|
|
Ny racer med skiver!
|
Re: Ny racer med skiver!
[Re: Sepeda]
06/07/2018 19:18
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Ok. James Huang er, i likhet med de andre som har testet, krystallklar på at høyprofilsfelgene er følsomme for sidevind, noe som gir ustabilitet. Ingen har vært i nærheten av å antyde at sykkelen, i betydning rammesettet, har nervøs styring. Det er et helt annet fenomen, som en erfaren syklist og fagmann ikke blander sammen med effekten av høyprofilsfelger. At du hjemmefra har en annen teori, er helt fint. Jeg foretrekker å lese det han skriver  Hmm: (...)but the front end of the DT Swiss-equipped Timemachine Road felt sufficiently nervous above 65km/h that I was forced to regularly put those confidence-inspiring disc brakes to use. Other editors I spoke to at the event expressed similar feedback, and ones that switched to shallower profiles for the second day’s ride reported much calmer handling manners overall. Det ble jo skiftet til hjul med lavere profil. Så det kan jo ikke akkurat utelukkes at denne sykkelen takler høyprofilhjulene dårligere enn andre liknende sykler.
|
|
|
[Re: anonym22]
06/07/2018 21:32
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Det ble jo skiftet til hjul med lavere profil. Så det kan jo ikke akkurat utelukkes at denne sykkelen takler høyprofilhjulene dårligere enn andre liknende sykler. Jeg ser poenget og antar at man vil se nærmere på dette i videre, grundigere tester. Min lille passiar med McDuff før middag  dreide seg - for en nerd som meg - om forståelse av 1) hva James Huang faktisk skriver og 2) hva som ligger i begrepet "nervøs styring". Huang skriver om ustabilitet ved sidevind, og en viss nervøsitet i front ved høy hastighet. Han tilskriver selv dette høyprofilsfelgene fra DT Swiss, slik Gran Fondo Cycling Magazine også gjorde i sin test og som Bikeradar også gjør. Det er selvsagt helt legitimt å sette spørsmålstegn ved om ustabiliteten kan skyldes andre faktorer, men Huang og de andre testerne gjør altså ikke det. Nervøs styring er, slik jeg oppfatter det, er et helt annet fenomen, som dreier seg om sykkelens reaksjon på rytterens styring/input og avhenger av geometrien, særlig styrerørsvinkel, offset og trail. Huang, i likhet med andre som har testet, omtaler slett ikke styringen som nervøs. Mens andre omtaler den som nøytral, synes Huang faktisk å mene at den kunne vært kjappere: Also as expected, it’s a fairly agile handler (...) it snaked its way through fast and sinuous alpine descents and carved up tight corners regardless, albeit with a bit more handlebar input required than I’d prefer.Kanskje flisespikkeri, men før middag fremsto det som viktig for meg å differensiere mellom disse to fenomene 
|
|
|
06/07/2018 21:43
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Huang skriver om ustabilitet ved sidevind, og en viss nervøsitet i front ved høy hastighet. Han tilskriver selv dette høyprofilsfelgene fra DT Swiss, slik Gran Fondo Cycling Magazine også gjorde i sin test og som Bikeradar også gjør. Det er selvsagt helt legitimt å sette spørsmålstegn ved om ustabiliteten kan skyldes andre faktorer, men Huang og de andre testerne gjør altså ikke det. Men altså, alt dette er på tester av BMC-sykler, ikke på test av DT Swiss-hjulene. Og jeg klarer ikke lese at de sier dette bare skyldes hjulene.
|
|
|
06/07/2018 21:53
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Men altså, alt dette er på tester av BMC-sykler, ikke på test av DT Swiss-hjulene. Ser poenget, men nettopp derfor er konklusjonene i testen at "denne sykkelen bør ha annet hjulsett", ikke "dette hjulsettet bør ha annen sykkel" Huang skriver: If I were to pick up a Timemachine Road for myself, I’d certainly be starting with the frameset option and choosing wheels I know are more stable than these, Gran Fondo skriver: The DT Swiss ARC 1100 DICUT db 62 Carbon are fast but unfortunately also susceptible to side winds, og Bikeradar skriver: ...I’m sure it wasn’t the frameset either, but to be certain, I’d like to have been able to run a shallower front wheel.
For å gjenta meg selv: Testene gir altså rammesettet god omtale, men er skeptiske til dette hjulsettet på denne sykkelen. Det er helt greit om man som leser er rykende uenig og mener at hjulsettet er topp, så problemet må ligge i sykkelen. Men det er altså ikke konklusjonen i testene.
|
|
|
06/07/2018 21:57
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
De mener like gjerne at hjulsettet er en dårlig match eller at sykkelen ikke er egnet for såpass høy profil. Road.cc sin test av hjulene: "Pros: Excellent components, good stability for their depth, good braking" Det er ikke veldig far-fetched at disse hjulene får fram svakheter i sykkelen - BMC har jo noen svakheter i gaffelen, er det ikke så?
|
|
|
06/07/2018 22:06
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
De mener like gjerne at hjulsettet er en dårlig match eller at sykkelen ikke er egnet for såpass høy profil. Ja, har jeg sagt noe annet? Jeg har allerede sagt at jeg ser det poenget og antar at man vil se nærmere på dette i videre tester. Omtalen går spesifikt på DT Swiss-hjulene og det gjenstår å se om man på denne sykkelen vil oppleve samme grad av ustabilitet på andre høyprofilshjul. Det er ikke veldig far-fetched at disse hjulene får fram svakheter i sykkelen - BMC har jo noen svakheter i gaffelen, er det ikke så? Det er dine ord. BMC har så vidt jeg har registrert en noe annen filosofi enn f.eks. Canyon hva gjelder egenskaper i gaffel. Visstnok noe mer vibrasjonsdemping/fleks og ikke fullt så rask styring. Om du anser det som en svakhet, så gjerne det  Jeg er på BMC og opplever det som en styrke. Panda, beklager at jeg bidrar til at tråden beveger seg et godt stykke bort fra valg av sykkel for deg! Sett gjerne foten ned 
|
|
|
06/07/2018 22:13
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg burde skrevet «svakheter», da poenget ikke var at det var en svakhet uansett, men at mer vibrasjonsdemping/fleks kan være en svakhet sammen med høyprofilhjul i 65 km/t.
|
|
|
06/07/2018 22:17
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Alt er mulig, og som sagt har leseren full frihet til å spekulere om sammenhenger. Mitt utgangspunkt var hva som faktisk sies i testene. Der pekes det uomtvistelig på hjulene. Så kan man være uenig eller tolke det på forskjellig vis. Tror ikke det er så mye mer å si 
|
|
|
06/07/2018 22:28
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Problemet er jo at du gjentar og gjentar at du leser hva som står i testene og vi tolker. Det er arrogant og feil. Hvilken test skriver at det løste seg med skifte til andre høyprofilhjul? At det hjelper å skifte til hjul med lavere profil er ikke så overraskende. Klart, BMC betalte moroa, så selvsagt er ramma bra. Blir litt som BMW, som har mer problemer med sporing enn alle andre bilmerker, men det er dekka det er noe gæernt med  .
|
|
|
[Re: Panda]
06/07/2018 22:47
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Kall meg gjerne arrogant, men jeg setter sluttstrek fra min side.
Jeg anerkjenner problemstillingene du peker på og forstår at vi leser testene på forskjellig vis. Utelukker ikke at jeg kan mistolke.
|
|
|
06/07/2018 23:27
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Jeg burde skrevet «svakheter», da poenget ikke var at det var en svakhet uansett, men at mer vibrasjonsdemping/fleks kan være en svakhet sammen med høyprofilhjul i 65 km/t. Uten at det nødvendigvis er relevant for denne saken, kan det jo nevnes at de har tilbakekalt alle 2017-2018-modeller av TimeMachine 01 pga. muligheter for dekksubb mot underrøret med 25mm+ dekk. Om det kunne vært unngått med stivere gaffel vites ikke, de nevner kombinasjon av feil i produksjonsmarginer og slark i styrelager som utløsende faktorer i pressemeldingen. Ellers er testen du lenket til over for PRC-modellen og ikke ARC, men tilsvarende beskrivelser kan også finnes i tester av ARC. Men uansett sitter man jo igjen med det samme problemet; kan man stole på at det er en helt objektiv sykkelpresse som tester, eller bagatelliseres reelle problemer?
Create the problem and sell the solution
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
06/07/2018 23:46
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
BMCs recall av TM01 er selvsagt beklagelig, men heldigvis er betingelsene rimelig gode, med mulighet for nyutviklet gaffel ved behov etter inspeksjon hos forhandler. Recalls er som dere vet ikke helt uvanlig og også et tegn på at produsentene tar sitt ansvar alvorlig. Skal vi virkelig gå inn på den konspirasjonslinjen der sykkelpressen er kjøpt og betalt av industrien og skyver problemer under teppet? Da får dere kose dere med det. Håper dere da inkluderer alle modeller fra alle produsenter som sponser reiser eller nettsteder eller annonserer i pressen 
|
|
|
07/07/2018 05:07
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Håper dere da inkluderer alle modeller fra alle produsenter som sponser reiser eller nettsteder eller annonserer i pressen  Det gjør iallfall jeg, det er ikkenoe spesielt med BMC her.
|
|
|
07/07/2018 07:06
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Skal vi virkelig gå inn på den konspirasjonslinjen der sykkelpressen er kjøpt og betalt av industrien og skyver problemer under teppet? Da får dere kose dere med det. Håper dere da inkluderer alle modeller fra alle produsenter som sponser reiser eller nettsteder eller annonserer i pressen Det ligger vel i den menneskelige natur å ikke ønske å ødelegge for sine venner som man nettopp har hatt en fantastisk gratis ferie sammen med. At de da gjør en slepphendt håndtering av en potensiell stor svakhet er trist for forbrukerne, men ikke så overraskende. Hvorfor testet de ikke bare med et annet høyprofilhjulsett for å legge saken død? De hadde jo tydeligvis andre hjulsett tilgjengelig siden flere hadde byttet. Inntil videre er jeg tilbøyelig til å tro at det ikke var lett tilgjengelig der og da, men samtidig virker det suspekt at de da likevel tillater seg å konkludere med at det spesifikke hjulsettet var problemet uten å faktisk vite dette. Her er en artikkel fra Landevei om emnet, som bekrefter at det er en del grums i forholdet mellom presse og produsent generelt, og med slike sponsede lanseringsturer spesifikt: https://www.landevei.no/Tester/Slik-tester-vi/Landeveis-uavhengighetserklaering
|
|
|
07/07/2018 07:57
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gratisturer, slik også Landevei og Terrengsykkel takker ja til, utfordrer åpenbart uavhengigheten i journalistikken. Større norske medier takker aldri ja til sånt og betaler eventuelle reiser og opphold selv, og det er det gode grunner til. Det er vel sikkert også gode grunner til at en del produsenter betaler slike turer, i stedet for å sende sykler ut til tester. Å påpeke dette er ikke en konspirasjonsteori.
|
|
|
07/07/2018 08:34
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
VG deltar også på slike turer, for eksempel når de tester biler, men de betaler altså reisene selv. Begrunnelsen er at man ikke ønsker å få sin uavhengighet utfordret.
|
|
|
[Re: Valentino]
07/07/2018 08:44
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg anser ikke slik prøvesykling som en test. Ja, her har jeg vært upresis. De refererte omtalene er korrekt nok presentert som news/first ride review og er åpne om rammene for prøveturene. Jeg har gjentatt at jeg antar at videre, grundigere tester vil være mer avklarende  Jeg er sikkert naiv og godtroende, men har stor glede og nytte av f.eks. GCN, som er sponset av bl.a. Canyon og er helt åpen om det. Burde være unødvendig å si at jeg opplever at omtaler og tester i Landevei har gjennomgående høyt nivå og er nyttige og troverdige. Panda, beklager igjen at jeg bidrar til avsporing, men slik er det når du spør om ny racer med skiver midt i en virvelvind av lanseringer forut for TDF 
|
|
|
07/07/2018 09:28
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sepeda, er etablerte holdninger i norsk presde om ikke å godta sponsing og betalte turer et uttrykk for konspirasjonsteorier?
|
|
|
[Re: larsdx]
07/07/2018 09:42
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Sepeda, er etablerte holdninger i norsk presde om ikke å godta sponsing og betalte turer et uttrykk for konspirasjonsteorier? Selvsagt ikke. Det vet du at ingen mener  Konspirasjonsteorien er som følger: Fordi sykkelpressen i full åpenhet får f.eks. sponsede lanseringsturer, betyr det at pressen er kjøpt og betalt og feier problemer under teppet. Og ja, det praktiseres fortsatt ikke like høye krav til uavhengighet i slik nisjepresse som f.eks. i økonomisk, politisk og forbruker-journalistikk i dagspressen. Til gjengjeld forventes det åpenhet, som disclosure i den mye omdiskuterte omtalen i Cyclingtips: Disclosure: BMC provided flights, accommodations, meals, and loaner bikes for this launch event. BMC has also been an advertiser on CyclingTips. Ettersom innlegg i denne tråden redigeres og formuleringer endres etter at de er besvart, er det dessverre ikke så lett å følge logikken i argumentene og forstå hvorfor man svarer som man gjør  Hadde tenkt å melde meg av diskusjonen, men det er ikke så lett når man sitter og nipper til en god kopp kaffe, skuer over en grønne eng og samler initiativ til å vaske vintersykkelen og konvertere den til Squirt 
|
|
|
07/07/2018 10:56
|
Panda
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Panda, beklager igjen at jeg bidrar til avsporing... Det går bra  Tror ikke på disse konspirasjon teorier. Sykkelbransjen trenger bladene og bladene trenger sykkelbransjen. De etablerte produsentene bryr seg nok ikke så mye om hva de skriver på disse sponsete turer, hvor det oftest testes topp modeller, som jo er gode uansett.
|
|
|
07/07/2018 13:40
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Ny Madone på plass, på 8,4kg 
|
|
|
07/07/2018 14:01
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Konspirasjonsteorien er som følger: Fordi sykkelpressen i full åpenhet får f.eks. sponsede lanseringsturer, betyr det at pressen er kjøpt og betalt og feier problemer under teppet.
Spørsmålet var: Kan man stole på journalister som lar seg sponse med gratis ferieturer? Jeg mener det er gode grunner til å stille det spørsmålet og gode grunner til at seriøse journalister ikke reiser på det som fremstår som smøreturer.
|
|
|
[Re: DBrodshaug]
07/07/2018 14:13
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er jo ganske mye for pengene.
|
|
|
07/07/2018 14:58
|
Panda
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hvordan i himlens navn blir den så tung? Ultegra Disc bremser veier 400-500 gr. mer enn Ultegra felgbremser - har jeg hørt.
|
|
|
[Re: larsdx]
07/07/2018 17:06
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Konspirasjonsteorien er som følger: Fordi sykkelpressen i full åpenhet får f.eks. sponsede lanseringsturer, betyr det at pressen er kjøpt og betalt og feier problemer under teppet.
Spørsmålet var: Kan man stole på journalister som lar seg sponse med gratis ferieturer? Jeg mener det er gode grunner til å stille det spørsmålet og gode grunner til at seriøse journalister ikke reiser på det som fremstår som smøreturer. Kan ikke snakke for andre, men da jeg dro på slike turer hadde jeg hundre reisedøgn i året. Fire dager med en leverandør på et øde sted uten internett, uten øl i baren, sykkel i min størrelse samt en snorkendw finne på rommet er ikke mye smøretur. Å fly med flyskrekk, ta buss, spise middag med fremmede når du er introvert er heller ikke store opplevelser for en fra Norge. Det er flere leverandører som sluttet å invitere oss da vi ikke umiddelbart skrev det de ønsket. Noen er kommet tilbake, andre ikke. Jeg kan bekrefte at noen er veldig forsiktige med å motsi store leverandører, andre ikke. Vi er definitivt i sistnevnte kategori, og har røket uklar med mange annonsører fordi de mener vi skriver feil eller at de er bedre enn det våre omtaler tilsier. Vet ikke helt hvem du sikter til her, men der har du hvertfall min mening. Henrik.
|
|
|
[Re: DBrodshaug]
07/07/2018 17:32
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Om man skal sammenligne med de andre lanserte syklene i denne tråden, bør man se på toppmodellen SLR 9 Disc. Den er oppgitt av Trek til 7,65 kg i 56. Merk at Madone 2019 har fått justerbar mekanisk demping IsoSpeed  i motsetning til tidligere versjoner. Kommer med både skiver og felgbremser  selv om Trek Segafredo visstnok skal bruke kun versjonen med skiver. (Mange vil huske at Trek var blant dem som fortsatte å tilby cantilever også etter at UCI tillot skiver i kross.) Even with all the added comfort features, they wanted to keep the complete bike weight at or under the weight of a comparable 2014 Madone. Target weight was 7.5kg, which they managed to beat with an unpainted frame built with a slammed stem and Shimano Dura-Ace Di2 hydro group and Bontrager wheels and tires. Frame weight, unpainted, comes in at 870g (claimed). The seatmast adds 151g, and all IsoSpeed hardware, derailleur hanger, seat clamp and other bits add about 80g. The interesting part? There’s a disc brake version, too, and it weighs in at 885g…15g heavier than the disc brake model.
Bikerumor: 2019 Trek Madone Disc race bike blends aerodynamics, comfort & light weight “[Our] goals for the new Madone were to maintain aerodynamic performance of the current Madone and reduce or maintain bike weight of the rim brake version, all while adding several new features: adjustable compliance technology, a rebound damper, split bar and stem, and a redesigned aesthetic,” says Trek. “The disc brake bike was assigned a target of 7.5kg with the same features.”
“The rim brake bike matches the current Madone (7.1kg/15.7lb), and the all-new disc brake bike weighs in at 7.5kg (16.6lb) depending on paint scheme,” says Trek.
Road.cc: New Trek Madone - adjustable IsoSpeed plus disc brake options Når man så igjen husker at dette er aerosykler og ikke lettvektssykler, er det ikke ille. I hvert fall ikke verre enn før, med tanke på hva som inngår av komponenter. Jeg har allerede linket til denne videoen fra Bikeradar: Trek Madone SLR Disc - Aero Bike Gets Better Brakes & Adjustable IsoSpeed (vekt oppgis til 7,4 kg) Og nå også Cycling Weekly: Trek Madone SLR Disc | First Ride Interessant også å merke seg endringen i geometri fra H1 og H2 til H1.5  Forståelig at man ikke kan lage rammen i fire versjoner. Min mening? Meget lekker.
|
|
|
[Re: Alpers]
07/07/2018 18:11
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan ikke snakke for andre, men da jeg dro på slike turer hadde jeg hundre reisedøgn i året. Fire dager med en leverandør på et øde sted uten internett, uten øl i baren, sykkel i min størrelse samt en snorkendw finne på rommet er ikke mye smøretur. Å fly med flyskrekk, ta buss, spise middag med fremmede når du er introvert er heller ikke store opplevelser for en fra Norge.
Det er flere leverandører som sluttet å invitere oss da vi ikke umiddelbart skrev det de ønsket. Noen er kommet tilbake, andre ikke. Jeg kan bekrefte at noen er veldig forsiktige med å motsi store leverandører, andre ikke. Vi er definitivt i sistnevnte kategori, og har røket uklar med mange annonsører fordi de mener vi skriver feil eller at de er bedre enn det våre omtaler tilsier.
Vet ikke helt hvem du sikter til her, men der har du hvertfall min mening.
Henrik.
Jeg er ganske sikker på at man kan bli påvirket negativt av slike turer også - og sikkert også preget av negative opplevelser slik du beskriver her. Ble nylig invitert på gratis smøretur til et autoritært regime, hadde jeg tatt turen hadde jeg helt sikkert endt opp med å skrive svært, svært kritisk. Jeg uttaler meg ikke konkret om journalistikken til Landevei nå, men mener det er gode grunner til å anta at det å reise på gratisturer gjør noe med journalistikken. Det er en en uting, mener jeg. Hadde nisjebladene gått sammen og vært tydelige på at dere ønsker å teste syklene på egen hånd og i egenkontrollerte omgivelser, ville jo de fleste før eller siden måttet gi etter.
Redigert av larsdx; 07/07/2018 18:28.
|
|
|
07/07/2018 18:43
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Om man skal sammenligne med de andre lanserte syklene i denne tråden, bør man se på toppmodellen SLR 9 Disc. Den er oppgitt av Trek til 7,65 kg i 56. Enig i det, jeg tok bare utgangspunkt i den sykkelen som var tilgjengelig på norske siden. Også enig i at den er pen. Personlig må jeg si at jeg synes Specialized Venge er den sykkelen som utmerker seg mest av de nye aero-syklene med disc(Timemachine, SystemSix og Madone). Jeg har i utgangspunktet vært veldig svak for BMCs design, men følte ikke at de traff helt nå, selv om den vokser på meg dag for dag. Også pluss til Venge for å veie 0,5kg mindre enn de andre, men kan si at vekt ikke er så viktig eller prioritert, men syklister er og blir sykelig opptatt av vekt 
|
|
|
07/07/2018 19:23
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Ja enig, sykkelen jeg ønsker meg er en Venge 2019 til prisen av en Aeroad 2016, hehe. Hadde ikke klart å se meg selv i speilet hvis jeg punget ut 70k+ på en sykkel som gjorde meg enda tregere i bakkene!
|
|
|
|
|