Veldig slakke eiker
|
Veldig slakke eiker
14/06/2018 22:25
|
Ivar k
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Sønnen i huset kom hjem fra sykkeltrening og sa det var noen med bakhjulet, at det var litt skjevt og noen lyder. Det var ca 2-3mm sidekast, det var jo ikke så ille tenkte jeg, men 1/4 - 1/3 del av eikene var slakke, noen var helt løse. Jeg kan lett bevege midten av noen eiker +/- 1cm sideveis. Jeg har hatt litt kast i hjul tidligere, men har ikke sett noe som dette. Hjulet består av notubes crest felg, kk rival nav og sorte eiker🤔 - vet ikke type. Jeg rettet hjulet selv tidligere i år og det er brukt i 3 mnd både trening og ritt uten problemer, før nå... Hvordan kan dette skje?
Kan dette bety at hjulet er satt sammen av komponenter som ikke passer sammen og ikke bør repareres, eller kan det repareres? Jeg har lest litt om retting og har rettet egne hjul ved behov og de har holdt seg bra etterpå, men er litt i tvil om det er lurt å prøve å fikse dette hjulet. Vil helst ikke at dette skjer en gang til og hjulet kollapser. Er takknemlig for gode råd.
Hilsen Ivar
- Ivar
|
|
|
Re: Veldig slakke eiker
[Re: Ivar k]
15/06/2018 07:51
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Stadig vekk et tilbakevendende problem, stort sett skjer det med mine hjul, om felgen får seg en bulk, slik at spennet blir feil, eller om det er for lite strekk i eikene slik at slag mot hjulet får spennet til å opphøre helt, et kort øyeblikk. Kombinert med at niplene sitter løst i gjengene, så skrur de seg ørlite ut for hvert brutale dunk.
Jeg har fikset det endel ganger, så kommer det tilbake igjen etter noen måneder. Løsningen min på det er å fikse hjulet, og putte en dråpe spoke-freeze på gjengene etter retting, så skjer det ikke igjen, men om det ikke er olje i gjengene, så blir hjulet vrient å justere på senere, siden niplene sitter så godt fast.
Kokt linolje på gjengene (med nippel av) og også en måte å hindre at slikt skjer.
|
|
|
[Re: ØysteinS]
15/06/2018 07:55
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Kokt linolje på gjengene (med nippel av) og også en måte å hindre at slikt skjer.
Litt OT, men tipper trådstarter tilgir denne, er Lynol det samme som kokt linolje?
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
15/06/2018 08:17
|
thomassen
Ringrev
|
Ringrev
Litt OT, men tipper trådstarter tilgir denne, er Lynol det samme som kokt linolje? Lynol er IKKE det samme som kokt linolje...
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
|
|
|
15/06/2018 08:20
|
thomassen
Ringrev
|
Ringrev
høyre og venstre side av hjul har ulikt spenn. Men på hver side skal det være likt spenn på alle spilene. Ulikt spenn kan forårsake at eikene/nipplene løsner under bruk. Kanskje spennet på eikene ikke er høyt nok?
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
|
|
|
15/06/2018 08:57
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Det er ingen grunn til å skru av niplene for å bruke linolje. Det trenger inn i de minste kriker på grunn av linojens små molekyler. LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
15/06/2018 09:11
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Det er ingen grunn til å skru av niplene for å bruke linolje. Det trenger inn i de minste kriker på grunn av linojens små molekyler. LarsB
Takk for presisiering. Sånn her: https://coop.no/sortiment/obs-bygg/bil-o...mp;gclsrc=aw.dsNår olja stivner oksiderer den, og kluter og papirfiller kan selvantenne pga varmgang. Så, passe seg for hvor man gjør av kluter og filler.
|
|
|
15/06/2018 09:11
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Hjulet har vært for dårlig bygget i utgangspunktet, sannsynligvis med for lavt eikespenn. Evt. har eikene blitt slakket under rettingen du foretok. Det hjelper ikke om du ender opp med et hjul som ser rett ut hvis eikespennet er for lavt og varierer for mye. Hvis et hjul er riktig bygget med tilstrekkelig eikespenn og alt er i balanse skjer dette ikke av seg selv. Forsøk på å låse nipplene med linolje eller spokefreeze vil da være å behandle symptomene, men ikke sykdommen. Det best her er nok å få en med litt erfaring innen hjulbygging til å slakke ut alle eikene og "starte på nytt" så burde dette bli bra igjen, evt. så gjør du det selv men låner en eikespennmåler. Dette da under forutsetning at felgen ikke har fått seg en alvorlig skade, bulk eller lignende som forårsaker problemene (men det du opplever er helt typisk for hjul med for lavt eikespenn, så hvis felgen ser OK ut er det årsaken). Linolje eller Spokefreeze er bare en ekstra sikkerhet, de hindrer nipplene i å skru seg helt ut på 1-2-3 hvis du skader hjulet og får en bulk for eksempel. Det kan være forskjellen på å sykle forsiktig hjem eller gå 
|
|
|
15/06/2018 09:30
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Jeg opplevde karbonhjulet mitt, LB35, med DT Comp eiker (2/1,8/2) skrudde seg opp etpar ganger. Eikespennet var noe over 130kg på drivsiden, målt med kalibrert måler, og spennet var helt jevnt. Så eneste mulige teori jeg sitter igjen med er at jeg skulle brukt tynnere eiker, slik Baronkanon har påpekt. Sikkert noen som ikke kjenner meg, som har lyst til å sannsynliggjøre at jeg er en tøysekopp når det gjelder hjulbygging. Jeg kan likegodt inrømme at et hjul jeg har bygget har skrudd seg opp uten at jeg kan relatere det til annet enn kombinasjonen brutal bruk kombinert med for tykke eiker.
I de andre tilfellene er det bulker som har vært årsaken, på aluminiumsfelg.
|
|
|
15/06/2018 09:53
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Jeg opplevde karbonhjulet mitt, LB35, med DT Comp eiker (2/1,8/2) skrudde seg opp etpar ganger. Eikespennet var noe over 130kg på drivsiden, målt med kalibrert måler, og spennet var helt jevnt. Så eneste mulige teori jeg sitter igjen med er at jeg skulle brukt tynnere eiker, slik Baronkanon har påpekt. Sikkert noen som ikke kjenner meg, som har lyst til å sannsynliggjøre at jeg er en tøysekopp når det gjelder hjulbygging. Jeg kan likegodt inrømme at et hjul jeg har bygget har skrudd seg opp uten at jeg kan relatere det til annet enn kombinasjonen brutal bruk kombinert med for tykke eiker.
I de andre tilfellene er det bulker som har vært årsaken, på aluminiumsfelg.
Tja, karbon er et relativt mykt materiale (det er for eksempel lett å lage et hakk i overflata som de fleste vet), det er mulig kontaktflata mellom nipplene og felgen er problemet. Hvis materialet i felgen deformerer seg litt over tid her kan eikespennet synke. Mulig problemet hadde vært mindre med lavere eikepenn hvis dette er årsaken. På felger uten eyelets pleier jeg ofte å grade hullene innvedig for å få en liten skråkant som nippelen ligger an mot
Redigert av krankdrev; 15/06/2018 09:55.
|
|
|
15/06/2018 13:00
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Litt OT, men tipper trådstarter tilgir denne, er Lynol det samme som kokt linolje? Du kan jo prøve å legge en gammel sykkelslange i lynol for å sjekke 
|
|
|
15/06/2018 14:58
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Litt OT, men tipper trådstarter tilgir denne, er Lynol det samme som kokt linolje? Lynol er et løsemiddel populært i sniffermiljøer
|
|
|
15/06/2018 15:37
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Må være ganske mange år siden det var store sniffemiljø?
Benzo, New kid on the Block!
|
|
|
[Re: Skjelven]
16/06/2018 00:54
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Må være ganske mange år siden det var store sniffemiljø?
Benzo, New kid on the Block! Snifferne døde vel ut ganske fort. Benzo har vært her i 50 år eller så, men har vel blitt mer potent med åra. Trist at det er så vanvittig avhengighetsdannende at folk har abstinenser (fysiske) i et år etter avslutning at det er bittelitt vanskelig å slutte…
|
|
|
16/06/2018 12:12
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Jepp, de greiene der er det bare å hold seg unna uansett hvor mørkt livet virker.
Har selv akkurat bygd nytt hjulsett og er spent på om det holder seg.
Brukte dt sine messingnipler, de har vist noe låseremedie ferdig fra produksjonsbåndet, men feil bygd hjul vil vel uansett herje seg igjenom dette
|
|
|
[Re: Skjelven]
16/06/2018 13:46
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Jepp, de greiene der er det bare å hold seg unna uansett hvor mørkt livet virker.
Har selv akkurat bygd nytt hjulsett og er spent på om det holder seg.
Brukte dt sine messingnipler, de har vist noe låseremedie ferdig fra produksjonsbåndet, men feil bygd hjul vil vel uansett herje seg igjenom dette Sjølbygde hjul blir nok uansett bedre enn billige, maskinbygde hjul fra G-sport 
|
|
|
|
|