Hehe, takk som byr, men jeg har opptil flere selv allerede Skal kanibalisere fra den som antagelig blir pensjonist når den nye riggen er på plass. Nesten 10 år i tjeneste får være godkjent. King Cage'n ser ikke ut som den er en dag gammel...
Columbus og Spork var lekre saker! Men litt lavere AC-avstand på Columbus enn på Luteus, -27mm. Det er vel såpass mye at det faktisk gir litt utslag. Fant ikke tall på Spork, men de hadde flatmount for kaliperen da, det er jo litt deilig....og mulighet for mye ræl....plutselig ble dette litt vanskeligere enn først antatt...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Joda, Futura Cross tar både 700x47 og 27.5x2.1, mens Futura Gravel kun tar 40mm. Det burde vel egentlig vært motsatt men Italienere er og blir Italienere. Stemmer at det er en landeveisversjon til 28mm og. Håper den takler minst 30mm, hvis ikke har de bomma litt (ref. Italienere:)
Ah, ting skjer stadig, om enn noe sakte. Jeg har nå halvveis bestemt meg for hjulsett, Tune nav + ZTR Grail felger kommer inn til en levelig pris. De skal kunne hanskes med ganske så mye volum.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Jeg kryper til korset og bestiller 1x drivlinje fra Sram. Så får beina HTFU om det skulle trengs. Frykter at 10-42 kassett kommer til å se litt dust ut, men det får jeg leve med om jeg skal slepe henger og greier.
Bars: Salsa Cowbell ser ut til å ha moderat geometri i alle retninger og være en favoritt blant grusbankere.
Alright, selv om DHL og Posten drar beina sine maksimalt i sommervarmen, så skrider prosjektet videre! I dag ble det bestilt et par dekkalternativer, styrelager og småtjafs. For å oppnå maksimal hetsing fra skubisan har jeg gått for 2 forskjellige sett med Challenge fra Bikeshop
Ellers har jeg to ting jeg sliter med; 1) Jeg liker veeeldig godt SLR-setet jeg har på racer'n, men har slitt med å finne igjen arvtageren hos Selle. Kan se ut som de har beholdt deler av navnet, men endret litt på geometrien. Her må det grubles.Tar forslag med takk.
2) Bakaksel 12x142; Jeg planlegger jo å slenge på henger i blant, så jeg må/bør ha litt mer å gå på enn 166mm som produsenten sier. Og så har den stigning på 1,0 på gjengene. Da begynner knotejobben med å finne noen i Noregs land som har lengde rundt 170-172mm, eller bite i det o så sure og bestille utenlands. Noen forslag?
Obligatoriske teasere. (Helfigur må vente til jeg har en ren bakgrunn...)
Da var i det minste en stor pakke med gir og bremsehendler, styre og annet småsnacks på plass. Helga blir brukt til montering. Og så håper jeg hjulsettet ikke tar lenger enn de to ukene bygging som jeg ble forespeilet....
Du må jo komme med noen flere bildeteasere....... Litt tekst her og der, for så å plutselig smekke opp et bilde av en ferdigbygget sykkel med dårlig lagt styretape er ikke akseptabelt
Du kjenner jo problemet.....når du endelig har rigget deg med mekkepils, litt god musikk i bakgrunn og flett nye deler....så våkner en av trolla og har vondt i øret, må på do eller annet faenskap.
"Men i kveld" proklamerte han selvsikkert.... Jeg skal få knipsa i kveld altså.
Redigert av Anders A-R; 29/06/201810:55.
Alright, så ble det tid til litt bilder allikevel da.
Og et problem. Jeg sliter rett og slett litt med å forstå at dette skal være en fungerende løsning. Tror neppe jeg klarer å få kranklageret på plass her. Burde hatt en tynn føringsstrømpe forbi her, ikke heltrukket dobbeltmantlet.
....Og så litt bilder av komponenter på vei inn... .
Ikke snakk! I glansdagene som assisterende byggeleder endte jeg opp med å tegne føringsveiene med grønn og rosa tusj på RIB-tegningene, fordi programvaren ikke hang med på notene. Og vi svei av 500K på kjerneborring for å spare tid under støping og for å slippe utsparinger vi ikke visste dimensjonene på :-D
Redigert av Anders A-R; 29/06/201819:37.
Omsider kom siste forsyning med smådeler - og hjulsettet er eeeeendelig på vei opp blant tyske bobiler.
Litt angst ved kapping av styrerør i dag, men det gikk bra og ble bra. Benyttet 2x spacere og 2x stem som guide, og et vanlig baufilblad. Great success. 3T var greie og inkluderte sin egen strammemekanisme. Det hadde jo vært greit å sjekke esken skikkelig før jeg bestilte en ekstra......
Men jeg var ikke så lenge i paradis. Wirestrømpetanga hadde tydeligvis gjort sitt, og kollapset før jeg fikk kappet ferdig. Måtte ty til bonsai-tang som på ingen måte er designet for oppgaven.
Og så var turen kommet for styrelager - hvor enten Syncros har en merkelig variant tilpasset Scott sin CX, eller at ungene mine på mystisk vis har knabba med seg crown race uten at jeg har sett det. Jeg står i hvert fall med nedre lagerkopp uten crown race, og det er vel ikke akkurat en varig løsning på en karbongaffel. Så da kollapset videre montering og jeg ble liggende i fosterstilling og vræle på gulvet. (Jeg gjorde ikke det, men jeg besverget det meste på 2 bein i husstanden. Fikk kveldsmat allikevel, så en viss forståelse var det der...)
God fremdrift nå, med riktig styrelager på plass og eeeendelig kom hjulsettet - selv om Posten klarte å feilsende det også...
Da mangler jeg bare aksling bak - og den har brukt 10 dager fra Luxemburg snart, så ferietid er definitivt feil tidspunkt for å bestille noe som helst.
Jeg er ganske ræva på å legge styretape, men tror jeg kan leve med dette.
Dekk og felg på gang, men måtte ty til slange.
Romslig gaffel
Robert Axle på plass. Virkelig et vellagd produkt. Liker!
Posering:
....og dermed lot bakhjulet seg også montere...
Nye spacere på plass. Kunne kanskje klart meg med en litt mindre i toppen men det ser greit ut.
...og det ble selvfølgelig King Cage i titan i ramma...
Avslutningsvis: Fullprofil.
Egne note-to-self: - Setet skal byttes så fort jeg får tak på et nytt i riktig geometri/farger etc. - Stem/styre må justeres litt for å finne riktig vinkel, litt off nå. - Girwire til bakgir henger og må smøres opp med magic lube eller annet lurium - Wirestrømper/slanger foran må kappes - skikkelig kabelsalat nå. - Bytte om fra slange til slangeløst (nye ventilkjerner kom i dag...) - Nye pedaler, noen gamle Time Roc Atac overliggere som trenger sårt litt service blir nødløsning noen uker til.
Dette er så nydelig at jeg håper vi kan komme med velment pirk
Med en så flott ramme ville jeg vært forsiktig med fargevalg på styretape og sete som tar oppmerksomheten bort fra det lekre titan. Lær/skinn eller sort på begge?
Ikke aktuelt med lengre styrefremspring?
Og gjerne kutte kronerøret ytterligere for å fjerne avstandsringer over styrefremspringet, den dag du er sikker på optimalt oppsett