Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Grenserittet 2019

Re: Grenserittet 2019 [Re: Syklus] #2496991 12/07/2018 11:40
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Tror du er inne på noe positivt når det begynner å inkludere noe, samt at det er enkel og inkluderende logistikk/start og mål. Dersom vi skal f eks sykle Birken, koster det oss 3000+400 (bom), 450 (drivstoff), 500 (mat), + evt nødvendig rekvisitter før start. Tror en skal være bra stilt økonomisk, ev veldig ivrig, om en gjør dette mange ganger i løpet av et sykkelår....
Skjønner godt dette med dugnadstimer og penger i kassa - der er de fleste av oss med unger i samme båt. Det blir selvfølgelig individuelt hva hvert ritt er verdt, og dette henger sammen med trender. Det er ikke en stor happening lenger å sykle Grenserittet, Birken, Lill-Oslo, etc, men det er moro å sykle Elgrittet, Valdresrittet, Kongerittet, BMC-rittet, etc, selvom de er enkle ritt for de fleste, så møter en kjente før og etter start i nærheten av bilen. Håper disse typer ritt består, og synes at det er trist med Trysilrittet, som jeg synes er et av de fineste rittene.

Re: Grenserittet 2019 [Re: Syklus] #2497020 12/07/2018 15:08
S
sivlinhe Offline
Fersking
Fersking
S
Man kan lure på hvorfor rittene er så dyre i Norge.

Uddevalla MTB som arrangeres kommende helg (14. juli) koster 595,- SEK (som blir er rundt 550 NOK) evt 795 SEK om man melder seg på etter 1. juli (altså nå). Det er også slik i Sverige at mosjonsklasser ikke trenger lisens, så det kommer altså ikke noe mer i tillegg.

Grenserittet kostet meg 1340 NOK, men den prisen inneholder altså selve Grenserittet til 990,- + Engangslisens 200,- og buss fra Halden til Strømstad etter rittet til 150,-

Fra Strømstad til Uddevalla er det vel en times biltur. Om man drar videre inn i Sverige kan Cykelrallarn anbefales (jeg laget en egen forum-tråd på den tidligere i år) og jeg tror Ränneslättsturen også er et fint ritt, uten at jeg har vært med på det...

Egentlig forstår jeg ikke at det skal være så utrolig mye styr og kostnader for en sportsklubb eller idrettslag i Norge å lage et lite ritt for å samle inn litt penger til klubben. Kanskje noen kan forklare det?
Cykelrallarn 2018 var strålende fornøyd med så mange som nesten 700 deltakere: http://www.rallarloppet.se/2018/06/04/summering-av-cykelrallarn-3-juni-2018-39821017

Der må jeg kommentere meg selv å si at Kongsvegrittet, som jeg kjørte i 2017, ble arrangert av et lite idrettslag, Bagn IL (?), og de fikk til et veldig bra ritt i min mening, til en forholdsvis rimelig pris (var det rundt 500Nok + lisens ?). Så det går jo tydeligvis an...
Er det sykkelforbundet som gjør dette så komplekst og dyrt?

Redigert av sivlinhe; 12/07/2018 15:12.
Re: Grenserittet 2019 [Re: sivlinhe] #2497024 12/07/2018 15:36
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: sivlinhe
... Egentlig forstår jeg ikke at det skal være så utrolig mye styr og kostnader for en sportsklubb eller idrettslag i Norge å lage et lite ritt for å samle inn litt penger til klubben. Kanskje noen kan forklare det? ...
Du kan jo begynne med å være veldig konstruktiv hjelpsom å utarbeide et hefte som beskriver hvordan sykkelritt skal arrangeres enkelt og billig der det meisles ut aktiviteter, ressursbruk, dugnadstimer og budsjett. Kanskje også vise til de ritt du har arrangert som gyldne eksempler i et sånt "hjelpe"-hefte.

Re: Grenserittet 2019 [Re: Syklus] #2497032 12/07/2018 16:39
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Synes det er rimelig dumt at de som velger å ikke sykle fordi noe er for dyrt skal finne løsninger?! Nå er ikke jeg erfaren med dette, men begynte å sykle i 2010, og såvidt jeg vet har det ikke vært justeringer på priser rundt påmelding, til tross for jevn nedgang i deltaker på de fleste arenaer siden 2012/2013. Det meste har blitt dyrere. Pris og tilgjengelighet trumfer opplevelser, om ikke opplevelsene hele tiden holder tritt med forbruker. Ta f eks Grensrittet. Sykkeltransport til start og riper i sykkel, slåssing og sniking fra start, galskap på asfalt for å hive seg først inn på grusen, og deretter sykle et veldig fint ritt. Begrenset hvor mange ganger man gjør dette til det prisen er. Hvorfor kan ikke arrangør synliggjøre kostnader, justere ritt (start og mål i Halden?), eller bare legge ned? Regner med at man ikke kan drive dette med tap, og svært få driver dette pga idealisme. Skulle likt å se at skiforbund, friidrettsforbund, etc satt og så på at det ikke ble arrangert renn/løp fordi klubber tapte penger på det.

Re: Grenserittet 2019 [Re: kadensfjerner] #2497033 12/07/2018 16:41
S
sivlinhe Offline
Fersking
Fersking
S
Det er helt klart det er mye jobb å arrangere et sykkelritt og jeg har aldri sagt noe om at det er så enkelt heller. Har veldig respekt for de som arrangerer sykkelritt og det var på ingen måte meningen å klage på dem, heller tvert imot. Jeg vil også skryte av Bagn IL for et veldig bra arrangement av Kongsvegrittet.

Men det er dog påfallende at for mange ritt i Norge, ikke alle, så må man punge ut med vesentlig mer penger enn for sammenlignbare ritt i utlandet om man vil delta. Hva er egentlig årsakene til det? Avgifter, regler fra det offentlige? Sykkelforbundet?

Og som man ser tidligere i denne tråden er det folk som synes det har blitt dyrt å delta og deltager-antallene i nesten alle ritt synker og flere og flere ritt legges ned.
Dette er en trend som synes å være begrenset til Norge og når man ser på Trysil så legger de altså ned (evt pauser) Trysilrittet, men man ser tydeligvis business i nye tilbud (stier etc) til terrengsyklister hvert eneste år?

Re: Grenserittet 2019 [Re: sivlinhe] #2497056 12/07/2018 20:05
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
- Vi har på alle felt et høyere kostnadsnivå (og lønnsnivå) i Norge enn de fleste sammenlignbare land.
- Absolutt alle tjenester må kjøpes (politi, sanitet, ofte også tilgang til lokaler/garderober), dette er gjerne "gratis" i mange andre land.
- Frivilligheten er nede på all time low i Norge, det gjør at mye "dugnadshjelp" må kjøpes av arrangørene.
- Nordmenns betalingsvilje/evne er høy, og prisen/startkontingenten settes til det markedet er villig til å betale

Re: Grenserittet 2019 [Re: Syklus] #2497059 12/07/2018 20:15
olechr Offline
More than words
More than words
Nå er det da flere ritt i Norge som ikke koster 1300 også.

Samtidig må jeg vel innrømme at jeg rett som det er ikke blir med på ritt pga pris. Har syklet så mange ritt og nå er jeg kun med pga at det skal være gøy. Så det skal litt til for at jeg skal gidde å bruke 1000 kroner i start +++++ for å sykle ritt. Samtidig har jeg ingen problemer med å skjønne at arrangørene trenger såpass for å få det til og gå rundt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Grenserittet 2019 [Re: Syklus] #2497066 12/07/2018 21:10
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Flere flotte ritt og renn til 500,-, som også gir flotte opplevelser. Håper og tror disse består. Ingen tvil om at markedet ikke godtar de prisene vi snakker om - det er fort dyrt i forhold til innhold. Nye spektakulære begivenheter godtas og betales for, men er lite bærekraftig. Det spiller ingen rolle om det forklares med alt som koster så mye for å rettferdiggjøre prisene - det er for dyrt når en må betale 1300 kr for bare påmelding for å komme seg fra A til B. Jeg har syklet Lill-Oslo en gang, betalt 1500,-, nærmest blitt kjørt i hjel av andre fremkomstmidler etter Gjøvik, og må si jeg aldri noen gang har betalt penger for noe mer meningsløst - aldri mer. Mye logistikk i et sykkelritt som tydeligvis koster, men jeg tror færre og færre godtar prisen.

Re: Grenserittet 2019 [Re: Syklus] #2497072 12/07/2018 22:13
odnyba Offline
Entusiast
Entusiast
Det finnes dyre og billige utenlandske ritt og det gjør det i Norge også.
Men politi, rødekors, eq timing, mat, mm er tunge kostnader. Ck valdres arrangerte fatbike ritt i vinter til kr 50 i start. Men da var kostnadene deretter. Vi kommer til å arrangere flere slike rimelige ritt sommer som vinter. Vi arrangerer OV som et eksklusivt ritt. Det er har høye kostnader og lite fortjeneste. Med det rittet møter vi et smalt segment. Du er hjertelig velkommen til våres neste lavkostritt på Leira i Valdres når det blir annonsert til høsten. Da snakker vi kr 50 i startkontingent.

Redigert av odnyba; 12/07/2018 22:14.
Re: Grenserittet 2019 [Re: Syklus] #2497102 13/07/2018 07:32
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Jo høyere pris, jo lenger sitter jeg på gjerdet for å se at forholdene er "innafor", og jeg syntes jeg ser at dette er en spiral vi er godt inne i.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Grenserittet 2019 [Re: Syklus] #2497109 13/07/2018 07:42
L
Ludde47 Offline
Fersking
Fersking
L
Bare nevner at Hedmarksvidda rundt koster kr. 399, et meget fint ritt :-)

Re: Grenserittet 2019 [Re: Syklus] #2497114 13/07/2018 08:05
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig i at mange ritt er for dyre. Men for eksempel Vasaen i Sverige koster vel 1500 kr, og er vel strengt tatt ikke noe mer spennende en Grenserittet. Men har da veldig mange flere deltagere. Til sammenligning kostet Trans Østerdalen (3 dager) og Jotunheimen Rundt (laaaangt) 1600 kr. Sistnevnte ble også som tidligere nevnt utsolgt på minutter.
Har selv vurdert Grenserittet, men sitter på gjerde mest i forhold til om det passer med tidspunkt eller ikke (andre alternativ/ikke ritt på planen). Er utenlands frem til midt i uken før og får ikke bestemt meg før da. Mao vil både værmelding og pris påvirke valget. Er ikke av de som lar meg påvirke negativt av logistikken, for strengt tatt hverken langt å sykle tilbake (etter min mening) eller vanskelig få haik for hente bil.

Grenserittet har den absolutt verste starten jeg vet om (ut av Strømstad, før tiden starter er en studie i idioti), men også den deiligste målgangen (Festningen i sol er bare digg da og ligge på gresset med en is og bare slake). Det som er mellom start og mål er en morsom men ikke spesielt krevende trase. Dvs vil en sykle fort så krever den gode tempoendringer egenskaper.

Re: Grenserittet 2019 [Re: Syklus] #2497120 13/07/2018 08:34
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Det blir interessant å se om endringene de har gjort mtp starten i år gjør denne mindre kaotisk. De har droppet defileringen gjennom sentrum og det er oppstilling med der tidtagingen begynner. Altså ingen master.

'...once more, and more intensity!'
Re: Grenserittet 2019 [Re: Oddefa] #2497137 13/07/2018 09:24
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Er det nok folk som synes det er altfor dyrt bør det være marked for å arrangere billige, enkle ritt. Men da må de som ivrer sterkest for dette rekke opp hånda i sykkelklubben og si "jeg vil organisere". Det er første bud.

Trasévalg kan sikkert være viktig for både kostnader og forenkling. F.eks. beliggenhet drikkestasjoner, merking av trasé, bearbeiding av trasé, antall godkjennelser fra grunneiere og diverse myndigheter, behov for dirigering av trafikk/politi, antall funksjonærer, antall sanitetsposter/Røde Kors/Norsk Folkehjelp, osv.

Selv om det er unntak fra regelen er mitt inntrykk fra arrangement og deltagelse i idrett, at de som klager mest er de som også bidrar minst med å arrangere (både konkurranse og treninger).

Hvis det er noe som er dumt så er det at sutrekopper og gnålere som ikke bidrar skal sette standarden. De får jammen finne seg i å bli avkrevd å være aktivt med i å lage løsninger for det de kritiserer.

Sykkelritt kan gjøres billig hvis klubben aksepterer null overskudd. Enda billigere hvis klubben synes det er greit med underskudd, selv etter utallige dugnadstimer.

Sjøl har jeg ikke organisert ett eneste ritt, kun vært funksjonær på rittdagene. Men det er vel i bunn og grunn neppe vesentlig annerledes å organisere sykkelritt enn konkurranser i andre idretter. Har nok erfaring med andre idretter til å si at det tar mye tid. De som virkelig tar ansvar for organisering drives av ren idealisme for idrett og/eller oppfølgning av barn/ungdom. (Store, årlige arrangementer med profesjonelt apparat blir en annen greie).

Det viktigste synes jeg er å holde kostnaden nede for barn og ungdom.

Når det gjelder noen hundrelapper fra eller til på startkontingent for voksne så kan jo ryttere sondere litt rundt (a) ønsker jeg at klubben skal sitte igjen med noe penger etter å ha lagt ned masse dugnadstimer ?, (b) hvor stor prosentandel av total, årlig kostnad rundt syklingen utgjør forskjellen i startkontingent fra mitt ideal ?

Det er godt mulig at egne kostnader til utstyr, vedlikehold, ernæring, transport og overnatting fullstendig vil overkjøre startkontingent bekymringen. Da er det bare å begynne ta tak i disse egne kostnadene med mindre en selv ønsker ta aktiv del i å arrangere billige, enkle ritt.

Re: Grenserittet 2019 [Re: Ludde47] #2497138 13/07/2018 09:30
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: Ludde47
Bare nevner at Hedmarksvidda rundt koster kr. 399, et meget fint ritt :-)
yes

Re: Grenserittet 2019 [Re: kadensfjerner] #2497141 13/07/2018 09:47
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: kadensfjerner
Er det nok folk som synes det er altfor dyrt bør det være marked for å arrangere billige, enkle ritt. Men da må de som ivrer sterkest for dette rekke opp hånda i sykkelklubben og si "jeg vil organisere". Det er første bud.

Trasévalg kan sikkert være viktig for både kostnader og forenkling. F.eks. beliggenhet drikkestasjoner, merking av trasé, bearbeiding av trasé, antall godkjennelser fra grunneiere og diverse myndigheter, behov for dirigering av trafikk/politi, antall funksjonærer, antall sanitetsposter/Røde Kors/Norsk Folkehjelp, osv.

Selv om det er unntak fra regelen er mitt inntrykk fra arrangement og deltagelse i idrett, at de som klager mest er de som også bidrar minst med å arrangere (både konkurranse og treninger).

Hvis det er noe som er dumt så er det at sutrekopper og gnålere som ikke bidrar skal sette standarden. De får jammen finne seg i å bli avkrevd å være aktivt med i å lage løsninger for det de kritiserer.

Sykkelritt kan gjøres billig hvis klubben aksepterer null overskudd. Enda billigere hvis klubben synes det er greit med underskudd, selv etter utallige dugnadstimer.

Sjøl har jeg ikke organisert ett eneste ritt, kun vært funksjonær på rittdagene. Men det er vel i bunn og grunn neppe vesentlig annerledes å organisere sykkelritt enn konkurranser i andre idretter. Har nok erfaring med andre idretter til å si at det tar mye tid. De som virkelig tar ansvar for organisering drives av ren idealisme for idrett og/eller oppfølgning av barn/ungdom. (Store, årlige arrangementer med profesjonelt apparat blir en annen greie).

Det viktigste synes jeg er å holde kostnaden nede for barn og ungdom.

Når det gjelder noen hundrelapper fra eller til på startkontingent for voksne så kan jo ryttere sondere litt rundt (a) ønsker jeg at klubben skal sitte igjen med noe penger etter å ha lagt ned masse dugnadstimer ?, (b) hvor stor prosentandel av total, årlig kostnad rundt syklingen utgjør forskjellen i startkontingent fra mitt ideal ?

Det er godt mulig at egne kostnader til utstyr, vedlikehold, ernæring, transport og overnatting fullstendig vil overkjøre startkontingent bekymringen. Da er det bare å begynne ta tak i disse egne kostnadene med mindre en selv ønsker ta aktiv del i å arrangere billige, enkle ritt.

Regner med at gnålere og sutrekopper er de som deltar og ikke er fornøyd med selve rittet? Alle de som uteblir pga pris, merker vi ikke noe til, annet enn at ritt blir avlyst.
Det er vel ingen som betaler tusenvis av kroner for å sykle et ritt av idealisme i retning av klubbdrift??

Skirenn for barn og unge går med overskudd pga parkering og kiosk, ikke pga startkontingent.

Re: Grenserittet 2019 [Re: Syklus] #2497146 13/07/2018 10:15
mintman Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg tror en del av årsaken til at ritt mister deltakere er at forventningene til utstyr og trening har blitt for voldsomt (aviser, forum, osv). Har du ikke sykkel til 30000,- og trener minst 5 dager i uka, er det ikke noe poeng å stille opp. Selvfølgelig satt på spissen, men jeg tror rittene må fokusere mer på lavterskel og at alle kan bli med, uansett utstyr og grunnlag. En annen ting er prisen på rittene. Det er ikke alle som har så god råd, og da blir det veldig dyrt om du skal være med på mer en ett ritt.
Sykling kan ha utviklet seg til å være en rikmanns sport og at man mister bredden.

Redigert av mintman; 13/07/2018 10:26.

Geir
Re: Grenserittet 2019 [Re: Syklus] #2497156 13/07/2018 12:07
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Noe av bakgrunnen for å kalle det "gnål" er vel at den rene klagesangen begynner å bli noe utdebattert. Det er ikke akkurat mangel på tråder der noen bare må beskrive hvor elendig alt er.

I de foregående trådene er det sagt en del om hvordan realitetene ser ut fra arrangørenes side. Få ritt som er butikk, for å si det forsiktig. Ritt arrangeres av ildsjelene, med mange gratisarbeidende funksjonærer til gjennomføringen, og ære være dem alle for det.

(Sverige ble nevnt, men deres løsning er ikke et forbilde å strekke seg etter det heller. Rask sjekk: Svenska Cykelförbundet har en tredel så mange som løser lisens som oss, og vel også et vesentlig lavere omfang engangslisenser. Manglende inntektsside har gitt SCF sine økonomiske problemer med ugreie ringvirkinger, om enn på et lavere budsjettmessig nivå enn oss.)

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Grenserittet 2019 [Re: Syklus] #2497157 13/07/2018 12:29
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Skjønner at mange tråder/gjentakelser kan virke som gnål. Tråden her begynte med utgangspunkt i mulig nedleggelse av Grenserittet. Vil gjerne at alle ritt skal bestå. Driver selv dugnad hele året rundt idrett og arrangementer, og det er fra grasrota, dugnader og idealisme vi fostrer idrettsglede, bredde og topper. Forbundet ønsker antakelig at ritt arrangeres, og dersom ritt legges ned fordi det krever for mye å arrangere, må man finne løsninger. Mulig løsninger prøves hele tiden, men for en bruker av tjenesten er det pris, opplevelser og tilgjengelighet som er avgjørende. Håper Grenserittet og alle andre ritt består og at flere melder seg på!

Re: Grenserittet 2019 [Re: Syklus] #2497168 13/07/2018 14:35
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Gullalderen er over og man må innse at 500 deltakere er veldig bra.

Re: Grenserittet 2019 [Re: Syklus] #2497169 13/07/2018 14:45
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg kjedet meg litt i dag og hentet ut antallet startende fra Rittranking i 3 populære ritt med start og mål på samme sted og Birken og Grenserittet.

Jeg kan vel ikke si at min teori om at folk er lei ritt med start og mål langt fra hverandre hverken bekreftes eller avkreftes. Valdresrittet og Kongerittet har vel holdt seg noenlunde stabilt. Hedmarksvidda rundt har mistet mange, men jeg vet ikke om det kan være værforhold eller andre forhold. Birken og Grenserittet har hatt en katastrofal kurve.

Her er tallene hvis noen skulle føle for å synse noe om dem:

Valdresrittet:
2017: 399
2016: 503
2015: 427
2014: 529
2013: 571
2012: 597
2011: 332

Kongerittet:
2017: 612
2016: 1145
2015: 1357
2014: 940
2013: 1268
2012: 845
2011: 778

Hedmarksvidda rundt:
2017: 156
2016: 151
2015: 236
2014: 232
2013: 349
2012: 369
2011: 406

Birken:
2017: 6833
2016: 8204
2015: 11174
2014: 12558
2013: 13317
2012: 12916
2011: 13364

Grenserittet
2017: 2524
2016: 3463
2015: 4606
2014: 6287
2013: 6377
2012: 6511
2011: 6341

Re: Grenserittet 2019 [Re: Raskall] #2497174 13/07/2018 15:48
S
Syklus Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
Sitat: Raskal

Valdresrittet:
2017: 399

Kongerittet:
2017: 612

Hedmarksvidda rundt:
2017: 156

Her er det vel på sin plass å utdype at Hedmarksvidda Rundt iår hadde en økning til 232 som fullførte i 2018. Valdresrittet ligger vel brukbart an ift i fjor med 328 påmeldte nå. Mulig at Kongerittet kan komme til å slite med bare 70 påmeldte så langt, men der er det jo over en måned igjen, så ting kan muligens fortsatt skje.

Redigert av Syklus; 13/07/2018 15:50.
Re: Grenserittet 2019 [Re: sivlinhe] #2497175 13/07/2018 15:49
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: sivlinhe
Man kan lure på hvorfor rittene er så dyre i Norge.

jeg har syklet Cykelvasan 4-5 ganger nå.
Men det skal jeg ikke i 2018. Om jeg husker rett, pris for påmelding 1440,- SEK buss Mora til Sälen ca 250,- SEK

I tillegg transport og overnatting.

For min del så blir dette for dyrt, synd for dette er et veldig fint arrangment.
(Prisene er fra hukommelsen)
/Jan

Redigert av jag; 13/07/2018 15:50.

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Grenserittet 2019 [Re: Syklus] #2497177 13/07/2018 17:06
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
Ubegripelig at det må være så dyrt. Helt enig med deg. Jeg har ikke syklet det rittet. Kunne tenkt meg å gjøre det, men ikke til den prisen. Men om det er utsolgt hver år, er det vel verdt det for de som melder seg på....

Re: Grenserittet 2019 [Re: Syklus] #2497186 13/07/2018 18:51
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Siste rittet jeg var på kostet kr 75,- inkludert tidtaking og resultater på EQ-timing. Blikkvegen Tempo Challenge og kom selvfølgelig på 1. Plass totalt. Rittet før det var Sport 1 mila. Kostet kr 260,- pluss kr 50,- eller kr 100,- for leie av tidtakerbrikke. Helt greit at prisen var litt høyere fordi det var et stort arrangement og jeg fikk en fin pokal for 1. plassen der!

Sto over Lillehammer-Oslo pga pris i år. For min del priser flere av rittene seg ut. Å konkurrere hver dag på Strava og ta KOM er i allefall rimelig i forhold.

Redigert av John_Harald; 13/07/2018 19:12.
Re: Grenserittet 2019 [Re: Syklus] #2497187 13/07/2018 19:15
olechr Offline
More than words
More than words
Det som også er greit å huske er at antall deltagere på ritt har vært kunstig høyt. Man snakker om at Birken er i fritt fall, men det er ikke mange andre ritt i Europa med rett under 10000

Ambassadør for Scott.
Re: Grenserittet 2019 [Re: John_Harald] #2497189 13/07/2018 19:44
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: John_Harald
Siste rittet jeg var på kostet kr 75,- inkludert tidtaking og resultater på EQ-timing. Blikkvegen Tempo Challenge og kom selvfølgelig på 1. Plass totalt. Rittet før det var Sport 1 mila. Kostet kr 260,- pluss kr 50,- eller kr 100,- for leie av tidtakerbrikke. Helt greit at prisen var litt høyere fordi det var et stort arrangement og jeg fikk en fin pokal for 1. plassen der!

Sto over Lillehammer-Oslo pga pris i år. For min del priser flere av rittene seg ut. Å konkurrere hver dag på Strava og ta KOM er i allefall rimelig i forhold.

Skal du starte en egen skrytetråd kanskje? Eller en rosablogg skull
Evt stille opp i ritt hvor man møter enda bedre motstandere

Redigert av sls; 13/07/2018 19:47.
Re: Grenserittet 2019 [Re: Syklus] #2497190 13/07/2018 19:50
Go big Offline
3, 2, 1 Go
3, 2, 1 Go
Sett på div ritt i alpene for denne sommeren. Ble desverre skadet så det ble ikke noe ritt, men når de kan arrangere 3.dagers ritt der nede for ca 2000nok henger ikke prisene her hjemme sammen i det hele tatt. Hvem pokker gidder betale den samme prisen for å sykle sverige - norge på en grusvei?

Ikke er det utsikt engang.

Greit nok det koster litt mer å reise nedover, men med litt planlegging får man flybiletter latterlig billig og tog/logistikk er svært enkelt i tyskland, østerrike og sveits i alle fall.

Re: Grenserittet 2019 [Re: olechr] #2497360 15/07/2018 06:58
S
Syklus Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
Sitat: olechr
Det som også er greit å huske er at antall deltagere på ritt har vært kunstig høyt. Man snakker om at Birken er i fritt fall, men det er ikke mange andre ritt i Europa med rett under 10000

Når man sammenligner med andre land, som Sverige, så kan det også være greit å tenke på at mtb/grusritt-bølgen kom tidligere i Norge enn i Sverige. Cykelvasaen ble arrangert første gang i 2009, med Birken som forbilde. Så entusiasmen rundt slike ritt i Sverige er kanskje sammenlignbar med hva vi hadde i Norge for 10-15 år siden, rett og slett fordi "bølgen" fortsatt er i en stigende fase, mens den i Norge er i en bølgedal. Andre svenske ritt som Uddevalla og Dalsland er vel også av relativt ny dato sammenlignet med endel norske klassikere.

Re: Grenserittet 2019 [Re: Syklus] #2497373 15/07/2018 08:54
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Syklus
Sitat: olechr

Når man sammenligner med andre land, som Sverige, så kan det også være greit å tenke på at mtb/grusritt-bølgen kom tidligere i Norge enn i Sverige. Cykelvasaen ble arrangert første gang i 2009, med Birken som forbilde. Så entusiasmen rundt slike ritt i Sverige er kanskje sammenlignbar med hva vi hadde i Norge for 10-15 år siden, rett og slett fordi "bølgen" fortsatt er i en stigende fase, mens den i Norge er i en bølgedal. Andre svenske ritt som Uddevalla og Dalsland er vel også av relativt ny dato sammenlignet med endel norske klassikere.

Ja vi er foran sånn sett, men i Sverige er det bare Vasan som er stort. Andre ritt på 1000-1500 er store ritt. Det er da det snakkes om å legge ned en del ritt her. Vasan har nok et mye sterkere navn i Sverige generelt. For skivasan har vært kjempe stort i mange år. Det bare fortsetter å rulle på.

Ambassadør for Scott.
Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support