SUV til familie, hva kjøper man i dag?
|
Re: SUV til familie, hva kjøper man i dag?
[Re: Hoaas]
10/06/2018 20:51
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Vi ønsker 4x4 og høyere bakkeklaring. Vi er en friluftsfamilie som er en del på tur. Bilen før volvoen ble kondemnert etter at jeg ble påkjørt bakfra, så volvoen ble kjøpt som det første og beste vi kom over den gangen. I tillegg har behovet for schvær plass endret seg ettersom barna begynner å bli større.
16 mod xc90 er fortsatt godt over budsjett. Har sett på biler helt opp til 450k, men vil helst ikke noe særlig over 400k.
Xc60 eller X3 tror jeg er midt i blinken. Det som holder meg litt igjen på xc60 er at de ser litt gamle ut, helt til de ble ny i 18. Men r-design funker.
X3 til salgs her oppe er ikke-eksisterende, og jeg hadde ikke lyst å bruke 400k usett/uprøvd på en bil.
Edit: åja du tenker på den gamle xc90, den er uaktuell. Ikke så pent og gammelt design. Og jeg synes ikke den er veldig imponerende på vinterføre. Ser den. Den gamle er også litt mer risky og kjøpe. Vi har også lyst på den gamle Xc60en. Men endte med BMW X1 i stedet. Men vi er barnløse så trenger ikke så mye plass. Når det gjelder kjøring uten kona foretrekker jeg min gamle xc70 med 275k på telleren. Men den begynner å bli påkostet den også med tiden. Har fått alle feil som er i år på den, så tipper den går langt uten noe tull nå. Men Volvo er dessverre veldig dyrt, men holder seg godt i pris også da. Bytter nok BMWen i en Volvo Xc60 så fort vi har betalt ned nok på lånet. Kona fikk ikke to kofferter bak i BMWen og da var krisen ett faktum Hehe.
|
|
|
11/06/2018 06:18
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hehe, det kan jeg tenke meg var krise, ja.
Volvo er svindyrt. De har gått forbi en del andre premiummerker, selv om jeg skal innrømme at de nye modellene ser fantastiske ut, både utvendig og innvendig. XC70 hadde helt klart fungert den også. synes vel egentlig bare det er litt kjedelig å bytte fra en V70 til en XC70. Fruen hadde også et godt poeng med at hun nå ville ha en bil hun satt seg inn i, ikke ned i. Prismessig ligger XC60 og XC70 i samme leia. Er man heldig klarer man å få en bil med 1 år nybilgaranti igjen innafor budsjett.
Jeg får se, vi skal prøve XC60 i løpet av de nærmeste dagene. Finner vi ikke en bil vi er fornøyd med før det igjen er hvitt på bakken, så spørs det om vi ikke bare drøyer det til vi tar oss råd til den nye XC60 T8 modellen, da i en pent brukt variant, selvsagt.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
12/06/2018 23:14
|
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast
Det har visst kommet en ny Outlander med mindre støy: https://www.dinside.no/motor/kan-ga-tre-maneder-pa-bare-strom/69873122Den kan være verd å se på (idiotisk overskrift/click-bait). Ny Volvo V60 har også kommet og er fin, men nye XC60 er også veldig lekker og en bil jeg godt kunne tenkt meg. (Med ønske om ny(ere) bil raskt og begrenset budsjett ble det dog en Octavia Scout på oss.) Lykke til med jakten.
Karbonbasert livsform.
|
|
|
13/06/2018 08:37
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Eneste premiummerket jeg ikke har betenkeligheter med å kjøpe etter 100k km er mercedes.
Luftfjærer bak ryker på disse også... ryktes det. Kostbart.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: Lid]
13/06/2018 08:39
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Kona fikk ikke to kofferter bak i BMWen og da var krisen ett faktum Hehe. Vi er familie på 4 med X1, pakker i bagger, og har nok plass. 4 sykler utenpå om sommern, skiboks om vinteren. Skal sies at vi ikke kjører med telt og soveposer på tur. Men man blir flink å begrense hva man tar med seg. Også slipper vi kjøre et schvært beist av en bil i p-hus og kjøpesenter som gjerne er der vi kjører mest ila året... det er vår eneste bil. Er det total plassmangel for en ferie leier vi en større bil.
Redigert av RazeFaze; 13/06/2018 08:42.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: rokkitan]
13/06/2018 09:06
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det har visst kommet en ny Outlander med mindre støy: https://www.dinside.no/motor/kan-ga-tre-maneder-pa-bare-strom/69873122Den kan være verd å se på (idiotisk overskrift/click-bait). Ny Volvo V60 har også kommet og er fin, men nye XC60 er også veldig lekker og en bil jeg godt kunne tenkt meg. (Med ønske om ny(ere) bil raskt og begrenset budsjett ble det dog en Octavia Scout på oss.) Lykke til med jakten. Dette ser jo lovende ut, og prisen er ikke forferdelig på en helt ny bil. Mindre støy og bedre kjøreegenskaper, samt at motoren ikke ruser for hver minste ting. Ting jeg kan like. Men å kjøpe helt ny er ikke så aktuelt, verditap osv. Spørs om vi ikke må drøye til neste år da. 19 modellen kommer vel nå til høsten, så neste høst kan man nok få en 1 år gammel bil til fin pris. XC60, den nye, er VELDIG fin. Dessverre er prisen grusom på det som ligger tilgjengelig brukt nå. Om et par år derimot, kunne det nok fort frista med en 3 år gammel XC60. Det fornuftige her er jo helt klart en Octy Scout eller noe i den duren. Dog må man fortsatt sette seg "ned" i bilen, ikke inn. Bøye seg ned for å sette fast minstemann osv.
|
|
|
13/06/2018 11:33
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ny Volvo er blitt helt latterlig dyre. Jeg har forelska meg helt i den nye V60'en, men jeg er ikke i nærheten å gidde å bruke så mye penger på bil. Jeg tipper jeg kjøper meg en brukt slik om et år eller to når det verste verditapet er unnagjort.
|
|
|
13/06/2018 11:34
|
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast
Det fornuftige her er jo helt klart en Octy Scout eller noe i den duren. Dog må man fortsatt sette seg "ned" i bilen, ikke inn. Bøye seg ned for å sette fast minstemann osv.
Jeg kom fra gammel (04) Subaru Forester, og det var en av få ting jeg mislikte med Scout. Nå ble det både å sette seg ned, men også inn i bilen, men det er vel også en konsekvens av at det er en sikrere bil ved påkjørsler fra siden. Å hjelpe ungene i baksetet syns jeg derimot ikke er noe problem. Stort bagasjerom var derimot en stor opptur.
Karbonbasert livsform.
|
|
|
13/06/2018 12:31
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ingen av tingene jeg nevner er egentlig et «problem», men ønsker man har ved ny(ere) bil.
Har diskutert litt med fruen, og vi er vel så godt som enig om å vente til neste år på 1 år gammel 19 mod outlander eller 2-3 år gammel xc60 t8. V70en er enn så lenge problemfri utenom normalt vedlikehold, så vi klarer oss enda en stund.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
13/06/2018 13:37
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Eneste premiummerket jeg ikke har betenkeligheter med å kjøpe etter 100k km er mercedes.
Luftfjærer bak ryker på disse også... ryktes det. Kostbart. Luftfjæring er ikke så dyrt. Det er latterlig enkelt å bytte fjærer, og de fås uoriginalt til helt levelige priser. Jeg har en Audi A6 og en Mercedes GL med luftfjæring på begge, og byttet bak på begge, foran på Mercedesen. Kost ca 1000 kr pr belg fra Tyskland. Tar ca 30 minutter å skifte bakbelg, litt lenger tid foran da det er litt mer skruing. Så hadde ikke vært så veldig redd for å kjøpe bil med dette. Men skal du ha originaldeler og bytte på merkeverksted, så kan du gange prisen med 8-12. Antageligvis så dyrt fordi markedet er villig til å betale det, da det er premium og folk ikke vet bedre. Det er mye lettere å jobbe med luftfjærer enn vanlige fjærer, da man slipper at ting står i spenn, bare å slippe ut luft og fylle på igjen etter byttet.
Lars Olav
|
|
|
[Re: RazeFaze]
13/06/2018 22:43
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Kona fikk ikke to kofferter bak i BMWen og da var krisen ett faktum Hehe. Vi er familie på 4 med X1, pakker i bagger, og har nok plass. 4 sykler utenpå om sommern, skiboks om vinteren. Skal sies at vi ikke kjører med telt og soveposer på tur. Men man blir flink å begrense hva man tar med seg. Også slipper vi kjøre et schvært beist av en bil i p-hus og kjøpesenter som gjerne er der vi kjører mest ila året... det er vår eneste bil. Er det total plassmangel for en ferie leier vi en større bil. Jepp Hehe. Jeg smiler godt hver gang hun klager over liten plass bak. Kun oss to og noen ganger når vi drar på hytta, så må vi legge posen med sengetøy i baksete. Og Volvoen stoler hun ikke nok på til langtur, men den kan vi dytte omtrent alt vi har i. Men noen kamper er det best å bare humre litt stille av. For min del er det mest bekymring for at vi slo til på ett veldig godt tilbud på en tohjulstrekk. Når jeg ville bytte den inn er det ingen som vil ta i den med ildtang. Ellers en knallbil og godt fornøyd.
|
|
|
15/06/2018 06:44
|
jaks74
Entusiast
|
Entusiast
Nye V60 virker å være veldig bra den, V60 XC kommer den? Tipper den i T6 hybrid kan bli en vinner. XC60 har jo blitt idiotisk dyr, greit nok, Volvo skal være premium, men teknikkmessig er jeg ikke helt overbevist, fortsatt litt treige automatkasser bla. Og hybridene med 320 hk på forhjulene og 87 hk på bakhjulene, ingeniøren i meg sier det bør være motsatt, eller el.motor i "girkassen" slik at vanlig 4wd system kan beholdes, men det går vel utover vekt og plass. Dette blir vel bilnerdete av meg, uansett Volvo er jo topp på sikkerhet, komfort, plass og utseende (+ status), ting som folk flest bryr seg om
|
|
|
15/06/2018 06:58
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, fy flate det er en flott bil. For vår del er den perfekt størrelsesmessig og. Nye passat/V90-klassen er jo blitt helt idiotisk svære. Nye Golf stasjonsvogn er mye større bak enn Passaten jeg hadde for lenge siden.
|
|
|
[Re: jaks74]
15/06/2018 07:13
|
tech8
Entusiast
|
Entusiast
V60 har blitt en lekker bil, men jeg føler man må opp på minst D3 AWD aut. før man har en "komplett" V60, og da starter prisen på 524.000,- før ekstrautstyr.
At Volvo velger hybrid drivlinje uten mekanisk kobling mellom for og bakaksel er synd, det lille ekstra i form av kjøreglede er ofret av hensyn til plass, pris og forbruk. Hadde gjerne sett en løsning slik som på BMW X5 hybrid, der hybridteknikken ikke forringer kjøredynamikken, utover den ekstra vekten hybridlinjen legger til.
|
|
|
15/06/2018 07:58
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vet ikke om de har sløyfa v60 xc. Nye v60 er jo like stor som 14 V70 som vi kjører i dag. Utenom et noe mindre bagasjerom. Større stasjonsvogn enn det er strengt tatt ikke nødvendig. T6 hybrid var også den som tiltalte meg mest. Ellers enig i at automatkassene er litt trege, alle veier. Selv i sportmodus er den treg å skifte både opp og ned. Det ser ikke ut som de har gjort noe større med det på de nye. Frister nesten mer med manuell enn en automat man bare er passelig fornøyd med på en så dyr bil. Sånn sett er vel CVT kassen i en outlander mindre å irritere seg over, gitt at man klarer å venne seg til lyden 
|
|
|
|
|