Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

1x11 på landevei.

Re: 1x11 på landevei. [Re: Hoaas] #2466316 20/02/2018 13:12
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: Hoaas
Med 9/32 kassett og 40t foran har du tilsvarende kompaktkrank 50/34 og 11/28 kassett. (..) ICON_WINK

Var blinket til meg? Jeg har jo linket til den informasjonen og gjentatt nøyaktig det samme i denne tråden ICON_SMILE Min kommentar gjaldt Chalshus' avslappede oppsett.

Sitat: Hoaas
Med eagle kan du strengt tatt kjøre 50t drev og fortsatt ha større utveksling enn vanlig 2x

Ja, Eagle gir åpenbart et massivt spenn samtidig som hoppene er redusert. Det er nettopp derfor 1x12 vil komme på landevei. Da vil man kunne unngå kompromissene som gjenspeiles i 3Ts Bailout og Overdrive.

M.a.o. er vi enige ICON_SMILE

Re: 1x11 på landevei. [Re: åneidu] #2466321 20/02/2018 13:34
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Aha, ikke fått med meg alt.

Eagle/12-delt blir temmelig overkill på landevei synes jeg, spesielt om man kan raffe rundt med 10/50 kassett.
Eneste jeg er litt "bekymret" for med 1x på landevei er å finne optimal kadens, spesielt på klatringer. På de større drevene bak er det ofte større hopp, og med 40t foran blir hoppene mer merkbare enn 34t. Så enten kverning på 60-70 kadens eller visping på 110+, ser jeg for meg. Merka det veldig godt med 39t og 11-32 kassett.

Redigert av Hoaas; 20/02/2018 13:34.

You are what you eat...mmm nuts
Re: 1x11 på landevei. [Re: Hoaas] #2466322 20/02/2018 13:44
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sliter litt med å forstå deg.

Mener du at 12-delt er overkill på landevei eller mener du at hopp mellom girene er et problem på 1x? Vanskelig å mene begge deler. 12-delt reduserer jo nettopp hopp mellom girene og nettopp derfor venter alle på 1x12 for landevei ICON_SMILE

Størrelse på kassett er et annet spørsmål. Kan aldri tro at 12-delt landeveiskassett blir 10-50. Noe i retning av 12-delt 9-32 synes mer formålstjenlig.

Men dessverre vil hoppene på 1x12 uansett forbli større enn for 2x11. Derfor er jeg også i tvil om 1x virkelig vil bli det neste store innen landeveissykling utover tur/eventyr/grus.

Re: 1x11 på landevei. [Re: åneidu] #2466323 20/02/2018 13:53
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115
chalshus Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115
Jeg bygde sykkelen som en tursykkel, ikke som en landeveissykkel. Da er det fint med lette gir. Og så er jeg terrengsyklist og ville ha noe som ingen andre har. Sykkelen får Berthoud skjermer i stål som ligger og venter i boden.

Landeveisgutta liker korte steg på kassetten. Mye lettere å finne riktig gir.

Re: 1x11 på landevei. [Re: Sepeda] #2466326 20/02/2018 14:08
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Sitat: Sepeda
Sliter litt med å forstå deg.

Mener du at 12-delt er overkill på landevei eller mener du at hopp mellom girene er et problem på 1x? Vanskelig å mene begge deler. 12-delt reduserer jo nettopp hopp mellom girene og nettopp derfor venter alle på 1x12 for landevei ICON_SMILE

Størrelse på kassett er et annet spørsmål. Kan aldri tro at landeveiskassetter for 1x12 blir 10-50.

Men dessverre vil hoppene på 1x12 uansett forbli større enn for 2x11. Derfor er jeg også i tvil om 1x virkelig vil bli det neste store innen landeveissykling utover tur/eventyr/grus.


Litt usammenhengende kanskje. Det jeg mener er at det er lettere å finne "riktig" gir med 2x og 11-28 (eller hva man nå ønsker), enn det vil være med 1x og en kassett som har tette gir nede og større avstand oppe på kassetten. Når man allerede merker det ved 2x standardkrank og 11-32 11-delt, så vil man definitivt merke det ved 1x og kassetten linka til litt tidligere i tråden.

Til tur/grus kan jeg godt se for meg at 1x vil fungere godt, til landevei er jeg jaggu ikke så sikker.

12x vil selvsagt gi tettere gir, om de ikke bare øker utvekslinga da.

Redigert av Hoaas; 20/02/2018 14:08.

You are what you eat...mmm nuts
Re: 1x11 på landevei. [Re: åneidu] #2466571 21/02/2018 17:29
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979

Re: 1x11 på landevei. [Re: Sepeda] #2466672 22/02/2018 08:26
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202


Hmmm.. Jeg har blitt helt forelsket i SRAM 1x11 etter jeg fikk det på møkkavær/gruspendler-sykkelen min. På den type sykling har jeg ikke problem med 40/11 utveksling som tyngste. Men kjenner jo at det ikke hadde fungert på landeveisykkelen.

Men siden Aqua Blue gjør ett forsøk med 3T 1x sykler med XDR-boss i proffsirkuset, så øyner jeg ett håp om at landeveisykkelen min har 1x om ikke veldig lenge også.

3T (eller SRAM, for 3T kanskje?) har vel utviklet en 9T kassett for SRAM XDR-bosset Aqua Blue benytter. Kunne gjerne tenkt meg å prøve eksempelvis 42T + 9-34T. Ville gitt meg omtrent samme utveksling som jeg har med kompakt + 11-28T i dag, dog med ca 25% større spredning mellom girene (i snitt).

På landeveisyklene i dag, er det lite jeg misliker mer enn framgiret. Å bli kvitt dette ser jeg på som det neste naturlige steget.


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: 1x11 på landevei. [Re: vviz] #2466677 22/02/2018 08:36
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: vviz
3T (eller SRAM, for 3T kanskje?) har vel utviklet en 9T kassett for SRAM XDR-bosset Aqua Blue benytter.

Ja, som diskutert i tråden - 3T Strada Bailout & Overdrive 9-32 ICON_SMILE

Re: 1x11 på landevei. [Re: vviz] #2466682 22/02/2018 08:59
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,076
Elmersen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,076
Sitat: vviz


Hmmm.. Jeg har blitt helt forelsket i SRAM 1x11 etter jeg fikk det på møkkavær/gruspendler-sykkelen min. På den type sykling har jeg ikke problem med 40/11 utveksling som tyngste. Men kjenner jo at det ikke hadde fungert på landeveisykkelen.

Men siden Aqua Blue gjør ett forsøk med 3T 1x sykler med XDR-boss i proffsirkuset, så øyner jeg ett håp om at landeveisykkelen min har 1x om ikke veldig lenge også.

3T (eller SRAM, for 3T kanskje?) har vel utviklet en 9T kassett for SRAM XDR-bosset Aqua Blue benytter. Kunne gjerne tenkt meg å prøve eksempelvis 42T + 9-34T. Ville gitt meg omtrent samme utveksling som jeg har med kompakt + 11-28T i dag, dog med ca 25% større spredning mellom girene (i snitt).

På landeveisyklene i dag, er det lite jeg misliker mer enn framgiret. Å bli kvitt dette ser jeg på som det neste naturlige steget.


Spennet er vel ikke problemet med 1x11, det kan kan man vel få til med en 11'er som minste tannhjul også. Det er jo de store gapene som er utfordringen, og jeg kan ikke se hvordan en 9'er-kassett kan endre på det. Da syns jeg det låter mer fornuftig med ulik steging av kassettene avhengig av terreng. Men heller ikke dette blir en god løsning for de som sykler både flatt og bratt. Man gidder jo ikke bytte kassetter til daglig.

Skal selv kjøpe 1x11 i år på ny grussykkel (og reserveracer) og er veldig positiv til det der. På vanlig landevei er jeg litt mer skeptisk enn så lenge.

Redigert av Elmersen; 22/02/2018 09:01.
Re: 1x11 på landevei. [Re: Elmersen] #2466686 22/02/2018 09:08
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: Elmersen
Det er jo de store gapene som er utfordringen, og jeg kan ikke se hvordan en 9'er-kassett kan endre på det.

Enig at gapene er utfordringen. Problemet vil bli redusert med 1x12. Men det er interessant å se hvordan 3T har forsøkt å finne fungerende kompromisser for 1x11 med kassetten 9-32, ref. linken i mitt forrige innlegg:

Bailout

Both cassettes get gear spacing for roughly 10% steps through out all but two shifts. The Bailout cassette keeps the gears close from 9 up to 22 and then makes two big 20% jumps to 26 & 32. Ride fast & smooth through the bulk of your shifts then the last two shifts will save you as you struggle to get over a big climb. (9-10-11-12-13-15-17-19-22-26-32)

Overdrive

The Overdrive on the other hand keeps the smooth 10% transitions through the middle, but with a big 20% step on either end. Pick this cassette if you want to climb a little more smoothly and when you still need that fast gear & bigger step to catch up with your riding buddies on the downhills. (9-11-12-13-15-17-19-22-25-28-32)


Og hva gjelder spenn:

3T says paired
- with a 36T ring it matches the gearing of a gravel friendly 48/34 by 12-30,
- with a 40T the gearing of a compact 50/34 by 11-27,
- or with a 44T a flat road standard 54/39 by 11-28.

It does all that while keeping cadence friendly steps for 9 out of 11 of the shifts.


Dette forklarer hvorfor 3T har investert i utvikling av kassetten.

Men som nevnt oppe i tråden, har Blue Aqua ofte valgt andre løsninger. F.eks. Lasse Norman Hansen’s seier under Jayco Herald Sun Tour var på 54x11-36.

Litt gjentagelser, men mistenker at ikke alle leser hele tråden ICON_SMILE

Re: 1x11 på landevei. [Re: åneidu] #2466697 22/02/2018 09:24
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Jeg har hatt 1x oppsett på terrengsykkel og på grusbanker/cx i nesten 15 år og er veldig fornøyd med det.
På landeveien har jeg flere ganger flørtet med tanken, men hva er egentlig greia der? Man opplever jo ikke "problemene" man ville bli kvitt i terreng, dvs. lyder og trøbbel grunnet belastning fra ytre faktorer som gjørme og risting. Det er heller ikke så farlig med riktig frekvens i terreng, da det ofte skifter mellom opp og ned og sakte og fort.
Nå til dags er jo også landeveisforgir så bra at skiftingen er jo helt prima.

Re: 1x11 på landevei. [Re: aug11x] #2466712 22/02/2018 10:05
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: aug11x
Jeg har hatt 1x oppsett på terrengsykkel og på grusbanker/cx i nesten 15 år og er veldig fornøyd med det. På landeveien har jeg flere ganger flørtet med tanken, men hva er egentlig greia der?

Har tenkt - og tenker fortsatt - i samme baner som deg.

Men det er interessant å høre hvordan Gerard Vroomen, mannen bak Strada og Exploro, tenker. Han peker fremfor alt på aerodynamikk og enkelhet.

Også mange gode poenger om dekkbredde, skiver versus felgbremser og geometri her.



3T Strada - The road evolution starts here?

Re: 1x11 på landevei. [Re: aug11x] #2466718 22/02/2018 10:25
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Sitat: aug11x
Jeg har hatt 1x oppsett på terrengsykkel og på grusbanker/cx i nesten 15 år og er veldig fornøyd med det.
På landeveien har jeg flere ganger flørtet med tanken, men hva er egentlig greia der? Man opplever jo ikke "problemene" man ville bli kvitt i terreng, dvs. lyder og trøbbel grunnet belastning fra ytre faktorer som gjørme og risting. Det er heller ikke så farlig med riktig frekvens i terreng, da det ofte skifter mellom opp og ned og sakte og fort.
Nå til dags er jo også landeveisforgir så bra at skiftingen er jo helt prima.


Skal jeg være helt ærlig, er det primært to ting jeg er lite begeistret over.
1) Utseende. Jeg vil ikke ha den "stygge" kladden der.
2) Jeg er ganske sikker på at ingeniører kommer til å lage løsninger som gjør framgiret overflødig for min type sykling. Jeg er ikke glad i overflødige ting, så jeg kvitter meg gjerne med framgiret så raskt ett alternativ er "godt nok" for meg, fremfor å vente på at løsningen perfeksjoneres.

Utover det har jeg ett par små irritasjoner over framgiret som ikke er like viktig for meg, men som allikevel er irritasjon som bidrar til at jeg ikke liker framgir. (Di2/Etap kunne mitigert alt dette, men Di2/Etap har jegi kke prøvd, så nå snakker jeg om mekanisk variant).

- Jeg har ved to anledninger røket wiren til framgiret på landeveisykkelen min, og blitt låst til nederste klinge for resten av turen. Det var ikke spesielt gøy. Bedre inspeksjon før sykling, osv, etc, jada (selvkritikk tatt) men med bakgrunn i at "gjort er gjort", så synes jeg en løsning som utelukker ett unødvendig problem, er en løsning som bør tilstrebes.

- Chain-rub. Framgiret mitt må jeg "trimme" i utvalgte (på ingen måte ekstreme) sammensetninger av fram/bakgir for å unngå gnissing. En del av de billigere gruppesett har vel ikke trim-funksjon heller (grøss).

- Jeg må justere giret de gangene jeg bytter wire.

EDIT: Ett bonusargument jeg akkurat kom på:
- Når jeg kommer inn i en bakke og skal endre fra store til lille skiva, så vil jeg med 1x få følgende lyd: "klikk". Når jeg skal gjøre det samme med kompaktkranken min i dag, så medfører det følgende lyd "klikk-klikk-klakk" ICON_WINK

Videre har jeg noen antagelser:
* Det kommer til å bli vekt og aero-gevinster med 1x.
* Det kommer til å bli noen år med diskusjon rundt hvorvidt vi trenger 1x
* Det kommer til å bli noen år med diskusjon om 1x faktisk er bedre enn 2x
* Og om ytterligere noen år, så kjører alle 1x ICON_WINK

Personlig synes jeg det er gøy å adoptere ny teknologi tidlig. Og skulle jeg ta feil, og det viser seg at 2x faktisk er en bedre løsning, og alle kjører 2x om 10 år, så kan jeg alltids kaste inn håndkleet og gå tilbake til 2x.


Redigert av vviz; 22/02/2018 10:51.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: 1x11 på landevei. [Re: åneidu] #2473541 03/04/2018 08:20
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,402
Brusdalen Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,402
Da har jeg byttet ut deler og testet 1x11 på landevei.

Komponenter:
-105 krank med et 44T Wolftooth-drev
-105 GS bakgir
-11-40T Sunrace terrengkassett
-105 hendler
-105 kjede

Alt fungerer som det skal, ingen ulyder eller annet knirk. Som forventet (beregnet) så er 44-11T mere enn tungt nok, jeg holdt lett 60-70 km/t uten å spinne ut av pedalene i nedoverbakke. Oppover er 44-40T lettere enn oppsettet jeg hadde tidligere med 11-28T kassett og 39T fremme. Jeg opplevde step`ene mellom girene som normalt.

Konklusjonen min, for mitt mosjonistnivå, er at dette fungerer og jeg tror ikke jeg kommer til å savne fremgiret ICON_SMILE

Redigert av Brusdalen; 03/04/2018 08:21.
Re: 1x11 på landevei. [Re: Brusdalen] #2473563 03/04/2018 09:15
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 978
hinault Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 978
Sitat: Brusdalen
Da har jeg byttet ut deler og testet 1x11 på landevei.

så er 44-11T mere enn tungt nok, jeg holdt lett 60-70 km/t uten å spinne ut av pedalene i nedoverbakke.



tror at de fleste opplever mellom 130 og 140 i kadens som det å spinne ut

Re: 1x11 på landevei. [Re: hinault] #2473572 03/04/2018 09:33
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,402
Brusdalen Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,402
For å presisere, Strava viser at jeg syklet 66 km/t max-hastighet, og jeg opplevde ikke noen form for problematisk kadens. Det var kanskje i 5-10 sekunder totalt at jeg holdt en slik hastighet, resten lå ganske mye lavere. Så kadens på 130-140 er en så marginal problemstilling, at det er et ikke-tema for meg.

Redigert av Brusdalen; 03/04/2018 09:37.
Re: 1x11 på landevei. [Re: Brusdalen] #2473588 03/04/2018 10:46
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
44x11 er mer enn langt nok når man sykler alene. Det er såvidt kortere enn 50x12.
Egenerfaring tilsier at det (50x12) blir for kort til den populære øvelsen rullesykling. Der må jeg ha 50x11.
Over til tyskerne.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: 1x11 på landevei. [Re: åneidu] #2475710 11/04/2018 11:26
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Funderer på om jeg ikke skal prøve meg på 1x11 når det er på tide å bytte ut drev og kassett på asfaltgampern. Tenker da 44T og 11-36. Det blir en ganske billig løsning, med omtrent samme spenn som kompaktkrank med 11-28 bak. Spinner ut i 55-60km/t med 110-120 i frekvens mot kompakt sine 63-68km/t. Til min sykling vil det duge i 99% av tilfellene, den siste 1% er når det går slakt nedover på tempokarusellene, ellers er det ikke ofte man ligger og trør i 55-60km/t, ikke over lang tid i allefall.
Til klatring så ser jeg at 44T med 36-32-28-25 gir hastighet på hhv 12-15-17-20km/t med frekvens på 90. Mens 34T kompakt og 11-28 med steg 28-25-22-19 gir 13-15-17-20km/t. Det er desimalforskjell på km/t, men det er så marginalt at jeg ikke gadd å ta det med. Med andre ord tror jeg det blir gulle godt.


You are what you eat...mmm nuts
Re: 1x11 på landevei. [Re: åneidu] #2476136 12/04/2018 22:56
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 217
?
Øyvindzen Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
?
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 217
Jeg "omgraderte" godsykkelen fra 2x10 til 1x11 i vinter. Tanken snek seg på etter at jeg satte opp en gammel landeveisramme som en slags by- og jobbracer med rett styre. Jeg brukte utstyr jeg hadde liggende, og da ble det 1x10 med Shimano Zee clutchgir. På denne sykkelen er det akkurat plass til skjermer, og da høsten kom, hendte det at jeg valgte den også på treningsturer når det var vått.

Og det gikk riktig fint. Jeg mangla ett lett og ett tungt gir for full dekning i utveksling (for meg, på mine sykkelruter), men jeg sykla de faste rundene så å si like fort (eller snarere sakte; jeg er middels gammel) som med godsykkelen. Dessuten slapp jeg en masse uharmoniske girskift foran, som for min del kom akkurat i det fartsområdet jeg ofte ligger i.

Etter å ha konstatert det, brukte jeg mer tid på ritzelrechner.de enn jeg ønsker å innrømme, før jeg kjøpte inn de nødvendige delene. Nå har jeg sykla de første turene med det nye oppsettet, og jeg har ikke savna forgiret ennå. Jeg merker at det noen steder på kransen er større sprang i utveksling fra gir til gir, men har ingen problemer med det. Det er godt mulig at det hadde vært et problem om jeg skulle ha syklet ritt, men det har jeg slutta med for lenge siden.

Hoaas: 44-drev foran og 11-36 er topp om du greier å spinne beina så fort i nedoverbakkene.

Øyv

Re: 1x11 på landevei. [Re: åneidu] #2476148 13/04/2018 06:23
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Ofte så lønner det seg ikke å tråkke så veldig hardt når man nærmer seg 60km/t i en bakke.
Nei man må jo nesten bare prøve, blir det alt for lett får man bare bytte tilbake til 2x inntil man en dag har XDR boss på sykkelen, finnes bare boss til et lite knippe nav nå ser det ut for.

De nye kassettene som har 9-32 er også rimelig heftig priset. Mer enn jeg gidder å legge i det for å teste noe.


You are what you eat...mmm nuts
Re: 1x11 på landevei. [Re: åneidu] #2476354 13/04/2018 22:40
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 350
K
KristianJ Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
K
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 350
Campa er nå med 12 drev på kassetten med tilhørende girskifter, kjede og drev. Når kommer sram og shimano?

Re: 1x11 på landevei. [Re: KristianJ] #2476369 14/04/2018 05:58
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
Vi venter i spenning. Men Campas tolvdrevsskassett er ikke egnet for 1x-oppsett uansett, altfor lite spredning (11-32 på den videste).

Re: 1x11 på landevei. [Re: åneidu] #2476400 14/04/2018 11:22
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
Kan man ikke bare sette på en større kassett?

Re: 1x11 på landevei. [Re: larsdx] #2476402 14/04/2018 11:49
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
Tipper Campagnolobakgiret ikke takler all verdens større. Man kan selvsagt bruke Eagle-gruppe. Men det er alltids Ok til gravel, men skal 1x12 være egnet på landeveien må det jo være tettere giring, f.eks. 10-40/42 på en 12-drevskassett ville vært noe.

Re: 1x11 på landevei. [Re: åneidu] #2476409 14/04/2018 12:39
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Med bossbytte og hele rukla blir det jo en ganske kostbar affære. Hvor stor kassett takler et vanlig ultegra 6800 gir for 2x11? Er det ikke 32 som står listet? Sannsynligvis takler det litt større.
Spørs vel hva stilpolitiet sier om du kommer på en blodtrimma racer med X1 terrenggir for å kunne kjøre 11-40 kassett og 46-48t drev foran.


You are what you eat...mmm nuts
Re: 1x11 på landevei. [Re: åneidu] #2495433 04/07/2018 05:54
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Som kjent har ikke 1x vært en udelt suksess for Aqua Blue. Ingen stor overraskelse gitt dagens begrensninger, b.la. begrenset spenn og/eller større hopp mellom girene og behov for å bytte krankdrev og evt. kjede i tillegg til kassett alt etter optimal utveksling i ritt.

Nå lanseres 3T Strada DUE med 2x til bruk i ritt der klassisk oppsett fungerer best.


3T adds Strada DUE to range, designed for 2x gearing.

Som Cyclingtips skriver:

So what does the future hold for 1x shifting in the pro peloton? 3T suggests the Strada was designed to be five years ahead of the present norm, but will we see front derailleurs become obsolete, like they have in mountain bikes, in that time? Will SRAM be able to overcome the big jumps between gears by adding an extra cog? Or will 1x shifting slowly fade back out of the peloton and be left for the booming gravel market?


Re: 1x11 på landevei. [Re: Sepeda] #2495439 04/07/2018 06:39
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Ironien hadde vært fullkommen om det lanseringsbildet hadde vært av en sykkel rigget med Campa 2x12.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: 1x11 på landevei. [Re: åneidu] #2495483 04/07/2018 08:38
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
Artig vinkling, at 3T "oppgraderer" Strada til å kunne kjøre 2-delt foran.. 🤣

Merkelig at kritikken til oppsettet dukker opp midt i sesongen - en skulle tro det var ganske enkel matematikk å finne ut hva sim vil være forskjellen, fordeler og ulemper med 1x12 vs 2x11...?

Hva er egentlig drivkraften bak dette tilsynelatende intense ønske om å fjerne giret foran?

Re: 1x11 på landevei. [Re: thamg] #2495494 04/07/2018 08:52
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: thamg
Hva er egentlig drivkraften bak dette tilsynelatende intense ønske om å fjerne giret foran?

Har linket til klargjørende intervju med Gerard Vroomen oppe i tråden.

Re: 1x11 på landevei. [Re: åneidu] #2496519 09/07/2018 17:43
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 156
L
lancepants Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
L
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 156
Nå som Rotor har kommet med 1x13 (lansering Q1 2019), er det noe å lure på lenger?

Har 1x11 på CX'en (Canyon Inflite) og digger hvor enkelt det er. Men det er litt snevert med gir for landeveien, så spørsmålet for min del er bare hvor lenge jeg må vente før man får sykler levert med denne. Og når kommer SRAM og Shimano på banen?

https://www.bikeradar.com/gear/article/rotor-1x13-groupset-details-specs-52573/

Side 4 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support, Valentino