Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: perbl]
01/06/2018 09:13
|
Langbein Rise
Entusiast
|
Entusiast
Hva sier folket om disse nye KTM crosserene? Som nevt tidligere, så er det jo hovedsaklig støy (og forurensning) som er grunnpillaren for forbud. Disse er jo helt uten lyd :-) Ser jo dritfett ut. https://www.ktm.com/e-ride/ Njæsj, hastighet, krefter og slitasje er nå vel også en viktig del av det? Det er jo motorsykler, så da gjelder motorferdselloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1977-06-10-82
Langbein Rise - lykken er en sykkelbar sti i sola
|
|
|
[Re: erikskon]
01/06/2018 09:32
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Ja, det vet jeg. Skal man derimot bruke argumenter som at flere kommer seg ut i marka, så hjelper jo denne på for dette.
Men fra spøk til alvor; selv om jeg ikke har en sykdom som gjør at jeg har behov for el-sykkel på sti, så vil jeg gjerne at alle skal få kose seg i marka. Så kjør på med el-sykkel:-) I lovlige former da selvsagt (25km/t/250w).
|
|
|
[Re: aug11x]
01/06/2018 13:25
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hva sier folket om disse nye KTM crosserene? Som nevt tidligere, så er det jo hovedsaklig støy (og forurensning) som er grunnpillaren for forbud. Disse er jo helt uten lyd :-) Ser jo dritfett ut. https://www.ktm.com/e-ride/ Nei, egentlig tvert imot. Det er lokalt her en del folk som kjører motorsykkel i skogen (ja det er forbudt) uten å etterlate noe særlig større spor enn dekkavtrykk, og så er det noen som skal kjøre for fult og harver opp alt som er av sti og fjell. De siste blir ikke bedre av å bruke støyfrie motorsykler. Det er kjørestilen som er det største problemet her. (Når det er sagt så er jeg ikke for frislipp av motorsykler i skog og mark, jeg sier bare at det lokalt ikke nødvendigvis er et stort problem).
|
|
|
[Re: Oystein L]
01/06/2018 16:02
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det hadde vært fint om vi kunne komme opp met et par gode spørsmål som gjør det tydelig for selgere av slike at dette ikke er et lovlig produkt å bruke utenfor crossbaner.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
01/06/2018 16:19
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Står det ikke i annonsen?
|
|
|
01/06/2018 16:58
|
Dan
More than words
|
More than words
Håper inderlig jeg tar feil, men jeg frykter at uvettig bruk av slike som dette kan medføre restriksjoner for oss alle... Nettopp. Det blir brukt argumenter som går på at motorisering er uproblematisk når den er elektrisk og dermed uten støy og eksos, og at det å verne om umotorisert friluftsliv er snobbete. Men de argumentene hjelper ikke en dritt den dagen alle kjøretøy er forbudt på sti. Så for meg blir det viktige å vise til skillet mellom motorisert ferdsel og umotorisert ferdsel, for å kunne vise, den dagen forbudsivrerne kommer, at det jeg driver med er vanlig hederlig sykling. Derfor liker jeg ikke at noen prøver å late som at elassistert sykling er nesten det samme som vanlig sykling. Elassistert sykling er fandens verk og bare laget for å få folk enda veikere. 
|
|
|
[Re: Tange]
01/06/2018 17:08
|
Dan
More than words
|
More than words
Det er lokalt her en del folk som kjører motorsykkel i skogen (ja det er forbudt) uten å etterlate noe særlig større spor enn dekkavtrykk, og så er det noen som skal kjøre for fult og harver opp alt som er av sti og fjell. De siste blir ikke bedre av å bruke støyfrie motorsykler. Det er helt sant. Mine stier i Italia deler jeg med folk som kjører motorsykkel (ulovlig) og resultatet er at mange av dem er umulige å sykle. Rett og slett fordi motorsyklistene har gravd seg så dype, smale renner at det ikke er mulig å sykle der. Det er altså ikke bråk, eksos eller hensynsløs kjøring ved møte eller forbikjøring som er problemet, men derimot at stiene blir umulige å sykle.
|
|
|
09/06/2018 21:45
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
|
|
|
[Re: ]
14/06/2018 14:31
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Devinci Emtb. Rimelig heftig den siste nedkjøringen der. Hadde han slitt mindre på stien på sykkel uten assistanse? Squamish
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
14/06/2018 16:42
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Dersom syklisten er fornuftig så trenger han vel ikke slite mer per meter, men han når over mange flere meter sti. Så iom at all sykling sliter så sliter han mer. Og er han en dust, som folk flest jo er, så har han veldig gode muligheter til å slite mer per meter også. Vanlige duster begrenses jo av formen, med motor derimot så kan de gjøre mye mer dumt mye lengre.
|
|
|
[Re: aug11x]
15/06/2018 06:30
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Ja, det vet jeg. Skal man derimot bruke argumenter som at flere kommer seg ut i marka, så hjelper jo denne på for dette.
Men fra spøk til alvor; selv om jeg ikke har en sykdom som gjør at jeg har behov for el-sykkel på sti, så vil jeg gjerne at alle skal få kose seg i marka. Så kjør på med el-sykkel:-) I lovlige former da selvsagt (25km/t/250w). Da er jeg endelig i den situasjonen at jeg vet litt mer om hva jeg synser om. Fikk en liten prøvetur på en Levo i Fredrikstadmarka for et par dager siden. Så...vel. Blir jeg stressa av at kanskje en del folk kommer til å dure rundt på en slik? Overraskende nok, nei - forutsatt at de ikke trimmes. Jeg tenker fortsatt at el er skumlere på G/S i hendene på folk uten sykkelvett/erfaring. Det jeg ikke hadde sett for meg, var hvor annerledes det er å sykle el-MTB - på en negativ måte. Med denne på plussdekk, så var kjøremåten å gå rett på alt. Popping, hopping, flytte bakhjulet i fart etc var ikke akkurat det sykkelen ville. Nå var jeg på tur med en Epic når jeg møtte el-syklene på testtur, og den er jo relativt kvikk å manøvrere. Moro var det, allikevel, sykkelen var jo et monster, men....nei, for meg var dette nesten ikke samme sport. Kjentes litt som å gå langrenn med slalåmski. Du må være god teknisk for å kjøre fort på sti med en slik også. Stien jeg prøvde på var på nivå med et uttrekk fra TSR.
|
|
|
15/06/2018 07:44
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Dersom syklisten er fornuftig så trenger han vel ikke slite mer per meter, men han når over mange flere meter sti. Så iom at all sykling sliter så sliter han mer. Og er han en dust, som folk flest jo er, så har han veldig gode muligheter til å slite mer per meter også. Vanlige duster begrenses jo av formen, med motor derimot så kan de gjøre mye mer dumt mye lengre. Konklusjon: Jo flere som sykler sti, desto mer slitasje.
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
15/06/2018 11:12
|
Langbein Rise
Entusiast
|
Entusiast
Konklusjon: Jo flere som sykler sti, desto mer slitasje.
Det er dette folk ser. Bruken av terreng øker, også blant gående / løpende. Som en "ukjent" gruppe brukere som "nylig" har dukket opp er det syklistene som får skylden for all den økte slitasjen. Derfor er det viktig å vise hensyn og være hyggelig. Jeg har lite til overs for folk som ikke klarer å la vær å buse forbi andre uansett hvordan de tar seg frem. Følg stivettreglene. http://www.nots.no/stivettreglene/
Langbein Rise - lykken er en sykkelbar sti i sola
|
|
|
15/06/2018 16:18
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Helt enig.
Mye bedre at det jobbes med holdningsskapende arbeid enn å argumentere mot elsykler på sti med de samme argumentene som «fotfolket» bruker for å holde sykler unna stiene, som slitasje, fart og dårlig adferd.
|
|
|
15/06/2018 20:42
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
15/06/2018 21:23
|
olechr
More than words
|
More than words
Problemet med de der er uansett størst på landeveien. Det er der de er mest krise/livsfarlige.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
15/06/2018 22:04
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Ja i skogen med en slik så kræsjer du vel fort i ett tre og blir skadet, så mer utrygt på G/S.
|
|
|
15/06/2018 22:09
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har prøvd den sånn på sti, er helt ubrukelig.
|
|
|
[Re: olechr]
16/06/2018 04:57
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Problemet med de der er uansett størst på landeveien. Det er der de er mest krise/livsfarlige. Det er jeg enig i, men tullinger som går til anskaffelse av en såpass grov sykkel har vel neppe tenkt å primært bedrive asfaltsykling?
|
|
|
16/06/2018 08:35
|
olechr
More than words
|
More than words
Problemet med de der er uansett størst på landeveien. Det er der de er mest krise/livsfarlige. Det er jeg enig i, men tullinger som går til anskaffelse av en såpass grov sykkel har vel neppe tenkt å primært bedrive asfaltsykling? Den står jo med slicks på de fleste bildene. Du vet at vanlige motorsykler beregnet på asfalt også har dempere foran og bak? ;-) Jeg har ikke prøvd den der, men ut ifra hvordan den ser ut har jeg vanskelig å tro at den funker noe større på sti.
|
|
|
16/06/2018 08:39
|
olechr
More than words
|
More than words
De fleste problemer med trimma elsykler og ulovlige elsykler vil bli på landeveien. I skogen og hvertfall rundt Oslo er det såpass grovt at du må faktisk ha litt teknikk for å sykle fort. Bare å kjøre i 25 km/t vil ikke de fleste klare å holde på en vanlig sti. På landeveien/grus derimot klarer en hver idiot å gasse til det smeller.
|
|
|
[Re: olechr]
16/06/2018 12:38
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du vet at vanlige motorsykler beregnet på asfalt også har dempere foran og bak? ;-)
Jeg har ikke prøvd den der, men ut ifra hvordan den ser ut har jeg vanskelig å tro at den funker noe større på sti. Japp, har hatt lappen for MC siden '77 (og kjørte nok litt i smug før det også)  Jeg har egentlig vanskelig for å tro at den funker til noe særlig annet enn å skremme livskiten av folk på grusveiene i marka... (og jeg tror fortsatt at markedet for slike sykler ikke er blant de som skal bedrive rask asfaltpendling)
|
|
|
05/10/2018 06:52
|
bjornark
Fersking
|
Fersking
Makan til tullprat. Å påstå at elsykkel sliter mer på stiene er rett og slett feil. Med jevnere hastiget, som du får med "pedal assist" vil du sitte mer og tråkke, dermed vil ikke bakdekket slippe så lett. Samtidig har terreng-elsykkelen bredere dekk, det sliter midre på stien da du får en større overflate. El sykkelens "pedal assist" kutter og ved 25kmt. Det betyr ikke at du fyker opp alle heng og bakker i den farten.
Ta en titt på alle youtube videoen med terrengelsykkler og du vil forstå at det du sier er kun basert på synsing. (og det er forsåvit greit det). Men ikke legg frem din synsing som fakta.
Å drive med terrengsykkling handler heller ikke omå være den raskeste og med best teknikk. Da har du virkelig misforstått terrengsykkling, og tilhører de som har ødelagt mest for forholdet mellom turgåere og terrengsykkelister. Racerne som skal trene til Birken! Stisykkelister har aldri vært likestilt med fotgjengere heller. Det handler mer om holdninger og å ta hensyn/respekt for hverandre, og det klarer du fint på el-sykkel som på en vanlig en.
|
|
|
[Re: bjornark]
05/10/2018 08:49
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Makan til tullprat. Å påstå at elsykkel sliter mer på stiene er rett og slett feil. Med motor så øker du kapasiteten din og sykler lengre strekk per tur. Tidligere ble mengden sti vi du sleit på begrenset av fysisk form. Også hvilke områder syklisten bidro til slitasje på, var begrenset av syklistens form. Nå blir slik slitasje begrenset av hvor stort batteri du har kjøpt. Høyere hastigheter medfører mer nedbremsing, elsykkel vil ha mye høyere hastigheter på flatmark. Mener du at elsyklister ikke vil tråkke på samme måte som syklister og flytte kroppsvekt frem og tilbake? Hvorfor vil ikke elsyklister miste grepet på bakhjulet? Elsyklister skal da også ha treningsutbytte? Vil ikke elsyklister prøve på klatringer de ikke får til/mestrer på samme måte som syklister gjør det? Min sykkel har like brede dekk som elsykler. Det har da ingen ting å gjøre med om det er elsykkel eller ikke. Stisykling handler om å oppleve naturen og forholdet mellom menneske og natur. Når du som den enste delen av norsk friluftsliv har behov for motor for å oppleve det så har du virkelig misforstått hva stisykling handler om Du har kanskje rett i at vi ikke har vært sidestilt fotgjengere. Nå har vi også selv tatt en tydelig steg til siden for å skille oss fra fotgjengerne - og alle andre former for naturlig friluftsliv.
|
|
|
05/10/2018 10:06
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Om elsykkel-utviklingen for terreng beveger seg mot motocross så tror jeg forbud på sti er rimelig opplagt. https://www.vitalmtb.com/forums/The-Hub,2/Would-You-Ride-This-13-000-Downhill-Fat-E-Bike,10118 Personlig synes jeg det burde vært forbudt i Oslomarka allerede. Behovet for elsykkel på sti i Oslo rimelig unødvendig med så lite bakker vi har her. Jeg ser poenget i Nesbyen, alpene etc, hvor man har 1000-meters klatringer til toppen, men her i Oslo hvor klatringene er ekstremt korte så blir det litt for dumt.
|
|
|
[Re: magnusc]
05/10/2018 10:35
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg ser poenget i Nesbyen, alpene etc, hvor man har 1000-meters klatringer til toppen, men her i Oslo hvor klatringene er ekstremt korte så blir det litt for dumt. Enig. Elsykkel er miljøvennlig shuttling slik jeg ser det.
|
|
|
05/10/2018 10:58
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg kunne vært med på at elsykkel på sti er greit der det er spesielt tilrettelagt for det og det erstatter shuttling med bil. Altså må de mer enn gjerne bruke elsykkel på sti i sykkelanlegg i alpene.
|
|
|
05/10/2018 11:08
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Ser schwalbe har kommet med Eddy Current MX dekk for elsykkel. Skal nok røske godt i naturen det.
For meg høres det smått utrolig ut at en elsykkel som spytter ut 6-700w + det syklisten bidrar med, ikke skulle slite mer på underlaget enn en ren trøsykkel. Men det er mulig det stemmer.
|
|
|
05/10/2018 11:10
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Jeg kunne vært med på at elsykkel på sti er greit der det er spesielt tilrettelagt for det og det erstatter shuttling med bil. Altså må de mer enn gjerne bruke elsykkel på sti i sykkelanlegg i alpene.
Er litt enig med det du sier. I alpene er det jo også gjerne sånn at man sykler opp på en grusvei og ned på sti. Nedover tror jeg nok forskjellen på slitasje er ganske liten mellom el- og trøsykkel.
|
|
|
[Re: Paulus]
05/10/2018 12:07
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Er litt enig med det du sier. I alpene er det jo også gjerne sånn at man sykler opp på en grusvei og ned på sti. Nedover tror jeg nok forskjellen på slitasje er ganske liten mellom el- og trøsykkel. Men som en liten og normalt sett knallbutikk på møre skrev på instagram(omtrentlig korrekt gjengitt): "nå kan du bombe ned den samme stien 5 ganger på samme tid du normalt rekker en! Hvor fett er ikke det?!" Så i den sammenheng sliter elsykkel 5x mer enn vanlig sykkel. Samme butikk reklamerte forresten med 45km/t sykkel, hvor kult det er, uten hjelm, på vei over et gangfelt...
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
|
|