Komprimerer du dekket ett sted, må det nødvendigvis utvide seg andre steder.
Er du sikker på det så lenge du har ett komprimerbart medium inni (luft). Skal vel gå an å trykke inn dekket noe slik at det fører til høyere trykk i stedet for utvidelse, ellers hadde det vel vært vanskelig å pumpe opp dekket.
Skråsikker skal jeg ikke påstå å være, og at luft komprimerer godt er jeg selvsagt enig i

Men at du kan trykke inn ett dekk, og øke trykket, uten at det blir noe utvidelse, det er jeg ikke helt enig i. Men utvidelsen er liten (mikroskopisk om så).
Men jeg tror det er en viss forskjell på hva som skjer i ett dekk om man klemmer på det hardt og sakte med tomlene, eller om man slår til det med en hammer (som er mer lignende hva dekket utsettes for når man kjører over grove ujevnheter i 60km/t). Kompresjonen setter i gang en "voldelig" trykkbølge på innsiden. Og i TS tilfelle, skjer dette mange ganger i sekundet. Det overrasker meg mye om ikke utsiden av dekket flekser en hel del under de kreftene. At dekket trenger litt "plass til å leve" er vel årsaken til at man må ha noe margin rundt dekkene?
Har du sett dragrace, så ser du tydelig at dekkene endrer form når de tar en burnout
Jada, som stor motorsportentusiast har jeg tilogmed hatt en del helger på Gardermoen raceway gjennom årene. Det er en artig sport å "studere" dekkdeformasjon på. Både hvordan dekk på eksempelvis Top Fuel dragsterne "vokser" under en burnout (som jeg antar er eksempelet du siktet til), samt hvor hinsides sidevegger deformeres under aksellerasjon.
Allikevel er det vesentlige forskjeller på sykkeldekk og dragster-dekk. Både i konstruksjon og bruk:
- Dekktrykk på ett Top Fuel dekk er ca 0.5bar
- Dekkvekt på ett Top Fuel dekk er ca 20kg
- hvor mange rpm spinner ett top fuel dekk på under en burnout?
Siste punkt aner jeg ikke. Men jeg tipper "en hel del". Dette kombinert med ca 20kg gummi og ett utgangspunkt på 0.5 bar, gjør at dekkene har gode forhold for å "vokse".
Ett sykkeldekk spinner i relativt beskjeden hastighet (ca 8 runder per sekund) ved 60km/t. Dekket veier drøye 200g, og det er allerede "strukket" ved hjelp av ett statisk dekktrykk på 6-7 bar.
Jeg har vanskelig for å tro at det er sentripitalkrefter som i noe særlig grad utvider dette dekket i den hastigheten. Men nei, jeg er på ingen måte skråsikker.