Kjedeolje - hvilken?
|
Re: Kjedeolje - hvilken?
[Re: 123nils]
06/08/2018 07:29
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Er lyden på videoen tegn på at jeg føkker i smøreprosessen også? Med forbehold om at jeg har forumets største tommeltotter og minste mekaniske innsikt, synes jeg det både høres og ser fint ut. Om drivverket ellers fungerer som det skal, er det bare å nyte syklingen. Av nerdede tråder som dette, kan man få inntrykk av at smøring er komplisert. Det er det ikke. Det meste fungerer. La ikke bekymringer om slikt redusere sykkelgleden. Etter hvert vil du selv oppdage hva du foretrekker av rutiner og midler.
|
|
|
[Re: Sepeda]
06/08/2018 07:39
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
Er lyden på videoen tegn på at jeg føkker i smøreprosessen også? Med forbehold om at jeg har forumets største tommeltotter og minste mekaniske innsikt, synes jeg det både høres og ser fint ut. Om drivverket ellers fungerer som det skal, er det bare å nyte syklingen. Av nerdede tråder som dette, kan man få inntrykk av at smøring er komplisert. Det er det ikke. Det meste fungerer. La ikke bekymringer om slikt redusere sykkelgleden. Etter hvert vil du selv oppdage hva du foretrekker av rutiner og midler. Trodde du var "guru-lé-mechanic" jeg, (he he)..... alt funker som smurt (ha ha).... men når folk her sier at det er lydløst blir jeg "bekymret"..... Og siden jeg stadig lærer nye ting... (jeg sykla f.eks fra 2004 (da jeg begynte å trimme "seriøst") til rundt 2011 før jeg fant ut det var galt med "cross chaining"..... Mye nerding her ja, men blir fort usikker.... jeg vil som sagt gjøre det beste for syklene..... uten å ta helt av. En ting er sikkert.... jeg nyter hvert tråkk til det fulle.
|
|
|
[Re: 123nils]
06/08/2018 07:53
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Trodde du var "guru-lé-mechanic" jeg, (he he)..... Langt derifra. Sjekk Step 19: How To Be A Road Biker.
|
|
|
[Re: Beinet1]
09/08/2018 09:51
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Smoove dukker trolig opp hos norsk forhandler mot slutten av måneden  Bare å følge med.
|
|
|
09/08/2018 13:15
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Kjøpte Sørensen sin Morgan Chain Cleaner og gjorde slik Smoove gjør før smøring: det ble helt sinnsykt rent. Her snakker vi degreasing.
|
|
|
09/08/2018 20:55
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Smoove dukker trolig opp hos norsk forhandler mot slutten av måneden  Bare å følge med. Hvordan får jeg prosentene mine? 
|
|
|
[Re: pharynx]
13/08/2018 09:20
|
NSpartacus
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har kjørt med Squirt i noen uker nå, med knusktørt vær og null nedbør på nytt kjede og kassett. Hva er beste måte for å få av møkka som setter seg, eller skal jeg la det være? Ser ikke veldig reint ut, men det lager ikke en lyd. Følger opp denne. Har samme spørsmål. Kjede funker strålende, og ingen ulyder etter en par turer på tørt føre. Men møkka setter seg. Hva/hvordan fjernes dette, uten at det tar knekken på det som er påført kjede?
|
|
|
[Re: NSpartacus]
13/08/2018 10:23
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Tørke skikkelig og hardt med mikrofiberklut. Og med hardt mener jeg klemme kluten rundt kjedet med tommel og pekefinger, slik at du virkelig kjenner hvert ledd når du spinner pedalene rundt. Da blir det rent uten at du fjerner noe av volsen som endelig har fått jobbet seg godt inn i kjedeleddene. Og så smøre opp med Squirt.
|
|
|
14/08/2018 05:46
|
NSpartacus
Entusiast
|
Entusiast
Enda en tur med Squirt - funker veldig bra. Ingen ulyder og girer veldig bra.
Har enda ikke fått testet dette i drittvær. Er det noen som har god erfaring med det? Skal sykle Birken, og lurer på om noen kan si noe om regn, grusveier, sand etc. - er det noe spesielt man bør forberede (utover og smøre, tørke osv)?
|
|
|
14/08/2018 07:51
|
Harald_D
Avhengig
|
Avhengig
Enda en tur med Squirt - funker veldig bra. Ingen ulyder og girer veldig bra.
Har enda ikke fått testet dette i drittvær. Er det noen som har god erfaring med det? Skal sykle Birken, og lurer på om noen kan si noe om regn, grusveier, sand etc. - er det noe spesielt man bør forberede (utover og smøre, tørke osv)? Fikk testet Squirt i møkkavær på søndag, og er kjempskuffet. Etter et par timer på grusvei bråket drivverket mer enn jeg noensinne har hørt. Vasket sykkelen i går, og da hadde kjedet tørket, og knaset noe helt forferdelig. Dette var et nesten helt nytt SRAM X1-kjede. Hadde påfør Squirt på lørdag, og tørket av overflødig Squirt slik at det var tørt når jeg startet sykkelturen. Har satt inn kjedet på nytt med Squirt, og nå er det lydløst igjen. Så min erfaring med Squirt i møkkavær, er "Styr unna" Harald D
|
|
|
[Re: Harald_D]
14/08/2018 08:01
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Så min erfaring med Squirt i møkkavær, er "Styr unna". Var det Low Temp eller den alminnelige versjonen? Som vi har snakket om før, vil Low Temp bli mer flytende i sommertemperaturer. Uansett - jeg vet at mange erfarer at Squirt ikke er optimalt i vått vær. En av grunnene til at jeg gikk over til Smoove.
|
|
|
14/08/2018 08:04
|
Harald_D
Avhengig
|
Avhengig
Så min erfaring med Squirt i møkkavær, er "Styr unna". Var det Low Temp eller den alminnelige versjonen? Som vi har snakket om før, vil Low Temp bli mer flytende i sommertemperaturer. Uansett - jeg vet at mange erfarer at Squirt ikke er optimalt i vått vær. En av grunnene til at jeg gikk over til Smoove. Low Temp
|
|
|
14/08/2018 08:07
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Skal sykle Birken, og lurer på om noen kan si noe om regn, grusveier, sand etc. - er det noe spesielt man bør forberede (utover og smøre, tørke osv)? Hvis det til et ritt som Birken e.l. er meldt skikkelig regnvær ville jeg valgt klassisk tjukk wet-olje. Prioritet på best mulig smøring og holdbarhet, helt uviktig om det blir grisete. Etter et skikkelig griseværsritt trenger uansett driverket en skikkelig vask/rens.
|
|
|
14/08/2018 08:08
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
og tørket av overflødig Squirt slik at det var tørt når jeg startet sykkelturen. Men du skal ikke tørke av oveflødig Squirt. Iallfall ikke den vanlige.
|
|
|
[Re: anonym22]
14/08/2018 10:42
|
NSpartacus
Entusiast
|
Entusiast
Skal sykle Birken, og lurer på om noen kan si noe om regn, grusveier, sand etc. - er det noe spesielt man bør forberede (utover og smøre, tørke osv)? Hvis det til et ritt som Birken e.l. er meldt skikkelig regnvær ville jeg valgt klassisk tjukk wet-olje. Prioritet på best mulig smøring og holdbarhet, helt uviktig om det blir grisete. Etter et skikkelig griseværsritt trenger uansett driverket en skikkelig vask/rens. Da høres det ut som om det blir Holmenkol Extreme i tilfelle drittvær...
|
|
|
20/08/2018 13:21
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Oppdatering om Smoove: Har i sommer tatt to turer på sykkel satt opp med Smoove, på henholdsvis rundt 50 og 70 mil. Landevei og grus, ikke gjørme. Mest pent vær, men en del kraftige regnskyller. Etter første tur på under 50 mil valgte jeg å rengjøre kjedet og sette opp på nytt med Smoove, selv om kjedet fortsatt hørtes og så bra ut. Etter nye 70 mil over en ukes tid ser kjedet slik ut, sammenlignet med rengjort kjede: Man kan se spor av voks på kjede og kassett, men fortsatt rimelig rent. Om man tar på kjedet, fester det seg kun litt mørk voks som lett kan børstes bort. Alt i alt er jeg godt fornøyd, primært fordi jeg slipper et møkkete kjede. Det oppleves som enklere å holde hele sykkelen ren og pen når kjedet er rent. Holdbarheten synes god. Og så er det greit å vite at kun 25 ml Smoove Prep gjør kjede og kassett skinnende rent igjen, om man skulle ønske det.
|
|
|
20/08/2018 14:36
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Jeg forstår det sånn at dette er uten rengjøring/spyling av sykkelen? Det jeg synes er kjekt med de voksproduktene jeg har brukt (Holmenkol/squirt/rnr) er at det ikke trengs stort mer rengjøring enn vanlig spyling av sykkelen etter tur.
|
|
|
20/08/2018 15:14
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Samme etter-bruk-look som med R&R og Squirt. Så hvis Smoove er den som da holder lengst, virker det som et godt valg. Men så billig som Squirt og Squirt Low Temp er på Thansen, har jeg et godt lager. Så får vi se hvor konkurransedyktig prisen på Smoove blir når det kommer til norsk forhandler.
|
|
|
24/08/2018 19:04
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Etter å ha vært fornøyd RnR-bruker de siste to-tre årene har jeg nå kjøpt inn en flaske Squirt for å teste. Men jeg forstår at det er viktig å følge bruksanvisningen her, og da dukker det opp spørsmål. Jeg har montert nytt, avfettet og tørt kjede nå i kveld og påført Squirt som anvist på flasken. So far so good, og det blir interessant å teste og lytte. Men, hva gjør dere ved vask av sykkel og ny påføring? Kjedet skal i følge anvisningen være tørt ved påføring, og Squirt skal tørke før man sykler igjen... Hvordan løser dere dette i praksis? Må jeg ha flere sykler? Holder det å tørke kjedet nogenlunde tørt med fille før ny påføring?
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
[Re: RoyE]
25/08/2018 07:55
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg tørker det noenlunde tørt med fille før påføring, når jeg smører rett etter vask. Noen vanndråper blander seg da med voksen, så det drypper litt etterpå. Vil anta at det blir bittelitt dårligere resultat, siden litt vann vil sperre for at voksen kommer til her og der. For min del så er jo praksis at sti- og grussykkel spyles titt og ofte og smøres omtrent etter hver tur, og siden det er mer enn mye nok med Squirt, så betyr det lite.
Landeveissykkelen, som også brukes til pendling, får flere turer i tørt vær uten både vask og smøring, og når den spyles er det på jobb, og når den smøres er det på tørt kjede hjemme. Squirt holder en god stund da.
Så hvis man har noen knusktørre og noen ikke helt tørre squirts, så blir det vel bra tenker jeg.
|
|
|
05/10/2018 08:20
|
AntonS
Ringrev
|
Ringrev
Er squirt en potensiell vinner på vintersykkelen? Har brukt squirt gjennom hele sesongen på landeveissykkelen, og kjedet har holdt seg rent og stille. Jeg har erfaring med at oljebaserte smøringer og veisalt sammen lager en smørje som neppe kan være bra for drivverkets levetid, så jeg tenkte å kjøpe inn Squirt low-temp for å teste om dette holder drivverket renere. Det er snakk om en cyclocross som skal brukes på grus, asfalt og i crossritt. Hva tror dere?
|
|
|
[Re: AntonS]
06/10/2018 08:58
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Er squirt en potensiell vinner på vintersykkelen? Jeg tror absolutt det er verdt å prøve. Jeg fikk i sin tid dette svaret fra Squirt: The waxes in Low Temp stay softer at very low temperatures, unlike normal wax lubes that harden. This ensures that the Low Temp solid wax portion has the same consistency below zero as normal Squirt Lube at room temperature. At room temperature it will thus be “softer” than normal Squirt Lube. The viscosity of the lubes in liquid form are comparable. Once applied Low temp Lube can be used in freezing conditions. Remember not to allow either to freeze , so best to apply indoors during winter.Tror flere på forumet får sin første vinter med Squirt Low Temp i år. Er spent på hvor godt den vil takle fuktighet og salt. Selv er jeg fortsatt godt fornøyd med Smoove. Har fungert overraskende bra i regnvær. Spent på hvordan den vil fungere på kaldeste vinteren. Road.cc har forresten nettopp testet Smoove Prep Cleaner: Road.cc: Smoove Prep Chain Cleaner Testen bekrefter min egen opplevelse av ekstremt effektiv rengjøring: The results are instantaneous and near-miraculous. Even the most neglected chain and the cassette was brought back to showroom condition, with the accumulated dirt and gunk just falling off.Men samtidig peker Road.cc på høy pris og at den - dessverre - er giftig, m.a.o. ikke miljøvennlig. Prisen plager meg ærlig talt ikke siden den er så ekstremt drøy - 25 ml holder til fullstendig rengjøring - og Smoove har så lang levetid på kjeden før rens er nødvendig. Blir dermed betydelig rimeligere i praksis enn andre rensemidler jeg har brukt. Synd at den er giftig, da, når man først er over på voks. Men siden volumet er så begrenset, vil jeg anta at skaden også er begrenset.
|
|
|
06/10/2018 09:13
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Har brukt opp flaska med squirt og gått over til holmenkol extreme. Tror ikke jeg blir å gå tilbake igjen til squirt.
|
|
|
06/10/2018 13:03
|
AntonS
Ringrev
|
Ringrev
Har lest at squirt sliter når det blir ordentlig ruskevær, siden den er vannbasert, og dermed også vannløselig. Tror kanskje salt vil være med på å skylle ut smøringa av kjedet, men det er jo bare å prøve egentlig.
|
|
|
06/10/2018 13:05
|
AntonS
Ringrev
|
Ringrev
Synd at den er giftig, da, når man først er over på voks. Men siden volumet er så begrenset, vil jeg anta at skaden også er begrenset.
Hva gjør man med rensemiddelet etter det er brukt? Oppbevarer det i en tett boks og leverer det på bensinstasjonen?
|
|
|
06/10/2018 15:02
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Hva gjør man med rensemiddelet etter det er brukt? Oppbevarer det i en tett boks og leverer det på bensinstasjonen?  Hva gjelder Smoove Prep, dreier det seg om kun 25 ml, altså. Renner av eller spyles av sammen med gammel voks og skitt, se eksempel på bruk her. Det meste vi renser med er dessverre giftig. Kanskje prøver jeg Green Oil Clean Chain Degreaser Jelly, som Road.cc nevner, men altså - Smoove Prep er så vanvittig effektiv...
|
|
|
06/10/2018 15:53
|
AntonS
Ringrev
|
Ringrev
Hva gjør man med rensemiddelet etter det er brukt? Oppbevarer det i en tett boks og leverer det på bensinstasjonen?  Hva gjelder Smoove Prep, dreier det seg om kun 25 ml, altså. Renner av eller spyles av sammen med gammel voks og skitt, se eksempel på bruk her. Det meste vi renser med er dessverre giftig. Kanskje prøver jeg Green Oil Clean Chain Degreaser Jelly, som Road.cc nevner, men altså - Smoove Prep er så vanvittig effektiv... Har brukt diesel selv, og skjønner jo hva du mener. Jeg har pleid å helle diesel i en gammel isboks og soake delene jeg skal rengjøre oppi den. Pusser litt med en tannbørste og spyler med hageslange. Er vel et lite belegg av diesel som vil ende opp i jorda når jeg tenker meg om. Men dieselen som er igjen i boksen samler jeg i en annen boks som jeg etterhvert kommer til å levere til bensinstasjonen.
|
|
|
06/10/2018 17:51
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Har brukt opp ei flaske Squirt på touringsykkelen i løpet av sommaren. I Austerrike gjorde eg diverse forsøk på å få tak i ei ny, men utan hell. Til slutt kom eg over Finish Line Krytech Wax i ei sjappe i ein alpelandsby. Joda, dette er òg eit hygienisk smøreprodukt, men konsistensen er omtrent som vatn, og det er ikkje på nær like drygt som Squirt. Tommel ned.
|
|
|
06/10/2018 18:34
|
Harald_D
Avhengig
|
Avhengig
Har lest at squirt sliter når det blir ordentlig ruskevær, siden den er vannbasert, og dermed også vannløselig. Tror kanskje salt vil være med på å skylle ut smøringa av kjedet, men det er jo bare å prøve egentlig. Min erfaring med Squirt i regnvær, er elendig. Har aldri hatt så mye skrapelyder i drivverket som etter 2-3 timer på grusvei i regn. Virket som om regnet vasket ut all squirt-voksen. Harald D
|
|
|
06/10/2018 19:03
|
AntonS
Ringrev
|
Ringrev
Har lest at squirt sliter når det blir ordentlig ruskevær, siden den er vannbasert, og dermed også vannløselig. Tror kanskje salt vil være med på å skylle ut smøringa av kjedet, men det er jo bare å prøve egentlig. Min erfaring med Squirt i regnvær, er elendig. Har aldri hatt så mye skrapelyder i drivverket som etter 2-3 timer på grusvei i regn. Virket som om regnet vasket ut all squirt-voksen. Harald D Hmm. Da må det kanskje bli Finish Line Wet i vinter da.
|
|
|
|
|