Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 19 1 2 3 4 5 6 18 19

Kjedeolje - hvilken?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: pharynx] #2497591 16/07/2018 19:36
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: pharynx
og et raskt, tynt lag før jeg drar på tur.

Kvifor?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: pharynx] #2497604 16/07/2018 20:19
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg legger ett og ett ledd. Det tar meg maks to minutter. Så står det over natta og et raskt, tynt lag før jeg drar på tur.
og hvor langt kjører DU før ny runde?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2497608 16/07/2018 20:33
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Nå er jeg spent. Jeg har vært svoren RnR-evangelist i mange år nå og valgte i dag å stikke innom thansen for ei flaske med squirt.

Med skrytet den får over alt bør jeg perse til jobb i morgen. ICON_SMILE

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Raskall] #2497610 16/07/2018 20:50
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Raskall
...valgte i dag å stikke innom thansen for ei flaske med squirt.

Har utelukkende gode erfaringer med Squirt så langt, men kan knapt generalisere ut fra de tørre ukene jeg har brukt det ICON_SMILE Først og fremst er jeg glad for å slippe møkkete kjede og hyppig rens og/eller smøring med kjemikalier. Kjedet er tørt og rent og etterlater kun litt voks om man tar på det.

Men husk for all del at en forutsetning for at Squirt skal fungere godt er at kassett og kjede er rene før påføring. Og det bør ikke være igjen hinne fra rensemiddel e.l. Jeg avsluttet rengjøringen med blåsprit, som visstnok ikke skal etterlate hinne.

For tips om rengjøring, se her: Poor waxing advice is everywhere!

For oppsett, se Squirts anbefalinger: Squirt Lube & Timex Multi-Sport

Diskutert i detalj i tråden Koke kjedet....

Lykke til!

Sitat: -Jan
og et raskt, tynt lag før jeg drar på tur.

Kvifor?

Si det ICON_SMILE Det er i hvert fall det Squirt anbefaler etter første natts inntørking. Ref. link rett over her.

Sitat: 123nils
... og det skulle holde 100 miles.. (50 for terreng).. eller ved behov.

Det sies, ja. Squirt formulerer det også slik:

How often Squirt Chain Lube should be applied depends on the riding conditions. After a short while you will learn how long an application will last in your conditions. Of course, when you hear a dry chain noise, you should have applied already - so for the first few rides, whilst you learn about your conditions, it may be good idea to take a small sample bottle with you on your rides. Generally, every 4 hours on the MTB, and 6 hours on the road bike.

Squirt Application Instructions

Har merket meg tester som sier at Squirt er best egnet for tørt vær. Allværs-/vintersykkelen tenker jeg å sette opp med Squirt Low-Temp som skal takle både fuktighet og lave temperaturer bedre.

Har også merket meg rasmusics anbefaling av Smoove.

Og det er liten tvil om at Molten er på toppen. Men det krever innsats.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2497612 16/07/2018 21:12
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Et tynt lag fordi InterNett sier at det bør man gjøre. Så hvorfor ikke.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2497636 17/07/2018 06:25
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Det jeg "sliter" med... nå som jeg har gått over til RnR..... når må jeg legge på mer...

Kjede er jo ganske rent å pent i utgangspunktet.. og sykler en del mil.. kjenner på det.... men vet jo ikke helt hvordan det skal kjennes ut... så jeg følger en meget usikker magefølelse og påfører nytt etter å ha tørka av/tørr fille på "tørt" kjede... etter ca 20 mil.

Litt lyd er det uansett.... men ikke plagsomt... og m.t.p at racern er ny så er jo lyden ikke tegn på at noe er slitt.... og kjedet er jo definivt smurt..... etter instrukser fra flasks

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: 123nils] #2497643 17/07/2018 07:34
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Det jeg "sliter" med... nå som jeg har gått over til RnR..... når må jeg legge på mer...

Kjede er jo ganske rent å pent i utgangspunktet.. og sykler en del mil.. kjenner på det.... men vet jo ikke helt hvordan det skal kjennes ut... så jeg følger en meget usikker magefølelse og påfører nytt etter å ha tørka av/tørr fille på "tørt" kjede... etter ca 20 mil.

Litt lyd er det uansett.... men ikke plagsomt... og m.t.p at racern er ny så er jo lyden ikke tegn på at noe er slitt.... og kjedet er jo definivt smurt..... etter instrukser fra flasks

Tommelfingelregel:

Alltid RnR etter tur i fuktig vær.

Ellers så smører jeg opp når det begynner å lage mer lyd.

Men nå som jeg tester Squirt så må jeg få meg nytt erfaringsgrunnlag. Drivverket var veldig stille og fint på mine 45 km til jobb i dag. Lover bra.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2497661 17/07/2018 08:52
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Har ikke testet Squirt, i hovedsak fordi kjedet da må avfettes før påføring første gang. Jeg har alltid brukt engangslåsepinne, og bryter aldri kjedet på nytt før det skal byttes. Kjedelås er sikkert kurant nok det, men har bare aldri brukt det.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: mroek] #2497666 17/07/2018 09:07
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: mroek
Har ikke testet Squirt, i hovedsak fordi kjedet da må avfettes før påføring første gang. Jeg har alltid brukt engangslåsepinne, og bryter aldri kjedet på nytt før det skal byttes. Kjedelås er sikkert kurant nok det, men har bare aldri brukt det.

Jeg vet ikke om det jeg gjorde fungerer, men for avfetting brukte jeg rett og slett RnR uten å riste først og passet på at voksen i bunn ikke ble med. Da sprutet jeg vel på mer eller mindre ren parafin? Lot det tørke før jeg la på Squirt. Så gjenstår det å se om det var godt nok.

Hvis ikke så plukker jeg av kjedet og gir det et bad i noe avfetting av noe slag over natten. Vil White spirit funke? Eller er Zalo-vann like greit?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Raskall] #2497693 17/07/2018 11:00
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Siden RnR «renser» og så bare legger igjen litt voks, funket det sikkert bra. Jeg gikk bare rett over fra RnR til Squirt. Akkurat som jeg heller aldri renser fabrikknytt kjede før jeg tar på RnR. Det er vel omtrent ingen som får like mange mil på kjede og drivverk enn meg og maks vask fra min side er Muc-off eller Morgan blir chain cleaner, og jeg tar heller aldri av kjedet for å rense.
Det blir rent nok.
Synes Squirt er stillere og holder lengre enn RnR jeg også.

Redigert av anonym22; 17/07/2018 11:05.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: anonym22] #2497701 17/07/2018 11:44
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: anonymous22
Det er vel omtrent ingen som får like mange mil på kjede og drivverk enn meg...

På forumet, i Norge eller i verden? Har hørt at det er en kar i Bangalore som aldri har skiftet kjede og drivverk.

ICON_SMILE

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Raskall] #2497723 17/07/2018 14:01
123nils Offline
Ringrev
Ringrev

Tommelfingelregel:

Alltid RnR etter tur i fuktig vær.

Ellers så smører jeg opp når det begynner å lage mer lyd.

Men nå som jeg tester Squirt så må jeg få meg nytt erfaringsgrunnlag. Drivverket var veldig stille og fint på mine 45 km til jobb i dag. Lover bra.

Sykler aldri i regn, med mindre det kommer en uventa skvett når man er ute.
Litt lyd lager det hele tiden, men som sagt ikke plagsomt.

Så da gjør jeg vel ting riktig med å smøre etter ca 20 mil.

Men hvordan er det om man smører.... tar en tur tur (tørt for min del).... på 4-5 mil.... tørker kjapt av eventuelt støv..... lar den stå i ukes tid.... å så en ny tur.... skal vel ike være poeng å smøre på nytt når den har stått stille etter en så kort tur.
(gjelder både Gold på CX/TS og rød på racer)

Og vdr. lyd....... man kan jo ikke ha med olje på en 15 milstur når det lager litt lyd underves på turen.

Redigert av 123nils; 17/07/2018 14:02.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: anonym22] #2497735 17/07/2018 15:40
Harald_D Offline
Avhengig
Avhengig
Ser jeg har kjøpt «low temp» utgaven. Noen ulemper å bruke det nå i sommervarmen?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2497880 18/07/2018 18:22
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
På vei hjem fra jobb i dag bråket kjedet mitt igjen. Var mye svart på det også og etter å ha tørket med tørr fille fikk jeg svart skitt på fingrene.

Så nå har jeg tatt et nytt kmc-kjede, renset det med muc-off kjederens. Har samtidig renset bakgiret inkludert kjederens og smurt dem opp med rødt fett fra weldtite. Krankdrevene er også klinisk rene.

Kjedet er nettopp satt på og jeg venter på å påføre lag 2 med squirt.

Førsteinntrykket var dårlig, men det kan være brukerfeil iom at jeg ikke renset drivverket godt nok først. Men nå har jeg gjort ting skikkelig og er resultatet det samme nå så er det tilbake til RnR.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Raskall] #2497883 18/07/2018 18:41
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Husket å rengjøre kassett? Og fjerne hinne fra kjederensen med blåsprit e.l., ref. linken i innlegget over?

Håper det funker bedre denne gang!

Ble 12 mil på meg i går, på landevei og grus. Fortsatt fornøyd. Om det er mer stillegående enn med tradisjonelt smøremiddel, vet jeg i grunnen ikke. Men tørt og pent. Både kjede og kassett blir naturlig nok mindre blankt og mer matt av voksen. I hvert fall i mitt tilfelle. Når jeg tar på kjeden, får jeg også voksrester med noe skitt. Antar det er helt naturlig, både som følge av vei- og grusstøv og rester av smøremiddel som jeg ikke har fått helt av.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Raskall] #2497887 18/07/2018 18:49
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
På vei hjem fra jobb i dag bråket kjedet mitt igjen. Var mye svart på det også og etter å ha tørket med tørr fille fikk jeg svart skitt på fingrene.

Så nå har jeg tatt et nytt kmc-kjede, renset det med muc-off kjederens. Har samtidig renset bakgiret inkludert kjederens og smurt dem opp med rødt fett fra weldtite. Krankdrevene er også klinisk rene.

Kjedet er nettopp satt på og jeg venter på å påføre lag 2 med squirt.

Førsteinntrykket var dårlig, men det kan være brukerfeil iom at jeg ikke renset drivverket godt nok først. Men nå har jeg gjort ting skikkelig og er resultatet det samme nå så er det tilbake til RnR.

Når du bruker fett på giret...
Liten "dæsj" på berøringspunkter?
Og vil tf2- fett være like bra?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: 123nils] #2497891 18/07/2018 19:30
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Bruker ikke fett på selve giret. Jeg demonterer "lageret" (ikke kulelager på billigvarianter, men smører "snurre-mekanismen") og har fett inni.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Raskall] #2497894 18/07/2018 19:35
123nils Offline
Ringrev
Ringrev

Bruker ikke fett på selve giret. Jeg demonterer "lageret" (ikke kulelager på billigvarianter, men smører "snurre-mekanismen") og har fett inni.

Det blir for avansert for meg. Det jeg tenkte på så jeg i en annen video. Jeg bruker MucOff bikespray og lit tf2 spray-olje på selve giret/bevegelige deler.
Etter vask. Føler det funker

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Sepeda] #2497895 18/07/2018 19:37
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Sepeda
Husket å rengjøre kassett? Og fjerne hinne fra kjederensen med blåsprit e.l., ref. linken i innlegget over?

Håper det funker bedre denne gang!

Kasseten er rengjort slik at det ikke smitter av noe som helst på fingrene når jeg tar på den. Tannhjulene foran likeså.

I følge bruksanvisningen på Muc-off chain cleaner så skal den ikke legge igjen noen hinne. Men jeg vasket kjedet i varmt zalo-vann etterpå. Skylte det så godt i varmt vann.

Er ikke det godt nok så er det ikke verdt arbeidet. Da bruker jeg heller ett minutt med RnR et par-tre ganger i uka.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Raskall] #2498040 19/07/2018 21:13
vviz Offline
Ivrig
Ivrig

Så nå har jeg tatt et nytt kmc-kjede, renset det med muc-off kjederens.

Nå kjenner jeg ikke innholdet i Muc off sin kjederens, utover at det står "bio degradable" på den. Husker jeg rett, anbefaler vel Squirt at du renser nye kjeder med noe petroleumsbasert (bensin/diesel/parafin/etc) for å få ut fabrikkvoksen. Skal man dra den helt ut, anbefaler de vel strengt tatt først petroleums-basert rens, deretter ny alkoholbasert rens om jeg husker rett?

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: vviz] #2498067 20/07/2018 07:53
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: vviz

Så nå har jeg tatt et nytt kmc-kjede, renset det med muc-off kjederens.

Nå kjenner jeg ikke innholdet i Muc off sin kjederens, utover at det står "bio degradable" på den. Husker jeg rett, anbefaler vel Squirt at du renser nye kjeder med noe petroleumsbasert (bensin/diesel/parafin/etc) for å få ut fabrikkvoksen. Skal man dra den helt ut, anbefaler de vel strengt tatt først petroleums-basert rens, deretter ny alkoholbasert rens om jeg husker rett?

Mulig. Men nå har nyvokset kjede rullet 7 mil og det ser veldig bra ut. Fremdeles lydløst og den lille skitten som har satt seg på kan man nesten blåse av. Imponert så langt.

Og som nevnt over så er kjede og drivverk (på min primær-sykkel med 8-delt girsystem) så billig at jeg ikke gidder å bruke for mye tid og energi på det. Får nytt kjede og kassett for 250-300 kroner. Men 8-delt er gjerne slikt man finner til 50-lappen i sjokkselgere på høsten, så jeg har et raust lager med deler liggende.

Det kan dog hende jeg legger litt mer sjel i det når jeg skal voksifisere drivverket på fulldempærn.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: vviz] #2498198 21/07/2018 10:14
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: vviz
Husker jeg rett, anbefaler vel Squirt at du renser nye kjeder med noe petroleumsbasert (bensin/diesel/parafin/etc) for å få ut fabrikkvoksen.

Hvor husker du dette fra? Ikke helt i tråd med rådene jeg har linket til fra Squirt og andre ICON_SMILE

Firstly – Cleaning. For waxing – don’t use petrol / degreasers - they aren’t the best prep.
Poor waxing advice is everywhere!

For cleaning gunked up chain from previous oil, other dry lubes or new chain grease, soak in undiluted Squirt Biodegradable Bike Cleaner Concentrate for 30 minutes and use firm brush to accelerate the dissolving action.
Squirt Lube Application Instructions

Man kan også få kjøpt KMC-kjeder ferdig innsatt med Squirt, så slipper man å tenke på rengjøring.

Et utvalg Squirt-produkter finner man bl.a. her.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2498238 21/07/2018 17:44
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Kan noen vennligst lage et dokument som tar for seg alle typer kjedeoljer og rensemetider..
med kryssreferanser på hva og hvordan man renser/smører.... hvor ofte og hvor mye.... sånn at man til slutt kan komme fram til EN konklusjon som mannen i gata kan forstå og deretter følge ( ha ha ha )

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2498241 21/07/2018 17:56
S
stigoth Offline
Entusiast
Entusiast
S
Har fulgt med på denne tråden og nå testet ut Squirt. Alltid tidligere brukt RNR gul og blå og vært veldig fornøyd. Men ja drivverket har bråket noe men kjedet har sett pokker så rent ut.

Må si jeg er solgt. Er nå ikke samme lyden og ikke tvil om at det varer lenger. Trodde RNR var tingen og må si jeg fortsatt hadde vært fornøyd i forhold til diverse andre ting en har testet. Men nå har en funnet ut at det tydeligvis er ting som fungerer enda bedre.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2498257 21/07/2018 20:51
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg synes det har fungert bra å bruke Squirt på kjeder som tidligere har fått påført RNR. Ikke hatt noe problemer med andre kjeder som det har vært brukt olje på tidligere heller. Så behovet for å rense helt er ikke absolutt.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: rasmusic] #2498781 25/07/2018 21:46
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: rasmusic
Har brukt Squirt i mange år nå, og elsker den. Men Smoove er bedre, så fascinerende at ingen her nevner den. Er samme prinsippet som Squirt (vannløselig voks), men er mer holdbar og gir visstnok enda mindre slitasje på drivverket.

Rett forstått at du har brukt både Squirt og Smoove?

Jeg har brukt Squirt de siste ukene. På vei i posten er både nytt KMC-kjede ferdig innsatt med Squirt (skal være ideelt utgangspunkt - dypt innsatt med Squirt og intet behov for å fjerne fabrikksmøring fra kjede) og et par flasker Smoove. Så får vi se hva jeg ender opp med.

Jeg har noen spørsmål om vedlikehold.

Med Squirt skal det i prinsippet ikke være behov for å rense kjedet. Man børster eller tørker av voks og fjerner dermed også skitt. Men jeg ser av langtidstester at kjede og kassett over tid blir mørke av voks og at de fleste vil føle behov for å rengjøre - om ikke annet, så for å ha et pent kjede og kassett.

Med Smoove skal det gå lengre mellom hver gang det er behov for å smøre, men Smoove har ikke samme evnen som Squirt til å støte fra seg skitt. Skitt fanges derimot av voksblandingen. Følgelig anbefales det å rengjøre kjedet regelmessig, enten med Smooves eget rensemiddel, annen sitrus-rens eller varmt såpevann.

Har du nøyd deg med å børste av voks fra kjede innsatt med Squirt, eller rengjort på annet vis? I så fall hvordan - sitrusrens, varmt såpevann eller annet?

Hvor hyppig har du rengjort kjede innsatt med Smoove?

Hører gjerne også om andre fordeler og ulemper med Smoove versus Squirt.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2498784 25/07/2018 22:28
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Renset kjede grundig i kveld og satt inn med to lag squirt. Spent på å se hvor bra det fungerer.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Sepeda] #2498810 26/07/2018 08:00
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Sepeda
Sitat: rasmusic
Har brukt Squirt i mange år nå, og elsker den. Men Smoove er bedre, så fascinerende at ingen her nevner den. Er samme prinsippet som Squirt (vannløselig voks), men er mer holdbar og gir visstnok enda mindre slitasje på drivverket.

Rett forstått at du har brukt både Squirt og Smoove?

Ja, absolutt. Begynte vel med Squirt for omtrent tre år siden, og har brukt Smoove det siste året.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: rasmusic] #2498813 26/07/2018 08:11
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
yes

Kan du si noe om vedlikehold/rengjøring av kjede satt opp med Smoove versus Squirt (ref. spørsmålene mine i forrige innlegg)?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Harald_D] #2498825 26/07/2018 09:30
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Nei.

Side 4 av 19 1 2 3 4 5 6 18 19

Moderator  support