Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Lid] #2491044 14/06/2018 13:04
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det vil jeg tro, svigerbrodern hadde en sånn, veldig trivelig bil, før han bytta til en LR discovery ICON_LAUGH

You are what you eat...mmm nuts
Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: gare] #2491118 14/06/2018 18:45
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: gare
Sitat: erling

Så nå flesker du til med kliss ny Passat?

Heier på Jaguar her!

tysker tysker tysker

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Lid] #2491134 14/06/2018 20:37
A
Asterix Offline
Entusiast
Entusiast
A
En kostnad som ofte blir glemt i diskusjonen kjøp vs. leasing er «alternativkostnaden» i form av tapt avkastning på kapital med kjøp av dyr bil. Har man f.eks 1 mill til overs kan man kjøpe fin Tesla, men denne millionen kan også investeres i eiendom/fond etc hvor den (mest sannsynlig) vil gi avkastning. Avkastningen kan ofte dekke store deler av leasingbeløpet på samme bil...

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Asterix] #2491156 14/06/2018 21:52
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Asterix
En kostnad som ofte blir glemt i diskusjonen kjøp vs. leasing er «alternativkostnaden» i form av tapt avkastning på kapital med kjøp av dyr bil. Har man f.eks 1 mill til overs kan man kjøpe fin Tesla, men denne millionen kan også investeres i eiendom/fond etc hvor den (mest sannsynlig) vil gi avkastning. Avkastningen kan ofte dekke store deler av leasingbeløpet på samme bil...

Hvor mange tror du dette er en aktuell problemstilling for? Men da er det vel bedre å investere pengene og heller låne penger til ny bil.

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Lid] #2491158 14/06/2018 22:08
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Med Tesla så fikk man jo 0,25% nominell rente og fullfinansiering.

Fikk kjøpt Tesla og hytte siden jeg hadde fri kapital.

I praksis tilsvarer er renten en solid rabatt på bilen.

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Asterix] #2491176 15/06/2018 06:08
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig

Ikke lett å komme seg til fjells eller kjøre barn i et fond.

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Hoaas] #2491177 15/06/2018 06:09
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Hoaas
Det vil jeg tro, svigerbrodern hadde en sånn, veldig trivelig bil, før han bytta til en LR discovery ICON_LAUGH

Trivelig er ordet ICON_LAUGH

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Asterix] #2491245 15/06/2018 09:01
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S

Nei, leasingselskapet har jo også gjort den samme beregningen på sin side og justert leasingprisen tilsvarende, så det går jo opp i opp.

Jeg synes det er naivt å tro at ikke leasingselskapene gjør noen nåverdiberegninger på dette.

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Lid] #2491246 15/06/2018 09:05
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Egenkapital er altfor verdifullt å rote bort på bil. Så sant du får en god rente er det best å fullfinansiere bilen. Både ved leasing og lån. Egenkapitalen brukes til investering i eiendom, aksjer el. Uansett lett å få høyere avkastning på disse pengene enn renta du må betale for det ekstra på billånet. Enkelt regnestykke.

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: erling] #2491254 15/06/2018 09:31
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Egenkapital er altfor verdifullt å rote bort på bil. Så sant du får en god rente er det best å fullfinansiere bilen. Både ved leasing og lån. Egenkapitalen brukes til investering i eiendom, aksjer el. Uansett lett å få høyere avkastning på disse pengene enn renta du må betale for det ekstra på billånet. Enkelt regnestykke.

Da sammenligner du epler og appelsiner. Hvis du tar opp lån for finansiere bil- og fondsinvesteringene dine så tar du jo mye høyere risiko og får betalt for det.

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Larsemannen] #2491319 15/06/2018 13:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Larsemannen

Ikke lett å komme seg til fjells eller kjøre barn i et fond.

Poenget er at du kan kommer deg til fjells OG ha fond hvis du ikke kjøper en ny bil.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: skiraffen] #2491455 16/06/2018 07:25
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: skiraffen

Da sammenligner du epler og appelsiner. Hvis du tar opp lån for finansiere bil- og fondsinvesteringene dine så tar du jo mye høyere risiko og får betalt for det.

Jeg mener om du har penger liggende er det bedre å bruke de på eiendom el aksjer enn på egenkapital til bil. Bilen låner du heller opp 100 %.

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: erling] #2491508 16/06/2018 14:02
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: skiraffen

Jeg mener om du har penger liggende er det bedre å bruke de på eiendom el aksjer enn på egenkapital til bil. Bilen låner du heller opp 100 %.

Ja, det er det jeg kom med en kommentar til.

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Lid] #2491595 16/06/2018 20:48
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Jeg har rota bort altfor mye penger på framkomstmidler - biler og sykler.

Ikke noe unntak denne gangen heller. Ble leasing, mest fordi jeg syntes det er usikkert hva bruktbilprisen blir fremover med alt dette styret rundt diesel/benzin/el-bil/hybrid avgifter og teknologiutvikling. I tillegg ble risikoaversjonen tatt til nye høyder ved at det ble avtalt pris for service i leasingkontrakten også, pris som inngår i månedsinnbetalingen.

Forøvrig synes jeg det er stress, bekymringer og herk med kjøp og salg av brukt stuff mellom privatpersoner. Men det er det jo mange som synes er moro. Ikke her i gården, så det spiller jo også inn på mine valg. Derfor har kjøp og salg av bruktbiler før alltid gått via bilfirma.

Sykler har jeg aldri maktet sette i gang apparat for å selge. Så enten blir de fortsatt brukt eller gitt bort til familie.

Re: Hva er det jeg ikke skjønner ved Leasing [Re: Lid] #2491637 17/06/2018 06:44
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
En interessant problemstilling er dette med reklamasjonsrett, garanti og kjøpslovgivning. Her er det endel fallgruber.
I praksis har du som forbruker vesentlig færre rettigheter når du leaser en bil til 650 000kr, enn om du kjøper en kaffetrakter eller vaffeljern til 398 kroner på tilbud på Samvirkelaget. Siden leasingselskapet kjøper bilen av bilforhandleren, og LEIER den ut videre, er det HELT andre regler som gjelder. Profesjonelle kan helt fint avtale ANDRE forhold i sine kontrakter, enn hva man har krav på som privatperson. Det er f.eks helt vanlig i kontrakter mellom næringsdrivende å operere med 12mnd garantitid. Hva skjer når clutchen kneler på den 2år og 9mnd gamle leasingbilen din ?
Er den eid, og ikke misbrukt til de grader, står du som forbruker veldig sterkt i Norge, men hva når bilen er eid av en profesjonell,leid ut til forbruker, med alle mulige forhbeold i leasingkontrakten om ufornuftig, uvettig og "bruk utover det normale" ?

Om det var Dine-Penger eller Kapital som skrev den artikkelen husker jeg ikke, men de advarte mot å tro at dette var rett fram..

Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support