Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Koke kjedet.....

Re: Koke kjedet..... [Re: vviz] #2495708 05/07/2018 06:02
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: vviz
Men skal man først ta bryet med Molton, så gjør man det vel ikke på den måten? Man slenger ti kjeder i kokeren samtidig. Når du når "service-intervalet" på første kjedet, så bytter du til det neste kjedet du har klargjort osv. Når du er gjennom alle ti, så gjør du denne prosessen på nytt. Altså hver 5000km, ikke hver 500km.

Akkurat. Godt poeng. Om det fungerer som det skal, bruker man i løpet av året mindre tid på kjeder enn ved alminnelig rens og smøring. Og man får bedre funksjon og slitestyrke året gjennom i henhold til alle tester jeg har sett.

Tre ting jeg lurer på:
- Vil et kjede behandlet med Molten i f.eks. januar og siden lagt ubrukt, være i like god stand for bruk i september? Voksen stivner ikke for mye etter så lang oppbevaring?
- Kjede og kassett slites som kjent sammen. Hyppig bytte av kjede reduserer behovet for bytte av kassett, så det er en god ting ved systemet som skissert. Men om man bruker 10 nye kjeder og hver kjede ca. 50 mil før ny behandling, vil den tiende kjeden være splitter ny mens kassetten har gått 450 mil. Det gir fortsatt optimal funksjon?
- Så kan man også innvende at ti nye kjeder gir lang brukstid uten noe annet enn den originale, utmerkede fabrikkbehandlingen. Kanskje er det ikke strengt tatt nødvendig å bruke Molten eller noe annet før alle ti er brukt og original behandling er slitt ned? ICON_SMILE

Uvant å tenke slik, merker jeg.

Re: Koke kjedet..... [Re: vviz] #2495723 05/07/2018 07:12
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: vviz
Sitat: Sepeda

Hører gjerne også om erfaringer med Molten. Leser at Molten anbefaler ny runde med dypping i flytende voks ca. hver 50. mil. Det blir kjapt flere runder i måneden og jeg tror ikke jeg er helt der ennå...

Nei, ikke ennå... ICON_WINK

Men skal man først ta bryet med Molton, så gjør man det vel ikke på den måten? Man slenger ti kjeder i kokeren samtidig. Når du når "service-intervalet" på første kjedet, så bytter du til det neste kjedet du har klargjort osv. Når du er gjennom alle ti, så gjør du denne prosessen på nytt. Altså hver 5000km, ikke hver 500km. Du skal sykle veldig mye om du må gjøre dette særlig oftere enn ett par ganger i året.

at ett profflag gjør det slik du skisserer kan jeg forstå, men at en glad amatør skal ha ett dusin kjeder hengenes nysmørte i boden hørtes råflott ut.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Koke kjedet..... [Re: Flamini] #2495731 05/07/2018 07:18
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Å bruke 7-8000 tusen kroner på et lager av Eagle-kjeder høres fristende ut.

Re: Koke kjedet..... [Re: anonym22] #2495733 05/07/2018 07:26
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Joda, men f.eks. fem-ti brukskjeder for alle hverdagens mil er overkommelig. Man anskaffer jo nye kjeder over tid uansett.

Og man bruker gjerne ikke fulldemperen med Eagle over 20 mil hver uke slik mange av oss gjør med landeveis-, blandeveis- eller pendlersykkel. Så hver etter eget behov og preferanser.

Bruk av flere kjeder er for øvrig nettopp hva Molten anbefaler for ryttere med high milage ICON_SMILE Og om man er flere sykkelkompiser, kan alle ha nytte av felles pool med kjeder.

Re: Koke kjedet..... [Re: Sepeda] #2495734 05/07/2018 07:34
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Mine kjeder holder gjerne 1000 mil, så så mange kjeder vil jeg uansett ikke ha.

Re: Koke kjedet..... [Re: anonym22] #2495736 05/07/2018 07:42
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ingen grunn til å gå bort fra kjemikalier om man trives med det ICON_SMILE Og Squirt synes uansett å være et enkelt alternativ med påføring av voks.

Likevel kjekt å kunne diskutere alternativer.

Artig å merke seg at nesten uansett hva man diskuterer på forumet, om det så er nye sykkeltyper, standarder, komponenter eller vedlikehold, er de aller fleste skjønt enige om at de ikke trenger det, for alle vil ha alt slik det alltid har vært, for det skjønner alle er best, frem til plutselig alle - etter noen år - vil ha det som var nytt og alternativt, for siden igjen å avvise alle nye endringer som helt unødvendige og noe de absolutt ikke trenger, og slik går dagene ICON_SMILE

Re: Koke kjedet..... [Re: Sepeda] #2495745 05/07/2018 08:12
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
RnR og Squirt er fint, men jeg vurderer å prøve voksbad (ikea telys) på vintersykkel. Det var ti (eller fem for den del) jeg mener er helt tøysete. Klart, har man samme kjede på alle sykler, blir det enklere. Men på f.eks. stisykkel ser jeg liten grunn til å bruke annet enn RnR eller Squirt uansett.

Re: Koke kjedet..... [Re: anonym22] #2495755 05/07/2018 08:31
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: anonymous22
Det var ti (eller fem for den del) jeg mener er helt tøysete.

Hvorfor mener du det er helt tøysete? Mener du virkelig at det er enklere å gå gjennom hele behandlingen med én kjede om gangen et par ganger i måneden fremfor behandling et par ganger i året av flere kjeder på én gang? Og hvorfor velger du Ikea telys fremfor Molten? Du vil ikke ha DuPont PTFE og molybden?

ICON_SMILE

Re: Koke kjedet..... [Re: Sepeda] #2495760 05/07/2018 08:40
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ingen grunn til å gå bort fra kjemikalier om man trives med det ICON_SMILE Og Squirt synes uansett å være et enkelt alternativ med påføring av voks.

Likevel kjekt å kunne diskutere alternativer.

Artig å merke seg at nesten uansett hva man diskuterer på forumet, om det så er nye sykkeltyper, standarder, komponenter eller vedlikehold, er de aller fleste skjønt enige om at de ikke trenger det, for alle vil ha alt slik det alltid har vært, for det skjønner alle er best, frem til plutselig alle - etter noen år - vil ha det som var nytt og alternativt, for siden igjen å avvise alle nye endringer som helt unødvendige og noe de absolutt ikke trenger, og slik går dagene ICON_SMILE

Det er jo ikke bare her på forumet men dette gjennomsyrer hele samfunnet; trendsettere og trendfølgere.

Koke kjedet er forøvrig ikke noe nytt. Det gjorde vi (fatter'n) alt på 70-tallet, og sikkert før det og men det var da jeg begynte å skru sykkel selv.
(Nei, vi brukte ikke molten ICON_WINK )

Har forøvrig en bedre metode for å smelte inn voks.
Kliner på rikelig med voksbasert smøring og tenner på.
(Overflødig å nevne at jeg sykler stålsykkel devilsmile)
(Nei, dette er ikke fleip.)

Re: Koke kjedet..... [Re: Tange] #2495764 05/07/2018 08:52
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
yes
Sitat: Tange
Koke kjedet er forøvrig ikke noe nytt.

Ja, det er mye nytt som er gammelt.

Vi som for noen år siden dristet oss til å anbefale skiver, gjennomgående akslinger og slangeløse felger også for landeveissykler, fikk jaggu høre hvor uendelig tåpelig og meningsløst det var ICON_SMILE

Vil se opptak av hvordan du smelter voks! ICON_SMILE

Re: Koke kjedet..... [Re: Sepeda] #2495772 05/07/2018 09:04
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
5-10 kjeder er dyrt og som sagt tar det tid før jeg sliter de ut med opp mot 1000 mil per kjede. Ender da opp med masse nesten nye kjeder før de plutselig er utdatert med nye gir og sykler.

Re: Koke kjedet..... [Re: Sepeda] #2495776 05/07/2018 09:08
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
yes
Sitat: Tange
Koke kjedet er forøvrig ikke noe nytt.

Ja, det er mye nytt som er gammelt.

Vi som for noen år siden dristet oss til å anbefale skiver, gjennomgående akslinger og slangeløse felger også for landeveissykler, fikk jaggu høre hvor uendelig tåpelig og meningsløst det var ICON_SMILE

Vil se opptak av hvordan du smelter voks! ICON_SMILE

Må du nok vente til mørkere kvelder, men skal prøve å huske på det.

Landeveissyklister ja.......... need we say more?

Re: Koke kjedet..... [Re: anonym22] #2495779 05/07/2018 09:16
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
5-10 kjeder er dyrt og som sagt tar det tid før jeg sliter de ut med opp mot 1000 mil per kjede. Ender da opp med masse nesten nye kjeder før de plutselig er utdatert med nye gir og sykler.

Ser absolutt den. Men det synes som du svarer uten å ta hensyn til spørsmålet, nemlig hva som fungerer best dersom man bruker Molten og sykler mye. Hvis du ikke vil ha flere kjeder, blir det kjapt behov for full behandling flere ganger i måneden. Da blir plutselig Molten en tidkrevende og lite praktisk løsning, om man ikke har særdeles god tid og interesse for slikt.

Om man ikke bruker Molten, er det selvsagt ikke samme behov for å ha flere kjeder.

Re: Koke kjedet..... [Re: Sepeda] #2495786 05/07/2018 09:39
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Molton høres ut som en dårlig løsning hvis man sykler under 5000 mil i året. Da må man nok samarbeide med andre og ha felles kjedepark.

Re: Koke kjedet..... [Re: Sepeda] #2495790 05/07/2018 09:43
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Skal gladelig innrømme at jeg faller inn under den kategorien :-)
Men for min del dreier det seg mest om litt kritisk tenkning rundt hvor mye bedre de nye standardene egentlig er sammenlignet med de gamle og om den som oftest marginale forbedringen virkelig er noe en mosjonist på mitt nivå trenger.
Når jeg ender opp med det nye etterhvert er det som regel fordi reservedeler til det gamle etterhvert utgår slik at man er nødt til å oppgradere når noe etterhvert ryker (kjører fortsatt 10 delt på landeveissykkelen og kommer til å fortsette med det så lenge jeg får tak i reservedeler).

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Koke kjedet..... [Re: anonym22] #2495791 05/07/2018 09:44
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Molton høres ut som en dårlig løsning hvis man sykler under 5000 mil i året. Da må man nok samarbeide med andre og ha felles kjedepark.

Forretningsidé? "Oslo kjedekollektiv".

Re: Koke kjedet..... [Re: Øyvind V] #2495794 05/07/2018 09:51
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Øyvind V

Det heter vel isåfall Oslo skjedekolletiv

- Stefan
Re: Koke kjedet..... [Re: Stefan77] #2495795 05/07/2018 09:51
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Stefan77

Det heter vel isåfall Oslo skjedekolletiv

Det er nok noe annet!

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Koke kjedet..... [Re: gare] #2495799 05/07/2018 10:04
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
[/quote]Det heter vel isåfall Oslo skjedekolletiv [/quote]

Det er nok noe annet! [/quote]Og var vel verdens første forretningsidè?

Ketil
Re: Koke kjedet..... [Re: Flytstien] #2495803 05/07/2018 10:07
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Denne tråden begynner å nærme seg nominering til årets tråd skjede!

Re: Koke kjedet..... [Re: Flytstien] #2495804 05/07/2018 10:07
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

Den idéen burde en oppegående LBS gripe med begge hender - mot et passelig gebyr, selvsagt ICON_SMILE

Sitat: Torshov-Simen
...for min del dreier det seg mest om litt kritisk tenkning rundt hvor mye bedre de nye standardene egentlig er sammenlignet med de gamle og om den som oftest marginale forbedringen virkelig er noe en mosjonist på mitt nivå trenger.

Det er en sunn og fornuftig skepsis. Man behøver absolutt ikke oppgradere til det nyeste til enhver tid.

Det som til tider frustrerer meg er en tilsynelatende manglende forståelse blant mange syklister at summen av de marginale forbedringene over tid skaper radikalt bedre sykler. Du nevner at du er komfortabel med 10-delt. Det har jeg også vært i flere år. Men betyr det at vi egentlig burde beholdt 7-delt gir, girspake på underrøret og klaring for 19-21 mm dekk for all tid? For alle var da i sin tid skjønt enige om at vi slett ikke trenger noe annet. Og slik kan vi gå tilbake i tid helt til veltepetternes tid.

Folk blander rett og slett sammen - og skiller ikke - mellom hva de selv føler at de trenger akkurat nå og hva som er veien videre for stadig bedre sykler som idrett, transport eller fritidssyssel.

Det er et paradoks at mange syklister stritter imot enhver endring som vil gi dem en bedre opplevelse om noen år ICON_SMILE

Re: Koke kjedet..... [Re: Flytstien] #2495810 05/07/2018 10:28
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Den bedre sykkeopplevelsen er i stor markedsføring.

Merker ingen forskjell med tanke på Strava på mine 2 landeveissykler til tross for at det er en betydelig pris og aldersforskjell mellom CAAD10 og Ultimate SLX

Re: Koke kjedet..... [Re: Sepeda] #2495812 05/07/2018 10:36
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Den idéen burde en oppegående LBS gripe med begge hender - mot et passelig gebyr, selvsagt ICON_SMILE

Og royalties til meg! ICON_SMILE

Hadde aldri falt meg inn å gjøre en sånn jobb selv, men om jeg kunne dratt innom butikken en gang i måneden og fått nyvokset kjede kunne jeg betalt noen kroner for det. Har butikken et bra utvalg, så kan man jo komme med både 9-, 10-, 11- og 12-delt oppsett og plukke med seg et "nytt" kjede.

Siden kidsa sier skj-lyd der det er kj, kan man jo også le litt av ordspill på det ene og det andre... "Nyvokset (s)kjede? Kun 250,- i måneden!".

Re: Koke kjedet..... [Re: Øyvind V] #2495824 05/07/2018 10:59
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Nå er vel kjedekostnadene marginale så tror det blir vanskelig å få noe lønnsomhet i slikt. Forøvrig ser jeg personlig ikke helt vitsen å bruke tid på voksing av kjede når nye kjeder koster 250 kr (Ultegra landevei), jeg bruker de 2500 kilometer og setter på nytt. Oljer noen dråper før hver tur, men det er for å ha det lydløst. Så avfetter jeg noen ganger i løpet av levetiden når det blir svart og setter inn med litt kjedesmurning før neste tur.

Lars Olav
Re: Koke kjedet..... [Re: Flytstien] #2495825 05/07/2018 11:02
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
..ja kjeder er jo ikke urovekkende dyre så å kjøpe et nytt hvert år er vel innafor.
Men så klart, i et miljøperspektiv er det vel greit å smøre de opp så lenge som mulig.

https://www.topdreamer.com/interesting-ideas-how-to-use-your-old-bike/

Redigert av Knirkekne; 05/07/2018 11:06.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Koke kjedet..... [Re: quattro] #2495826 05/07/2018 11:05
Fox Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: quattro
Nå er vel kjedekostnadene marginale så tror det blir vanskelig å få noe lønnsomhet i slikt.

Snakk for deg selv! (s)kjedekostnadene mine har i hvertfall blitt astronimiske over årenes løp! :-)

Lars
Re: Koke kjedet..... [Re: Sepeda] #2495828 05/07/2018 11:09
perbl Offline
More than words
More than words
Det som til tider frustrerer meg er en tilsynelatende manglende forståelse blant mange syklister at summen av de marginale forbedringene over tid skaper radikalt bedre sykler. Du nevner at du er komfortabel med 10-delt. Det har jeg også vært i flere år. Men betyr det at vi egentlig burde beholdt 7-delt gir, girspake på underrøret og klaring for 19-21 mm dekk for all tid? For alle var da i sin tid skjønt enige om at vi slett ikke trenger noe annet. Og slik kan vi gå tilbake i tid helt til veltepetternes tid.

Folk blander rett og slett sammen - og skiller ikke - mellom hva de selv føler at de trenger akkurat nå og hva som er veien videre for stadig bedre sykler som idrett, transport eller fritidssyssel.

Det er et paradoks at mange syklister stritter imot enhver endring som vil gi dem en bedre opplevelse om noen år ICON_SMILE

Sorry, men jeg ser bare ikke forbedringen i at jeg skal bruke potensielt timesvis på kjederens sålenge kjedet mitt varer superlenge med minimalt vedlikehold. Å dra fram bad for å smelte ting i, ta av kjedet og finne fram verktøy etc blir fort noen minutter og potensielt timer i løpet av en sesong.

Mange av nyvinningene har adskillig mer målbare parametre enn at kjedet mitt kanskje ville sett litt mer skinnende ut enn med kun 30s RnR-behandling en gang i uka i høysesongen. Enten i form av flere gir, bedre måter å gire på, mer effektiv demping, lettere sykkel, stivere hjul etc etc.

Redigert av perbl; 05/07/2018 11:10.

Per B.
Re: Koke kjedet..... [Re: perbl] #2495835 05/07/2018 11:23
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: perbl
Mange av nyvinningene har adskillig mer målbare parametre enn at kjedet mitt kanskje ville sett litt mer skinnende ut enn med kun 30s RnR-behandling en gang i uka i høysesongen. Enten i form av flere gir, bedre måter å gire på, mer effektiv demping, lettere sykkel, stivere hjul etc etc.

For all del - helt enig. Voksing (spesielt koking) versus tradisjonell smøring er nerding på dypt nivå som man kan tillate seg på et forum for spesielt interesserte ICON_SMILE

Men når vi først har en tråd om dette, må jeg si at voks i betydning Squirt så langt er helt topp for min del - elsker renheten og fraværet av kjemikalier, søl og skitt. Påføres som alminnelig smøremiddel. Så må jeg ta alle forbehold om hvordan det blir over tid og i variert vær.

Det er med kjedesmøring som med alt annet - ingen grunn til å bytte hvis man er godt fornøyd med det man bruker! yes

Re: Koke kjedet..... [Re: Sepeda] #2495837 05/07/2018 11:29
Langbein Rise Offline
Entusiast
Entusiast
elsker renheten og fraværet av kjemikalier

Fravær av kjemikalier vil si du befinner deg i absolutt vakuum, - tror ikke du vil elske det særlig lenge...

Redigert av Langbein Rise; 05/07/2018 11:29.

Langbein Rise
- lykken er en sykkelbar sti i sola
Re: Koke kjedet..... [Re: Flytstien] #2495838 05/07/2018 11:32
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
RnR en gang i uka høres optimistisk ut med mindre man sykler 1 gang i uka når det ikke er skogbrannfare. Samme med 30 sek per behandling med mindre man gjør det etter hver tur.

Stisyklene mine blir stort sett vasket så ofte at jeg spyler og tørker kjedet jevnlig nok til at møkk ikke blir noe særlig tema. På landeveissykkel og jobbsykkel tror jeg voks har mer for seg. De vaskes 2-3 ganger i sesongen.

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support