned" og oversvømte en allerede dårlig asfalt. Gikk ikke fort.

Redigert av Oddefa; 02/08/2018 21:52.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå