Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Manglende punsj i beina

Re: Manglende punsj i beina [Re: heiaheiaheia] #2493425 24/06/2018 18:49
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 312
Dio Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 312
Siden vi syklister ikke trener styrke, men når vi gjør det i smug, så er det maks styrke som er opplest og vedtatt at det er det som gjelder...
Men da over til selve utførelsen av styrketreningen..
Jeg kjenner ei som nylig ble norgesmester i styrkeløft og har vært på pallen i styrkeløft de siste 5 årene sikkert, hun hadde noen økter med en Ekspert Martin Norum??? der de kjørte knebøy med veldig eksplosiv utførelse; 10reps med nesten maks vekt på så kort tid som mulig, og "nesten" spensthopp med tung vekt men få reps. hun satt vel omtrent i rullestol etter de øktene og restitusjonstid var laaaaang, men derimot så var effekten av treningen veldig bra selv for ei som normalt sett løfter hver dag.
Selv om dette er effektiv maks styrketrening, så hadde jeg vært litt skeptisk til å trene slik som syklist, det er hvertfall å be om syre om man skal sykle med litt intensitet igjen.


Go hard or go home!!!
Re: Manglende punsj i beina [Re: Dio] #2493433 24/06/2018 20:21
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 1,230
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 1,230
Grunnen til at hun ble støl/fikk effekt var vel fordi hun gjorde noe annerledes enn det hun gjør til vanlig. Norum er en kar med god allround kunnskap om trening/helse/ernæring, men langtfra noen guru på maks styrke. Norsk styrkeløft er jo i verdenstoppen og kjent for en vitenskaplig og særiøs tilnærming, så tror ikke Norum overgår det miljøet ICON_SMILE Å variere treninga er fint å gjøre for alle, men kanskje ikke midt i sykkelsesongen om man sykler ritt hyppig.

Sitat: Dio
Siden vi syklister ikke trener styrke, men når vi gjør det i smug, så er det maks styrke som er opplest og vedtatt at det er det som gjelder...
Men da over til selve utførelsen av styrketreningen..
Jeg kjenner ei som nylig ble norgesmester i styrkeløft og har vært på pallen i styrkeløft de siste 5 årene sikkert, hun hadde noen økter med en Ekspert Martin Norum??? der de kjørte knebøy med veldig eksplosiv utførelse; 10reps med nesten maks vekt på så kort tid som mulig, og "nesten" spensthopp med tung vekt men få reps. hun satt vel omtrent i rullestol etter de øktene og restitusjonstid var laaaaang, men derimot så var effekten av treningen veldig bra selv for ei som normalt sett løfter hver dag.
Selv om dette er effektiv maks styrketrening, så hadde jeg vært litt skeptisk til å trene slik som syklist, det er hvertfall å be om syre om man skal sykle med litt intensitet igjen.


iq
Re: Manglende punsj i beina [Re: Dio] #2493682 25/06/2018 16:06
Registrert: May 2003
Innlegg: 1,276
S
sls Offline
Veteran
Offline
Veteran
S
Registrert: May 2003
Innlegg: 1,276
Sitat: Dio
Siden vi syklister ikke trener styrke, men når vi gjør det i smug, så er det maks styrke som er opplest og vedtatt at det er det som gjelder...
Men da over til selve utførelsen av styrketreningen..
Jeg kjenner ei som nylig ble norgesmester i styrkeløft og har vært på pallen i styrkeløft de siste 5 årene sikkert, hun hadde noen økter med en Ekspert Martin Norum??? der de kjørte knebøy med veldig eksplosiv utførelse; 10reps med nesten maks vekt på så kort tid som mulig, og "nesten" spensthopp med tung vekt men få reps. hun satt vel omtrent i rullestol etter de øktene og restitusjonstid var laaaaang, men derimot så var effekten av treningen veldig bra selv for ei som normalt sett løfter hver dag.
Selv om dette er effektiv maks styrketrening, så hadde jeg vært litt skeptisk til å trene slik som syklist, det er hvertfall å be om syre om man skal sykle med litt intensitet igjen.

Hvordan man trener styrketrening har jo ingenting med hvorvidt man får mye syre eller ikke. Alle nye treningsformer krever enn viss tilvenning. Ut over det, så er det absolutt ingen negativ sammenheng mellom styrketrening og kapasiteten (ser bort i fra liten risiko for økt kroppsvekt ifm økt muskelmasse). Økt styrke gjør derimot at man kan jobbe på lavere intensitet ved hardt pådrag og dermed redusert laktatnivå. Ved lavere pådrag er også styrke fordelaktig, men effekten blir mer marginal. For alle oss tidsbegrensede så er det imidlertid mer en avveining mht hva slags trening som er mest bang-for-buck og ikke minst morsomst

Redigert av sls; 25/06/2018 16:07.
Re: Manglende punsj i beina [Re: heiaheiaheia] #2532018 23/01/2019 07:02
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 312
Dio Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 312
Men syretålleransen til en styrkeløfter og en sprinter er fortsatt mye lavere enn de aller fleste idretter.....


Go hard or go home!!!
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support