Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 19 1 2 3 4 5 6 7 18 19

Kjedeolje - hvilken?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2498890 26/07/2018 19:36
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg bruker Squirt og Smoove likt, og blander dem gjerne på samme kjede. Noen ganger tørker jeg bare av med en tørr klut når det blir for mye voks, men innimellom kjører jeg full parafinrens av kosmetiske årsaker. Har også prøvd Smooves eget rengjøringsmiddel, men ser ikke den store forskjellen fra når jeg bruker parafin. Ellers smører jeg litt sjeldnere om jeg bruker Smoove enn Squirt, og tør også bruke førstnevnte til salt-vintersykling og til lange ritt i regnvær, der jeg tidligere ikke alltid stolte på Squirt.

Begge er kanonbra vokser som gjør at man får et lydløst drivverk der kjedene sikkert varer dobbelt så lenge som med olje (før de er strekt 0,75%), og det beste er jo at man slipper å tørke og tørke og tørke etter man har påført smuringa.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2499386 30/07/2018 17:57
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Noen her som bruker, og er fornøyd med RnR.... gold til CX/TS og rlød til racer.....og som kan svare på noe på PM?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: 123nils] #2499391 30/07/2018 18:12
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: 123nils
Noen her som bruker, og er fornøyd med RnR.... gold til CX/TS og rlød til racer.....og som kan svare på noe på PM?

erfaring: RR rød på to turer så langt. Ingen ting å klage på.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2499401 30/07/2018 18:37
Supersand82 Offline
Ringrev
Ringrev
ikea kubelys smeltet sammen med litt vaselinolje. la kjede ligge å godgjøre seg .. holder Lenge. lett å rengjøre. ingenting fester seg.

@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

2023 Scott Foil RC 10
2022 Scott Spark RC 900 Team Issue
2021 Scott Addict RC 10
2016 Scott Speedster 10 CX
2015 Giant TCR Advanced 1
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2499502 31/07/2018 08:31
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Her min case da. Prøver og lære meg å gjøre ting riktig..... sånn at ting skal holde lenge.

Sykler ikke i regn.. med mindre kommer noen dråper når jeg er ute. Sykler ikke vinter. Ikke på gjørmete stier.

Har bruk RnR gold/rød... cx,ts/racer en drøy mnd nå.

Jeg gjør som på flaska.... baklengs sveiv i 5 sek....og sveiver litt til, tørker av..... skifter til minste drev.... tørker.... og tørker av trinsehjulene.

Tørker av etter turer.

Ny runde med smøring etter ca 20 mil....for sjelden?....

1: Når vet jeg at jeg har tørka nok?
2: Skal jeg tørke til det ikke er noe skitt på filla?
3: Er det noe feil når filla er veldig svart?..... blir jo gradvis mindre selvsagt.
4: Hvor reint må det være før jeg legger på nytt? (hvor ofte bør jeg avfette.. kjøre gjennom renseprosess..... selv om RnR visstnok renser også?
5: Noen skriver microfiber-klut.... jeg bruker fille, ny for hver gang... siden den blir skitten... (hjelper et vel ikke å dra kjede igjennom skitten fille. )
6: Når vet jeg at det er på tide med ny runde?... I.o.m at jeg legger å nytt etter ca 20 mil har jeg kanskje ikke opplevd det punktet.
7: Det lager jo lyd.... kanskje vanskelig å unngå når metall går rundt metall..... men ingen ulyd i mine ører... er det rikitg?
8: Når jeg har påført ny runde... og f.eks ikke rører sykkel på en ukes tid... bør jeg da legge på et lite lag til.. eller holder det greit.

Jeg har som sagt sykla i årevis.... men ønsker å bli mer seriøs.... dette med smøring har jo like mange svar som det finnes folk.... men ønsker kun svar vedr RnR på disse spørsmål, siden det er det jeg bruker nå. (og kan kanskje være til hjelp for andre.... om det finnes noen som er like lost som meg her inne da)

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: 123nils] #2499508 31/07/2018 09:06
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg må si du henger deg litt i detaljer som utgjør helt miniskule forskjeller.

Jeg gjør som på flaska.... baklengs sveiv i 5 sek....

5 sekunder baklengs er etter du har påført olje. Og litt lite egentlig.

Sveiv balengs (eller forlengs for den del, hvis sykkel er i stativ) mens du spruter på godt må R&R. Rikelig. Jeg lar det sprute en fin stråle 3-4 runder på kjeden. Hver runde er lett å se med chainlink, uten blir det på feelingen til det begynner å dryppe litt. En liten flaske R&R bruker jeg nok opp på kanskje 15 smørerunder.

Deretter sveier jeg baklengs i 10-15 sekunder, øker tempoet litt underveis. Holder på til jeg ser massevis av møkk komme ut fra kjedet (selv om jeg oftest gjør dette etter hver tur unntatt asfaltpendling er det jommen en del).

1,2,3,5:
Tørk så lenge du gidder og til det er blankt og fint. Nok er nok, om det er 90 eller 100 % utgjør jo ingen forskjell eller 100 meter på støvete grus. Jeg mener det er helt greit om det fortsatt kommer ørlite møkk på filla når d er ferdig. Og den blir alltid svart det første rundene på filla, selv etter bare en sykkeltur. Jeg tørker den første møkka på tørkepapir, både fra kjede og litt på drivverk.

Deretter bruker jeg microfiberklut, som kjent griper og vasker det enormt mye bedre enn filler - dette er ganske opplest og vedtatt i vaskebransjen. Jeg bruker den om igjen en god stund og at den blir litt møkkete spiller ca. null rolle. Men når de fleste områder av filla begynner å bli svart, skifter jeg den ut. Du kan også ha to filler, slik at du avslutter med en renere en, som du kun bruker til siste finish - den vil holde seg ren ganske lenge da.

Men anbefaler å holde presse ganske hardt på kjedet når du tørker, særlig oppe/nede, altså slik at du virkelig kjenner kjedeleddene presse seg mellom fingrene. Forskjellen på å gjøre det slik vs. å bare holde filla ganske løst, vil jeg si er det som utgjør størst forskjell.

4. Jeg tar aldri av kjedet og avfetter eller renser fullstendig. Maks jeg gjør er å bruke Muc-off eller Morgan Blue Chain Cleaner ifb. vask av sykkelen. (Sjelden jeg gjør det også, spyler ofte, så sykkel og drivvek holder seg rent og bra). Men det er mest for resten av drivverkets del, selve kjedet holder seg i grunn strøkent ved å bare bruke R&R (eller Squirt) - og ikke olje - ved å spyle, tørke av, vokse opp.

6. Når det bråker litt vel mye, er det på tide med ny runde. Jeg tar ny runde etter enhver stitur eller grustur. På landeveien i tørt vær kan det bli flere turer hvis de er korte, samme med pendling. Men etter ti mil trengs mer, gjerne før.

7. Det lager lyd, særlig etter noen mil. Jeg har gått over til Squirt, og særlig på lengre turer er det deilig mye stillere. Og det er også mye bedre til pendling, da det holder seg stillere mye lengre. Også er det jo mye stillere fra start enn det R&R selv nysmurt da.

8. Det holder, men jeg ville kanskje påført nytt hvis jeg visste at jeg skulle på en litt lengre tur eller en tur i regnvær.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: 123nils] #2499509 31/07/2018 09:07
K
KleinFervor Offline
Fersking
Fersking
K
Hei Nils, her er mine betraktninger rundt RnR.

1: Når vet jeg at jeg har tørka nok?

Når du kan ta på kjede og sveie en runde uten at det blir merker i hånda di.

2: Skal jeg tørke til det ikke er noe skitt på filla?

Ja.

3: Er det noe feil når filla er veldig svart?..... blir jo gradvis mindre selvsagt.

Nei, det betyr bare at RnR virker.

4: Hvor reint må det være før jeg legger på nytt? (hvor ofte bør jeg avfette.. kjøre gjennom renseprosess..... selv om RnR visstnok renser også?

Dersom du følger svar #1 er det aldri behov for noe mer rensing.

5: Noen skriver microfiber-klut.... jeg bruker fille, ny for hver gang... siden den blir skitten... (hjelper et vel ikke å dra kjede igjennom skitten fille. )

Bytt filla når du ikke lengre kan anvende svar #1.

6: Når vet jeg at det er på tide med ny runde?... I.o.m at jeg legger å nytt etter ca 20 mil har jeg kanskje ikke opplevd det punktet.

Du legger på mer RnR når du merker at det er merkbart mer støy fra drivverk (typisk etter 15. til 20 mil).
Merk at RnR legger igjen en membran inne i linkene i kjedet ditt. Denne membranen trenger noen timer
for å herde. Min erfaring er et drivverket begynner å bråke etter ca: 10 mil
dersom jeg legger på RnR rett før jeg begynner å sykle.

7: Det lager jo lyd.... kanskje vanskelig å unngå når metall går rundt metall..... men ingen ulyd i mine ører... er det rikitg?

Drivverket skal være så og si tyst når du har lagt på RnR. Ev. ulyder kan da være dårlig justering, etc..

8: Når jeg har påført ny runde... og f.eks ikke rører sykkel på en ukes tid... bør jeg da legge på et lite lag til.. eller holder det greit.

Nei, min erfaring er at jeg ikke trenger å legge på mer RnR dersom det er en stund siden jeg har bruk sykkelen.

Med vennlig hilsen -arne

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2499521 31/07/2018 10:02
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Da gjør jeg jo ting ganske riktig.... virker det som.
Bortsett fra med det med lyd..... er ingen ulyd i mine ører... det er jo lyd når man sveiver bakover under påføring også.

Skal gå over til microfiber.

Så jeg kan droppe helt å bruke avfetting og sånn rensedings jeg fester på kjedet? Inbiller mg at det kan være ok men en renserunde en gang i mnd hvert fall.

Hva da med nytt kjede?.. Nye kjede jeg satte på en sykkelen, kjørte vel rundt 20 mil på pre-voksen..... rensa med guffe og vann... før jeg brukte RnR

Men takk for utfyllende å fine svar.

Om praksisen for Squirt er det samme,... kan jeg jo teste det når RnR er tom.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2499618 31/07/2018 19:19
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ok, sånn går det når man blir ivrig... ICON_SMILE

Men altså: Godt fornøyd med Squirt, men kommer nå til å prøve Smoove på bakgrunn av tips fra rasmusic og tester som bekrefter at Smoove takler vått vær og lave temperaturer bedre og varer lengre.

Skal sette opp med Smoove i dag etter produsentens anbefaling og med et blikk på denne instruksjonen, på KMC-kjede som aldri har sett en dråpe olje, altså opprinnelig innsatt med Squirt fra fabrikk. Er imponert over Smoove Prep som fjerner voks og skitt ekstremt effektivt. Slik så kjede og kassett ut etter å ha blitt bearbeidet kjapt med kun 25 ml (!) Prep, i henhold til anbefaling fra Smoove:

Helt. Rent. Kun en frisk duft av sitrus. Krankdrev og trinsehjul er også helt rene.

Så blir det Smoove på langtur den kommende uken. Deilig med rent og pent kjede, fersk Orange Seal i dekkene og lydløse bremseklosser ICON_SMILE

Sitat: Harald_D
Ser jeg har kjøpt «low temp» utgaven. Noen ulemper å bruke det nå i sommervarmen?

Jeg sendte en forespørsel til Squirt med samme spørsmål. Fikk grundig svar.

Kort sagt har Low Temp samme konsistens i kulde som alminnelig Squirt har i plussgrader. Low Temp forblir altså myk i kulde mens alminnelig Squirt fryser til.

I varme vil Low Temp blir mykere og mer flytende. Den vil dermed ikke vare så lenge og samle mer skitt enn alminnelig Squirt. Til gjengjeld vil den ha enda lavere motstand, om man vil ha maksimalt raskt drivverk.

Synes Squirt selv skal få bestemme hva som offentliggjøres, så jeg legger det ikke svaret ut i sin helhet, men de som vil ha mer nøyaktig info kan få hele svaret på PM.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2499642 31/07/2018 21:18
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Hvis jeg ikke husker feil var det i den linken lengre opp i tråden som omhandlet testene skrevet at med Squirt så var litt vanskelig å få mettet alle kriker og kroker på kjedet i begynnelsen. Da kan vel Low Temp utgaven kanskje være bra på det, dvs du starter å mette kjedet med Low Temp og topper med den orginale.

@Sepeda Er Smoove å få kjøpt i Norge eller er det handlet i utlandet.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: hrukin] #2499647 31/07/2018 21:32
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: hrukin
Hvis jeg ikke husker feil var det i den linken lengre opp i tråden som omhandlet testene skrevet at med Squirt så var litt vanskelig å få mettet alle kriker og kroker på kjedet i begynnelsen. Da kan vel Low Temp utgaven kanskje være bra på det, dvs du starter å mette kjedet med Low Temp og topper med den orginale.

Mulig. Men jeg er ikke sikker. Nettopp det indre laget bør være solid og holdbart. Hvis det i praksis smelter og renner av eller tiltrekker seg skitt, vil det være et dårlig grunnlag. Og Squirt skal altså ikke være nødvendig å rengjøre - det indre laget er der, mens overskytende voks trekker ut skitt og tørkes av. Smoove derimot trekker til seg skitt og bør rengjøres regelmessig. Heldigvis er det latterlig enkelt å få det virkelig rent.

Er Smoove å få kjøpt i Norge eller er det handlet i utlandet.

Utlandet for min del, nærmere bestemt de britiske øyene. Men minst én norsk forhandler snakker nå med Smoove. Det dukker nok snart opp her på berget. Vil uansett ta tid før folk flest får øynene opp for den nye generasjonen smøring, så inntil videre kan vi ha den gode, varme følelsen av å være progressive trendskapere ICON_SMILE Eller dilte etter rasmusic, med andre ord.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2499653 31/07/2018 22:56
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Ser både Squirt og Smoove sliter med å få mettet kjedet skikkelig hvis man følger instruksjonene. Her fra Zero Friction Cycling sin review.

"Smoove recorded the exact same initial very high wear rate of 19.1% for block 1 - showing the exact same issue as Squirt re initial penetration
to pin as explained a little further down in this review. So applying either Squirt or Smoove as instructed on a clean chain and following their
application instructions is simply not adequate to initially get lubrication to a crucial point it needs to be – on the pin and inside the bore of
inner plate shoulders."

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: hrukin] #2499665 01/08/2018 06:03
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det blir kort sagt ikke riktig å trekke ut kun det avsnittet fra det som er verdens mest nerdede og nøye testing av kjedesmøring fra australske Zero Friction Cycling (ZFC) - på 76 sider (!). Det påpekes at voksbasert smøring som påføres kjeden vil ha en noe høyere slitasje innledningsvis, og siden få lavere slitasje. Men: Idealet og sammenlikningsgrunnlaget til ZFC er absolutt ikke tradisjonell smøring, men koking/dypping i voks, fortrinnsvis Molten. Så langt er jeg ikke rede til å gå (ennå) ICON_SMILE

Her er testen i sin helhet for dem som vil ha et dypdykk: Zero Friction Cycling.

For dem som ønsker å få det maksimale resultat av Smoove, anbefaler ZFC denne fremgangsmåten:

After cleaning another used chain I heated Smoove for 15 secs in microwave to get to around 30dg, and then I applied very generously whilst back pedalling in small chain ring and 11t cog to articulate links as much as possible. After finishing applying lube across chain I back pedalled for 50 revolutions, and then thoroughly wiped excess off chain. I then ran chain at very low power on motorised trainer for 3 mins at 25w (it runs at 100 cadence) remaining in smallest gears. I let dry for at least 2 hours, and then repeated the application processs but upping to a 4min run @ 50w at end, then 5mins at 75w next application, then 6 mins at 100w, and finally 7 mins at 125w – always allowing at least 2 hours to dry between re application and runs to ensure previous application had “set” as its own layer. I varied time and power across a range mostly as a scattergun approach – I really was not certain what level was required to manually articulate and press in sufficient amount of viscous lube through the lubrication gap to pin and build up layers.

Dette er også langt for nerdede selv for meg og langt over hva jeg er rede til å gjøre for å få den absolutt optimale smøring ICON_SMILE

I den andre tråden om koking i voks, har jeg referert til to andre tester som viser fordelen med voksbasert smøring, også når de er påført i henhold til produsentens instruksjoner, ikke ZFCs super-metoder:

Molten og Squirt er testvinnere i Velolabs test fra 2014 av raskeste kjedesmøring - for øvrig før Smoove ble lansert:

Hunting for speed: Searching for the fastest lubes on the planet

En fersk og mer omfattende test i Cyclingtips, med større vekt på slitestyrke basert på resultater fra ZFC, gir en klar seier til Molten og godt resultat til Smoove. Her ser man bl.a. at Smoove sammenlignet med R'n'R innledningsvis har høy slitasje, men siden får lavere og varer betydelig lenger.

Seeking the holy grail: A fast chain lube that saves you money

Så det er krystallklart at bør vi koke (i hvert fall dyppe) kjedet i voks, gjerne med Molten, men for min del er jeg ikke helt der ennå. Alminnelig påføring av Smoove eller Squirt gir uansett lengre levetid, lav motstand og lavere utgifter sammenlignet med tradisjonell smøring samtidig som kjedet er rent, pent og stillegående ICON_SMILE

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2499681 01/08/2018 06:56
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Smoove er sikkert et hakk bedre enn R&R og Squirt som jeg bruker ( dog ikke rød R&R, blir bare seig guffe av den ..).

Men jeg er imponert over bildet av kjedet renset med Smoove prep. Jeg får aldri kjedet mitt såå rent. Tips ?

Redigert av HeavyDude; 01/08/2018 06:56.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: HeavyDude] #2499693 01/08/2018 07:17
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: HeavyDude
...jeg er imponert over bildet av kjedet renset med Smoove prep. Jeg får aldri kjedet mitt såå rent. Tips?

Mitt kjede var satt opp med Squirt. Kjedet var forholdsvis lite brukt, men kassetten var blitt godt innsatt og mørk av Squirt og en del skitt fra forrige kjede. Om du har satt opp med Squirt, får du det altså like rent ved å bruke litt Smoove Prep slik som vist her. På kassett, krankdrev og trinsehjul går man over med litt Prep på en pensel. Voksen blir helt rennende og spyles rett av sammen med skitt. Meget mulig at andre sitrusbaserte rensemidler gir like godt resultat - jeg vet ikke, men jeg tviler ærlig talt på om man får samme gode resultat ved bruk av like lite middel.

Skal legge ut noen ord etter hvert om hvordan bruk og vedlikehold med Smoove/Prep blir over tid.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2499694 01/08/2018 07:18
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Enig i det Sepeda, og det blir jo nesten alltid feil og bare trekke ut deler av en artikkelen. Det er jo ikke sikkert at hele artikkelen er utfyllende nok heller, men av plass og tidsmangel kokt ned til det mest essensielle.

Uansett var jo poenget mitt at siden det var så vanskelig og omfattende å få mettet kjedet i startfasen med voksbasert uten å måtte gå igjennom den møysommelige påføringsprosessen som nevnt ovenfor og kanskje prøve Low Temp Squirt som jo er litt mindre viskøs som førstegangspåføring. Som du sier er det ikke alle som orker å koke suppe på kjedet sitt ei heller bruke ultrasonic påføring selv om det nok er noen her inne på TS som gjør det.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: hrukin] #2499697 01/08/2018 07:28
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Uansett var jo poenget mitt at siden det var så vanskelig og omfattende å få mettet kjedet i startfasen med voksbasert uten å måtte gå igjennom den møysommelige påføringsprosessen som nevnt ovenfor...

De gode resultatene i diverse tester er altså oppnådd med den enkleste påføringen, ikke den krevende som Zero Friction Cycling anbefaler ut fra helt ideelle krav ICON_SMILE Jeg tror derfor ikke det er vanskelig å få en tilstrekkelig god metning, om enn ikke ideell som ved koking/dypping.

Hva gjelder bruk av Low Temp som grunnlag ved bruk av Squirt, er jeg altså skeptisk. Det indre laget bør være mest mulig permanent og ikke bli flytende og renne av i sommervær. Men jeg kan som sagt ta feil. Squirt svarer på spørsmål - du kan jo høre hva de sier ICON_SMILE

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Sepeda] #2499715 01/08/2018 08:26
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Sepeda
Så det er krystallklart at bør vi koke (i hvert fall dyppe) kjedet i voks, gjerne med Molten, men for min del er jeg ikke helt der ennå. Alminnelig påføring av Smoove eller Squirt gir uansett lengre levetid, lav motstand og lavere utgifter sammenlignet med tradisjonell smøring samtidig som kjedet er rent, pent og stillegående ICON_SMILE

Amen! Og hyggelig at noen dilter etter ICON_WINK

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2499845 01/08/2018 16:57
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Microfiberklut til tørking av RnR..

Etter tips lenger opp var Microfiber tingen..
Brukte først en (gammel en).. til å tørke av kjede....(som er ganske nytt... sykla kanskje 15 mil totalt på tørt føre)....
Så gjorde jeg som man skal gjøre.... å da så kluten sånn ut
https://ibb.co/gdWkAe noe sier meg at det blir mye kluter framover.(kan prøve å vaske.... men tvilsomt om det hjelper stort tror jeg).... for denne kluten holder vel bare til en jobb til.... for det er vel ikke noe bra å dra kjedet igjennom en skitten klut...

(har inntil i dag brukt nye filler for hver gang)

Redigert av 123nils; 01/08/2018 17:21.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2499849 01/08/2018 17:26
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Jeg kan anbefale denne poler/pussekluten fra Biltema. Denne loer ikke og du bare river av en ny remse hver gang. Holder lenge og koster slikk og ingenting (ca 39,90)

https://www.biltema.no/bilpleie/lakkpleie/poleringskluter/pusseklut-2000019185

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: hrukin] #2499852 01/08/2018 17:34
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg kan anbefale denne poler/pussekluten fra Biltema. Denne loer ikke og du bare river av en ny remse hver gang. Holder lenge og koster slikk og ingenting (ca 39,90)

https://www.biltema.no/bilpleie/lakkpleie/poleringskluter/pusseklut-2000019185

Genialt... takk.... var inne på å bruke Swix-Fiberlene.. (har en del "til overs" etter rydding i fellesbod)... men om du mener dette funker, prøver jeg det.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2499858 01/08/2018 17:49
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hva er poenget med microfiber? Bruker selv det som fins av filler, som gamle sokker, laken og boksere. Det blir jo aldri helt rent, men sykler jo heller ikke landevei.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2499864 01/08/2018 18:37
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har brukt filler i alle år.... nå som jeg begynner å bli "seriøs"... med RnR og greier (er vel mer nerdete en vanlig olje)... så fikk jeg tips om at microfiber gjør jobben bedre med f.eks RnR....
Filler funker jo selvsagt...

(egentlig..... det funka jo veldig fint MO-dry.... men RnR hilder kjede litt renere syntes jeg)...

Blir jo lettere sinnsyk av å følge denne tråden....... nesten så jeg vurderer å slutte å sykle...... ( ha ha)

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2499887 01/08/2018 21:05
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg sluttet å bruke filler i prosessen med å smøre kjedet når jeg sluttet å bruke gårsdagens kjedesmurning ...

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: rasmusic] #2499889 01/08/2018 21:20
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jepp, nok en ting som gjør Squirt enklere.
Griser mindre og lukter ikke gift heller, så mens jeg påførte RnR ute, tar jeg Squirt inne.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2500070 02/08/2018 15:15
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Jeg har kjørt med Squirt i noen uker nå, med knusktørt vær og null nedbør på nytt kjede og kassett. Hva er beste måte for å få av møkka som setter seg, eller skal jeg la det være? Ser ikke veldig reint ut, men det lager ikke en lyd.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2500071 02/08/2018 15:23
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Og hvor fikk du kjøpt Smoove Prep, Sepeda?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2500350 04/08/2018 15:33
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har jo nevnt i tidl. tråder en "ulyd"... eller lyd om om du vil

https://drive.google.com/open?id=1CWR4UwJF5YiRRv_1tDGxXWZwCj1unEBQ

Dette er lyden jeg hører.... snutten er tatt etter en tur på ca 5 mil.. og kjedet ble
tørket av og smurt for noen dager siden... så dette var første tur.
Bruker RnR rød, KMC-kjedet er relativt nytt. Kjørte vel ca 20 mil på det med voksen som var på... så en runde med kjederens og vann for å rense (var mer skittent enn tidl kjeder med RnR).... og så la på RnR.

Trinsehjulene er rene.

Uten å være helt tante Sofie super-nerd-nazi.... er lyden som høres noe jeg bør være "bekymret"... kjede og kassett er jo ganske rent.

Redigert av 123nils; 04/08/2018 15:47.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: pharynx] #2500352 04/08/2018 16:06
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: pharynx
Og hvor fikk du kjøpt Smoove Prep, Sepeda?

Du finner forhandlere her. Jeg bestilte fra britiske Montague Sports på Ebay.

Det var rett på tur etter oppsett med Smoove. Nærmer seg 50 mil på tørr landevei, blandet med litt grus og et par regnskyller. Ikke lenger skinnende rent kjede, men går fint og føles bra. Leker med tanken på å la det gå 100 mil før jeg smører det opp igjen ICON_LAUGH

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: 123nils] #2500479 05/08/2018 20:32
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har jo nevnt i tidl. tråder en "ulyd"... eller lyd om om du vil

https://drive.google.com/open?id=1CWR4UwJF5YiRRv_1tDGxXWZwCj1unEBQ

Dette er lyden jeg hører.... snutten er tatt etter en tur på ca 5 mil.. og kjedet ble
tørket av og smurt for noen dager siden... så dette var første tur.
Bruker RnR rød, KMC-kjedet er relativt nytt. Kjørte vel ca 20 mil på det med voksen som var på... så en runde med kjederens og vann for å rense (var mer skittent enn tidl kjeder med RnR).... og så la på RnR.

Trinsehjulene er rene.

Uten å være helt tante Sofie super-nerd-nazi.... er lyden som høres noe jeg bør være "bekymret"... kjede og kassett er jo ganske rent.

sorry maset, men er ingen andre jeg kan spørre. Er lyden på videoen tegn på at jeg føkker i smøreprosessen også? Kjipt om jeg tror jeg gjør ting riktig (for jeg gjør som det står.. og som har blitt nevnt i svarene på lista med spørsmål) .... og så gjør jeg vondt værre

Side 5 av 19 1 2 3 4 5 6 7 18 19

Moderator  support