Koke kjedet.....
|
Koke kjedet.....
01/07/2018 16:32
|
Flytstien
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Så nå skal vi kaste all kjede olje/rock n roll og heller ta av kjedet og koke det i voks?????
Er det bra å åpne og lukke kjedelåsen av og til da?
|
|
|
Re: Koke kjedet.....
[Re: Flytstien]
01/07/2018 18:56
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Why? Squirt er på markedet.
Å rense og smøre kjedet er en nødvendighet som du ikke bør bruke mer tid enn nødvendig på. Rock ‘n Roll funker fremdeles, Squirt funker mye bedre. Bytt kjede før og midt i sesongen så er du sikker om du sykler mye og ikke har kjedemåler. Kom deg ut på sti!
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
01/07/2018 20:16
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
En tipp-topp Unior-kjedemåler koster kr 59, så anbefaler å kjøpe det framfor å bytte kjedet unødig tidlig.
|
|
|
01/07/2018 20:29
|
Flytstien
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jammen å koke kjedet i voks er vist mye bedre sies det!!!! Ikke olje og slikt
|
|
|
01/07/2018 21:10
|
perbl
More than words
|
More than words
RocknRoll er jo voksbasert.
Uansett, kjedet mitt funker upåklagelig funksjonsmessig, og det ser ikke særlig ille ut heller, så å bruke mer tid på å dille med det er ikke noe jeg kommer til å prioritere.
Per B.
|
|
|
01/07/2018 23:39
|
Orange
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Riskoker handlet jeg på Jula til 300kr. Parafin kubbelys handler jeg på Europris, og parafin(Lampeolje) handler jeg på biltema. Bensin fyller jeg i en jerrykanne på bensinstasjonen. Delevaskeren er kun en plastboks med lokk, som er stor nok til å romme både kassett óg kjede. Jeg fyller boksen med bensin og lemper kassett og kjede oppi. Når det har stått en 15-20 minutter skyller jeg delene godt i vann, og renser av bensinrester med muc-off, og spyler rent. Så er det bare å legge kassett til lufttørking, og kjedet drar jeg over med en ren fille. Riskokeren fylles med et utgangspunkt på 50/50 parafinvoks og parafin. Dette må justeres ved behov avhengig av årstid(mer voks enn parafin i 30+ enn tidlig vår/vinter). Personlig setter jeg varmen på maks, og når alt er oppløst og varmest mulig, trekker jeg bare stikkontakten ut, og lemper kjedet oppi. Etter 20 minutter tas det ut, og henges til tørk. Det er best å gjøre dette på kveldstid så kan delene få tørke over natta. Personlig har jeg utført dette i snart et år, og for meg er dette en svært enkel gekjeft,, og det sparer godt på budsjettet. Det tar litt tid å finne det rette blandingsforholdet, men personlig syntes jeg det er interessant å lære noe i prosessen. Er relativt lei å kjøpe dyre super duper spesial produkter i små bokser, som ofte må handles over nett i tillegg, så det er rimelig kjekt å ha tilgang til det jeg trenger innen sykkelavstand 
|
|
|
02/07/2018 00:21
|
Austis
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
02/07/2018 06:47
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Spørsmålet er vel om koking i voks gir bedre holdbarhet enn Squirt? (antatt markedsleder).
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
02/07/2018 06:50
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Takk, men nei takk! Kjedevask & smøring bruker et minimum av tid på.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Orange]
02/07/2018 06:55
|
perbl
More than words
|
More than words
Er relativt lei å kjøpe dyre super duper spesial produkter i små bokser, som ofte må handles over nett i tillegg, så det er rimelig kjekt å ha tilgang til det jeg trenger innen sykkelavstand Selv om jeg kun skulle kjøpe småflasker av RnR, er det en så forsvinnende del av sykkelbudsjettet mitt at jeg gladelig kjøper det i stedet for å bruke halvtimesvis på noe så enkelt som å smøre kjedet i ny og ne. Å skulle dra fram verktøy for å skru av kassett, dele kjede, snu sykkel og ta av hjul etc for noe sånt framstår for meg som totalt bortkasta tid, som jeg verdsetter mye mer enn å bruke 90kr på en RnR-flaske med noen måneders mellomrom. De fleste sykkelsjappene i nærområdet her har hvertfall sånt inne. Det er for meg en ettminuttersjobb å smøre kjede, og selv etter et par sesonger med tildels mye trøndergjørme er kassetten min fortsatt så ren at jeg fint kan håndtere den uten å måtte vaske hendene etterpå. Og da har drivverk kun sett enkel kjapp spyling og smøring med RnR.
Redigert av perbl; 02/07/2018 06:56.
Per B.
|
|
|
02/07/2018 07:00
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Varmvoksing av kjedet er en god måte å få vintersykkelen til å holde lenger på. Men det er ikke best. Jeg synes det er greit å smøre kjedet hver 3.- 4. uke med voks, heller enn å smøre kjedet ukentlig på en hverdagssykkel.
|
|
|
[Re: perbl]
02/07/2018 07:04
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er jo ikkje nødvendig å ta av kassetten da.
|
|
|
[Re: baronKanon]
02/07/2018 07:06
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Varmvoksing av kjedet er en god måte å få vintersykkelen til å holde lenger på. Men det er ikke best. Det er ikkje best? Kva meiner du? Kva er det som er best da?
|
|
|
[Re: -Jan]
02/07/2018 07:06
|
perbl
More than words
|
More than words
Det er jo ikkje nødvendig å ta av kassetten da. Dette var svar til han som gjorde akkurat det, noe som for meg framstår som unødig styr.
Per B.
|
|
|
[Re: baronKanon]
02/07/2018 07:07
|
perbl
More than words
|
More than words
Varmvoksing av kjedet er en god måte å få vintersykkelen til å holde lenger på. Men det er ikke best. Jeg synes det er greit å smøre kjedet hver 3.- 4. uke med voks, heller enn å smøre kjedet ukentlig på en hverdagssykkel. Det er vel sånn ca hvordan jeg gjør det på min, og det er definitivt ikke måten å få den til å se penest mulig ut, men det er helt grei funksjon på drivverk gjennom en vinter i heftig salta Trondheimsføre.
Per B.
|
|
|
02/07/2018 07:29
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Riskokeren fylles med et utgangspunkt på 50/50 parafinvoks og parafin. Dette må justeres ved behov avhengig av årstid(mer voks enn parafin i 30+ enn tidlig vår/vinter).
Dette er vel omtrent som oppskrifta til Oz Cycle på YouTube, er det ikkje? Det er mogleg det funker OK, men for å fullt utnytte fordelene med voksing, så skal du ikkje blande inn parafin e.l. i følgje han som driv Zero Friction Cycling. Oz Cycle er visstnok heilt på bærtur: https://www.facebook.com/zerofrictioncycling/posts/940730429464966
|
|
|
02/07/2018 10:46
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Riskoker handlet jeg på Jula til 300kr. Parafin kubbelys handler jeg på Europris, og parafin(Lampeolje) handler jeg på biltema. Bensin fyller jeg i en jerrykanne på bensinstasjonen. Delevaskeren er kun en plastboks med lokk, som er stor nok til å romme både kassett óg kjede. Jeg fyller boksen med bensin og lemper kassett og kjede oppi. Når det har stått en 15-20 minutter skyller jeg delene godt i vann, og renser av bensinrester med muc-off, og spyler rent. Så er det bare å legge kassett til lufttørking, og kjedet drar jeg over med en ren fille. Riskokeren fylles med et utgangspunkt på 50/50 parafinvoks og parafin. Dette må justeres ved behov avhengig av årstid(mer voks enn parafin i 30+ enn tidlig vår/vinter). Personlig setter jeg varmen på maks, og når alt er oppløst og varmest mulig, trekker jeg bare stikkontakten ut, og lemper kjedet oppi. Etter 20 minutter tas det ut, og henges til tørk. Det er best å gjøre dette på kveldstid så kan delene få tørke over natta. Personlig har jeg utført dette i snart et år, og for meg er dette en svært enkel gekjeft,, og det sparer godt på budsjettet. Det tar litt tid å finne det rette blandingsforholdet, men personlig syntes jeg det er interessant å lære noe i prosessen. Er relativt lei å kjøpe dyre super duper spesial produkter i små bokser, som ofte må handles over nett i tillegg, så det er rimelig kjekt å ha tilgang til det jeg trenger innen sykkelavstand Er dette kødd?
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
02/07/2018 11:44
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Riskoker handlet jeg på Jula til 300kr. Parafin kubbelys handler jeg på Europris, og parafin(Lampeolje) handler jeg på biltema. Bensin fyller jeg i en jerrykanne på bensinstasjonen. Delevaskeren er kun en plastboks med lokk, som er stor nok til å romme både kassett óg kjede. Jeg fyller boksen med bensin og lemper kassett og kjede oppi. Når det har stått en 15-20 minutter skyller jeg delene godt i vann, og renser av bensinrester med muc-off, og spyler rent. Så er det bare å legge kassett til lufttørking, og kjedet drar jeg over med en ren fille. Riskokeren fylles med et utgangspunkt på 50/50 parafinvoks og parafin. Dette må justeres ved behov avhengig av årstid(mer voks enn parafin i 30+ enn tidlig vår/vinter). Personlig setter jeg varmen på maks, og når alt er oppløst og varmest mulig, trekker jeg bare stikkontakten ut, og lemper kjedet oppi. Etter 20 minutter tas det ut, og henges til tørk. Det er best å gjøre dette på kveldstid så kan delene få tørke over natta. Personlig har jeg utført dette i snart et år, og for meg er dette en svært enkel gekjeft,, og det sparer godt på budsjettet. Det tar litt tid å finne det rette blandingsforholdet, men personlig syntes jeg det er interessant å lære noe i prosessen. Er relativt lei å kjøpe dyre super duper spesial produkter i små bokser, som ofte må handles over nett i tillegg, så det er rimelig kjekt å ha tilgang til det jeg trenger innen sykkelavstand Er dette kødd? Each to their own som de sier i Amerika. Men personlig er jeg rimelig langt unna å nerde såpass dypt på kjedesmøring og å bruke så mye tid på det. Bruker squirt og er helt fornøyd.
|
|
|
02/07/2018 11:55
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I en av de tusen kjederensogsmøring trådene på fb kom det jo frem at det også ligger fett inni kjedet. Dette fjernes jo når man legger det i løsemiddel og man får det vel ikke inn igjen uten trykk. Jeg sluttet med å ødelegge kjeder med løsemiddel da jeg lærte det.
|
|
|
[Re: knuthaug]
02/07/2018 12:12
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Each to their own som de sier i Amerika. Men personlig er jeg rimelig langt unna å nerde såpass dypt på kjedesmøring og å bruke så mye tid på det. Bruker squirt og er helt fornøyd.
Yepp, jeg er med deg. Jeg vil ikke kalle det der nerding... andre ord popper opp...
|
|
|
02/07/2018 12:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Riskoker handlet jeg på Jula til 300kr. Parafin kubbelys handler jeg på Europris, og parafin(Lampeolje) handler jeg på biltema. Bensin fyller jeg i en jerrykanne på bensinstasjonen. Delevaskeren er kun en plastboks med lokk, som er stor nok til å romme både kassett óg kjede. Jeg fyller boksen med bensin og lemper kassett og kjede oppi. Når det har stått en 15-20 minutter skyller jeg delene godt i vann, og renser av bensinrester med muc-off, og spyler rent. Så er det bare å legge kassett til lufttørking, og kjedet drar jeg over med en ren fille. Riskokeren fylles med et utgangspunkt på 50/50 parafinvoks og parafin. Dette må justeres ved behov avhengig av årstid(mer voks enn parafin i 30+ enn tidlig vår/vinter). Personlig setter jeg varmen på maks, og når alt er oppløst og varmest mulig, trekker jeg bare stikkontakten ut, og lemper kjedet oppi. Etter 20 minutter tas det ut, og henges til tørk. Det er best å gjøre dette på kveldstid så kan delene få tørke over natta. Personlig har jeg utført dette i snart et år, og for meg er dette en svært enkel gekjeft,, og det sparer godt på budsjettet. Det tar litt tid å finne det rette blandingsforholdet, men personlig syntes jeg det er interessant å lære noe i prosessen. Er relativt lei å kjøpe dyre super duper spesial produkter i små bokser, som ofte må handles over nett i tillegg, så det er rimelig kjekt å ha tilgang til det jeg trenger innen sykkelavstand Hva har du igjen for dette?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
02/07/2018 13:06
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Each to their own som de sier i Amerika. Men personlig er jeg rimelig langt unna å nerde såpass dypt på kjedesmøring og å bruke så mye tid på det. Bruker squirt og er helt fornøyd.
Yepp, jeg er med deg. Jeg vil ikke kalle det der nerding... andre ord popper opp... Hvilke ord da?
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
02/07/2018 13:19
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Riskoker handlet jeg på Jula til 300kr. Parafin kubbelys handler jeg på Europris, og parafin(Lampeolje) handler jeg på biltema. Bensin fyller jeg i en jerrykanne på bensinstasjonen. Delevaskeren er kun en plastboks med lokk, som er stor nok til å romme både kassett óg kjede. Jeg fyller boksen med bensin og lemper kassett og kjede oppi. Når det har stått en 15-20 minutter skyller jeg delene godt i vann, og renser av bensinrester med muc-off, og spyler rent. Så er det bare å legge kassett til lufttørking, og kjedet drar jeg over med en ren fille. Riskokeren fylles med et utgangspunkt på 50/50 parafinvoks og parafin. Dette må justeres ved behov avhengig av årstid(mer voks enn parafin i 30+ enn tidlig vår/vinter). Personlig setter jeg varmen på maks, og når alt er oppløst og varmest mulig, trekker jeg bare stikkontakten ut, og lemper kjedet oppi. Etter 20 minutter tas det ut, og henges til tørk. Det er best å gjøre dette på kveldstid så kan delene få tørke over natta. Personlig har jeg utført dette i snart et år, og for meg er dette en svært enkel gekjeft,, og det sparer godt på budsjettet. Det tar litt tid å finne det rette blandingsforholdet, men personlig syntes jeg det er interessant å lære noe i prosessen. Er relativt lei å kjøpe dyre super duper spesial produkter i små bokser, som ofte må handles over nett i tillegg, så det er rimelig kjekt å ha tilgang til det jeg trenger innen sykkelavstand  Dette høres ut som et flott miljøtiltak! (Den setningen var kødd)
|
|
|
[Re: Juffe]
02/07/2018 13:19
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Yepp, jeg er med deg. Jeg vil ikke kalle det der nerding... andre ord popper opp... Hvilke ord da? Unødvendig, totalt unødvendig, overengineered x10, hvorfor... flisespikkeri... hvorfor, hvorfor... Hvor mye sparer man på denne metoden? I tid, kroner, slitasje... ? Hva gir det meg? Sykler jeg fortere, lengre...billigere? Sparer jeg 2-3 kjeder per kassett?? Smøring av kjede tar 30 sek, et par ganger i uka. Å i det hele tatt demontere et kjede er ikke noe man trenger gjøre ila et kjedes levetid, med mindre det ryker.
|
|
|
02/07/2018 13:55
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Unødvendig, totalt unødvendig, overengineered x10, hvorfor... flisespikkeri... hvorfor, hvorfor... Neida. Det er lov å nerde hemningsløst på et sykkelforum og helt innafor å bruke meningsløst mye tid og ressurser på de minste ting for å perfeksjonere doningen. Det vi bør diskutere er hvorvidt Oranges fremgangsmåte henger på greip for å oppnå optimalt resultat, i lys av Jans link. For øvrig kan jeg bare gjenta at det finnes kun én riktig måte å rense og smøre et kjede: The ShelBroCo Bicycle Chain Cleaning System.
|
|
|
02/07/2018 18:17
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Smøring av kjede tar 30 sek, et par ganger i uka. Å i det hele tatt demontere et kjede er ikke noe man trenger gjøre ila et kjedes levetid, med mindre det ryker.
Har hytte i birkebeinerland, og er ikke helt enig med deg.... Etter en lang grustur i sølevær knaser det av alt, spesielt kjedet. Jeg åpner kjedelåsen og slipper kjedet opp i ei gammel sykkelflaske med diesel. Rister godt, og lar det stå mens jeg vasker resten av doningen. Tipper hete operasjonen tar to min. Sikkert noen som mener det er unødvendig, men jeg kommer til å fortsette med det.
|
|
|
[Re: Oystein L]
02/07/2018 18:25
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Smøring av kjede tar 30 sek, et par ganger i uka. Å i det hele tatt demontere et kjede er ikke noe man trenger gjøre ila et kjedes levetid, med mindre det ryker.
Har hytte i birkebeinerland, og er ikke helt enig med deg.... Etter en lang grustur i sølevær knaser det av alt, spesielt kjedet. Jeg åpner kjedelåsen og slipper kjedet opp i ei gammel sykkelflaske med diesel. Rister godt, og lar det stå mens jeg vasker resten av doningen. Tipper hete operasjonen tar to min. Sikkert noen som mener det er unødvendig, men jeg kommer til å fortsette med det. Så tilbake til spørsmålet fra trådstarter: Er det ok å bruke kjedelåsen flere ganger?
|
|
|
02/07/2018 18:32
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Er det ok å bruke kjedelåsen flere ganger? Noen vil mene ja, uansett. Andre vil mene at det beror på kjede/kjedelåsen. Har registrert at for enkelte modeller anbefaler produsenten at man ikke gjenbruker p.g.a. fare for brudd. Og det skjer. Var nettopp en tråd om det, men finner ikke i farten. Det spørsmålet var forresten ikke trådstarters opprinnelig spørsmål (han har redigert i ettertid), derfor bare prat om voks og koking 
|
|
|
[Re: Sepeda]
02/07/2018 18:35
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Er det ok å bruke kjedelåsen flere ganger? Noen vil mene ja, uansett. Andre vil mene at det beror på kjede/kjedelåsen. Har registrert at for enkelte modeller anbefaler produsenten at man ikke gjenbruker p.g.a. fare for brudd. Og det skjer. Var nettopp en tråd om det, men finner ikke i farten. Det spørsmålet var forresten ikke i første innlegg opprinnelig, derfor bare prat om koking Det var litt med i starten da: "Er det bra å åpne og lukke kjedelåsen av og til da?"
|
|
|
02/07/2018 18:36
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Trådstarter har redigert innlegget. Spørsmålet om kjedelås var ikke med opprinnelig  De andre formuleringene er også endret etter at flere svar ble postet, men disse endringene bare utdyper det opprinnelige spørsmålet om å koke i voks  Inspirert av denne og den andre smøretråden vi nylig hadde, har jeg plukket med meg en flaske Squirt på vei hjem i dag. Så får vi se om jeg med tiden avanserer fra spruting til koking 
|
|
|
|
|