De Rosa Pinifarina SK
|
De Rosa Pinifarina SK
#2488784
05/06/2018 21:00
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 103
Osvold
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 103 |
Det er valgets kvaler om dagen. Må ha ny sykkel på plass til L-O og er veldig usikker på hva jeg skal ha. Er svak for italienere og sykler med litt sjel. Lurer derfor på om det er noen kloke sjeler som erfaringer med Pinifarina SK fra De Rosa. Ønsker en sykkel som er bra på flatene, men vil også ha en sykkel som ikke føles dorsk i bakkene. Trives i utg.punktet best oppover, og mange av turene mine er soloturer i småkupert terreng. Det logiske i 2018 er vel kanskje å gå for skiver, har prøvd det så vet det funker. Samtidig er jeg godværssyklist. På regntunge dager velger jeg ofte andre treningsformer.
Andre sykler jeg har i kikkerten er Dogma F10/F10 disk, Oltre XR4, Merida Reacto Disc Team-E. Men disse blir litt mer kostbare enn det jeg hadde tenkt å legge i det.
|
|
|
Re: De Rosa Pinifarina SK
[Re: Osvold]
#2488805
05/06/2018 22:03
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202 |
+1 for førstevalget ditt. Sikler selv både på den og Protos'en. Men så var det dette med sunn økonomistyring (og fornuft) da, så er litt redd det heller ender i Canyon eller noe annet "smart". Men drømmen lever 
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
Re: De Rosa Pinifarina SK
[Re: Osvold]
#2488865
06/06/2018 08:09
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408 |
Jeg støtter alle som kjøper noe annet enn det dørgende kjedelige Cannondalegreiene jeg triller rundt på (som fungerer utmerket).
De Rosa er kult, jeg syns kanskje Pinafarina er litt "vel mye", men King og Protos får virkelig hjertet til å pumpe.
I det prisleiet her er det jo mange gode muligheter. Av oppramsingen din slo hjertet hardere og hardere før det gikk i flatt da jeg så Merida stod der.
XR4 er desidert finest i helceleste, XR3 er sikkert også mer enn bra nok. Jeg ville hatt den med Campa (gir og hjul) så den blir erkeitaliensk.
Willier Cento Air 10 bør jo kanskje også inn på lista?
Beveger du deg innad i Europa ser jo Factor One relativt bra ut.
|
|
|
Re: De Rosa Pinifarina SK
[Re: Osvold]
#2488869
06/06/2018 08:17
|
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Havre
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665 |
Pininfarina i svart (eller om det er mørk grå - vet ikke) er helt rå utseendemessig etter min mening.
Vil heller ikke bekymre meg for aero og treg i bakkene. Mulig den føles død, men var vel muligens Tour som gjorde en test på det der og % skal over 4.5 for en vanlig syklist før man kanskje begynner å betale for å sykle aero kontra en klatresykkel. For en proff snakker vi 7%. Er målet å sykle raskest mulig alene i småkuppert terreng vil aero alltid være best.
|
|
|
Re: De Rosa Pinifarina SK
[Re: Osvold]
#2488882
06/06/2018 08:48
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Den Basso sykkelen var sjukt fet uten at jeg klarer å helt si hvorfor. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: De Rosa Pinifarina SK
[Re: olechr]
#2488896
06/06/2018 09:05
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654 |
Den Basso sykkelen var sjukt fet uten at jeg klarer å helt si hvorfor. :-) Enig, det tok lang tid før "BMC løsningen" bak grodde seg inn i hodet mitt og denne ser jo riktig så bra ut. Jeg ville valgt skiver riktignok...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
Re: De Rosa Pinifarina SK
[Re: torinb]
#2488912
06/06/2018 09:48
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
Store plusstegn for horisontalt overrør, jeg er jo alltid litt avmålt til setestag som ikke møter overrøret, men ser at både Basso og Wilier på en eller annen måte får dette til å fungere strålende visuelt  Alvorlig trekk for å ikke tilby Campa på Sykkelfabrikken  Man trør jo ikke feil med noe av det som er listet her.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: De Rosa Pinifarina SK
[Re: Osvold]
#2488939
06/06/2018 10:33
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202 |
Synes også Basso'en var nydelig.
Noen som kan hjelpe meg med ett par spørsmål ang. "italienere". Tilfeldighetene gjorde det slik at jeg endte opp med en De Rosa som min første landeveisykkel. Intet bevisst valg fra meg, bare det selger "prakket på meg" (til en fornuftig pris må jeg si), når jeg ba han selge meg en landeveisykkel.
Lider vel sikkert derfor av litt "første kjærlighet"-følelser for De Rosa, da jeg ikke har noen andre grunner til å skulle "foretrekke" dette over alle merker jeg ikke har prøvd. Per i dag er det vel ingen som fører De Rosa i Norge, så vidt jeg vet? Men dersom man skulle ønske å skaffe en slik sykkel, har noen tips til hvordan det gjøres enklest/smidigst/billigst mulig? Jeg har funnet en forhandler i Danmark, men prisen på eksempelvis ett Protos DISC-rammesett er vel 40-50k. Husker ikke i farten om det er før eller etter mva (det er i meste laget uansett). Man er jo oppe og snuser på helt topputstyrte sykler fra eksempelvis Canyon for bare prisen av rammesettet.
Er det mulig å få dette til "edruelige" priser om man reiser til rett sted i Italia, eller er italienske sykler like forbanna dyre der, som de er i norden?
Er det noe god "grunn" til at italienske sykler ser ut til å være svindyre? Foruten historien knyttet til enkelte merker, og evt. design, er det noe annet ved "dyre" italienske sykler som rettferdiggjør prisen? Magefølelsen min sier at de neppe (på generelt grunnlag) designer bedre sykler i Italia enn de gjør i Tyskland (til halve prisen), kanskje snarere tvert i mot også?
Tips og triks (som ikke handler om mva-svindel) mottas med takk. Å ta en sykkelferie til Italia, kombinert med å kjøpe ny sykkel kunne definitivt vært en mulighet, dersom det var mye penger å spare.
Redigert av vviz; 06/06/2018 10:34.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
Re: De Rosa Pinifarina SK
[Re: vviz]
#2488945
06/06/2018 10:49
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 2,815 |
Noe av grunnen til at Colnago C60 ramma er så dyr er at ramma blir håndlaget i Italia og den tilbyr 19 forskjellge størrelser! Bare dette gjør produksjonen dyr. Det er dyrt å tilby mange størrelser som krever flere produskjonsformer osv.
9 av disse er sloping, 5 er horisontale, og 5 er high.
|
|
|
Re: De Rosa Pinifarina SK
[Re: Osvold]
#2488961
06/06/2018 11:13
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408 |
Colnago C60 er absolutt en feit sykkel, men jeg forstod trådstarter var ute etter noe aero og da er det vel Colnago Speed concept som gjelder og den syns jeg bare blir feil fra Colnago uten at jeg helt greier å sette fingeren på hvorfor. King er vel heller kanskje ikke en aerosykkel. Jeg mener jo at Campa passer på alt, men på en italiensk sykkel bør det i alle fall være Campa. På min gamle BMC prøvde jeg å gå heleuropeisk, men jeg snublet i pedaler og flaskeholdere... Hvis man er myk og smidig og samtidig har en full lommebok kan jo også en Cipollini funke:
|
|
|
Re: De Rosa Pinifarina SK
[Re: Red Devils]
#2488976
06/06/2018 12:08
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Noe av grunnen til at Colnago C60 ramma er så dyr er at ramma blir håndlaget i Italia og den tilbyr 19 forskjellge størrelser! Bare dette gjør produksjonen dyr. Det er dyrt å tilby mange størrelser som krever flere produskjonsformer osv.
9 av disse er sloping, 5 er horisontale, og 5 er high. Bruker ikke C60 stort sett muffer? Er begrenset hvor mange former man trenger da.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: De Rosa Pinifarina SK
[Re: Osvold]
#2488979
06/06/2018 12:12
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053
torinb
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053 |
De bruker muffer og rør, så er stort sett muffene/styrerøret som har ulike vinkler og lengder for de ulike størrelsene.
Men C60 produseres ikke lenger, den er erstattet av C64 (som ikke kommer i traditional med horisontalt overrør)
|
|
|
Re: De Rosa Pinifarina SK
[Re: Osvold]
#2489080
06/06/2018 19:32
|
Registrert: Sep 2017
Innlegg: 714
vetleg
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2017
Innlegg: 714 |
Tror Sørensen Sykler hvertfall kan ta inn De Rosa? De har en eller to stående i sjappa.
|
|
|
Re: De Rosa Pinifarina SK
[Re: Osvold]
#2489086
06/06/2018 20:08
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321 |
Cippolini ser jo like harry ut som eieren, uff! Skulle jeg blåst av masse penger på en italiensk ramme bare for looks, ville det vært Cento 10 Air i spesiallakkert kobberfarge. Jeg hadde dog vært nervøs for hvilken valuta jeg fikk for pengene, mtp. at den originale Cento Air fikk kritikk for myk ramme.  Når jeg selv en gang skal kjøpe ny sykkel, blir det nok en CT-scannet, "snusfornuftig" Canyon i helsvart.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
Re: De Rosa Pinifarina SK
[Re: torinb]
#2489093
06/06/2018 20:29
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 978
hinault
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 978 |
Men C60 produseres ikke lenger, den er erstattet av C64 (som ikke kommer i traditional med horisontalt overrør)
Sjekket dette nylig ( til sykkelprosjekt 2020) og mener bestemt at jeg fant geometritabellen for c64 trad.
|
|
|
Re: De Rosa Pinifarina SK
[Re: hinault]
#2489112
06/06/2018 21:37
|
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738 |
Men C60 produseres ikke lenger, den er erstattet av C64 (som ikke kommer i traditional med horisontalt overrør)
Sjekket dette nylig ( til sykkelprosjekt 2020) og mener bestemt at jeg fant geometritabellen for c64 trad. C60 ligger fortsatt i programmet, i alle fall i 2018 Og ja Ole, C40 +++ C64 har alle muffekonstruksjoner, og de er hand-made. De produseres både i standardstørrelser og custom (vi har to jevngamle "like" C50 i huset, den ene har custom baktriangel og geometri. De er såpass ulik at den har vært mistenkt for å være fake, men fabrikken bekrefter at dette rammenummetet er custom C50)
Redigert av Oystein L; 06/06/2018 21:45.
|
|
|
Re: De Rosa Pinifarina SK
[Re: hinault]
#2489151
07/06/2018 06:37
|
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 978
hinault
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 978 |
Men C60 produseres ikke lenger, den er erstattet av C64 (som ikke kommer i traditional med horisontalt overrør)
Sjekket dette nylig ( til sykkelprosjekt 2020) og mener bestemt at jeg fant geometritabellen for c64 trad. My bad. Jeg så to tabeller og trodde at det var sloping og non-sloping men ser at nr2 er «high» 
|
|
|
Re: De Rosa Pinifarina SK
[Re: vviz]
#2489427
08/06/2018 07:13
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 359
StEirik
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 359 |
Per i dag er det vel ingen som fører De Rosa i Norge, så vidt jeg vet? Men dersom man skulle ønske å skaffe en slik sykkel, har noen tips til hvordan det gjøres enklest/smidigst/billigst mulig? [...] Er det mulig å få dette til "edruelige" priser om man reiser til rett sted i Italia, eller er italienske sykler like forbanna dyre der, som de er i norden? Jeg har gode erfaringer med Ciclicorsa.com, bra utvalg, gode priser (avhengig av eurokursen, selvsagt), og utmerket service. De har også tett forbindelse til DeRosa, og fikset en custom lakkjobb uten prispåslag da jeg kjøpte en Protos gjennom dem for et par år siden.
|
|
|
Re: De Rosa Pinifarina SK
[Re: StEirik]
#2489452
08/06/2018 08:23
|
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 2,411
kao
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2004
Innlegg: 2,411 |
Per i dag er det vel ingen som fører De Rosa i Norge, så vidt jeg vet? Men dersom man skulle ønske å skaffe en slik sykkel, har noen tips til hvordan det gjøres enklest/smidigst/billigst mulig? [...] Er det mulig å få dette til "edruelige" priser om man reiser til rett sted i Italia, eller er italienske sykler like forbanna dyre der, som de er i norden? Jeg har gode erfaringer med Ciclicorsa.com, bra utvalg, gode priser (avhengig av eurokursen, selvsagt), og utmerket service. De har også tett forbindelse til DeRosa, og fikset en custom lakkjobb uten prispåslag da jeg kjøpte en Protos gjennom dem for et par år siden. Nå er det blitt en gammel erfaring, men da en gjeng i klubben var med på Giro delle Dolomiti var vi på fridagen innom Flarer i Merano, en utrolig hyggelig opplevelse. Dyktige og serviceinnstilte folk, og en i følget fikk med seg en Pinarello Dogma hjem, og gjorde en veldig bra deal den gangen.
|
|
|
Re: De Rosa Pinifarina SK
[Re: Osvold]
#2489627
08/06/2018 21:07
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
^Den Wilieren er deilig, men jeg skal ha en Bianchi Specialissima.
|
|
|
|
|