Dekkskryt - Compass Snoqualmie Pass 44
|
Dekkskryt - Compass Snoqualmie Pass 44
08/06/2018 10:55
|
Subs
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Kjøpte etter anbefaling fra Sverre André på Bikeshop.no og andre her inne et par med Compass Snoqualmie Pass 44. Utgangspunktet mitt var at jeg synes Panaracer Gravel King SK vandret sidelengs i svinger. De to ytre radene med knaster er så og si langsgående langs hele ytterkanten av dekket, og disse føles lite kontante i svinger. Disse kommer sandard på min Rondo Ruut ST. Jeg har kjørt disse både med og uten slange. Jeg hadde egentlig tenkt å finne noen dekk som var grovere for mer kantgrep, men når anbefalingen kom så falt jeg for fristelsen for Compass. Rent teknisk så er dekkene svært lette, rundt 320 gram pr stk. Bredden er oppgitt til 44mm, måles på felgen min til 43. Felgveggene på sidene er svært tynne og hele dekket føltes litt "ustabilt" når jeg skulle montere det på felgen første gang. Når jeg hadde fått dekket på felgen så gikk det kjapt å greit å få det opp slangeløst. Felgene hadde allerede stått med slangeløst før dette og var fine og tette rundt eikehull og ventil. Jeg brukte Orange Seal i prosessen, en halv dl pr felg ca. Det sto ikke oppgitt noen rulleretning, men jeg fulgte mønsteret og satte det opp slik jeg synes det så riktig ut. Mønsteret danner en pil på hver siden av senter som angir dette greit i mitt hode. Så til praktisk bruk. Jeg kjører med 40psi i front og 45psi bak. Makstrykk er oppgitt til 70psi på felgveggene. Dette dekket transformerte sykkelen min totalt. Slik dekket er konstruert så absorberer det ujevnheter på en fantastisk måte! Dekket har en komfort som har overrasket meg skikkelig. Det er egentlig håpløst å beskrive, men når man kjenner at ubehagelig risting forsvinner både fra sete og styre så er det noe som fungerer svært godt. Hele sykkelen føles tightere og enklere i kontrollen når det er ujevnt underlag. Jeg føler meg trygg ute i terrenget, og jeg savner ikke mer eller større knaster pr i dag. Nå har det vært en tørr sesong så langt, så det gjenstår å se hvordan disse er på vått underlag. Jeg vil tro at man kan få ennå bedre grep ut av dem om mang går ned ytterligere i trykk. Jeg tenkte et øyeblikk at det er som å kjøre på en fulldemper med svært kort vandring. Akkurat nok til å ta av for slag og risting som går rett i styret. Anbefales på det varmeste!
Redigert av Subs; 08/06/2018 10:57.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
Re: Dekkskryt - Compass Snoqualmie Pass 44
[Re: Subs]
09/06/2018 06:16
|
chalshus
More than words
|
More than words
Kjøre også med disse dekkene. Prima vare!
|
|
|
09/06/2018 07:25
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Godt å høre at du liker dekkene! Er spent på slitestyrke og levetid. Om Compass kommer med noe lekkert i 30-32 mm som kan settes opp slangeløst, er jeg også fristet til å prøve - og kanskje er jeg forfengelig nok til å gå for skinwall 
|
|
|
13/06/2018 08:35
|
agab
Fersking
|
Fersking
Kjører på omtrent samme pakka - Compass Swithcback Hill TC (Extralight). De er sjukt fine og støtter skrytet ditt fullt ut!
Revna riktignok bakdekket gjennom pukket ved Barlindåsen forrige uke men det var første punktering på de dekka på ca 800km. Har kjørt de med slange på all slags underlag ink lett sti og grov grus feks pendling langs jernbanen på østsiden av Movann uten å ta nevneverdig hensyn til sideveggene. Jeg testa de litt slangeløst etterpå men punkteringsangst gjorde at jeg satte i slange igjen, de sideveggene er veeeeldig tynne og innbiller meg at de tåler bittelitt mer med slange, noe som sikkert bare er tull og tøys. Men tanken på å sette i slange i dekk med guffe etter punktering på vei til jobb frister ikke så veldig..
|
|
|
[Re: agab]
13/06/2018 09:06
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Kjører på omtrent samme pakka - Compass Swithcback Hill TC (Extralight).... de sideveggene er veeeeldig tynne og innbiller meg at de tåler bittelitt mer med slange, noe som sikkert bare er tull og tøys. Men tanken på å sette i slange i dekk med guffe etter punktering på vei til jobb frister ikke så veldig.. Jeg må ta alle forbehold om manglende erfaring med akkurat disse dekkene, men min erfaring generelt er at dekk med tynne sidevegger ikke blir mer punkteringssikre med slange. Tvert imot. Guffe tetter som kjent mindre hull og man kan senke lufttrykket uten å risikere snakebite (slange som kommer i klemme mellom felg og dekk, skjer spesielt lett med tynne sidevegger). F.eks. Orange Seal synes å bidra til økt tetthet i tynt materiale. Opplever slangeløst som en stor fordel også ved pendling, altså når man er i tidsnød. Helt slutt på irriterende punkteringer før viktige møter  Og du skal være virkelig uheldig og få en betydelig rift i dekket før du må til med slange på et slangeløst oppsatt dekk. Hull som ikke guffen tetter umiddelbart selv, repareres med gummiorm, f.eks. Dynaplug, Sahmurai Sword e.l. Ref. også Koppens erfaring: Opplevde en punktering for noen uker siden. Fikk en skikkelig flenge i dekksiden. To gummimarker senere var dekket tett, alt gjort på veiskulderen. Kan egentlig vanskelig forestille meg et scenario hvor du har bruk for å ta av dekket med TL-oppsett. Da er hullet uansett så stort at du trenger nytt dekk. Suverene Open U.P. fortjener soleklart slangeløst  Savner bilder i "Vis oss din..." !
|
|
|
14/06/2018 05:56
|
agab
Fersking
|
Fersking
Joda, jeg har kjørt slangeløst på stisykkelen i flere år og satte opp asfalthjula slangeløst i fjor så er godt kjent med fordelene.
Angst har veldig lite å gjøre med rasjonalitet, men her er et forsøk: de første turene med Switchback Hill'en uten slange på 35 - 40 psi føltes som å gå på holkeis med glatte sko og som at dekkene gjorde alt de kunne for å vrenge seg av felgene i svinger. Jeg burde sikkert testet på litt høyere trykk men da er jeg redd de hadde blitt for harde. Med slange gir 35-38psi suveren demping, dekka sitter som et skudd, og null følelse av vrenging i svinger. Slangene jeg bruker veier 108g så i forhold til 1dl guffe er det vel ikke så stor vektforskjell. Ruller sikkert litt treigere. Dette er extralightversjonen, og kanten rundt dekket som griper felgen er ganske så anonym i forhold til andre dekk jeg bruker slangeløst. Jeg kunne sikkert testet de mer slangeløst for dette er basert på kun noen få turer på tørrglatta vi har nå på østlandet.
Gummimark i kraftig stidekk fungerer utmerket, men funker det like bra på et tynt slicks-dekk?
|
|
|
15/06/2018 06:48
|
agab
Fersking
|
Fersking
Bakdekket (det nye) revnet i går kveld, det er to herpa dekk på to uker. Den pukken som er kjørt på i Nordmarka ifm hogsten i vinter spiser opp dekka mine! Tror jeg må prøve noen med litt bedre punkteringsbeskyttelse... :-/ Riddler 45 kanskje?
|
|
|
15/06/2018 08:15
|
ganskefort
Ringrev
|
Ringrev
Bakdekket (det nye) revnet i går kveld, det er to herpa dekk på to uker. Den pukken som er kjørt på i Nordmarka ifm hogsten i vinter spiser opp dekka mine! Tror jeg må prøve noen med litt bedre punkteringsbeskyttelse... :-/ Riddler 45 kanskje? Jeg har Schwalbe G-One i 35 mm og det har blitt litt trasking i det siste, den pukken blir for mye altså. Følger med her for evt tips til grovere dekk hvis det er veien å gå. Kan ha opp til 40 mm dekk i min ramme.
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Bianchi Infinito CV Votec VRX Pro
|
|
|
15/06/2018 09:51
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Rambler i 40mm er bankers. Lette og solide. Ellers er jeg veldig fornøyd med Panaracer GK SK, men de er 43mm.
Redigert av aug11x; 15/06/2018 09:52.
|
|
|
18/06/2018 08:37
|
agab
Fersking
|
Fersking
Jeg har endt opp med å teste WTB Byway 650x47, satt opp slangeløst. Så langt fornøyd, overlevde helgens strabaser og føles ok ut. Kanskje litt mer rullemotstand enn Compassene men bedre grep og punkteringsbeskyttelse i retur.
Forresten: grusdekk er diskutert mange steder på forumet men da vel først og fremst knyttet til mtb eller i byggetråder osv. Vi burde kanskje flytte denne diskusjonen over i en egen dekktråd i dette underforumet? Eller blir det smør på flesk?
|
|
|
18/06/2018 08:54
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Forresten: grusdekk er diskutert mange steder på forumet men da vel først og fremst knyttet til mtb eller i byggetråder osv. Vi burde kanskje flytte denne diskusjonen over i en egen dekktråd i dette underforumet? Så absolutt ikke  Vi diskuterer dekk som er laget for eventyr/allvei/grussykling/kverning/bikepacking og er derfor i rette forum. At noen fortsatt bruker terrengsykkel på grus er et sært fenomen som vi velger å ignorere 
|
|
|
[Re: Sepeda]
18/06/2018 09:29
|
agab
Fersking
|
Fersking
Forresten: grusdekk er diskutert mange steder på forumet men da vel først og fremst knyttet til mtb eller i byggetråder osv. Vi burde kanskje flytte denne diskusjonen over i en egen dekktråd i dette underforumet? Så absolutt ikke  Vi diskuterer dekk som er laget for eventyr/allvei/grussykling/kverning/bikepacking og er derfor i rette forum. At noen fortsatt bruker terrengsykkel på grus er et sært fenomen som vi velger å ignorere Sorry, jeg var nok litt utydelig. Det jeg mente var at dekk til grus/allvei/eventyrsykling vel fortjener en egen "generell" dekkdiskusjonstråd i dette underforumet (Sykkelkross, bikepacking..) fremfor å være gjemt i mtb- og byggerelaterte tråder... 
|
|
|
18/06/2018 09:37
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Å, beklager! Jeg misforsto. Tenkte jeg skulle benytte anledningen til å være førdømmende, arrogant og sneversynt 
|
|
|
19/06/2018 12:49
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Jeg ser du har lagt bilde av Rat Trap, men er sikkert en glipp.
Bestiller to Snoqualmie til min egen Ruut. Blir spennende å teste!
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
20/06/2018 06:43
|
Subs
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Bestiller to Snoqualmie til min egen Ruut. Blir spennende å teste! Slutt og herm!
|
|
|
20/06/2018 12:48
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har du fått testa de på vått?
|
|
|
21/06/2018 08:47
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For å kapre tråden litt, når den uansett handler om dekk:
Vil jeg merke noe merkbart dersom jeg bytter dagens 43mm Gravelkings med 35mm G-one Allroounds?Er det verdt 840 kroner å bytte?
Vil det gå raskere?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
21/06/2018 09:16
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Bestiller to Snoqualmie til min egen Ruut. Blir spennende å teste! Slutt og herm! OK da, kjører Sno kun bak... ;-)
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: skubisan]
22/06/2018 07:48
|
Subs
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Har du fått testa de på vått? Nei, nå ble jeg rammet av the man flu denne uka når det endelig kom litt regn, så det står fortsatt på agendaen...
|
|
|
08/10/2018 17:37
|
o-five
Avhengig
|
Avhengig
Litt blanda drops altså, hva blir egentlig konklusjonen her? For tynt til å kunne stole på de, eller dette går som regel bra, de ruller som pokker og veier nesten ingen ting? Har veldig lyst til at de skal funke! Hvertfall til alt annet enn den sjuke pukken.
Undrer meg hvorfor Bikeshop ikke har standard sidevegger?! Andre som har?
Surfin' the turf
|
|
|
08/10/2018 18:30
|
chalshus
More than words
|
More than words
Tjukke sidevegger gjør bare at dekket triller dårligere og gir dårligere komfort. Les mer om vanlig kontra Extralight casing her: https://janheine.wordpress.com/2015/03/12/compass-tires-standard-vs-extralight/Vi har valgt å kun ta inn dekkene med de tynne sideveggene da disse skiller seg vesentlig fra de andre dekk vi har da de kan vise til eksepsjonelle rulleegenskaper. Min erfaring er at man ikke trenger tykke sidevegger til asfalt og grus. De kan også settes opp slangeløst, om man bruker Orange Seal guffe. Min kollega Sverre har pungtert én gang på tre år. Inkludert masse langturer, jobbsykling og til og med på små stipartier. Jeg har brukt dekkene både på grus og asfalt og har kun pungtert en gang på to sesonger. -Christian / Bikeshop
|
|
|
08/10/2018 20:53
|
o-five
Avhengig
|
Avhengig
Aldeles strålende. Bestiller dekkene og en ny flaske Endurance snarest. Må bare lande valget mellom tan og svart;)
Surfin' the turf
|
|
|
09/10/2018 07:36
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Har snust på Compass, og det kan fort bli eit par sånne når eg får tubeless-hjul i hus.
Dekkskryt II: Vittoria Voyager Hyper. Dei var grisebillige, og no har eg oppunder 5000 km på dei gjennom sommaren. Med slangje. Har hatt nokre punkteringar (i form av skarpe ting som har gått igjennom gummien), men elles har dekka halde overraskande bra. Trillar kanonbra og byr på super komfort. Fungerer også fint på grus, men har ikkje topp grep på sleipt underlag. Alt i alt eit ypperleg dekk for Europa rundt. (Til jorda rundt ville eg ha valt noko meir robust.)
|
|
|
24/04/2019 09:00
|
Arnet
Fersking
|
Fersking
Er det noen som erfaringer med Snoqualmie Pass 44 på Open UP? Får de plass?? Har Bon Jon Pass til 700-hjulene og Switchback Hill på 650-hjulene og er superfornøyd, men har lyst til å prøve ut Snoqualmie Pass 44 også, men ikke hvis de ikke funker ...
|
|
|
05/08/2019 11:32
|
JimmyD
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hadde dere annbefalt Compass dekk til birken CX? Har ikke kjørt birken før så har nesten null peiling om hvor krevende terrenget er. Har bare hørte folk som sier du kunne neste bruke en landeveissykkel.
Jeg skal bruke grussykkelen som har plass til 40mm dekk på 700c hjul, så vurdere Barlow Pass dekk som er det samme som Snoqualmie men bare 38mm bred.
|
|
|
05/08/2019 13:30
|
o-five
Avhengig
|
Avhengig
Tror jeg hadde gått for noe grovere. Mitt bakdekk ble ødelagt av et hopp ut fortauskant. Fikk et rift i rullebanen på ca 1 cm. Selvsagt mulig jeg landet på noe svært skapt, men har en følelse av at mange andre dekk hadde rullet videre. Kjørefølelsen derimot er topp klasse 
Surfin' the turf
|
|
|
30/05/2021 22:13
|
bigp85
Avhengig
|
Avhengig
Hvor kan man få kjøpt disse dekkene nå?
|
|
|
[Re: bigp85]
31/05/2021 08:18
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Hvor kan man få kjøpt disse dekkene nå? Som kjent selges Compass nå under opphavsnavnet René Herse. René Herse føres av Bikeshop, Sørensen, The Service Course og kanskje andre. Men det er få modeller og versjoner igjen. Chalshus på Bikeshop har fortalt meg at det ligger en bestilling inne, men det er uvisst når dekkene ankommer. Forrige bestilling nådde ikke frem til Bikeshop grunnet logistiske problemer utenfor deres kontroll. Fikk nylig høre fra Sørensen at det neppe kommer flere dekk fra René Herse til Norge, kanskje heller ikke Europa, denne sesongen. Får håpe det ikke viser seg å stemme. Du kan høre med Jonas på The Service Course, men jeg tviler på om de har fått inn stort. Jeg hadde det i høst for travelt til å vente på norsk forhandler, selv om Chalshus var imøtekommende som alltid og kunne bestille inn, så jeg fant dekket jeg ville ha hos franske 2-11 Cycles. Ryddig og rask. Ble rimeligere å handle derfra enn direkte fra René Herse i Seattle, men åpenbart dyrere enn fra norsk forhandler. Distributør og forhandler for Nederland, Belgia og Luxembourg, Just Pedal, har også et bra utvalg, er hyggelig og svarer kjapt. Jeg er selv glad i brede slicks som Snoqualmie Pass på flatt og raskt føre, men mindre begeistret for dem i svingete og grove nedkjøringer, som du finner mye av i Marka. Brede dekk har en tendens til å flyte på grusen og gi begrenset grep i bratte svinger. Da foretrekker jeg enten smalere dekk som graver seg ned, eller knaster for sidegrep. Det er forresten en vandrehistorie blant forhandlere, eller kanskje en urban myte, om at Landevei anbefaler den solide Endurance-versjonen fordi Alpers selv punkterte på Extralight langt fra sivilisasjon. Noen sier på ekspedisjon i Statene. Ikke vet jeg. Så vidt jeg husker, var Alpers på den opprinnelige, raske versjonen av G-One Speed da han punkterte på sin tur gjennom USA på tvers, for sikkerhets skyld midt i bjørneterritorium. Vi har forresten diskutert versjoner med forskjellig tykkelse på dekkveggene bl.a. her.
|
|
|
31/05/2021 12:15
|
bigp85
Avhengig
|
Avhengig
Hvor kan man få kjøpt disse dekkene nå? Som kjent selges Compass nå under opphavsnavnet René Herse. René Herse føres av Bikeshop, Sørensen, The Service Course og kanskje andre. Men det er få modeller og versjoner igjen. Chalshus på Bikeshop har fortalt meg at det ligger en bestilling inne, men det er uvisst når dekkene ankommer. Forrige bestilling nådde ikke frem til Bikeshop grunnet logistiske problemer utenfor deres kontroll. Fikk nylig høre fra Sørensen at det neppe kommer flere dekk fra René Herse til Norge, kanskje heller ikke Europa, denne sesongen. Får håpe det ikke viser seg å stemme. Du kan høre med Jonas på The Service Course, men jeg tviler på om de har fått inn stort. Jeg hadde det i høst for travelt til å vente på norsk forhandler, selv om Chalshus var imøtekommende som alltid og kunne bestille inn, så jeg fant dekket jeg ville ha hos franske 2-11 Cycles. Ryddig og rask. Ble rimeligere å handle derfra enn direkte fra René Herse i Seattle, men åpenbart dyrere enn fra norsk forhandler. Distributør og forhandler for Nederland, Belgia og Luxembourg, Just Pedal, har også et bra utvalg, er hyggelig og svarer kjapt. Jeg er selv glad i brede slicks som Snoqualmie Pass på flatt og raskt føre, men mindre begeistret for dem i svingete og grove nedkjøringer, som du finner mye av i Marka. Brede dekk har en tendens til å flyte på grusen og gi begrenset grep i bratte svinger. Da foretrekker jeg enten smalere dekk som graver seg ned, eller knaster for sidegrep. Det er forresten en vandrehistorie blant forhandlere, eller kanskje en urban myte, om at Landevei anbefaler den solide Endurance-versjonen fordi Alpers selv punkterte på Extralight langt fra sivilisasjon. Noen sier på ekspedisjon i Statene. Ikke vet jeg. Så vidt jeg husker, var Alpers på den opprinnelige, raske versjonen av G-One Speed da han punkterte på sin tur gjennom USA på tvers, for sikkerhets skyld midt i bjørneterritorium. Vi har forresten diskutert versjoner med forskjellig tykkelse på dekkveggene bl.a. her. Mange takk for svar! Jeg får undersøke litt rundt. Hvor smalt må dekket være for at det skal grave seg ned i grusen? Jeg hamstret muligens de siste Bon Jon Pass dekkene hos Sørensen i tanwall - en extralight og et dekk hvor det står kun "Compass JBP 700x35". I tillegg har jeg: - Panaracer Gravel Kings SK 43mm (brukt en sesong ca på grus stort sett). Veldig komfortable og god å kjøre med. Eneste minus må vel være vekt - hvis det har noe å si.32/35 psi virker bra (totalvekt ca 95 kg). - Panaracer Gravel Kings SK 40mm (700x38c) nye - Lite brukt Schwalbe G-One Allround Addix performance Raceguard (tror det er den nye versjonen med redusert rullemotstand?) -Spec Pathfinder Pro 40mm tanwall som fulgte med sykkelen som ikke brukes - TIL SALGS! Med dette dekk-lageret, trenger jeg Snoqualmie? I en anne grusdekk-tråd har jeg spurt om det er dekkbredden som gir den store forskjellen i komfort og stabilitet (RH BJP 35 vs Panaracer GK SK 43mm).
Redigert av bigp85; 31/05/2021 12:16.
|
|
|
|
|