Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

kan karbon ruste innvendig?

kan karbon ruste innvendig? #2490211 11/06/2018 16:12
E
eladc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Behov for litt betryggende tilbakemeldinger ICON_BLUSH
Har hatt sykkelen i 4 mnd. Vasket den etter hver tur i vinter/vår. La etter en stund tilfeldigvis merke til at det har havnet en del vann i ramma. Særlig ved styrerør og gaffel. Sykkelen har altså stått med vann i rammen over lengre perioder av gangen fram til nå. Verkstedet snakket om at ramma kan ruste innvendig om jeg ikke passer på å unngå vannstråle på toppen av styrerøret og snur sykkelen etter vask. Men en annen i butikken sa at karbon ikke ruster. Så hva er riktig? De hadde ikke tid til å sjekke status inni ramma så jeg merker jeg er ganske engstelig for om jeg nå har skadet den alt for dyre karbonsykkelen med all vaskingen eek

Redigert av eladc; 11/06/2018 16:30.
Re: kan karbon ruste innvendig? [Re: eladc] #2490220 11/06/2018 17:06
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Karbon ruster ikke, men komponenter som styrelager og kranklager liker ikke å stå i vann. Vask med aktsomhet.

Re: kan karbon ruste innvendig? [Re: runermm] #2490229 11/06/2018 17:23
E
eladc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Sitat: runermm
Karbon ruster ikke, men komponenter som styrelager og kranklager liker ikke å stå i vann. Vask med aktsomhet.

Takk for svar! Da håper jeg at selve rammen ikke har tatt skade. Styrelager og kranklager kan vel heldigvis byttes ut om de har tatt skade. Og jeg som har vært så flink og vasket grundig etter hver tur i salt og uvær, jaja, da lærte man det ICON_CRAZY

Re: kan karbon ruste innvendig? [Re: eladc] #2490231 11/06/2018 17:28
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det er fint å skylle av salt og dritt, men annet enn det så gjør overdreven vask kjapt mer skade enn nytte. Middels trykk på hageslangen og god spredning på dysa og så dusje sykkelen. Alltid på god avstand og aldri rett på lager. Skrått ovenfra er fint. Hvis du er overdrevent nøye med å få av møkk rundt f.eks. kranklager etter hver tur, så ender du helt sikkert opp med å få vann og såpe - eller enda verre, avfettingsmiddel - inn til kranklageret. Hvis man ønsker strøken sykkel etter hver tur, så greit nok, men da blir gjerne prisen at lager må skrus opp oftere for oppfetting osv.

Re: kan karbon ruste innvendig? [Re: eladc] #2490617 12/06/2018 23:56
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
Selv om ikke karbonramma ruster, vil vann i ramma (spesielt kombinert med salter) kunne gjøre at aluminiumsdeler som flaskeskruefester, lagerbaner, krankinserts o.l. utsettes for galvanisk korrosjon. Når du merker at ramma er fullt av hvitt pulver/belegg er det dette som har skjedd. Da risikerer du at disse aludelene tæres bort med påfølgende fare for svikt. Har lest at dette kan være et særlig farlig problem med alunipler i karbonfelger, uten at jeg selv har opplevd dette.

Re: kan karbon ruste innvendig? [Re: MaximoBongo] #2490678 13/06/2018 10:05
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: MaximoBongo
Selv om ikke karbonramma ruster, vil vann i ramma (spesielt kombinert med salter) kunne gjøre at aluminiumsdeler som flaskeskruefester, lagerbaner, krankinserts o.l. utsettes for galvanisk korrosjon. Når du merker at ramma er fullt av hvitt pulver/belegg er det dette som har skjedd. Da risikerer du at disse aludelene tæres bort med påfølgende fare for svikt. Har lest at dette kan være et særlig farlig problem med alunipler i karbonfelger, uten at jeg selv har opplevd dette.

Det eneste som ruster er jern, hilsen en kjemiker....
Aluminiumsdeler korroderer til Al-oksider og komponenter vil av den grunn svekkes og kan til slutt gå i oppløsning.

Galvanisk korrosjon er når to ulike metalltyper er i kontakt direkte eller indirekte f.eks via saltvann hvor det minst edle metallet korroderer. F.eks Jern korroderer fortere i kontakt med rustfritt stål. Metoden benyttes flittig på båter hvor en henger på sink anode og lar denne korrodere i stedet for at skroget ruster.

Stort fagfelt dette med korrosjon...

Re: kan karbon ruste innvendig? [Re: eladc] #2490683 13/06/2018 10:32
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lag et hull, så renner vannet ut.

Re: kan karbon ruste innvendig? [Re: eladc] #2490686 13/06/2018 10:55
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Forresten, hva mener du med en del vann? Jeg har opplevd at styrelagre ruster på grunn av fuktighet men hvis det er snakk om "en del vann" så vil det vanligvis renne nedover og samle seg rundt krankhuset. Det er kanskje noen rammer som kan samle vann i styrerøret men det har jeg ikke vært borti.

Re: kan karbon ruste innvendig? [Re: skubisan] #2490790 13/06/2018 18:58
E
eladc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Sitat: skubisan
Forresten, hva mener du med en del vann? Jeg har opplevd at styrelagre ruster på grunn av fuktighet men hvis det er snakk om "en del vann" så vil det vanligvis renne nedover og samle seg rundt krankhuset. Det er kanskje noen rammer som kan samle vann i styrerøret men det har jeg ikke vært borti.

Med en del vann mener jeg at det blir en liten dam på gulvet når sykkelen snus på hodet. Men det er kanskje ikke mye? Problemet er vel at det har vært slik over en 4mnd-tid uten at jeg har vært oppmerksom på det. Og at sykkelen samtidig i denne perioden har blitt brukt til pendling og stått noen timer hver dag i et sykkelbur ute i mange minus. Jeg skal be de ta en status på den neste gang jeg skal innom. Da forstår jeg det som at deler som evt. korroderer kan byttes ut? Og at det ikke vil være fare med noen innvendig skade på selve rammen?

Re: kan karbon ruste innvendig? [Re: eladc] #2490795 13/06/2018 19:23
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Karbon tåler vann så det går nok bra. Men hvis det samler seg såpass mye vann i ramma som ikke kommer ut av seg selv så synes jeg at det er en dårlig konstruksjon.

Re: kan karbon ruste innvendig? [Re: tregil] #2493519 25/06/2018 08:59
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: tregil

Det eneste som ruster er jern, hilsen en kjemiker....
Aluminiumsdeler korroderer til Al-oksider og komponenter vil av den grunn svekkes og kan til slutt gå i oppløsning.

Galvanisk korrosjon er når to ulike metalltyper er i kontakt direkte eller indirekte f.eks via saltvann hvor det minst edle metallet korroderer. F.eks Jern korroderer fortere i kontakt med rustfritt stål. Metoden benyttes flittig på båter hvor en henger på sink anode og lar denne korrodere i stedet for at skroget ruster.

Stort fagfelt dette med korrosjon...

Karbonet leder strøm og fungerer som katode og aluminiumsdelen vil da fungere som anode og korrodere. De som er i virkelig nerdehumør kan lese denne artikkelen i Journal of the electrochemical society som tar for seg hvordan aluminiumsinserts i fly og sykkelrammer må beskyttes for å unngå galvanisk korrosjon.

Moderator  support, Valentino