Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. Hjelp!
|
Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. Hjelp!
08/07/2018 23:04
|
Corduroy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Har nå bestemt meg for at min nye sykkel skal bli en Canyon. Skal benytte meg av TdF tilbudet. Men jeg klarer rett og slett ikke velge mellom Aeroad cf slx 8.0 eller tilsvarende Ultimate. Kan forumet hjelpe meg med erfaringer, råd og tips ville jeg satt stor pris på det. Jeg bor i Grenlandsområdet (Skien/Porsgrunn) hvor det er småkupert. Har fortstått det slik at Ultimate er det du bør velge om man liker klatringer. Riktig?
|
|
|
Re: Velge mellom Aeroad cf slx eller Ultimate. Hjelp!
[Re: Corduroy]
09/07/2018 07:12
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Først og fremst er Aeroad lavere i fronten, så jeg ville tenkt mest på hvilken sittestilling jeg ville ha. Per def. kan du jo få en Ultimate litt lettere, men Aeroad går etter min og andres erfaringer fint oppover den også
|
|
|
09/07/2018 08:26
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Create the problem and sell the solution
|
|
|
09/07/2018 09:08
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Aldri syklet med noen av de, men synes de artiklene fint beskriver forskjellen på "vanlig" (Ultimate) og "aero" (Aeroad).
Kun to grunner til å ikke velge Aeroad etter min mening
1) Kroppen tåler ikke sittestillingen 2) Du skal sykle ritt med kraftig stigning på slutten
I 2) hvis du uansett stort sett ligger på hjul vil ikke "aero-effekten" ha nevneverdig betyning under første del av rittet uansett. På slutten opp en bakke, og da snakker vi om mer enn småkuppert, vil en noe lettere Ultimate nok spare deg for noen sekunder (få slike bakker i Norge - og enda færre slike ritt).
1) skal man derimot ikke kimse av. Hvis man ender opp med å sitte ukomfortabelt time etter time for å sykle 0.3kmt raskere på søndagsturen så er det muligens ikke verdt det? Det kommer helt an på fysikken til den enkelte selvsagt.
|
|
|
09/07/2018 11:14
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Hvis man uansett ikke har ambisjoner om å vinne noe som helst så er det vel liten grunn til å ha en aero sykkel fremfor en tradisjonell racer.
|
|
|
09/07/2018 11:29
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Hvis jeg ikke skulle syklet ritt for konkurranseaspektets skyld tror jeg at jeg hadde sett hardt og lenge på Endurace i stedet.
|
|
|
09/07/2018 11:47
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Men da beveger en seg enda lengre unna Aeroad. Ultimate kan jo fort være den gyldne middelvei.
|
|
|
[Re: Syklist1]
09/07/2018 12:07
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Men da beveger en seg enda lengre unna Aeroad. Ultimate kan jo fort være den gyldne middelvei. Så er man tilbake til ditt argument. Hvis man ikke skal vinne noe er det vel liten grunn til å velge Ultimate fremfor Endurace? Jeg har litt respekt for Aristoteles, men ikke nødvendigvis her.
|
|
|
[Re: Havre]
09/07/2018 12:34
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Men da beveger en seg enda lengre unna Aeroad. Ultimate kan jo fort være den gyldne middelvei. Så er man tilbake til ditt argument. Hvis man ikke skal vinne noe er det vel liten grunn til å velge Ultimate fremfor Endurace? Jeg har litt respekt for Aristoteles, men ikke nødvendigvis her. Hvis man tror man vil trives på en Endurace så hvorfor ikke. Man kjøper vel racer ca like mye med magefølelsen som med hjernen, i alle fall er det sånn for min del.
Redigert av Syklist1; 09/07/2018 12:40.
|
|
|
[Re: Havre]
09/07/2018 13:05
|
SERLAA
Medlem
|
Medlem
Så er man tilbake til ditt argument. Hvis man ikke skal vinne noe er det vel liten grunn til å velge Ultimate fremfor Endurace?
Jeg har aldri vunnet noe på tross av at jeg har en Aeroad, dessverre.. Men er uansett veldig fornøyd med sykkelen. Den er merkbart mer komfortabel enn de få andre "vanlige" syklene jeg har prøvd med tanke på støydemping. (Og ser etter min mening best ut av de aero syklene som er på markedet idag) Selv om jeg ikke akkurat er verdens mest tøyelige person, har jeg ingen problemer med sittestilling, men dette er vel litt opp til hver enkelt. De største forskjellene jeg merker mellom Aeroad og mer komfort orienterte sykler som jeg har prøvd (Diverge og Endurace) er vekt fordelingen. Sliter med å få nok vekt fremover og mindre på setet på når jeg sitter mer oppreist, samtidig som jeg får litt "traktor" følelse av hvordan disse syklene oppfører seg. (sikkert noen innstillinger som kunne vært gjort bedre) Og kanskje noen som er uenige, men synes det er litt morsommere å sykle fort raskere enn langt.
|
|
|
09/07/2018 14:00
|
Corduroy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takk for innspill. Har idag en Cannondale Synapse 2015 modell som er til salgs. Endurace er ikke et alternativ jeg vil vurdere. Mange faktorer som jeg vurderer i forhold til Aeroad vs Ultimate. Det jeg funderer på bl.a. er hvordan Aeroad er på koseturer/langturer, komforten i forhold til Ultimate, hvor kvikk den er i bakker osv. Er den bygd for fart, en hovedsakelig rittmaskin etc etc..Rent estetisk er de forskjellig, og blir ikke klok på hva jeg heller mest mot.
Et annet poeng jeg vil spørre om. Har aldri hatt elektronisk giring. Verdt pengene?
|
|
|
09/07/2018 14:50
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Har du ikke penger til sommerferien er ikke di2 verdt pengene. Har du råd til en ny Aeroad er det nok verdt det :-)
Pleier Canyon å bruke TdF til lanseringer? Aeroad i nåværende generasjon begynner da å trekke på årene? Kunne kanskje tenkt at de kommer med en ny modell til 2019?
|
|
|
09/07/2018 14:57
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Hvis jeg skulle ha valgt mellom de to hadde jeg valgt Ultimate pga. muligheten til å ha plass til bredere dekk. Vil tro at det er en begrensning på Aeroad? Mulig dette ikke er et viktig poeng for deg?
|
|
|
[Re: Gråstein]
09/07/2018 15:06
|
Corduroy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Har du ikke penger til sommerferien er ikke di2 verdt pengene. Har du råd til en ny Aeroad er det nok verdt det :-)
Pleier Canyon å bruke TdF til lanseringer? Aeroad i nåværende generasjon begynner da å trekke på årene? Kunne kanskje tenkt at de kommer med en ny modell til 2019? Ut ifra det jeg har googlet er det ingen rykter om ny Aeroad for 2019, men man vet aldri. Canyon lanserer vel nye modeller på senhøsten sept-okt hva jeg vet.
|
|
|
[Re: Red Devils]
09/07/2018 15:07
|
Corduroy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hvis jeg skulle ha valgt mellom de to hadde jeg valgt Ultimate pga. muligheten til å ha plass til bredere dekk. Vil tro at det er en begrensning på Aeroad? Mulig dette ikke er et viktig poeng for deg? Bruker idag 25mm og er fornøyd med det. Ikke behov for bredere.
|
|
|
09/07/2018 16:12
|
Neko
Avhengig
|
Avhengig
Bruker idag 25mm og er fornøyd med det. Ikke behov for bredere.
Jeg sa det samme i 2011 da jeg kjøpte sykkel som ikke har plass til bredere enn 23 mm. 
|
|
|
09/07/2018 16:55
|
krrm
Entusiast
|
Entusiast
Ang. elgir: Etter å hatt leiesykkel med mekanisk ultegra i to somre, og med Di2 ultegra hjemme er jeg helt sikker på at det blir elektronisk gir på en evt. ny sykkel også. Med Di2 bruker jeg lille skiva foran mer som et lav gir, dvs. jeg bruker den når jeg synes litt synd på meg selv, siden jeg kan bruke alle 11 girene bak. Med mekanisk opplever jeg at fort blir litt ulyd slik at man bare får brukt 8-9 av girene bak. Selvsagt kan det skyldes at leiesyklene var aldeles håpløst justert og bla bla, men relativt nye var de i allefall.
Det skal sies at om jeg hadde vært vant til mekanisk er det slettes ikke sikkert at jeg hadde vært like bastant.
|
|
|
09/07/2018 17:49
|
SERLAA
Medlem
|
Medlem
Takk for innspill. Har idag en Cannondale Synapse 2015 modell som er til salgs. Endurace er ikke et alternativ jeg vil vurdere. Mange faktorer som jeg vurderer i forhold til Aeroad vs Ultimate. Det jeg funderer på bl.a. er hvordan Aeroad er på koseturer/langturer, komforten i forhold til Ultimate, hvor kvikk den er i bakker osv. Er den bygd for fart, en hovedsakelig rittmaskin etc etc..Rent estetisk er de forskjellig, og blir ikke klok på hva jeg heller mest mot.
Et annet poeng jeg vil spørre om. Har aldri hatt elektronisk giring. Verdt pengene? Hvorvidt den god oppover skal noen med bedre klatre egenskaper enn meg få uttale seg om. Hjulsett på 52mm er sikkert ikke det beste oppover. Elektronisk giring er uten tvil verdt pengene hvis du har råd. Ikke nødvendigvis fordi det girer bedre enn et godt vedlikeholdt mekanisk drivverk, men fordi det er utrolig lite vedlikehold med det. Lad opp DI2`en ca 2. hver måned og bytt deler når de er utslitt. Det er aldri en vaier som må strammes eller byttes og alt fungerer 100% hver gang. Perfekt for de som heller vil sykle enn å stå å fikse på sykkelen. Har snart 10.000km på denne og girene ble sist justert av canyon fabrikken en gang i 2015, på tross av at kjede og kassett er byttet med jevne mellomrom. Hvis jeg skulle ha valgt mellom de to hadde jeg valgt Ultimate pga. muligheten til å ha plass til bredere dekk. Vil tro at det er en begrensning på Aeroad? Mulig dette ikke er et viktig poeng for deg? Min sykkel m/felgbrems har ganske tynne Mavic Cosmic hjul (17C utvendig) og begrenses litt av det. Har hatt 28mm GP4000 (faktisk bredde 31mm) som fungerte fint både foran og bak men ble for mye "ballong" følelse på så tynne felger. 25mm Vittoria er dagens oppsett, men krysser fingrene for nytt hjulsett som passer bedre med bredere dekk i vinter.
|
|
|
[Re: SERLAA]
09/07/2018 18:30
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Min sykkel m/felgbrems har ganske tynne Mavic Cosmic hjul (17C utvendig) og begrenses litt av det. Har hatt 28mm GP4000 (faktisk bredde 31mm) som fungerte fint både foran og bak men ble for mye "ballong" følelse på så tynne felger. 25mm Vittoria er dagens oppsett, men krysser fingrene for nytt hjulsett som passer bedre med bredere dekk i vinter. Det er litt svakheten til nåværende årsmodeller av Ultimate/Aeroad etter min mening, veldig få av modellene har hjulsett som er optimale til 28mm. Det henger kanskje litt sammen med at 25mm fortsatt sees på som det optimale kompromisset for å sykle fort? Canyon slenger jo gjerne brede hjulsett på Endurace f.eks.
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
10/07/2018 05:08
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Min sykkel m/felgbrems har ganske tynne Mavic Cosmic hjul (17C utvendig) og begrenses litt av det. Har hatt 28mm GP4000 (faktisk bredde 31mm) som fungerte fint både foran og bak men ble for mye "ballong" følelse på så tynne felger. 25mm Vittoria er dagens oppsett, men krysser fingrene for nytt hjulsett som passer bedre med bredere dekk i vinter. Det er litt svakheten til nåværende årsmodeller av Ultimate/Aeroad etter min mening, veldig få av modellene har hjulsett som er optimale til 28mm. Det henger kanskje litt sammen med at 25mm fortsatt sees på som det optimale kompromisset for å sykle fort? Canyon slenger jo gjerne brede hjulsett på Endurace f.eks. Min Ultimate har 24c utvendig felg og svelger Conti 28 (31)mm lett som bare juling.
|
|
|
10/07/2018 08:20
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Ja men det er ikke optimalt, felgen bør være bredere enn dekket både for aerodynamikk og kjøreegenskaper i svinger. Ref. 105%-regelen.
|
|
|
10/07/2018 08:40
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om du ikke skal "vinne noe" ville jeg tenkt at du kan sette opp både Aeroad og Ultimate slik at den passer deg perfekt, begge er flotte sykler, den ene veier mer enn den andre og den letteste er penest :-)
Jeg har Supersix+CAAD12 og har ca 150 mil på Ultimate (CF SLX DA med Carbonhjul og klossebremser). Det var en vanvittig flott sykkel, ville valgt Ultimate med skiver (og mekanisk gir)... Den CF SLX 8 aero de har satt ned akkurat nå synes jeg er fin
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
10/07/2018 12:15
|
SERLAA
Medlem
|
Medlem
Jeg har Supersix+CAAD12 og har ca 150 mil på Ultimate (CF SLX DA med Carbonhjul og klossebremser). Det var en vanvittig flott sykkel, ville valgt Ultimate med skiver (og mekanisk gir)... Den CF SLX 8 aero de har satt ned akkurat nå synes jeg er fin
Kan jeg få spørre om du ville valgt mekanisk ultegra/DA hvis kostnaden var den samme? Og evt. hvorfor? Jeg er som nevnt veldig fornøyd med DI2 men hadde vært artig å høre fra "den andre leiren" også.
|
|
|
[Re: SERLAA]
10/07/2018 12:32
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan jeg få spørre om du ville valgt mekanisk ultegra/DA hvis kostnaden var den samme? Og evt. hvorfor? Jeg er som nevnt veldig fornøyd med DI2 men hadde vært artig å høre fra "den andre leiren" også. Tja, jeg har en sykkel fra 2014 med mekanisk DA9000 og har leid flere sykler med Di2. Di2 kjennes bittelitt enklere ut men jeg har også opplevd et par tilfeller hvor Di2 plutselig "detter ut" både for egen del og sykkelkompiser. I disse tilfellene har det løst seg med litt fikling men i ritt er det game over og uansett irriterende. Kjenner også en som fikk "virus" på Di2. Har dessverre ikke følgebil med kald drikke og ekstra sykler på taket. Jeg kjøpte ny sykkel i år og valgte disc + mekanisk DA (91xx et eller annet), vanvittig presis giring og forhåpentligvis problemfritt i lang tid fremover. Var inne på tanken om eTap disc men det synes jeg ble for dyrt. Ikke lytt ukritisk til folk du ikke kjenner på nettet men tenk igjennom hva du liker eller har behov for selv. Jeg er i hvertfall fornøyd med den sist ankomne :-)
|
|
|
10/07/2018 13:14
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
^^ No offense, Emil, men "virus på Di2" hørtes ut som en bestemor som har fått datavirus på vannkokeren..
Hadde vært interessant med konkrete case, men "detter ut", "litt fikling", "virus" høres litt svevende ut.
"Detter ut"? Jeg opplevde da jeg byttet bakskifter at den ikke svarte i det hele tatt. Tok den av igjen og satt på den gamle. Giret med en gang. Viste seg at han jeg hadde kjøpt av hadde oppdatert firmware, og siden jeg blandet 68xx og r80xx måtte jeg oppdatere alt det andre også. Lastet ned eTube, koblet laderen mellom PC og sykkel, og alt løst på få minutter. Men sånt skjer jo ikke plutselig på veien..
Selvfølgelig har man muligheten for batteriproblemer. Det var vel neppe proudest moment for annonsøren da "På tur med DO2" hadde med Sigurd Sollien til Paris Roubaix for amatører, og han kom til mål etter å ha syklet uten gir mesteparten av turen. Men å lade av og til vender man seg til. Ikke gjør man det ofte, og i forhold til å grise med kjedet osv er det jo en lek å plugge i en stikkontakt og sette seg i sofaen..
|
|
|
10/07/2018 14:02
|
SERLAA
Medlem
|
Medlem
@ EmilZipp:
Uansett så er det artig å høre hvilke opplevelser andre har med elektronisk VS mekanisk giring.
Av de jeg kjenner til som har Di2/etap har jeg ikke hørt om noen tilsvarende problemer. (heldigvis)
Grunnen til at jeg spurte er fordi mine erfaringer er at mekanisk gir på en god dag fremdeles er noen hakk under elektronisk gir med tanke på presisjon. Dette inkluderer blant annet fabrikk nye sykler kjøpt hos LBS (ikke XXL/Gsport osv..) samt selv bygde sykler med alt av drivverk helt nytt og mangfoldig timer brukt på fin tune på alt som kan skrus på.
Men som så veldig mye annet så kommer det også på hva vi foretrekker og hadde jeg hatt samme erfaringer som dine sykkel kompiser og opplevd Di2 som ustabilt hadde jeg nok revurdert mine preferanser på dette feltet.
|
|
|
[Re: Gråstein]
10/07/2018 14:13
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
^^ No offense, Emil, men "virus på Di2" hørtes ut som en bestemor som har fått datavirus på vannkokeren..
Hadde vært interessant med konkrete case, men "detter ut", "litt fikling", "virus" høres litt svevende ut.
"Detter ut"? Jeg opplevde da jeg byttet bakskifter at den ikke svarte i det hele tatt. Tok den av igjen og satt på den gamle. Giret med en gang. Viste seg at han jeg hadde kjøpt av hadde oppdatert firmware, og siden jeg blandet 68xx og r80xx måtte jeg oppdatere alt det andre også. Lastet ned eTube, koblet laderen mellom PC og sykkel, og alt løst på få minutter. Men sånt skjer jo ikke plutselig på veien..
Selvfølgelig har man muligheten for batteriproblemer. Det var vel neppe proudest moment for annonsøren da "På tur med DO2" hadde med Sigurd Sollien til Paris Roubaix for amatører, og han kom til mål etter å ha syklet uten gir mesteparten av turen. Men å lade av og til vender man seg til. Ikke gjør man det ofte, og i forhold til å grise med kjedet osv er det jo en lek å plugge i en stikkontakt og sette seg i sofaen.. Svevende ja vel, jeg er ei kløne med elektronikk og tenker mekanisk er en ting mindre å bekymre seg for. På en leiesykkel fikk jeg hjelp til å resette Di2 (den nest siste Ultegra utgaven) med noen tastetrykk etter at giringen stoppet underveis på tur. Det andre tilfellet var en tilnærmet ny sykkel med siste Ultegra Di2 som plutselig ikke virket men "kom til seg selv igjen" etter noen minutter uten at noe ble gjort, dette var på Mallorca i vår. Tilfellet med virus har jeg fra en i klubben som også er mekaniker bla for sin sønn på høyt nivå i Norge. De greide ikke å fikse dette selv. Jeg klarer ikke å være mer konkret enn dette dessverre men en vannkoker skal jeg klare å fylle vann i, sette i kontakten og starte :-) Uansett sikkert småting men nok til at jeg klarer meg helt utmerket med siste DA mekanisk gir.
|
|
|
10/07/2018 14:25
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Jeg holder også en knapp på mekanisk fremfor Di2. Har hørt mang en historie om el gir som ikke virker av den ene eller annen årsak. Samt software som må oppdateres i tide og utide med derav følgende problemer. Ledninger som mister kontakt.
Mekanisk kan du alltid fikse selv, og alle verksteder har peiling på dette. Det enkleste er ofte det beste?!
|
|
|
[Re: EmilZipp]
10/07/2018 14:25
|
Corduroy
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Om du ikke skal "vinne noe" ville jeg tenkt at du kan sette opp både Aeroad og Ultimate slik at den passer deg perfekt, begge er flotte sykler, den ene veier mer enn den andre og den letteste er penest :-)
Jeg har Supersix+CAAD12 og har ca 150 mil på Ultimate (CF SLX DA med Carbonhjul og klossebremser). Det var en vanvittig flott sykkel, ville valgt Ultimate med skiver (og mekanisk gir)... Den CF SLX 8 aero de har satt ned akkurat nå synes jeg er fin Takk for innspill. Fremdeles ikke valgt mellom Aero/ultimate, og gjennom å lese på dette forumet og hørt fra andre kilder så burde man så absolutt ha skivebrems om man skal kjøpe ny sykkel nå. Så da ble det en ting til å fundere på. Har dog aldri testet det selv.
|
|
|
10/07/2018 14:43
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg kjøpte Ultimate i fjor og det eneste jeg var sikker på var felgbrems og farge.
Med tanke på annenhåndsverdi er det neppe noe godt valg med felgbrems men jeg har lang tidshorisont (og en veldig fin Gran Tourismo blå Ultimate).
Redigert av Syklist1; 10/07/2018 14:47.
|
|
|
|
|