Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva skjer egentlig med omkrets dekk/hjul ved stor

Hva skjer egentlig med omkrets dekk/hjul ved stor #2489826 09/06/2018 20:58
V
Vipera Berus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
V
Investerte i hjulsett med 25mm bredde, pakka på Vittoria Corsa G+ fra i fjor og trilla i vei. Opplevde risting i framhjul i nedoverbakke 60km/t med grov asfalt. Tydelig tegn på gaffel etter kontakt dekk og gaffel, ikke side, men topp. Kontroll av avstand sidevegger dekk og gaffel er ca 5mm, mens i toppen (ytterste radius av dekk) er det ca 3 mm mellom dekk og gaffel. Diameter totalt hjul med dekk, 67,8mm mot 67,7mm på forrige hjulsett. Utvider diameter seg såpass i fart, eller er det grov vei/vibrering som gjør hjulsett "levende"? Ja, det er gaffel av litt eldre patent.

Re: Hva skjer egentlig med omkrets dekk/hjul ved stor [Re: Vipera Berus] #2489862 10/06/2018 08:18
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Nå er det en stund siden jeg studerte fysikk, men sentripetalakselerasjon vil gjøre at kraften ut fra senter av et roterende objekt (som et hjul) øker med rotasjonshastigheten, så et fremhjul som roterer raskt (ved 60 km/t så roterer vel et 700c hjul rundt 7.5 ganger i sekundet) føre til en viss utvidelse i diameter. Hvor mye det utvider seg vil nok variere med tanke på fleksibilitet i dekk og hjul.

Så jeg tenker det er en kombinasjon, høy fart + ujevn asfalt fører til variasjon i avstand mellom dekk og gaffel, og det høres ut som du er på smertegrensen.

Har du bilder som kan illustrere problemet/skaden?

// Too many roads, too little time
Re: Hva skjer egentlig med omkrets dekk/hjul ved stor [Re: Vipera Berus] #2490124 11/06/2018 11:05
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Uansett hvor mye sentrifugalkraften spiller inn (selv tror jeg den betyr lite her), bør en ha noe større marginer ang avstand dekk/gaffel enn dette:
- Det er noe bevegelse/demping i gaffel.
- Stein kan følge med dekket og skrape.
- Underveis kan en også få en liten skeivhet i hjulet.

Re: Hva skjer egentlig med omkrets dekk/hjul ved stor [Re: alfred] #2490136 11/06/2018 11:30
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Hjulene mine økte diameter på minst 5mm etter jeg kjørte over nylagt asfalt... Brukte en halvtime på å få det av;-(

Re: Hva skjer egentlig med omkrets dekk/hjul ved stor [Re: Vipera Berus] #2490141 11/06/2018 11:40
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Er det høy hastighet og grov asfalt blir det også mange harde slag mot dekket i kontaktpunktet mot asfalten. Dette kontaktpunktet komprimeres (graden avhenger av lufttrykket). Komprimerer du dekket ett sted, må det nødvendigvis utvide seg andre steder. Hadde man hatt muligheten til å studere ett dekk med ett høyhastighetskamera mens det suser over grov asfalt i 60km/t, ville man nok sett at dekket var særdeles "levende" ja.

Jeg holder en knapp på at det er dette fenomenet du opplever, siden du merker det som "risting" og ikke som jevn subbing. Mulig det kan hjelpe deg å heve trykket på grov asfalt, for å få mindre dynamikk i dekket. Men det dreper jo forsåvidt mye av hensikten med å kjøre bredere dekk desverre.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Hva skjer egentlig med omkrets dekk/hjul ved stor [Re: vviz] #2490152 11/06/2018 12:14
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Sitat: vviz
Komprimerer du dekket ett sted, må det nødvendigvis utvide seg andre steder.

Er du sikker på det så lenge du har ett komprimerbart medium inni (luft). Skal vel gå an å trykke inn dekket noe slik at det fører til høyere trykk i stedet for utvidelse, ellers hadde det vel vært vanskelig å pumpe opp dekket.

Har du sett dragrace, så ser du tydelig at dekkene endrer form når de tar en burnout

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Hva skjer egentlig med omkrets dekk/hjul ved stor [Re: hrukin] #2490171 11/06/2018 13:06
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: hrukin
Sitat: vviz
Komprimerer du dekket ett sted, må det nødvendigvis utvide seg andre steder.

Er du sikker på det så lenge du har ett komprimerbart medium inni (luft). Skal vel gå an å trykke inn dekket noe slik at det fører til høyere trykk i stedet for utvidelse, ellers hadde det vel vært vanskelig å pumpe opp dekket.

Skråsikker skal jeg ikke påstå å være, og at luft komprimerer godt er jeg selvsagt enig i ICON_SMILE Men at du kan trykke inn ett dekk, og øke trykket, uten at det blir noe utvidelse, det er jeg ikke helt enig i. Men utvidelsen er liten (mikroskopisk om så).

Men jeg tror det er en viss forskjell på hva som skjer i ett dekk om man klemmer på det hardt og sakte med tomlene, eller om man slår til det med en hammer (som er mer lignende hva dekket utsettes for når man kjører over grove ujevnheter i 60km/t). Kompresjonen setter i gang en "voldelig" trykkbølge på innsiden. Og i TS tilfelle, skjer dette mange ganger i sekundet. Det overrasker meg mye om ikke utsiden av dekket flekser en hel del under de kreftene. At dekket trenger litt "plass til å leve" er vel årsaken til at man må ha noe margin rundt dekkene?

Sitat: hrukin

Har du sett dragrace, så ser du tydelig at dekkene endrer form når de tar en burnout

Jada, som stor motorsportentusiast har jeg tilogmed hatt en del helger på Gardermoen raceway gjennom årene. Det er en artig sport å "studere" dekkdeformasjon på. Både hvordan dekk på eksempelvis Top Fuel dragsterne "vokser" under en burnout (som jeg antar er eksempelet du siktet til), samt hvor hinsides sidevegger deformeres under aksellerasjon.

Allikevel er det vesentlige forskjeller på sykkeldekk og dragster-dekk. Både i konstruksjon og bruk:

- Dekktrykk på ett Top Fuel dekk er ca 0.5bar
- Dekkvekt på ett Top Fuel dekk er ca 20kg
- hvor mange rpm spinner ett top fuel dekk på under en burnout?

Siste punkt aner jeg ikke. Men jeg tipper "en hel del". Dette kombinert med ca 20kg gummi og ett utgangspunkt på 0.5 bar, gjør at dekkene har gode forhold for å "vokse".

Ett sykkeldekk spinner i relativt beskjeden hastighet (ca 8 runder per sekund) ved 60km/t. Dekket veier drøye 200g, og det er allerede "strukket" ved hjelp av ett statisk dekktrykk på 6-7 bar.

Jeg har vanskelig for å tro at det er sentripitalkrefter som i noe særlig grad utvider dette dekket i den hastigheten. Men nei, jeg er på ingen måte skråsikker.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Hva skjer egentlig med omkrets dekk/hjul ved stor [Re: Vipera Berus] #2490180 11/06/2018 13:27
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Enig at sammenligning med dragrace dekk er litt søkt, men der er det visuelt lett å se hva som skjer med dekket

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Hva skjer egentlig med omkrets dekk/hjul ved stor [Re: Vipera Berus] #2491260 15/06/2018 09:40
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg skal ødelegge spekulasjonene om at dekket ekspander pga. sentripetalkraften eller at dekket er som en ballongklovns giraff.

Jeg tror simpelthen det er gaffelen som flekser. Event sammen med litt fleks i hurtigkobling og hjul så er man der at det kan gnisse i toppen.

Kjedelig, men .....
Montere Gopro hi speed baklengs vil vise hvem som har rett ICON_SMILE

LarsB

Re: Hva skjer egentlig med omkrets dekk/hjul ved stor [Re: Vipera Berus] #2491269 15/06/2018 09:58
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig med larsb. Det er nok gaffelen som gjør jobben sin, og dekk/felg-komboen som nå etter dekkbyttet har akkurat litt for stor diameter.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Hva skjer egentlig med omkrets dekk/hjul ved stor [Re: Vipera Berus] #2491621 16/06/2018 23:25
R
rskjetlein Offline
Entusiast
Entusiast
R
Topfuel dekk er laget for å ekspandere for å avhjelpe akselerasjonen. Toppfarten ville blitt langt lavere uten ekspansjon.

Tips til dekk er feks schwalbe som pleier å holde seg tettere opp mot spesifiksjonen og er ikke så volumiøse som andre merker.

Moderator  support, Valentino