Bilist mot syklist konflikter i media.
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
#2493333
23/06/2018 19:29
|
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 3,440
anderfo
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 3,440 |
Ikke akkurat syklist, men... Bilist kjørte på rulleskiløper to gangerEn mann på rulleski ble påkjørt to ganger av samme bilfører lørdag. Politiet sier påkjøringen var en villet handling.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
#2493430
24/06/2018 19:41
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358 |
Hvis du først skal bli tatt for det, er det greit å gjøre det skikkelig...
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: anderfo]
#2493571
25/06/2018 10:42
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881
simson
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881 |
Gitt at dette stemmer: Selv om rulleskiløperen bare ble lettere skadd, er dette så alvorlig at det bør bli fengselsstraff.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: simson]
#2493582
25/06/2018 11:04
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,048
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,048 |
Selv om rulleskiløperen bare ble lettere skadd, er dette så alvorlig at det bør bli fengselsstraff. Gitt at det som er blitt rapportert er korrekt synes jeg bilfører burde tiltales for forsettelig drapsforsøk.
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: neonstz]
#2493584
25/06/2018 11:07
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Selv om rulleskiløperen bare ble lettere skadd, er dette så alvorlig at det bør bli fengselsstraff. Gitt at det som er blitt rapportert er korrekt synes jeg bilfører burde tiltales for forsettelig drapsforsøk. Ja, det er helt klart. Dette gjelder jo alle slike "sneie-syklister-for-gøy-saker"-tilfeller også.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
#2493696
25/06/2018 17:35
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,826
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,826 |
https://www.nrk.no/norge/stor-okning-i-s...jobb-1.14099016Godagmannøkseskaft-skav fra statens bilvesen: "Vegvesenet svarer følgende på kritikken: – I byer og langs veger der det er store trafikkmengder, er det krevende å få til gode løsninger for alle trafikantgrupper. Det er ofte begrenset med areal og utfordrende å etablere attraktive og sikre løsninger for blant annet transportsyklistene, skriver Guro Ranes i en e-post til NRK." Oversatt til norsk betyr dèt "Vi kan ikke legge til rette for sykling der det er mest nødvendig. Så vi prioriterer de stedene der det er billig og enkelt selv om det ikke trengs".
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
#2493791
26/06/2018 07:40
|
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 562
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 562 |
Har liten tro på at det blir veldig mye bedre i fremtiden dessverre. Ta feks, Dronning Eufemias i Oslo. Sykkelvei er delt med minst 4-5 busser i sykkelfeltet hver morgen/ettermiddag. Livsfarlig!
Men byrådet skal jo bruke 115 mill på milljøreklame....
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: sun flyer]
#2493817
26/06/2018 08:28
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121 |
og sikre løsninger for blant annet transportsyklistene, skriver Guro Ranes i en e-post til NRK."
Oversatt til norsk betyr dèt "Vi kan ikke legge til rette for sykling der det er mest nødvendig. Så vi prioriterer de stedene der det er billig og enkelt selv om det ikke trengs". Vet ikke om sitatoversettelsen er helt korrekt  Eksempelvis på min pendlerrute her i Sarpsborg, er det 3 krysninger av sterkt trafikkert vei som ikke hadde kostet rare slanten å sikre. Her er det ellers g/s med fin flyt. Men der skal det ikke gjøres noe, istedet skal man lage sykkelvei en annen retning parallelt, noe som er ekstremt utfodrende pga plassmangel og alt for mange utkjøringer. For en jobbsyklist er det heller ikke den alternative traseen tidsbesparende - heller tvert om. Vi snakker mange, mange millioner, og ståk - men det sikrer jo arbeidsplasser i byråkratiet.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
#2493920
26/06/2018 14:34
|
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995
Supermann
Besatt
|
Besatt
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 3,995 |
Rart dette med ulykker: Man sender godt over 5000 syklister i en minglesone med barn, turister og trikker hver dag.
Så lenge Statens Vegvesen ikke klarer/vil å gjøre noe som helst fornuftig med hovedferdselsåren mellom øst og vest i Oslo så er det ikke rart at det blir trafikkulykker.
Det kunne vært løst med svært enkle midler til det bedre for alle, men det gjøres absolutt ingenting.
For hver dag som går så blir jeg mer og mer forundret over at dette er akseptert som greit. Det er jo ikke noen overraskelse for noen at det blir flere ulykker med flere syklister når man har svært mangelfull infrastruktur.
Redigert av Supermann; 26/06/2018 14:48. Rediger grunn: skrivefeil
Ut på tur!
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
#2494012
26/06/2018 23:07
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 4,804 |
Det er sykt at vogntog får lov å kjøre rundt uten oversikt over området rundt seg hvor det skal svinge og kjøre. I stedet for å lage løsning for å fjerne blindsoner flyttes ansvaret over på alle andre. "Pass deg for blindsonene til vogntog".
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
#2494027
27/06/2018 06:46
|
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 891
ket
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 891 |
Burde det ikke være et krav til konsekvensanalyse for den hårete målsettingen til Oslo kommune med at all økning av pendlere skal foregå på sykkel, bane eller gå ?, Eller kanskje strategien belager seg på et stort mannefall underveis
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: ket]
#2494045
27/06/2018 07:22
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583 |
Burde det ikke være et krav til konsekvensanalyse for den hårete målsettingen til Oslo kommune med at all økning av pendlere skal foregå på sykkel, bane eller gå ?, Eller kanskje strategien belager seg på et stort mannefall underveis Ja, kanskje Alice Glasser fikk delvis rett til slutt med "The tunnel ahead" som vi leste på ungdomsskolen - trafikk som regulering av overbefolkning, bare med sykkel istedenfor tunnel :-)
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: sun flyer]
#2494108
27/06/2018 09:34
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
https://www.nrk.no/norge/stor-okning-i-s...jobb-1.14099016Godagmannøkseskaft-skav fra statens bilvesen: "Vegvesenet svarer følgende på kritikken: – I byer og langs veger der det er store trafikkmengder, er det krevende å få til gode løsninger for alle trafikantgrupper. Det er ofte begrenset med areal og utfordrende å etablere attraktive og sikre løsninger for blant annet transportsyklistene, skriver Guro Ranes i en e-post til NRK." Oversatt til norsk betyr dèt "Vi kan ikke legge til rette for sykling der det er mest nødvendig. Så vi prioriterer de stedene der det er billig og enkelt selv om det ikke trengs". Det siste kan vel oversettes igjen til ''vi beholder status quo og fortsetter prioritering av motorisert trafikk (untatt elsykler  )''.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Torshov-Simen]
#2494112
27/06/2018 09:43
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Ja, kanskje Alice Glasser fikk delvis rett til slutt med "The tunnel ahead" som vi leste på ungdomsskolen - trafikk som regulering av overbefolkning, bare med sykkel istedenfor tunnel :-)
Satan, den var ekkel! Samme med "Black and Decker" av Einar Økland LarsB
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Raskall]
#2494123
27/06/2018 10:06
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Hvis det bara är ett felt i rundkjöringen så borde det inte spela så stor roll vilken sida av feltet man ligger i. Det kan ju endå inte vara några bilar på sidan av varandra. Plassering i veibanen er et signal til andre trafikanter hvor du har planlagt å kjøre. Og det er vel derfor syklisten tenkte et par saftige gloser siden du signaliserte at du skulle ligge til venstre for så plutselig å svinge inn mot høyre side av 'kjørefeltet'. Grunnen til at man får feil på oppkjøring ved å kjøre "feil" i en rundkjøring er at kjøreskolene og vegvesenet har en felles oppfatning av hvordan rundkjøringer skal kjøres og det det er dette kjøreskolene lærer bort. Så om man ligger til høyre i en trearmet rundkjøring med avkjøring til høyre så kjører man ikke slik man har blitt opplært til å kjøre og sensor noterer en feil. Ikke ett regelbrudd, men en feil i henhold til opplæringa.
Möjligt att det stämmer men för mig verkar det som att du tolkar för mycket in i det du hört. Det får stå for din regning. [/quote] Nei, vegvesenet har ingen oppfattelse av hvordan rundkjøringer skal kjøres. Nettopp fordi rundkjøringens styrke ligger i at det ikke er særsklilte regler for kjøring i en rundkjøring. Den blir dermed fleksibel og kan tilpasses situasjonen av de som bruker rundkjøringen. Du kan tenke deg din elskede trearmede rundkjøring (to felt) når det er brukbart med trafikk som stortsett skal rett frem: tvilsomt at vegvesenet mener at alle skal svinge inn i venstre felt før de skal inn i rundkjøringen for så å svinge tilbake etter rundkjøringen og det øker nok ikke flyten i trafikken heller. Likeså med en vanlig firearmet rundkjøring med brukbart/tett trafikk hvor de fleste skal rett frem: vil du påstå at vegvesenet mener at alle skal føye seg inn i høyre felt? Heller ikke uvanlig er rundkjøringer med to felt rett frem ('hovedvei') og ett felt som kommer inn fra sidene hvor i f.eks. i rushen (ettermiddag) biler skal inn på 'hovedveien': trur ikke at vegvesenets forståelse her er at bilene som skal rett frem skal legge seg i høyre kjørefelt og dermed sperre for smidig trafikkflyt fra sideveien inn på 'hovedveien'. En annen situasjon, igjen firearmet rundkjøring med to felt i alle retninger hvor man skal 3/4 rund for så å svinge inn i en sidevei til høyre kort etter rundkjøringen (det er brukbart trafikk fra alle retninger): er vel ikke slik at vegvesenets forståelse er at man skal legge seg i venstre felt i rundkjøring for så å enten skape situasjonen som du hadde med syklisten (prøve å komme seg til høyre i det man kjører ut) eller prøve å presse seg 'gjennom' trafikken i høyre felt for å klare avkjøringen? Alt sammen helt hvardagslige situasjoner. Det er sikkert ikke vanskelig å tenke seg ørten situasjoner til, bå¨de generelle og lokale) hvor disse 'såkalte hovedreglene' enten vil skape farlige situasjoner eller ødelegger for trafikkflyten. Min kjørelærer hadde to kjepphester, blindsoner og å se lenger frem enn neste bil og neste 'situasjon' (gjerne to-tre-fire om mulig). Da jeg tok lappen var det lite rundkjøringer, men kjepphestene hans er like gyldige den dag i dag.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: larsb]
#2494124
27/06/2018 10:09
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Ja, kanskje Alice Glasser fikk delvis rett til slutt med "The tunnel ahead" som vi leste på ungdomsskolen - trafikk som regulering av overbefolkning, bare med sykkel istedenfor tunnel :-)
Satan, den var ekkel! Samme med "Black and Decker" av Einar Økland LarsB Så hyggelige dere er på en fin sommerdag: carpe diem.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: larsb]
#2494322
28/06/2018 08:36
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583 |
"Black and Decker" av Einar Økland
LarsB Oooh, den hadde jeg ikke fått med meg før - dyster og fet
Redigert av Torshov-Simen; 28/06/2018 08:37.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: RoyK]
#2494866
01/07/2018 08:51
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Enda en god grunn for å holde seg i veibanen.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: ket16]
#2494867
01/07/2018 08:54
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Enda en god grunn for å holde seg i veibanen.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
#2494902
01/07/2018 11:26
|
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626 |
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
#2495276
03/07/2018 08:40
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 129
Apus
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: May 2010
Innlegg: 129 |
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
#2495574
04/07/2018 12:22
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 233
Naustdal
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 233 |
Har funnet årsaken til dødsulykke i Samnanger Fra ulykkesrapportens konklusjon (side 21): "Syklisten brukte ikke refleksvest, og var lite synlig til tross for baklys på sykkelen". Ulykken skjedde altså delvis fordi syklisten ikke brukte noe ingen forventet at han skulle bruke. Andre grunner til at ulykken kan ha skjedd: - Syklisten tok en pause (evt. kortere) han ikke skulle ha tatt. - Syklisten unngikk å ta en pause han burde ha tatt. - Bilisten gikk ikke på do før han kjørte hjemmefra. - Bilisten hadde ikke på seg nattbriller da han kjørte i tunnelen.
Mvh. Naustdal
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
#2495590
04/07/2018 13:15
|
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626 |
Det som jeg reagerte mest på med artikkelen om dette i NRK, var dette (fra ingressen): For første gang har Havarikommisjonen gransket en dødsulykke mellom sykkel og bil.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
#2498331
22/07/2018 16:05
|
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 539
Kvikken
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 539 |
Merkelig hvor uproblematisk det samme er på Gran Canaria.
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
#2498332
22/07/2018 16:06
|
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 539
Kvikken
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 539 |
Merkelig hvor uproblematisk det samme er på Gran Canaria.
Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: Henning i Re]
#2499055
28/07/2018 12:22
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,502
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,502 |
https://www.dagsavisen.no/oslo/bilist-frifunnet-etter-a-ha-kjort-pa-syklist-1.1177056#Tragisk sak. Flere rare ting i denne saken som tydeligvis legges vekt på: - vitners subjektive oppfatninger om fart. Det er vel 50 eller 60 sone forbi ulykkesstedet. En bil i fartsgrensen blir som regel aldri vurdert som høy fart fremfor når en syklist gjør det samme - det nevnes dårligere sikt ift vegetasjon. Vel, burde det ikke da gi et ekstra aktsomhetskrav før man slenger seg ut? - sjåføren hadde visst sett seg for. Det er bare det at sakens kjerne, og som vi alle regelmessig opplever, er at bilister ser seg kjapt for, men de ser etter andre biler. De ser ikke etter om det kommer en syklist. Samme problemstilling motorsyklister opplever Saken er anket til Høyesterett, så det blir interessant.
|
|
|
Re: Bilist mot syklist konflikter i media.
[Re: eirikbk]
#2499066
28/07/2018 14:20
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 222
Ger
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 222 |
Skulle nesten tru at dei som syklar opp mot/over fartsgrensa loggar turane sine. Så burde vel vere mogleg å finne tal på kor høg farta var. Men er også skremmande at det er større krav til at ein ser ein einn at ein skal sjå ein syklist.
Hadde t.d ein bil kome i 70 km/t i ei 60-sone ville ein uansett vorte dømt for å bryte vineplikta.
Og eg meinar det vankelegare å bedømme farta til ein syklist einn farta til ein bil. Er det tatt hensyn til dette?
|
|
|
|
|