Syk runde av en syk bil. Tror uansett ikke dagens F1-biler hadde hatt særlig problem med å slå den rekorden der, spesielt ikke om de fikk frie tøyler til å gi blanke f*** i F1-reglementet, på samme måte Porsche har gitt blanke i WEC-reglementet når de er ute og shower med 919'en på SPA og Nordsløyfa.
Sist en "moderne" F1-bil kjørte Nordsløyfa var vel når Nick Heidfeld kjørte en Suber F1 rundt der i 2007 som publikumsunderholdning. Da kjørte han "hele runden", inkludert F1-sløyfa på 8:34. Banerekorden for F1-sløyfa er 1:30. Om du (rimelig konservativt) trekker 1:30 fra totaltiden, brukte Heidfeld ca 7min på Nordsløyfe-runden. Så ca 7min er altså tiden en 11 år gammel F1-bil brukte på å "cruise" rundt.
Hadde Heidfeld fått lov til å gi jernet, med full motoreffekt og optimale dekk i 2007, tror jeg 5:19 kunne blitt slått den gang. Lar man en 2018 F1-bil/fører få lov til å gi jernet rundt der i dag, med kvalik-effekt på motoren, så tror jeg 5:19 ryker med god margin. Og lar man bilen i tillegg kjøre utenfor F1-reglementet, ved å eksempelvis fjerne vekt, øke effekt ytterligere, kjøre "ulovlige" aero-bits osv, så tror jeg 5:19 ryker med enda bedre margin.
https://www.youtube.com/watch?v=TA2yYohW1Vs